[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:01

Ik denk dat t eerder om de hoeveelheid grammen gaat dan om de denier van de deken, de denier gaat over de sterkte van de desbetreffende deken.

Mijn ongeschoren merrie staat nu bijvoorbeeld onder een 300grams deken en mijn ongeschoren ruin staat onder 250gram, de merrie heeft nog totaal geen wintervacht (enerzijds erg fijn, anderzijds wel wat onhandig!) en mijn ruin heeft wel n vachtje maar word niet geschoren omdat hij toch de aankomende tijd moet revalideren.....

Ik kijk altijd naar het weer en bepaal aan de hand daarvan welke deken erop gaat.... Verder werk ik met losse halzen en met sleazy's bij mijn merrie.

Ik heb genoeg verschillende grams dekens liggen (0gr, 100gr, 250gr, 300gr, 400gr, 550gr en alles ertussenin (de tussenin dekens zijn al wat ouder en dus door het wassen etc al wat dunner kwa vulling geworden).

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:46

Ik ga mijn tinker in dit patroon scheren. Buik iets minder.
Ze staat nu bloot (met een enorm dikke vacht). Ze zweet echt snel.
Uiteraard krijgt ze een deken op na scheren. Voldoet een 0 gram of moet ik toch gelijk haar 150 gram opdoen?

Afbeelding

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:32

Nee, de grammen zijn niet zo belangrijk. Als het kouder wordt pak je een dikkere deken en andersom, dat is niet zo ingewikkeld. Onder een goede deken versta ik een zo hoog mogelijk ademend vermogen en waterdichtheid. De buitenstof van de deken is ook wel wat van belang, een 600D rip-stop polyester ligt zo aan flarden en dat is niet heel ideaal, maar of het echt kwaad kan ligt er natuurlijk aan hoe zuinig jouw paard en de rest van de kudde omgaat met de deken. Ik heb zelf de Bucas Smartex en Power dekens, dan heb je alleen 0, 150 en 300 gram en dat is over het algemeen echt genoeg.

Amigo en ook de goedkopere dekens van Bucas vind ik een beetje de instapmodellen om het zo maar te noemen. Voldoen prima, maar niet geweldig goed. Je zult zelf moeten beslissen of je het goed genoeg vind of dat je graag een nog betere deken wil, dat kan niemand voor je beslissen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:42

Ik heb de amigo bravo volgens mij ook? 1200 denier 250 grams met hals. De zwart met oranje. Fijne ademende sterke deken! En waterdicht natuurlijk

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:58

Mijn 2 haflingers zijn afgelopen zaterdag ook geschoren.
Staan zoveel mogelijk buiten, gaan alleen naar binnen als het snachts veel en lang regent.
Voorheen deed ik altijd lichaam scheren op hoofd en benen na. Nu heb ik de benen ook gewoon geschoren en alleen hoofd niet.
Gaat prima zo met het buiten staan. Zeker als paarden gewoon de mogelijkheid hebben om te schuilen kan je prima je paard volledig scheren.
Gewoon goed dekens gebruiken, ik gebruik dekens zonder hals omdat die van mij de halzen kapot schuren. Ze staan fijner zonder en hebben gelukkig een bos manen waardoor de nek niet nat regent.

Qua dekengebruik houd ik het volgende aan: Rond de 10 graden ligt er 100 grams op. Kouder dan 8-10 graden is 200 grams erop en richting het vriespunt gaat er 300 grams op.
Meestal red ik daar de winter wel mee. Als het echt streng gaat vriezen gooi ik er soms nog 100 gram onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:11

Jester_ schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier ook kaal. Wel streeploos maar zo lelijk van kleur :')

Hoe krijg je dr zo streeploos geschoren?! Heb toch al vele aparaten gehad en nu met mijn heiniger progress gaat het al stukken beter. Maar streeploos? Nooit helemaal.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:33

Streeploos scheren heeft ook gewoon veel met techniek te maken. Niet te snel willen zijn en steeds overlappen en op het einde overal nog eens snel overheen met een 'opstaande' scheerkop en ik heb een streeploos paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:38

Ja zo doe ik het ook altijd hahaha. Moet wel zeggen dat het scheelt, als ze gewoon netjes gewassen zijn of niet.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:56

Hier de heiniger experience. Gewoon scheren en dan aant einde even dwars over de strepen heen. Nu scheer ik er soms 6 per dag en zo'n 20 pw, dan wordt je wel handig haha!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:11

Jester_ schreef:
Anthea: ik zou toch wel voor een 100 grams deken kiezen hoor! Er is best wat af

Dankje, ze heeft nu een regendekentje op van 100g gok ik :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:16

Nies_ schreef:
Als ik een van mijn paarden 700 gram op moet doen bij 15 graden staat het betreffende paard dezelfde dag nog op de kliniek :+

Zo inderdaad!
700 gram is wel ineens heel veel, vind ik. Hoe doe je dit als het vriest dan???
Ik heb vanochtend de 100 grams liner er onder gedaan. Pony staat nu weer op 200.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:17

Pony is geschoren. Was superbraaf :) Afbeelding

Ja ze heeft een batmanlogo op haar kont :o

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:20

Een vraagje voor de scheerders onder ons:
Wanneer is bij jullie het drukste moment om te scheren?
Ik merk dat dit jaar het scheerseizoen heel vroeg begonnen is (2de week van oktober). De voorbije 2 weken best al veel paarden moeten scheren. Nu lijkt het stil gevallen, maar ik verwacht eigenlijk de grootste drukte ergens half/eind november...
En de paarden die nu al geschoren zijn, daarvan zal de meerderheid rond half december nog eens geschoren moeten worden denk ik.

Hoe gaat dat bij jullie?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:56

Ik ben momenteel kneiterdruk tot eind november, en dan vermoed ik dat er nog een boel voor de tweede komen in januari/februari.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:59

Pantykous schreef:
Ik ben momenteel kneiterdruk tot eind november, en dan vermoed ik dat er nog een boel voor de tweede komen in januari/februari.

Zou ik je soms een PB'tje mogen sturen? :-)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:02

Mando voor de 2e keer geschoren.
Merk wel als ik de 2e keer scheer dat er echt van die kleine rottige donshaartjes vanaf komen dat je gelijk helemaal onder zit.

Dit was de eerste keer.
Afbeelding

Maar ik had spijt van de streep en ik zou een fotoshoot hebben dus een week later de rest er ook af gehaald.

Afbeelding

En nu veel lichter.
Je ziet strepen maar ik had ruzie met mijn net geslepen mes.

Afbeelding

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:44

Ik volg al een tijdje de topic. Vandaag heb ik mijn paardje voor het eerst geschoren. Ik heb er voor gekozen om alleen een band te scheren omdat het echt erom gaat hij zijn ergste warmte kwijt kan. En hij heeft geen kick gegeven. Zo trots op hem. En het resultaat is niet perfect maar voor de eerste keer perfect perfect genoeg ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:57

Fijn voor beide pony's :j

Welke regio zitten jullie Pantykous en ikkebenhier?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:49

Bij mij is het nu ook weer heel rustig, heb er gisteren nog eentje gehad maar nu valt het weer wat stil inderdaad. Maar degene die ik al gedaan hebben zullen ongetwijfeld nog een keer moeten vrees ik!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:12

Ik heb ook al een spits gehad maar zit nu nog steeds stampertje vol haha

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:57

Ik zit regio Amersfoort / Amsterdam maar ik kom overal eigenlijk :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:12

Ik heb het zo druk dat ik tot half december vol zit. Vandaag ook 3 nieuwe aanvragen door moeten sturen.... Regio Twente

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:38

Capriootje schreef:
Fijn voor beide pony's :j

Welke regio zitten jullie Pantykous en ikkebenhier?

België :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:49

Euforie schreef:
Ja zo doe ik het ook altijd hahaha. Moet wel zeggen dat het scheelt, als ze gewoon netjes gewassen zijn of niet.

Ja dat scheelt enorm, anders moet je met je machine door van dat wit huidvet haar :') Dat schiet echt niet op!

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:56

Ik denk dat ik mijn paard dit jaar wel laat scheren. Elke winter lijkt ze wel in een soort van winterdip te zitten, veel minder werklust en ze jeukt zich tot bloedens toe soms open door die dikke vacht. Omdat ik eigenlijk winters niet zo veel rij nog nooit eerder geschoren, maar dit jaar ga ik me er toch eens aan wagen :)
Ik kan alleen niet erg veel scheerders in Friesland vinden.