Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rianne1987 schreef:Wat staan veel van jullie paarden onder veel grams dekens zeg!!!! Mijne is geschoren en staat onder een 300 grams deken.
Wat ik me nou afvraag he, met in en uitstappen doen jullie er een fleecedekentje overheen.
Maar hoe doe je dat dan met poetsen en zadelen?
Lijkt me een hele overgang van vb 700 grams naar in je nakie.
Eleonoor schreef:Met uitstappen doe ik zelfs niet eens gelijk een deken op. Eerst gewoon afkoelen aan de buitenlucht voor een minuut of 5 en dan pas een deken op. Merk gewoon dat hij dan niet zo erg blijft nazweten (advies van Eric van Breda, die deskundige op het gebied van training e.d.).
Poetsen voor rijden doe ik niet. Zorg er altijd voor dat paard helemaal schoon onder de deken staat. Met deken op beenbescherming erom. Dan dekens eraf en uitstapdeken (wolletje of waterdichte gevoerde) erop en opzadelen. Als hij nog even moet wachten dan een wolle halsdeken erover heen. Na het werk even laten staan met wollen halsdeken. Daarna onder het solarium poetsen en staldekens erop. Gaat al jaren perfect zo.
simongek schreef:rianne1987 schreef:Wat staan veel van jullie paarden onder veel grams dekens zeg!!!! Mijne is geschoren en staat onder een 300 grams deken.
Wat ik me nou afvraag he, met in en uitstappen doen jullie er een fleecedekentje overheen.
Zodra ik mijn paard uit stal haal doe ik 1 deken af. Dan ga ik zijn stal uitmesten.
Zodra ik terug ben doe ik hem een HH teddy fleecedeken op en ga ik zijn hoeven krabben, borstelen, stro uit staart, beenbeschermers omdoen etc.
Dan leg ik de deken op zijn flanken en doe zijn zadel en hoofdstel om. Dan ga ik instappen met deken op en zodra ik ga draven gaat hij af. met uitstappen doe ik hem weer om tot hij droog is.
Citaat:="simongek met uitstappen doe ik hem weer om tot hij droog is.
Nibbit schreef:Citaat:="simongek met uitstappen doe ik hem weer om tot hij droog is.
Zweet jou paard dan nog als hij geschoren is? Die van mij nl niet echt
rianne1987 schreef:Wat staan veel van jullie paarden onder veel grams dekens zeg!!!! Mijne is geschoren en staat onder een 300 grams deken.
mirgino schreef:dan heb ik wel heel verkeerd zitten lezen denk ik![]()
ongeschoren paarden hebben veel minder gr op dacht ik gelezen te hebben
er zijn geschoren paarden die wel 700 tot 900 gr op hebben
ik vind dat erg veel maar er zijn koukleumen denk ik ,ik hoor het vaker![]()
maar mijn geschoren pony moet het met 400 gr doen
Sjuimpje schreef:Mijn ongeschoren paarden staan sinds gisteren onder *even rekenen*...
Een 200 grams staldekentje, daarover een 360 grams staldeken en daarover een 360 grams waterdichte. En ze hadden het gisteravond bij het afvoeren niets te warm
Ik heb 1 keer een fleecedeken als onderdeken gebruikt, binnen 12 uur was de borst er uit gescheurd.
mirgino schreef:dan heb ik daar idd overheen gelezen![]()
dan is dat helemaal veel zeg! maar ach moeten ze zelf maar weten .lijkt mij niet gezond ;)
je hebt dus helemaal gelijk
mirgino schreef:dan heb ik daar idd overheen gelezen![]()
dan is dat helemaal veel zeg! maar ach moeten ze zelf maar weten .lijkt mij niet gezond![]()
je hebt dus helemaal gelijk