Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

Re: Hoelveel grams hebben jullie NU op liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:42

Ik meende dat haar winterdeken 400 grams was. Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:31

Onderdeken van 250g en waterdichte deken van 0g. Mijn paard is niet geschoren, staat overdag in de wei en 's nachts in een buitenstal.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:52

Het is ook wel een verschil of je paard in een binnen of buitenbox staat.

Die van mij wordt maandag weer geschoren dus dan gaat er minimaal 550 op.

Staat nu onder een 450 gr. in een buitenbox

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:23

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:26

geen deken!
de mijne is net een bolletje heeft heerlijke dikke wintervacht op Lachen koudbloedje he Cool
staat alleen overdag paar uurtjes op wei
s nachts lekker in de stal.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:17

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:49

voor de nachts als het vriest heb ik nu een HH teddyfleece deken onder haar 200 grams deken gedaan

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:50

Mijn paard staat in een buitenbox, niet geschoren onder een 400gram winterdeken.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:45

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:47

Cassanova schreef:
Doen jullie meer op als het onder de -5 gaat over paar dagen?

Was niet mn bedoeling

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:10

Cassanova schreef:

Nee, dan verlaag je zijn weerstand alleen maar. Bij -6 krijgt 'ie 500 gram, bij -5 krijgt 'ie 400 gram, bij 0 krijgt 'ie 350 gram. Zo blijf je bezig. Hou het paard heel de winter hetzelfde deken om, dat is het beste.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:27

Citaat:
Nee, dan verlaag je zijn weerstand alleen maar. Bij -6 krijgt 'ie 500 gram, bij -5 krijgt 'ie 400 gram, bij 0 krijgt 'ie 350 gram. Zo blijf je bezig. Hou het paard heel de winter hetzelfde deken om, dat is het beste.

Hallo,

Heb nu een pony op proef die al een poosje onder haar gevoerde regendeken (geen idee hoeveel grams, zal niet veel meer dan 100 gr. zijn) staat. Het is een nrps-pony met heel wat arabisch bloed en helaas niet zo'n hele dikke vacht. Ik wil graag dat ze wat wintervacht kweekt, omdat ik niet zo van dat geklooi met dekens hou. Ze voelt nog niet koud aan onder de deken, dus dan zou ik maar het beste die deken op blijven houden en niet vervangen door een dikkere winterdeken? Ze staat van 9 tot 2 buiten en verder binnen in een binnenbox (tegenover haar staan boxen met luik). Advies is zeer welkom!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:27

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:54

370 grams.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:49

CaWa schreef:
Hallo,

Heb nu een pony op proef die al een poosje onder haar gevoerde regendeken (geen idee hoeveel grams, zal niet veel meer dan 100 gr. zijn) staat. Het is een nrps-pony met heel wat arabisch bloed en helaas niet zo'n hele dikke vacht. Ik wil graag dat ze wat wintervacht kweekt, omdat ik niet zo van dat geklooi met dekens hou. Ze voelt nog niet koud aan onder de deken, dus dan zou ik maar het beste die deken op blijven houden en niet vervangen door een dikkere winterdeken? Ze staat van 9 tot 2 buiten en verder binnen in een binnenbox (tegenover haar staan boxen met luik). Advies is zeer welkom!

Die extra wintervacht komt deze winter niet meer, dus ik denk dat je deze winter dat dekentje gewoon moet blijven gebruiken. Als het een dag echt mooi zonnig en windstil weer is, zou je hem af kunnen laten, maar zeis er aan gewend dat die deken erop ligt, dus gewoon blijven gebruiken.
Volgende herfst kun je kijken of ze zonder deken kan.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:08

ongeschoren 550 gr.

Ik heb alleen een probleempje.. hoop dat iemand me kan helpen

Ik heb al vroeg van de voren 550 grams opgedaan omdat ik dan hoopte dat ik hem niet zou moeten scheren.. maar nu heeft hij toch een vrij dikke wintervacht en hij droogt ook niet meer na het rijden dus word hij morgen geschoren...
máár hij heeft al 550 gram op!? wat moet ik nou op doen als hij is geschoren? hoop dat iemand me kan helpen!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:09

Nu een 450 gaat behoorlijk vriezen vannacht ...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:14

Citaat:
Die extra wintervacht komt deze winter niet meer, dus ik denk dat je deze winter dat dekentje gewoon moet blijven gebruiken. Als het een dag echt mooi zonnig en windstil weer is, zou je hem af kunnen laten, maar zeis er aan gewend dat die deken erop ligt, dus gewoon blijven gebruiken.
Volgende herfst kun je kijken of ze zonder deken kan.

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard staat nu sinds een week onder een 350 gr deken en in de afgelopen dagen is de vacht helaas wel een stuk dikker en langer geworden. De afgepopen jaren was de vacht mooi kort, het leek net of hij geschoren was, dit jaar begon de vacht al vroeg behoorlijk dik te worden en wordt nu nog dikker. Huilen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:19

Vandaag was de kortste dag, dus na vandaag gaan de dagen weer lengen. De kans dat een wintervacht dan nog noemenswaard groeit is niet groot.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:26

Mijn paarden hebben nu 2 dekens op en dat is bij elkaar toch zo'n 550 gram..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:35

Waratje schreef:
Vandaag was de kortste dag, dus na vandaag gaan de dagen weer lengen. De kans dat een wintervacht dan nog noemenswaard groeit is niet groot.

Dan heeft hij nog net voor de kortste dag een megavacht gekregen, kan me niet voorstellen dat het nu in 1 X stopt terwijl de temperutuur nog aan het dalen is. Haha!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:33

Mensonides schreef:
ongeschoren 550 gr.

Ik heb alleen een probleempje.. hoop dat iemand me kan helpen

Ik heb al vroeg van de voren 550 grams opgedaan omdat ik dan hoopte dat ik hem niet zou moeten scheren.. maar nu heeft hij toch een vrij dikke wintervacht en hij droogt ook niet meer na het rijden dus word hij morgen geschoren...
máár hij heeft al 550 gram op!? wat moet ik nou op doen als hij is geschoren? hoop dat iemand me kan helpen!

Ik hou zelf al helemaal van een paard helemaal scheren met dit weer maar als hij met deze deken al pittig vacht heeft zal
je toch wat terug moeten geven als je hem helemaal kaal haalt morgen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:35

Saskiaatje schreef:
Cassanova schreef:

Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Als je het niet erg vindt dat een paard flink vacht kweekt kan je dat idd doen.
Doe ik bij onze ponies ook. Mijn paard wordt echter geschoren en warmer ingepakt naarmate het kouder wordt.
Wil niet dat ik nog een moet scheren.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:46

simongek schreef:
Saskiaatje schreef:

Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Als je het niet erg vindt dat een paard flink vacht kweekt kan je dat idd doen.
Doe ik bij onze ponies ook. Mijn paard wordt echter geschoren en warmer ingepakt naarmate het kouder wordt.
Wil niet dat ik nog een moet scheren.

Dat jíj iets niet wil, wil nog niet zeggen dat het niet beter is? Als je constant met zijn/haar vacht gaat knoeien, wordt de weerstand steeds lager. Maar als je paard niet in de topsport loopt, wat maakt het dan uit dat hij/zij een iets dikkere vacht krijgt? Mijn paard staat nu al een tijdje onder zijn winterdeken en die hou ik erop, totdat hij zijn zomerdeken weer op kan. Mijn paard heeft ook geen flinke vacht. Dat we erop rijden is één ding, maar dat we zijn eigen-gemaakte warmte eraf halen vind ik te ver gaan. Een paard krijgt niet voor niets een dikkere vacht. Laat een paard in sommige dingen gewoon een paard zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:12

Mensonides schreef:

Als hij nu warm genoeg voelt dan kun je evt. een ongevoerde deken of 100/160 erbij opdoen. Maar als hij warm genoeg blijft kun je het ook bij de 550 gram laten. Lachen

Voor deze ene nacht dat het -6/-8 wordt ga ik niet een extra deken meer op doen, het wordt straks weer wat warmer dus ik blijf bij m'n 500gr. (300 winter met hals en 200 onderdeken)

Citaat:
Dat we erop rijden is één ding, maar dat we zijn eigen-gemaakte warmte eraf halen vind ik te ver gaan. Een paard krijgt niet voor niets een dikkere vacht. Laat een paard in sommige dingen gewoon een paard zijn.
Jouw mening, daar ben je vrij in. Maar scheren is bij sommige paarden gewoon echt nodig en sommige knappen er echt van op. Meer energie enz. Als een paard zo'n megadikke wintervacht heeft (ongeacht hoeveel je erop doet om die vacht tegen te houden in de hoop dat je niet hoeft te scheren) en door deze vacht ben je dik 2uur aan het uitstappen en hij is nog niet droog met z'n shetlanderwintervacht is niemand daar bij gebaat. De ruiter niet, maar het paard ook niet. Werken met zo'n dikke vacht kost zoveel energie en met zo'n natte vacht gaat de weerstand ook omlaag. De eigen vacht wordt weggehaald, maar netjes vervangen door een kunstmatige Lachen