[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:55

Ik ben opzoek naar een deken voor de nachten.

Wat is een goede 0 Grams deken ?
Die ook goed ademend is maar ook water dicht is mocht het gaan regenen in de nacht

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:07

Pandameisje schreef:
Ik ben opzoek naar een deken voor de nachten.

Wat is een goede 0 Grams deken ?
Die ook goed ademend is maar ook water dicht is mocht het gaan regenen in de nacht

Ik zou dit topic gewoon even doorlezen.... Zo vreselijk veel dekens/merken/opties.
Uiteindelijk gaat het om wat past op je paard en dat is kwestie van testen.

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:43

Zat een beetje te zoeken naar een 50/100 grams onderdeken (en op zich als staldeken zonder outdoordeken is ook fijn). Kwam dit tegen.... Is zo'n gesloten borst nou handig? Op zich is het als onderdeken wel mooi denk ik omdat je geen sluiting op sluiting heb, maar is het nou makkelijk met op en afdoen met een groter paard vraag ik me af.
https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... lover-50-g

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:13

Mijn merrie vindt het heel vervelend :') Die is echt reuze makkelijk en laat alles toe, maar je merkt duidelijk dat ze het niet prettig vindt. Andere paarden hebben er weer geen probleem mee.

Ik vond het ook wel wat vanwege idd geen 2 sluitingen op elkaar maar zal het voor dit paard niet meer kiezen. Arm dier heeft ook al zo'n ding om knotten erin te houden die over het hoofd moet.
Over rare maten gesproken, die zijn pas raar bij diverse merken. Geen 1 die echt past, om hals en buik te laten passen grotere maat nodig maar dan is het hoofd gedeelte veel te groot. Zijn maar zelf gaan knutselen met op maat maken, want geen 1 merk had logische maten daarin.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:33

Iemand ervaring met deze deken qua pasvorm?
LeMieux Vliegendeken Arika Shower-Tek

Paard past alleen bucas en de rhino wugs vanwege de wat hogere sluiting en een bult o0 de borst

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:35

Lemieux sluit hoog. Daarom heb ik ze terug gestuurd.

Tnx MWM!
Wat voor deken is dat? Zo'n snuggie?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:43

Ik vond het juist wel makkelijk zo'n dichte voorkant en mijn paard had er niets van. Daar zat ook een buikflap aan, dat vond ik ook erg fijn als het droog was of op stal. Maar als het nat was en mijn ruin ging liggen was het wel een natte kledder die buikflap.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:30

manzano schreef:
Lemieux sluit hoog. Daarom heb ik ze terug gestuurd.

Tnx MWM!
Wat voor deken is dat? Zo'n snuggie?

Geen deken,maar idd zo'n snuggie, hoodie, sleazy of hoe je het wilt noemen. Echt puur om de manen en hoofd te beschermen haha. En zij vindt alles goed en reageert nergens op, maar je merkt dat ze een deken of die hals over haar hoofd gewoon vervelend vindt. Terwijl teugels, vliegenmasker en noem alles maar op over en op het hoofd geen probleem is. Geen idee waarom eigenlijk. Maak het altijd zo klein mogelijk dat het in 1 keer over het hoofd heen is en daarna uitvouwen maar nope.

Buikflap vind ik weer niks, mijne presteert het altijd om die nat te krijgen. Ik vind het ook geen meerwaarde hebben, alleen bij een vliegendeken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:33

Oooh ja sleazy. Kwam er niet op.

Buikflap buiten lijkt me idd niks. Natte bende.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:41

Ik ook niet :') het wisselt ook nog hoe ze genoemd worden. 1 ruitersportzaak hier in de buurt keek me aan alsof ik gek geworden was. Die snapten echt niet wat ik bedoelde, maar hadden er sowieso nog nooit van gehoord. Dat vond ik weer apart, want ik zie ze heel vaak juist en ook de budgetmerken hebben ze tegenwoordig. Zij hadden het alleen niet in het assortiment.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:58

Tegenwoordig verkopen ze die ook gewoon heel vaak onder de naam halsbeschermer. Zoekt zo lekker makkelijk al die termen door mekaar.

Ik heb hier nog een waterdichte deken liggen met buikflap. Ik vind hem dus echt wel geweldig voor mijn ouwe merrie. Die ligt graag buiten in de wei ipv op stal. En zo wordt ze niet steeds zeiknat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:12

Ja waterdicht is wel handig. Maar met een onderdeken is het minder handig als die zich vol zuigt.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:06

Afgelopen winter heb ik mijn paard onder een rhino original gehad. Beviel echt super goed, maar de rechte sluiting aan de voorkant zorgde er toch voor dat de deken wat trok. En nu er een buiksingel los was gegaan ben ik op zoek gegaan naar een sterkere deken met V-sluiting.

Heb nu een Rambo supreme 50 gram (en liners heb ik al). Ben erg blij met de pasvorm dus hopelijk bevalt hij goed!

Is er veel verschil qua opleggen met een 0 gram en 50 gram, of maakt dat eigenlijk weinig uit omdat 50 gram minder klam schijnt te zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:12

Ik heb nog nooit een klamme 0 grams gehad, maar de Rambo en Rhino dekens zijn ook gewoon van goede kwaliteit. Ze ademen goed en worden niet klam. Enige wat ik kan bedenken waarom 0 grams dekens klam zouden worden is als ze slecht ademen. Dan blijft het vocht wat paarden verdampen onder de deken hangen. Het verschilt vast erg per merk.. 50 grams is gewoon iets warmer dan 0 grams. Is dat te warm, dan gaan ze zweten en wordt je deken alsnog klam, maar vaak trekt het eerste vocht wel weg in de voering dus merk je het minder snel. Er zit overigens ook niet gigantisch veel verschil tussen 0 en 50 grams, maar ik probeer de basisdeken altijd zo dun mogelijk te houden en met liners het dikker te maken wanneer nodig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:53

Bij mijn paard wordt de binnenkant van de 0grams deken ook alleen maar klam als ze het te warm heeft gehad. In de 100 grams deken zie je dat vocht niet zo zitten als ze heeft gezweet, maar dat betekent niet dat het niet is gebeurd.
Het is echt oppassen om niet teveel deken op te leggen afentoe :o

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:37

Ja dat vroeg ik me ook af omdat stal genootje zei dat een regendeken minder goed ademde dan een 50 grams. Maar mijn paard heeft het snel warm en wil ook met liners werken dus denk dat ik een regen deken doe en dan de 100 en 200 grams liner koop voor als ze geschoren is. Alleen even kijken welke maat ik nodig heb van horseware. Ze heeft normaal 185.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:08

Mijn Mio vliegendeken begint nu al “kapot” te gaan. Ben wel hee tevreden verder over hoe die valt en doet zijn werk goed..

Is de Bug buster van Amigo iets sterker of valt dat ook tegen? Ik ga niet elke 3 maanden een nieuwe kopen, was niet mijn plan.. :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:34

Ik heb de bug vliegen deken en helaas zat er binnen 12 uur al n gat in door een jonge ruin die aan de andere kant naast de draad stond. Heb hem laten maken en de wei aangepast zodat hij er niet meer aan kan. Hij is dus niet heel stevig.. maar een stevige kriebelbeurt houd hij goed!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:43

Hm.. die van mij is geen sloper, en in de groep word ook niet veel gesloopt..

Ga even verder kijken dan.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:11

Heeft iemand ervaring met
Deze deken ?
LeMieux Deken Arika Featherweight Turnout 0g

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:12

Hier heeft de amigo bug ook al wat gaatjes enz. Maar geen schuurplekken oid dus tja :+ t is een one day fly deken _O- (gaat misschien maar 1 jaar mee)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:21

Welllicht dat ik dan in de toekomst toch een Bucas probeer.. :P

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:47

Hoe is het verschil qua waterdichtheid in de praktijk tussen Amigo Mio en Hero? Zoek een goedkoop en dunne regendeken, voor dagen zoals vandaag waar het zo rond de 15 graden is en de hele dag regent. Ik heb een hele fijne 50 gr maar die is best zwaar en eigenlijk te warm voor dit soort dagen. De deken zal dus ook niet zo heel vaak gedragen gaan worden dus vandaar dat ik wat meer een budget deken zoek. Ze staat in een klein groepje zonder slopers (allemaal merries :D)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:48

Mijn paarden hebben een mio en die is absoluut waterdicht. Laat ze wel ieder jaar wassen en opnieuw waterdicht maken, gaan hier al 2 jaar mee.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:27

De Mio scheurde hier al snel op de stiksels. Ik vind het geen aanrader.
De Hero is echt al veel steviger