Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:41

Nou Amor en Zafier zijn alle twee geschoren, Vanacht en vanochtend hadden ze nog een regendeken om maar heb ze weer afgehaald en ze er net weer om gedaan. Nouja zafier heeft nu een gewone fleecedeken om en amor z'n regendeken. Denk dat ik het morgen weer zo doe. S ochtends is het net nog even te koud om zonder deken buiten te staan. S nachts koelt het trouwens wel erg af. Nu zo'n 10-13 graden terwijl het overdag 10 graden warmer is.

Oja vreselijk die betweters, neem aan dat je je paard zelf het beste kent. Van het weekend ook gezeur gehad dat mijn pony een deken op had, achja die mensen die dat zeiden hebben ook heel erg veel verstand van paarden... vinden hun tenminste :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:42

de buienradar geeft hier nog ruim 17 graden...

binnenstal is altijd nog wat warmer, dus ik ben nu toch blij dat ik 'm afgelaten heb...
al heb ik 'm deze tijd liever op liggen, maar het is nu gewoon echt te warm...

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:47

Mijn paard had ook al een o grams regendeken op.
Maar op een gegeven moment overdag af gelaten door het mooie weer en nu sinds een aantal dagen ook 's nachts af.
Het is hier overdag bijna 25 graden en 's nachts 11 graden.
Als ik hem om laat voel ik dat ze toch wat klammig wordt in de oksels en liezen.
Wanneer het overdag weer terug gaat naar ongeveer 16 graden gaat en 's nachts onder de 10 gaat de 0 grams deken weer op.
Ik heb geen wedstrijdpaard maar wil ook dat mijn paard niet te dik in de vacht komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:50

Mijn oudste merrie kwam uit Canada, maakt niet uit hoe vroeg ik met dekens begon, ze ontwikkelde altijd een mega wintervacht.
Nu heeft ze ook een gruwelijke hekel aan die deken, dus bij mij mag ze zo lang mogelijk zonder blijven staan.
Voorheen heb ik haar geschoren op het moment dat ze van het land weer op stal kwam te staan.
Dit jaar ga ik dat niet doen, door een blessure is er nog maar beperkt met haar te werken. Dus misschien kan de deken wel helemaal af blijven

De temperatuur waar een paard zich prettig bij voelt ligt tussen de 5 en de 15 graden.
Op dit moment al met dekens werken vind ik dan ook zwaar overdreven.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-09-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:50

Volgens mij is mijn paardje blij als het avond of nacht is: lekker koel....

Vandaag stond hij weer na vijf minuten werken in het zweet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:54

Weet je wat ik zo grappig vind?
In de zomer, als het 's nachts onder de 10 graden wordt, lopen weinig mensen met dekens te sjouwen. Helemaal als ze hele dagen buiten staan.
Op het moment dat de herfst eraan komt, en het wordt 's nachts onder de 10 graden, begint het gezeul met de dekens.

Paarden krijgen geen minder dikke wintervacht omdat je te laat met dekens werkt.
Paarden krijgen een wintervacht omdat de dagen korter worden, en in Augustus al met dekens beginnen gaat de vacht echt niet korter houden!

Pashon

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:09

zodra het hier onder de 10 graden komt s'nachts gaan de dekens op ook in de zomer. Buienradar geeft overigens de gemiddelde temperatuur aan. Wij hebben hier een paar dagen terug lichte vorst aan de grond gehad.

Op tijd met dekens werken houd de vacht echt wel korter, mits je goede dekens hebt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:03

Cassidy schreef:
Weet je wat ik zo grappig vind?
In de zomer, als het 's nachts onder de 10 graden wordt, lopen weinig mensen met dekens te sjouwen. Helemaal als ze hele dagen buiten staan.
Op het moment dat de herfst eraan komt, en het wordt 's nachts onder de 10 graden, begint het gezeul met de dekens.

Nee hoor, als het hartje zomer 's nachts ineens 8 graden is (wat zelden voorkomt) dan doe ik ook een deken op. Dus wat is er zo vreselijk grappig?

Elk paard is anders en sommige kweken nu eenmaal meer vacht dan anderen. Maar reken maar dat je bij een groot deel de vachtaanmaak kunt tegenhouden door een fatsoenlijk dekenbeleid. En ja, voor sportpaarden is dat handig. Niets meer en niets minder.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 01:06

nou nu komt er zoiezo geen deken op mijn koetje,, de mussen vallen van t dak ;(
zoiezo heeft ze al nooit een dek op :) mits het echt dagen achter elkaar zijkt van de lucht :) dan ff een regen dekkie voor het idee :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 01:09

Ik was begonnen met een deken, net als ieder ander jaar.
Tegen dit bizarre weer kan ik niet meer op!
Hij heeft nu een vliegendekentje op, ik laat maar die vacht komen, dan maar ff 3 weken leven met een bosaap... Over 3 weken scheermes eroverheen en lekker aan het werk!

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 01:18

FahyaFemke schreef:
en als de deken een fleece voering heeft? iemand schreef een keer dat je dan beter een 0grams MET fleece kan opgooien, zodat de haren nog wel omhooggezet kunnen worden, en met een 0 grams zonder fleece is dat minder/niet mogelijk. het klinkt wel aannemelijk, weet iemand of dit waar is?

volgens mij zit het hem erin dat fleece vocht opneemt en afvoert naar buiten, wat een katoenen voering minder doet,fleece geeft wel altijd wat warmte ook...
ik heb waterdichter deken met katoenen voering voor de zomer en waterdichte deken met fleece voering voor overgangen
begin steeds met katoenen- canvas deken, dan waterdicht met fleece gevoerd, dan 150 of 200 grams
en dan 350gr....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:48

Zo doe ik dat ook denk ik. Maar dan wel met een race streep. Beest kan amper werken zo. En bij mij stelt dat werk niet eens veel voor!
Maar ik weet niet wat de beste tijd is om die streep te maken. Waarom zou ik wachten als hij dat nu al nodig heeft? Het groeit toch ook gewoon weer aan. Als het dan echt koud wordt, is hij daar niet meer zo heel kort dan.... alleen maar gunstig toch?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:54

gisteren de dekens eraf gehaald - een stalgenoot heeft ze er savonds op gelegd -- pff wat moet je nu met dit weer ?? aan de ene kant is het heerlijk haha maar dat gedoe nu met de dekens ...

vrijdag word de mijne geschoren gelukkig :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:46

Nouvel schreef:
Sappos schreef:
Ja maar Fifi was zielig :(:)

:D :j

gelukkig komt ze alweer aardig bij, dus straks ook weer wat vetjes om zich warm te houden... *\o/*

In zo'n geval zou ik inderdaad een deken op doen. Tot het paard zichzelf weer warm kan houden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:49

Lynn_x schreef:
Ik vind dat mensen hier zo raar reageren pff. Ja vind je het heeeeeel gek als een sportpaard geen wintervacht mag? Als je een uur hebt zitten trainen, en hij is kletsnat en hij word ziek/verkouden, is het dan wel goed? Ga ik mijn kosten wel verhalen op de mensen die dekens zielig vinden

Als je een uur hebt getraind en je paard is kletsnet (hoewel kletsnat helemaal niet nodig is om een paard goed te trainen, in de academische rijkunst zie ik hoog opgeleide paarden die amper zweten tijdens/na een trainingssessie op hoog niveau), dan stap je goed uit. Vervolgens zet je het paard in de wei, daar gaat het rollen. Het vocht van de huid wordt afgevoerd naar de buitenste rand van de vacht en je paard heeft het niet koud. Het is immers niet meer nat op de huid. De vacht is zo gemaakt dat het zelfdrogend is.
Voorwaarde is wel dat het paard na het zweten kan rollen en rondlopen. Stilzetten op stal is funest.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:01

En als-ie rolt en dan gaat grazen? Die an mij loopt echt niet spontaan hoor! Na jaar de volgende grasspriet.......... :P

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:02

enw at nou als je paard het met die vacht zo warm heeft dat hij na 10 min niet meer wilt lopen? die van mij is al flegmatiek, en met een dikke vacht kan hij die warmte niet kwijt en loopt hij helemaal niet meer... vorig jaar voor het eerst geschoren, paard was duidelijk een stuk vrolijker

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:05

Mijn pony heeft op het moment een 0gr ongevoerde regendeken op en mijn paardje is bloot. Hij kreeg het nog te warm onder een deken, dus blijft hij nu lekker een tijdje zonder staan. Al moet ik zeggen dat ik het meteen kan zijn aan zijn super pluizige vacht! :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:06

mijn paard rolt niet na het rijden, hoe nat ze ook is. dus wat dan :P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:56

e_horse schreef:
Lynn_x schreef:
Ik vind dat mensen hier zo raar reageren pff. Ja vind je het heeeeeel gek als een sportpaard geen wintervacht mag? Als je een uur hebt zitten trainen, en hij is kletsnat en hij word ziek/verkouden, is het dan wel goed? Ga ik mijn kosten wel verhalen op de mensen die dekens zielig vinden

Als je een uur hebt getraind en je paard is kletsnet (hoewel kletsnat helemaal niet nodig is om een paard goed te trainen, in de academische rijkunst zie ik hoog opgeleide paarden die amper zweten tijdens/na een trainingssessie op hoog niveau), dan stap je goed uit. Vervolgens zet je het paard in de wei, daar gaat het rollen. Het vocht van de huid wordt afgevoerd naar de buitenste rand van de vacht en je paard heeft het niet koud. Het is immers niet meer nat op de huid. De vacht is zo gemaakt dat het zelfdrogend is.
Voorwaarde is wel dat het paard na het zweten kan rollen en rondlopen. Stilzetten op stal is funest.

Sorry hoor maar vind dit echt de grootste onzin die er is. Ga zelf eens flink aan het sporen zweet je ook, dus paarden ook dat paarden die hard trainen niet zullen zweten is echt bull oliebol, niveau doet helemaal niet terzake aan de zwaarte van de training.

hoe dan ook, ieder doet het op zijn eigen manier en voor iedere manier iets te zeggen zowel positief als negatief.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:09

met dit weer is mijn paard nat na een training, maar zodra het wat koeler is ook bijna niet meer. het ene paard zweet ook meer dan het andere, dus het kan best.

mijn paard staat nu zonder deken. 's nachts doe ik wel een 0 grams op. al moet ik zeggen dat ik afgelopen nacht twijfelde, het is nog best warm 's nachts.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:12

paarden staan nu al waternat op het land zonder deken of wat

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:06

Gisteren allebei de paarden de dekens afgedaan, ze kwamen van de wei en stonden echt te zweten!
1 de exceemdeken weer op, en nu wacht ik tot de nachten weer koud worden.
Dan maar weer op, het weekend wordt nog warmer hoor ik op de radio!
Lekker zonder deken!
Met rijden zijn ze beide erg bezweet, maar daarna lekker afspoelen!

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:09

Hier ligt er nu een katoenen zomerdeken over, hij is gisteren geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:27

Paarden kunnen veel moeilijker hun warmte kwijt, dus dan maar iets te koud, ze kunnen zichzelf veel beter warm houden.
Maar Cassidy ik probeer dat meerdere mensen duidelijk te maken hier, maar sommige zijn een beetje eigenwijs.

Nogmaals, een paard is een dier, geen mens. Jij gaat je kind nu toch ook niet in een winterjas laten lopen???