Oja vreselijk die betweters, neem aan dat je je paard zelf het beste kent. Van het weekend ook gezeur gehad dat mijn pony een deken op had, achja die mensen die dat zeiden hebben ook heel erg veel verstand van paarden... vinden hun tenminste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Weet je wat ik zo grappig vind?
In de zomer, als het 's nachts onder de 10 graden wordt, lopen weinig mensen met dekens te sjouwen. Helemaal als ze hele dagen buiten staan.
Op het moment dat de herfst eraan komt, en het wordt 's nachts onder de 10 graden, begint het gezeul met de dekens.
FahyaFemke schreef:en als de deken een fleece voering heeft? iemand schreef een keer dat je dan beter een 0grams MET fleece kan opgooien, zodat de haren nog wel omhooggezet kunnen worden, en met een 0 grams zonder fleece is dat minder/niet mogelijk. het klinkt wel aannemelijk, weet iemand of dit waar is?
Lynn_x schreef:Ik vind dat mensen hier zo raar reageren pff. Ja vind je het heeeeeel gek als een sportpaard geen wintervacht mag? Als je een uur hebt zitten trainen, en hij is kletsnat en hij word ziek/verkouden, is het dan wel goed? Ga ik mijn kosten wel verhalen op de mensen die dekens zielig vinden
e_horse schreef:Lynn_x schreef:Ik vind dat mensen hier zo raar reageren pff. Ja vind je het heeeeeel gek als een sportpaard geen wintervacht mag? Als je een uur hebt zitten trainen, en hij is kletsnat en hij word ziek/verkouden, is het dan wel goed? Ga ik mijn kosten wel verhalen op de mensen die dekens zielig vinden
Als je een uur hebt getraind en je paard is kletsnet (hoewel kletsnat helemaal niet nodig is om een paard goed te trainen, in de academische rijkunst zie ik hoog opgeleide paarden die amper zweten tijdens/na een trainingssessie op hoog niveau), dan stap je goed uit. Vervolgens zet je het paard in de wei, daar gaat het rollen. Het vocht van de huid wordt afgevoerd naar de buitenste rand van de vacht en je paard heeft het niet koud. Het is immers niet meer nat op de huid. De vacht is zo gemaakt dat het zelfdrogend is.
Voorwaarde is wel dat het paard na het zweten kan rollen en rondlopen. Stilzetten op stal is funest.