deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:57

370 plus 200 grams

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:21

Wat staan veel van jullie paarden onder veel grams dekens zeg!!!! Mijne is geschoren en staat onder een 300 grams deken.
Wat ik me nou afvraag he, met in en uitstappen doen jullie er een fleecedekentje overheen.
Maar hoe doe je dat dan met poetsen en zadelen?
Lijkt me een hele overgang van vb 700 grams naar in je nakie.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:24

rianne1987 schreef:
Wat staan veel van jullie paarden onder veel grams dekens zeg!!!! Mijne is geschoren en staat onder een 300 grams deken.
Wat ik me nou afvraag he, met in en uitstappen doen jullie er een fleecedekentje overheen.

Zodra ik mijn paard uit stal haal doe ik 1 deken af. Dan ga ik zijn stal uitmesten.
Zodra ik terug ben doe ik hem een HH teddy fleecedeken op en ga ik zijn hoeven krabben, borstelen, stro uit staart, beenbeschermers omdoen etc.

Dan leg ik de deken op zijn flanken en doe zijn zadel en hoofdstel om. Dan ga ik instappen met deken op en zodra ik ga draven gaat hij af. met uitstappen doe ik hem weer om tot hij droog is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:24

de mijne is geschoren en staat onder 400 gr sinds kort en met poetsen in de box gaat de deken af en kan ze wennen
ik rij met westernzadel dus de rug is een eind bedekt
ik rij verder niet met inrijdeken of zo omdat deze alleen haar billen dan nog bedekken en die kunnen wel kou hebben
ik heb haar ook geschoren met een paar mm haar er nog op
vorig jaar was ze echt tot op het velletje kaal en dat vond ik toch iets te veel van het goede
ik heb nu andere messen gekocht en ze heeft nog iets haar Haha!

wij hebben geen binnenbak Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:40

Met uitstappen doe ik zelfs niet eens gelijk een deken op. Eerst gewoon afkoelen aan de buitenlucht voor een minuut of 5 en dan pas een deken op. Merk gewoon dat hij dan niet zo erg blijft nazweten (advies van Eric van Breda, die deskundige op het gebied van training e.d.).
Poetsen voor rijden doe ik niet. Zorg er altijd voor dat paard helemaal schoon onder de deken staat. Met deken op beenbescherming erom. Dan dekens eraf en uitstapdeken (wolletje of waterdichte gevoerde) erop en opzadelen. Als hij nog even moet wachten dan een wolle halsdeken erover heen. Na het werk even laten staan met wollen halsdeken. Daarna onder het solarium poetsen en staldekens erop. Gaat al jaren perfect zo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:55

Eleonoor schreef:
Met uitstappen doe ik zelfs niet eens gelijk een deken op. Eerst gewoon afkoelen aan de buitenlucht voor een minuut of 5 en dan pas een deken op. Merk gewoon dat hij dan niet zo erg blijft nazweten (advies van Eric van Breda, die deskundige op het gebied van training e.d.).
Poetsen voor rijden doe ik niet. Zorg er altijd voor dat paard helemaal schoon onder de deken staat. Met deken op beenbescherming erom. Dan dekens eraf en uitstapdeken (wolletje of waterdichte gevoerde) erop en opzadelen. Als hij nog even moet wachten dan een wolle halsdeken erover heen. Na het werk even laten staan met wollen halsdeken. Daarna onder het solarium poetsen en staldekens erop. Gaat al jaren perfect zo.

jij staat ook wel luxe zo te lezen Haha!
ik sta bij een spruitenboer Knipoog en we hebben daar koud water uit de kraan en meer luxe is er niet

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:03

simongek schreef:
rianne1987 schreef:

Zodra ik mijn paard uit stal haal doe ik 1 deken af. Dan ga ik zijn stal uitmesten.
Zodra ik terug ben doe ik hem een HH teddy fleecedeken op en ga ik zijn hoeven krabben, borstelen, stro uit staart, beenbeschermers omdoen etc.

Dan leg ik de deken op zijn flanken en doe zijn zadel en hoofdstel om. Dan ga ik instappen met deken op en zodra ik ga draven gaat hij af. met uitstappen doe ik hem weer om tot hij droog is.

Zo te lezen heb je er goed over na gedacht! en poets je hem dan in een binnenpad van vb een stal of buiten?
Volgens mij zou ik veel te bang zijn dat ze kou vat met zoveel dekens op.
Daarom staat ze ook alleen onder een 300 grams, hoef ik ook niet moeilijk te doen met dekens als ik ga rijden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:25

Zo te lezen heb je er goed over na gedacht! en poets je hem dan in een binnenpad van vb een stal of buiten?
Volgens mij zou ik veel te bang zijn dat ze kou vat met zoveel dekens op.
Daarom staat ze ook alleen onder een 300 grams, hoef ik ook niet moeilijk te doen met dekens als ik ga rijden.

Hij staat in een binnenbox en daar is ook de poetplaats. Ik wandel zo door de stalgang naar de binnenbak en kom dus niet buiten.

Ik longeer hem 1 of 2 x per week wel buiten maar met een deken op. De deken doe ik onder longeersingel en dan de voorsluitingen los zodat het niet schuurt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:26

Ik ga met mijn beesten zoveel mogelijk naar buiten, als het echt koud is rij ik met een uitrijdeken maar meestal stap ik los en uit met een wollenzweetdeken die ik over de achterhand leg.
Die van mij staan overdag ook vrijwel altijd een paar uur buiten Ja

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:30

Mijn geschoren pony stond ook altijd gewoon een paar uurtjes buiten. Buitenritjes maakten ik ook gewoon ondanks dat het onwijs vroor. Haha! Lekkere dikke uitrijdeken op en dat ging prima.

Simon loopt helaas niet buiten omdat hij zijn ijzers eraf trapt en hij heeft zomereczeem. Maar dat is weer een andere discussie. Haha!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:37

Mijn ongeschoren dame staat onder een bucas regendeken, zo''n zilverkleurige die kan van -15 tot +18....in 1 keer klaar.
En poetsen e.d. is buiten. Ze staan met 2 en hebben wel schuilstal voor slecht weer e.d., maar verder hebben we alles buiten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:39

Citaat:
="simongek met uitstappen doe ik hem weer om tot hij droog is.

Zweet jou paard dan nog als hij geschoren is? Die van mij nl niet echt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:44

Nibbit schreef:
Citaat:
="simongek met uitstappen doe ik hem weer om tot hij droog is.

Zweet jou paard dan nog als hij geschoren is? Die van mij nl niet echt

De eerste maand niet maar sinds afgelopen week wel. Hij heeft namelijk weer een normale vacht gekregen. De stekels zijn weg. Haha!

Ik wil hem alleen niet nogmaals scheren. het is nu een stuk kouder en hij is gek genoeg. Haha!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:52

Tosca staat nu onder een zomerdeken met daarover een staldeken van 240 grams en daarover een regendeken van 150 grams Vingers aflikken

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:59

rianne1987 schreef:

Mijnes staat ook gewoon onder 300 grams hoor, is ook geschoren. Vind het eerlijk gezegd gezeur om zoveel op te doen. Tenzij je paard een koukleum is, maar dan nog vind ik 700 BELACHELIJK veel.

Zelfs ik heb met poetsen een fleecedekentje op. In en uit rijden ook.

Tozalin: Waarom ook nog een zomerdeken? Dat heeft toch helemaal geen warmte?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:10

weet je wat me nou is opvalt?
Je ziet een aantal mensen zeggen met een ongeschoren paard die er dan 700/800/900 grams op heeft liggen, vervolgens weer een aantal quotes van mensen die het een beetje belachelijk vinden. Máár je ziet die mensen die zeggen dat hun paard zo veel gram op hebben nooit een weerwoord zeggen. Normaal was er al een enorme discussie op gang gekomen en gaf iedereen zijn 'mening', nu niet..
Valt mij zo maar op... Nagelbijten / Gniffelen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:15

dan heb ik wel heel verkeerd zitten lezen denk ik Clown
ongeschoren paarden hebben veel minder gr op dacht ik gelezen te hebben
er zijn geschoren paarden die wel 700 tot 900 gr op hebben
ik vind dat erg veel maar er zijn koukleumen denk ik ,ik hoor het vaker Knipoog
maar mijn geschoren pony moet het met 400 gr doen Haha!

en ik denk dat diegene die hun paard dik ingepakt hebben staan geen zin hebben in een discussie Clown
hun paard heeft het nodig ,het verschilt per paard Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:17

mirgino schreef:
dan heb ik wel heel verkeerd zitten lezen denk ik Clown
ongeschoren paarden hebben veel minder gr op dacht ik gelezen te hebben
er zijn geschoren paarden die wel 700 tot 900 gr op hebben

ik vind dat erg veel maar er zijn koukleumen denk ik ,ik hoor het vaker Knipoog
maar mijn geschoren pony moet het met 400 gr doen Haha!

Er staat hier toch echt ongeschoren, of ben ik nou echt blind? Bloos
Sjuimpje schreef:
Mijn ongeschoren paarden staan sinds gisteren onder *even rekenen*...
Een 200 grams staldekentje, daarover een 360 grams staldeken en daarover een 360 grams waterdichte. En ze hadden het gisteravond bij het afvoeren niets te warm

Ik heb 1 keer een fleecedeken als onderdeken gebruikt, binnen 12 uur was de borst er uit gescheurd. Clown

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:20

dan heb ik daar idd overheen gelezen Clown

dan is dat helemaal veel zeg! maar ach moeten ze zelf maar weten .lijkt mij niet gezond Knipoog

je hebt dus helemaal gelijk Cool

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:22

mirgino schreef:

dan is dat helemaal veel zeg! maar ach moeten ze zelf maar weten .lijkt mij niet gezond ;)

Je bent niet de enige.

Sorry dat ik het vraag, alleen rillen jullie paarden nou echt nooit? Nagelbijten / Gniffelen Aangezien 900 & 0 wel een gigantisch verschil is.

Mijnes heeft het onder 300 al gewoon lekker. Met strenge kou of dat hij het koud heeft krijgt die wel meer op maargoed.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:26

mirgino schreef:

dan is dat helemaal veel zeg! maar ach moeten ze zelf maar weten .lijkt mij niet gezond Knipoog

ow geeft niet joh Haha!
ben al lang blij dat je gewoon leuk reageert Lachen heb het wel eens gehad dat ik half de grond werd ingeboord ondanks dat ik gelijk had Nagelbijten / Gniffelen

silverlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:48

morgen wordt m'n pony voor het eerst geschoren.. Zij gaat een 300 grams outdoordeken op krijgen van harry's horse, want het is redelijk koud. Bij het poetsen plooi ik het deken weg van de kant ik wil poetsen (voorhand, achterhand) Bij instappen en uitstappen een inrijdeken en vanaf ik een paar rondjes heb gedraafd het deken eraf halen. Daarna met zweetdeken op als ze nog wat bezweet is en terug winterdeken op.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:59

Mijne staat in een uitloopstal, ze heeft een 360 waterdichte op en ze is geschoren. Tijdens het poetsen laat ik die deken erop en sla hem weg waar ik wil poetsen. Inrijden gaat met wollen dekentje, en uitstappen ook. Volgens mij heeft ze het niet koud, en haar vacht komt ook niet weer erg opzetten. Als het nou nog veel kouder gaat worden, stap ik wel over op een iets dikker exemplaar, 500 ofzo.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:45

hoi!

ff vraagje, mn pony had het zondag koud, toen heb ik ipv 400, 500 opgedaan (bovendeken van 200 naar 300 gewisseld) omdat ik niet wil dat ze het koud heeft en t nu echt kouder is,

maar de onderdeken schuurt nu, is gewoon een echte onderdeken, maar zou ik als het zometeen ietsje warmer word, dat word het geloof ik, weer kunnen wisselen naar 250 onderdeken met loopsplitten en daarover 200 grams? dan na het rijden, zodat ze de overgang niet voelt, dan staat ze ook op stal, ik vind 300 en 250 nog een beetje veel...

graag tips.

ps=hoeveel grams is een highliner ongeveer? het is een ouder model maar nog als nieuw, en niet een hele hoge maar wel harry horse merk.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:08

340 + 300 Haha!