Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
koudbloedje he
Cassanova schreef:Doen jullie meer op als het onder de -5 gaat over paar dagen?
Cassanova schreef:Doen jullie meer op als het onder de -5 gaat over paar dagen?
Citaat:Nee, dan verlaag je zijn weerstand alleen maar. Bij -6 krijgt 'ie 500 gram, bij -5 krijgt 'ie 400 gram, bij 0 krijgt 'ie 350 gram. Zo blijf je bezig. Hou het paard heel de winter hetzelfde deken om, dat is het beste.
CaWa schreef:Hallo,
Heb nu een pony op proef die al een poosje onder haar gevoerde regendeken (geen idee hoeveel grams, zal niet veel meer dan 100 gr. zijn) staat. Het is een nrps-pony met heel wat arabisch bloed en helaas niet zo'n hele dikke vacht. Ik wil graag dat ze wat wintervacht kweekt, omdat ik niet zo van dat geklooi met dekens hou. Ze voelt nog niet koud aan onder de deken, dus dan zou ik maar het beste die deken op blijven houden en niet vervangen door een dikkere winterdeken? Ze staat van 9 tot 2 buiten en verder binnen in een binnenbox (tegenover haar staan boxen met luik). Advies is zeer welkom!
Citaat:Die extra wintervacht komt deze winter niet meer, dus ik denk dat je deze winter dat dekentje gewoon moet blijven gebruiken. Als het een dag echt mooi zonnig en windstil weer is, zou je hem af kunnen laten, maar zeis er aan gewend dat die deken erop ligt, dus gewoon blijven gebruiken.
Volgende herfst kun je kijken of ze zonder deken kan.
Waratje schreef:Vandaag was de kortste dag, dus na vandaag gaan de dagen weer lengen. De kans dat een wintervacht dan nog noemenswaard groeit is niet groot.
Mensonides schreef:ongeschoren 550 gr.
Ik heb alleen een probleempje.. hoop dat iemand me kan helpen
Ik heb al vroeg van de voren 550 grams opgedaan omdat ik dan hoopte dat ik hem niet zou moeten scheren.. maar nu heeft hij toch een vrij dikke wintervacht en hij droogt ook niet meer na het rijden dus word hij morgen geschoren...
máár hij heeft al 550 gram op!? wat moet ik nou op doen als hij is geschoren? hoop dat iemand me kan helpen!
Saskiaatje schreef:Cassanova schreef:Doen jullie meer op als het onder de -5 gaat over paar dagen?
Nee, dan verlaag je zijn weerstand alleen maar. Bij -6 krijgt 'ie 500 gram, bij -5 krijgt 'ie 400 gram, bij 0 krijgt 'ie 350 gram. Zo blijf je bezig. Hou het paard heel de winter hetzelfde deken om, dat is het beste.
simongek schreef:Saskiaatje schreef:
Nee, dan verlaag je zijn weerstand alleen maar. Bij -6 krijgt 'ie 500 gram, bij -5 krijgt 'ie 400 gram, bij 0 krijgt 'ie 350 gram. Zo blijf je bezig. Hou het paard heel de winter hetzelfde deken om, dat is het beste.
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Als je het niet erg vindt dat een paard flink vacht kweekt kan je dat idd doen.
Doe ik bij onze ponies ook. Mijn paard wordt echter geschoren en warmer ingepakt naarmate het kouder wordt.
Wil niet dat ik nog een moet scheren.
Mensonides schreef:máár hij heeft al 550 gram op!? wat moet ik nou op doen als hij is geschoren? hoop dat iemand me kan helpen!

Jouw mening, daar ben je vrij in. Maar scheren is bij sommige paarden gewoon echt nodig en sommige knappen er echt van op. Meer energie enz. Als een paard zo'n megadikke wintervacht heeft (ongeacht hoeveel je erop doet om die vacht tegen te houden in de hoop dat je niet hoeft te scheren) en door deze vacht ben je dik 2uur aan het uitstappen en hij is nog niet droog met z'n shetlanderwintervacht is niemand daar bij gebaat. De ruiter niet, maar het paard ook niet. Werken met zo'n dikke vacht kost zoveel energie en met zo'n natte vacht gaat de weerstand ook omlaag. De eigen vacht wordt weggehaald, maar netjes vervangen door een kunstmatigeCitaat:Dat we erop rijden is één ding, maar dat we zijn eigen-gemaakte warmte eraf halen vind ik te ver gaan. Een paard krijgt niet voor niets een dikkere vacht. Laat een paard in sommige dingen gewoon een paard zijn.