[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:28

Zondag wordt de mijne geschoren!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:15

Ik ga proberen mijn cushing paard te laten scheren.

Het is super lastig omdat hij verdoofd moet worden maar dan onwijs gaat zweten en dan kan je niet meer verder.

Nu iemand gevonden die vlakbij woont en zonder verdoving begint. Proberen grote stukken alvast te doen. Kunnen we altijd andere dag verdoven en de rest doen.

Zou liever niet scheren maar hij staat het ene moment te zweten op stal en dan is hij weer steenkoud.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:16

Wij hebben er thuis ook een met cushing. Die van ons vindt scheren dan niet eng maar het is echt een hels karwei om alles geschoren te krijgen :=

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:19

Maureen95 schreef:
Wij hebben er thuis ook een met cushing. Die van ons vindt scheren dan niet eng maar het is echt een hels karwei om alles geschoren te krijgen :=

Ben ook bang dat het een helse klus word.

Hij ziet er echt niet uit. Heeft al haren van 3cm aan zijn benen zitten.

Op zijn lijf is het zo dik dat er smet vlekken in komen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:26

Die van ons zat ook helemaal onder de klitten. Hier was hij net geschoren. Alleen bij zijn benen niet. Hier zie je wel dat het echt lange haren zijn :P

Afbeelding

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:29

Dat is wel pittig ja :j

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:35

Ah gs het lijkt wel een ijsbeertje bij zjjn benen

Toch als je een goed apparaat hebt hoeft het niet moeilijk tr zijn. Ze worden vaak alleen niet strak glad omdat de vacht wat krult maar daar zou ik mij dan noet druk om maken

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:39

Hier net mn paard met de tondeuse sectolin geschoren. Kwam er zo door heen!
Had het met een opzet stuk gedaan omdat ik niet wil dat ze te kaal wordt. Dus iets meer dan 6mm gelaten. Achteraf toch nog iets te kort gedaan maarja is er nu al vanaf!

Wat een mega pak kwam er vanaf.. vooral van der kont niet normaal! Van der hals weer bijna niets. Hoop dat ze nu wat minder sloom is in het begin met rijden en sneller droogt want ze droogde bijna niet! Hoop alleen niet dat ze veel drukker gaat worden maar dat gaan we zien (eerste keer zo veel geschoren)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:19

Hoi, ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen. :)
Mijn paard zweet snel en droogt langzaam op. Ondanks dat we vroeg zijn begonnen met dekens heeft ze een aardige vacht ontwikkeld.
Nu wil ik haar dus (laten) scheren, alleen ik twijfel nog een beetje.

Ze kan namelijk naar buiten en naar binnen wanneer ze wil. Kan dus we altijd droog en uit de wind staan. In principe zou ze dan dus ook 24/7 buiten kunnen gaan staan als ze zelf zou willen en daar twijfel ik over. Is het dan niet td koud om te scheren? Was sowieso van plan om haar benen dan harig te laten.

Nog nooit een geschoren paard gehad door niet intensieve training, maar deze (nieuwe) wordt wel gewoon regelmatig en intensief getraind, dus vandaar.

Hoe zouden jullie dit doen? Wel/niet scheren? Zo ja, wat voor deken(s)? Ze staat nu 's nachts onder een bucas smartex medium en overdag ligt de dikte van het deken aan hoe koud het is, soms ook een paar uurtjes zinder zonder met de zon.

esther_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:59

Joysieee schreef:
Hoi, ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen. :)
Mijn paard zweet snel en droogt langzaam op. Ondanks dat we vroeg zijn begonnen met dekens heeft ze een aardige vacht ontwikkeld.
Nu wil ik haar dus (laten) scheren, alleen ik twijfel nog een beetje.

Ze kan namelijk naar buiten en naar binnen wanneer ze wil. Kan dus we altijd droog en uit de wind staan. In principe zou ze dan dus ook 24/7 buiten kunnen gaan staan als ze zelf zou willen en daar twijfel ik over. Is het dan niet td koud om te scheren? Was sowieso van plan om haar benen dan harig te laten.

Nog nooit een geschoren paard gehad door niet intensieve training, maar deze (nieuwe) wordt wel gewoon regelmatig en intensief getraind, dus vandaar.

Hoe zouden jullie dit doen? Wel/niet scheren? Zo ja, wat voor deken(s)? Ze staat nu 's nachts onder een bucas smartex medium en overdag ligt de dikte van het deken aan hoe koud het is, soms ook een paar uurtjes zinder zonder met de zon.

wat ik heb gedaan is een deel scheren, dus de onderkant van de hals, borst en onder de buik.
zo is een deken niet noodzakelijk, maar kan je paard wel beter zijn warmte kwijt.
dit is voor mij een goed genoeg maar dat verschilt natuurlijk per paard en training, iig succes

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:03

wortelsussie heb je daar een foto van ? Daar heb ik ook over getwijfeld namelijk.

zondag m'n cushie toch maar deels geschoren.
Experimentje deze keer. Het verdient geen schoonheidsprijs maar wilde haar niet helemaal scheren ...

Dus buik, borst en hals gedaan.
Ze vind het altijd heerlijk om geschoren te worden. Staat gewoon te genieten haha.

Afbeelding
Afbeelding

En meteen maar een nieuwe jurk kado gedaan :D

Afbeelding

Joysie mijn merrie staat 24/7 buiten wel met buitenstal waar ze altijd in kan. Maar zij ging voorheen gewoon kaal hoor :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:01

Ja je ziet wat strepen maar ik vind het niet storend.
Afbeelding
(Kan je gelijk zien wat er af is gekomen :oo )

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:02

ik vind het ook niet storend hoor.
Had het wel iets minder kaal verwacht :D

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:12

Bedankt voor de antwoorden!
Mijn eigen idee was gewoon kaal alleen de benen niet, omdat ze echt overal zweet (sons zijn de manen zelfs klam :=), en zo intensief is de training nou ook weer niet. Denk dan een deken met hals aanschaffen, nu staat ze onder 200g met stay dry voering en de vacht daaronder is niet heel lang, vooral haar hals ondat daar geen deken op zit. Zou 300g/400g dan geschikt zijn voor in de nacht?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:19

Je hebt het over de smartex medium neem ik aan? Die is 150 grams. Ik heb daar vorig jaar nog een 150 gram onderdeken (ook met SD voering) onder gehad, maar meer niet. Voor de smartex dekens kun je gewoon een losse hals kopen, dus dat is makkelijk.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:34

Tyrcanol schreef:
ik vind het ook niet storend hoor.
Had het wel iets minder kaal verwacht :D

Jup, ik ook. Had ook gezegd dat ik t achteraf te kort vind maarja het is er al af.. hoop dat t weer snel aan groeid.

Dit is met 6 mm opzet stuk je hebt ook de 8of10 weet ff niet welke gebruik die nooit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:36

Vandaag hebben we onze tinker laten scheren in een patroon. Aangezien ze na 5 minuten al aan het zweten was over heel haar hals, hebben we die voor een groot deel laten wegscheren omdat bij het 'jachtpatroon' er eigenlijk nog vrij veel haar stond.
Ze had er ook last van, dus denk dat het een hele opluchting is voor haar! Hals en kont bewust niet al te veel laten weg doen.

Nu vraag ik me af of ze een deken op moet en hoeveel gram. Vandaag stond ze gewoon nog buiten zonder deken want in het zonnetje was het wel weer warm (en 's nachts staat ze binnen dus daar is het zeker warm genoeg). Ze heeft natuurlijk nog wel dik haar op de plaatsen waar ze niet geschoren is. :)

Zo ziet ze er nu uit:
Afbeelding

Wist niet goed of ik het bij het centraaltje van dekens moest zetten of hier... :+

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:52

Hey hey!

Ik kom ook even het topic binnen vallen. Ben echt een leek wat betreft scheren en dekens, dus ik heb even raad nodig.

Mijn paard is nu 5 jaar.
Ze heeft 9 weken stilgestaan wegen een armbreuk bij mij, maar is nu sinds 1 week weer in training. Doordat ze wat te dik is en haar conditie wat minder is geworden zweet ze nogal snel.
In december ga ik met haar starten en ook hebben we wekelijks les bij de rijvereniging in een binnenbak. Nu verwacht ik dat ze zich dan kapot gaat zweten, dus lijkt het me handig om haar te scheren.

Ze staat nu nog 24/7, maar wanneer het nog kouder wordt (lees: vriest 's nachts) en meer gaat regenen, gaat ze 's nachts naar binnen.

Kan ik haar helemaal scheren? (Op het stukje onder het zadel na.)

En zo ja, een hoeveel grams deken heb ik dan nodig? Of dekens?

@xAnthea, wauw wat gaaf zo'n patroon! Dat zou ik ook wel willen ipv helemaal... vind helemaal dan weer zo kaal, dus ik twijfel wel...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:19

Even voor een heleboel:

Je kan je paard prima scheren als hij 24/7 of heel veel buiten staat. Gewoon een lekkere halsdeken opdoen en goed inpakken dan gaat dat prima, zo staan ze hier ook hoor! In weer en wind buiten, nachten wel binnen met open stallen maar gewoon kaal onder goede dekens

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:20

Anthea: ik zou toch wel voor een 100 grams deken kiezen hoor! Er is best wat af

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:25

Zou je bij overdag van 7 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds buiten en 's avonds binnen de benen ook kunnen scheren?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:27

Ja hoor tuurlijk!

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:11

Zo, ik heb die van mij ook weer geschoren deze avond. Geschoren heeft ze stiekem ook een mooiere kleur := Alleen streeploos scheren is helaas niet helemaal gelukt...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:12

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook kaal. Wel streeploos maar zo lelijk van kleur :')

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 01:56

Jester_ schreef:
Even voor een heleboel:

Je kan je paard prima scheren als hij 24/7 of heel veel buiten staat. Gewoon een lekkere halsdeken opdoen en goed inpakken dan gaat dat prima, zo staan ze hier ook hoor! In weer en wind buiten, nachten wel binnen met open stallen maar gewoon kaal onder goede dekens

Ik ben niet heel bekend op dit gebied dus ik vraag me af wat jij goede dekens vindt? Zou bijvoorbeeld mijn amigo bravo (1200D) voldoen?