Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:56

Nu niks aan doen denk ik. Ook niet schudden.
En dan volgende week gaan schudden en kijken wat het doet.
Als het goed is krijg je het dan wel droog genoeg dat er geen schimmel in komt.
Maar het zal er bruin uitzien en niet echt smakelijk ben ik bang.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:14

Hannanasjuh schreef:
Ik ben opzoek naar ervaringen als je al gemaaid hebt en er toch nog een week regen over heen gaat. We hopen dat het hierna een week goed droog is en dat we dan alsnog kunnen persen op touwtjes hooi. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En hoe lang lag het in de regen?

Oh oliebol… ik hoop voor je dat het toch nog te redden valt. Ik heb geen idee hoe het werkt met een grasdrogerij? Zou dat misschien een optie zijn?

Ibbel

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:42

Grasdrogerijen drogen vers gras. Grasbrokken zijn ook altijd groen.

Ik denk dat ik zodra het ook maar even droog is het als de duvel in plastic zou wikkelen. Dan maar geen kleine touwtjes-baaltjes.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:58

Of heel ouderwets met een hooimijt of hooiruiter. Verder geen ervaring mee hoor. Maar het zou moeten werken door de lucht die door het gewas heen kan en het water wat er afsijpeld.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:06

Ruiteren of opperen is handwerk .... Zwaar werk, veel werk en ook wel iets wat je moet kunnen.

Ik vrees ook ... ligt er aan hoelang het heeft geregend, hoe nat de ondergrond is en wat de voorspellingen zijn.

Het is ons ook wel eens overkomen (met een klein stukje) dat is in de opraapwagen direct naar de vergister gegaan. Kans op schimmel is groot en voedingswaarde gaat sterk achteruit als er veel regen in komt.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:19

Cioccolato schreef:
Maaien voor deze week zag denk ik iedereen wel dat dat niet handig is
Een buitje kan niet zoveel kwaad als t nog wel kan drogen. Maar deze hele week met deze voorspelling..?? Ik denk een verloren oogst eigenlijk.

Ik hoop hard dat het vanaf nu droog gaat worden voor je

Nou nou doe eens lief. De boer die gemaaid heeft, heeft bij hem zelf het zelfde probleem gehad maar hij heeft het ingekuild. Zelfs hij stond er van te kijken want het zou er tot en met dinsdag droog blijven met flink zonnig weer. Omdat ze in Nederland regen af geven hoeft dat in een ander land niet zo te zijn he..

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:22

Dankjewel voor de rest van de reacties. Ik ga even kijken of die boer het nog wilt hebben voor zijn koeien anders. Volgende week zou het wel weer droog zijn maar vrees dan toch voor schimmels. Of valt dat mee?

Niet smakelijk geeft niet perse. De paarden zijn rond genoeg :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:28

Ja we zitten op een nederlands forum dus men kan niet ruiken als het om buitenland gaat hé :+ _O-

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:31

Cioccolato schreef:
Ja we zitten op een nederlands forum dus men kan niet ruiken als het om buitenland gaat hé :+ _O-

Het is net over de grens in België.. zo ver weg is het niet maar bedankt voor je nogmaals niet behulpzame reactie. Ik hoop toch dat je snapt dat het voor mij ook allemaal niet tof is zo en dat ik er redelijk mee in de stress zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:51

Het is dat ik de mensen een stuk verderop in de straat niet ken. Anders kon ik vragen hoe dat hooi eruit ziet.
Maar als die gaan hooien weet ik dat wij het niet moeten doen :P

Elk jaar na een week regen, en daarna dan wel droog, haalt hij het binnen, in kleine pakjes.
Zijn paarden zien er goed uit maar verder weet ik het ook niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:54

Oh, whahaha, wij hadden vroeger ook zo'n buurman. Die ging echt áltijd maaien als er regen was voorspeld. Hoe die het deed, deed-ie het :D

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:54

Misschien is het toch een soort methode om de suikers eruit te wassen. Zou wel briljant zijn als het werkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:55

Nou ja, die theorie heb ik hier al eerder geopperd. Maaien, 3 dagen drogen, 1 goede bui eroverheen, dag na laten drogen en hup de pakken in.
Maar bestel dat maar eens :P

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:59

Ibbel schreef:
Nou ja, die theorie heb ik hier al eerder geopperd. Maaien, 3 dagen drogen, 1 goede bui eroverheen, dag na laten drogen en hup de pakken in.
Maar bestel dat maar eens :P

Die kans krijg je nu bij ons misschien :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:10

Het gras wat hier vorige week zaterdag (niet afgelopen, maar die ervoor) gemaaid is, en is blijven liggen na het baaltjes maken, was opzich prima toen het droog was. Maar nu het is blijven liggen en zondagavond eerste buitje en gister ook wat regen, maar nu gelijk al schimmel erop (en dus net heel veel van die oude plukken weggehaald).
Ik vrees dus voor je dat het snel gaat schimmelen :(

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:12

Sanet schreef:
Het gras wat hier vorige week zaterdag (niet afgelopen, maar die ervoor) gemaaid is, en is blijven liggen na het baaltjes maken, was opzich prima toen het droog was. Maar nu het is blijven liggen en zondagavond eerste buitje en gister ook wat regen, maar nu gelijk al schimmel erop (en dus net heel veel van die oude plukken weggehaald).
Ik vrees dus voor je dat het snel gaat schimmelen :(

Ja kan. verschil is wel dat het bij ons nog niet geperst is. Ik hoop even op het beste nu. De boer houd ons op de hoogte en als het ff kan zsm in plastic dan maar denk ik. Ik wou eigenlijk touwtjes maar moet wel kunnen natuurlijk

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:16

Nee, ik bedoel dus het gemaaide gras wat is blijven liggen, wat ze net gemist hebben met het gras opslurpen voor de baaltjes maken.

Voor in touwtjes moet het wel echt heel droog zijn.. ik zie hier pas vanaf volgende week vrijdag weer een paar dagen droog :(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:17

Nou dan is m'n reactie dus volkomen terecht die ik als eerst poste _O-
En die reactie was prima duidelijk. Niet behulpzaam want ja, je kan er weinig meer aan veranderen. Zou het idd als kuil verkopen(?) En dan weer verder kijken of gewoon afwachten en voor plaatoc gaan. Alles komt uiteindelijk links of rechtsom goed. In plastic is heel fijn voor dat je eventueel kunt verkopen en dan baaltjes terug kopen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:19

Hannanasjuh schreef:
Cioccolato schreef:

Het is net over de grens in België.. zo ver weg is het niet maar bedankt voor je nogmaals niet behulpzame reactie. Ik hoop toch dat je snapt dat het voor mij ook allemaal niet tof is zo en dat ik er redelijk mee in de stress zit.

Ik leef met je mee. Ik schrok ook toen het opeens toch te horen kreeg vorige week dinsdag dat het er wel af ging. Maar eerder konden ze het land niet op. Hier zou het idd tm vandaag droog zijn. Continu wisselende berichten maakte het niet beter. Zaterdag avond opeens regen. Gelukkig niet veel. Zondag toch schudden en hopen maandag binnen. Zondag avond opeens regen. Was eigenlijk teveel maar met de verwachtingen was enkel gisteren nog dd optie redelijk hooi binnen te krijgen of in plastic. Laten liggen geen optie want na komende verwachtingen qua regen is het land onbegaanbaar. Zelfs maandag veerde de ondergrond nog. Gelukkig wel binnen gekregen gisteren. Nu is het kwestie van zeer goed luchten. Er kwam vanmiddag in elk geval geen warmte vanaf. Gelukkig ligt het ook vrij open hier.
Sterkte de komende dagen ik hoop sowieso dat het mee valt qua regen. Alle beetjes zijn teveel nu

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:25

Cioccolato schreef:
En die reactie was prima duidelijk. Niet behulpzaam want ja, je kan er weinig meer aan veranderen. Zou het idd als kuil verkopen(?) En dan weer verder kijken of gewoon afwachten en voor plaatoc gaan. Alles komt uiteindelijk links of rechtsom goed. In plastic is heel fijn voor dat je eventueel kunt verkopen en dan baaltjes terug kopen

Dat ben ik dus niet met je eens. Het is vrijdagochtend gemaaid omdat de grond toen droog genoeg was en het zou pas dinsdagavond gaan regenen. Precies genoeg tijd voor het toch al uitgedroogde en ruwe gras om verder op te drogen.
Ik snap echt oprecht niet waarom jij denkt dat het gepast is om met een lachende smiley hierop te reageren... Echt super aardig. Top mens ben je.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:26

Sanet schreef:
Nee, ik bedoel dus het gemaaide gras wat is blijven liggen, wat ze net gemist hebben met het gras opslurpen voor de baaltjes maken.

Voor in touwtjes moet het wel echt heel droog zijn.. ik zie hier pas vanaf volgende week vrijdag weer een paar dagen droog :(

Ah zo. Ja we gaan het zien wat het doet dan. Het is nu toch even afwachten tot we er weer wat mee kunnen doen. De boer die er naast woont houd het in de gaten voor ons en de buren die ook gemaaid hadden. Echt super aardig van hem.
Laatst bijgewerkt door Hannanasjuh op 02-07-24 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:27

Uhm vrijdag tm dinsdag zonder 30 graden, wind en zon is absoluut niet voldoende voor pakjes hooi. Wij hadden dinsdag en woensdag nog straf weer en dan was het zonder de 2 buien op zaterdag en zondag gisteren wel prefect geweest voor in het pak. Toch echt 6 dagen nodig en dan dus 2 dagen met heel warm weer gehad

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:28

Hannanasjuh schreef:
Cioccolato schreef:

Dat ben ik dus niet met je eens. Het is vrijdagochtend gemaaid omdat de grond toen droog genoeg was en het zou pas dinsdagavond gaan regenen. Precies genoeg tijd voor het toch al uitgedroogde en ruwe gras om verder op te drogen.
Ik snap echt oprecht niet waarom jij denkt dat het gepast is om met een lachende smiley hierop te reageren... Echt super aardig. Top mens ben je.

Boeren is nooit makkelijk. Helemaal dit jaar niet. Je bent niet de enige wss.

Verder niet nodig om mij te bespreken in een topic over hooien.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:31

dierenfan schreef:
Uhm vrijdag tm dinsdag zonder 30 graden, wind en zon is absoluut niet voldoende voor pakjes hooi. Wij hadden dinsdag en woensdag nog straf weer en dan was het zonder de 2 buien op zaterdag en zondag gisteren wel prefect geweest voor in het pak. Toch echt 6 dagen nodig en dan dus 2 dagen met heel warm weer gehad

Het gras was eigenlijk al geen gras meer te noemen en knissperde al toen het nog omhoog stond zo droog was het al. We hebben ook gewacht tot de grond helemaal droog was zodat er geen vocht verdampt en stikt. Gewoon echt oliebol dat vrijdagmiddag de voorspelling ineens veranderde. De buurboer stond er ook van te kijken.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:51

Het is ook echt waardeloos als het weer in een keer tegen zit na dat je hebt gemaaid. Vorige week waren de voorspellingen voor ons nog droog na het weekend 24 grade met kans op een buitje. Nu is het dus 16 graden en regent het elke dag en dat nog de hele week.

Hier hebben we ook al meer dan eens net misgegrepen met het weer. 1 keer ruim 10 mm vlak voor het balen in plastic. Dat is gelukkig toen nog redelijk mooi maar nat voer geworden. 1 keer meer dan 20 mm erin voor het in plastic balen ging, dat werd minder mooi niet voor paarden geschikt. Dus ik voel met je mee.