[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Ajpam

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:44

Ik heb een vraag, mijn pony's staat 24/7 buiten zonder enige beschutting, nu zet ik ze als t regent met deken omdat ze t anders koud hebben. Nu is t probleem dat geen enkele deken water tegen houd. Rhino, amigo en bucas, alles lekt.
Heeft iemand nog tips :=
Weatherbeeta, wie heeft daar ervaring mee?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:46

Nouvel schreef:
acda, ik heb hetzelfde probleem met de rambo dekens helaas, zijn super fijne dekens, nergens schuurplekken, liggen altijd goed, maar helaas wel dat stukje manen weg bij de rand van de deken...

Dit blijf je houden met elke deken.. omdat de deken daar nu eenmaal overheen zit, anders gaat hij te ver naar achteren trekken.. liever daar de manen wat korter dan een wond op de schoft van een trekkende deken..ik heb het met alle dekens oa horseware, eppeljack, harryhorse etc..

Maar hier ook vandaag de 0 grams regendeken met hals op.. hij stond gisteren best koud en vandaag alweer de hele dag regen.. vanmiddag was hij lekker warm onder zijn regenjasje ;)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:46

Ajpam schreef:
Ik heb een vraag, mijn pony's staat 24/7 buiten zonder enige beschutting, nu zet ik ze als t regent met deken omdat ze t anders koud hebben. Nu is t probleem dat geen enkele deken water tegen houd. Rhino, amigo en bucas, alles lekt.
Heeft iemand nog tips :=
Weatherbeeta, wie heeft daar ervaring mee?

Hier een amigo en de hele dag in de regen en lekt niet door.. ook de rambo winterdeken van 100 grams nog niet doorgelekt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:52

Hier ook een Amigo al vanaf gisteravond in de regen en lekt niet door! :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:00

Hier vanmiddag de RSIH ook maar gewisseld voor regendeken, een onder 0 grams en de andere koukleum onder 100 grams.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:09

Welke amigo?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:14

Ik heb Amigo Hero's en Bravo's en ze zijn allemaal goed waterdicht :).

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:15

Ik heb de Bravo! ;)

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:30

Bedankt iedereen voor de tips!

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:33

Ik heb ook verschillende Amigo Hero's gehad en nooit geen problemen met lekken..
Ook nu niet en mijn paardje loopt nog 24/7 buiten met z'n vriendjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:38

ik haalde ze vandaag voor het eerst (na een hele dag regen) niet 100% droog onder de amigo hero's vandaan...

hier en daar wat kleine doorgelekte plekjes helaas...

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:39

Ik vind het best lastig, een andere deken is te warm. Ze zijn nog droog onder de deken.
Morgen zet ik toch maar even binnen denk ik.

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:15

Hoihoi,
Ik heb van een vriendin een br jos lansink 400 grams winterdeken overgekookt, hier zit geen hals aan maar ik wil er eigenlijk wel een. Ik vroeg me af of iemand weet waar deze te vinden zijn. Ik kan ze zelf namelijk nergens vinden.

Ik vroeg me ook af of zo'n soort hals een verstikkend effect op de manen heeft…

Alvast bedankt!!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:58

Hier in de buurt staan veel paarden zonder deken en enige beschutting in de regen. Hebben er geen last van zo te zien. Mijne hebben de Amigo op en kunnen schuilen , wat ze niet doen.
Nog steeds droog onder de deken, morgen zowiezo ff naar binnen omdat de hoefsmid komt.
Als ze nat zijn onder de Amigo dan krijgen ze de reserve op.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:08

Mijn paard staat sinds een week 24/7 buiten. Begon afgelopen dagen toch wel heel hard en lang te regenen. Vond dat toch wel zielig.... Toen maar een bucas smartex rain light deken gekocht ( +17 tot -10 ) en deze opgegooid terwijl ze nog nat was van de regen. Paar uur later toch even gevoeld of zij + deken wel echt droog waren, want dat kon ik niet echt gelogen. Maar echt!!!!! Beide droog, paard happy en warm!!! Ben er erg blij mee :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:08

Mag ik hier iets vragen?

Mijn haflinger, heeft altijd zonder dekens 24/7 buiten gestaan.
5 jaar geleden op aanraden van DA 0 grams dekens opgedaan in de winter omdat mevrouw iedere keer verkouden was. We reden toen bijna tot weinig aangezien ze nog maar 3 was.
Nu 3 jaar geleden zijn wij verhuist van stalling & heeft ze nu een stalletje.

Sinds 1,5 jaar trainen we echt intensief, waardoor we besloten hebben om haar vorig jaar (oktober) te scheren.. Waarom? Omdat mevrouw na 1,5 uur na het rijden nog niet droog was (Lees: Dikke Teddybeer vacht!)
Dit was overigens de allereerste keer dat ze geschoren werd, en ze trapte dan ook het scheerapparaat kapot :')
Week later weer geprobeerd, onder verdoving helaas maar ook dit ging niet in dank af bij haar.

Nu wilde we voorkomen dit jaar eventueel te moeten scheren, en wilde we hoogstwaarschijnlijk eerder dekens op gaan doen.
Daarom wil ik aan jullie vragen hoe jullie hier tegenoverstaan?

We hebben:
0 grams Wacundo deken
300 Grams QHP deken (Deze had ze dus na het scheren op, maar hals draaide steeds half om), dus toen zijn we overgestapt naar Rambo:
Rambo DUO 400 grrams (150 gr hals, 100 gr deken zelf + 300 grams liner)
Ik zat zelf te denken om misschien om wellicht als het moet de 0 grams onder de 100 grams rambo te doen.
Eventuele liners van 100 a 200 komen er nog bij, maar die heb ik nu nog niet!!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:49

xx_Lyzet schreef:
Mag ik hier iets vragen?

5 jaar geleden op aanraden van DA 0 grams dekens opgedaan in de winter omdat mevrouw iedere keer verkouden was. We reden toen bijna tot weinig aangezien ze nog maar 3 was.

Sinds 1,5 jaar trainen we echt intensief, waardoor we besloten hebben om haar vorig jaar (oktober) te scheren.. Waarom? Omdat mevrouw na 1,5 uur na het rijden nog niet droog was (Lees: Dikke Teddybeer vacht!)
Dit was overigens de allereerste keer dat ze geschoren werd, en ze trapte dan ook het scheerapparaat kapot :')
Week later weer geprobeerd, onder verdoving helaas maar ook dit ging niet in dank af bij haar.

Nu wilde we voorkomen dit jaar eventueel te moeten scheren, en wilde we hoogstwaarschijnlijk eerder dekens op gaan doen.

We hebben:
0 grams Wacundo deken
300 Grams QHP deken (Deze had ze dus na het scheren op, maar hals draaide steeds half om), dus toen zijn we overgestapt naar Rambo:
Ik zat zelf te denken om misschien om wellicht als het moet de 0 grams onder de 100 grams rambo te doen.

Ik zou die QHP wegdoen en een 100 en 200 grams liner kopen en nu al gaan beginnen met dekens.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:55

MoniekV schreef:
xx_Lyzet schreef:
Mag ik hier iets vragen?

We hebben:
0 grams Wacundo deken

Ik zou die QHP wegdoen en een 100 en 200 grams liner kopen en nu al gaan beginnen met dekens.

Ik ben het met Moniek eens. En mocht je de 0 grams met de 100 grams willen gebruiken, dan zou ik de 0 grams bovenop leggen ipv onderop :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:01

Dankje voor de reacties!
Dus lekker beginnen met de 0 grams en dan zo veder...

Veder zit ik beetje met het weer ze heeft met de warme dagen vliegendeken op, nu rui ze redelijk al... en volgende week zijn de temperaturen rond 23 a 25 graden, maargoed het is Nederland kan met de dag veranderem natuulijk.

Zelf wilde ik haar vanaf september onder de dekens gooien :) gezien qua weer

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:04

xx_Lyzet schreef:
Dankje voor de reacties!
Dus lekker beginnen met de 0 grams en dan zo veder...

Veder zit ik beetje met het weer ze heeft met de warme dagen vliegendeken op, nu rui ze redelijk al... en volgende week zijn de temperaturen rond 23 a 25 graden, maargoed het is Nederland kan met de dag veranderem natuulijk.

Zelf wilde ik haar vanaf september onder de dekens gooien :) gezien qua weer

Ik snap het :j Ik probeer niet naar data te kijken, maar puur naar het weer.. Nu heeft mijn paardje zijn deken bijvoorbeeld nodig (staat 24/7 buiten) en volgende week kan de deken weer af. Dan trek ik hem ook gewoon weer af en leg hem weer op als hij daar weer behoefte aan heeft :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:10

Inderdaad, pin je niet vast op een bepaalde datum maar kijk naar het weer. Mijn pony's stonden gister ook te trillen als rietjes terwijl het toch 'zomer' is. Dus even de dekens op gedaan.
Bij mij hielp vroeg met dekens beginnen trouwens niet erg, daarom zijn mijne al jaren geschoren in de winter. Vervelend dat jouw paard dat zo naar vindt. Is het zo dat ze bepaalde delen eng vindt? Anders zou je bijvoorbeeld ook alleen de borst eruit kunnen scheren.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:16

Ze is sowieso nog nooit geschoren geweest. Dus denken dat het gewoon is omdat "ze het niet kent" ... Nu hadden we gewoon goedkope tondeuse gehaald bij de action, waar ik haar aan kon laten wennen maar zelfs dan vind ze het nog niet prettig. Dus als we het hiermee deels konden "regelen" zou fijn zijn. Het is nket echt zomer nu in de zin qua temperaturen nu lijkt het gewoon herfst en persoonlijk dacht ik net aan nu de 0 grams deken opgooien en volgende week of als ze het warm heeft er weer af... misschien ben ik er een muts hier in hoor, sorry daarvoor! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:18

Ik zou ook aanvullen met liners, dan kun je alle kanten op!
Evt nog een ongevoerde of 100 grams horseware met linersysteem erbij, zodat ze een keer een droge op kunt gooien als ze echt heel nat zijn geregend of als er een deken stuk is.

Ik heb ook meerdere diktes buitendekens en liners en zo kun je alles combineren, ideaal!

Ik ben zelf geen voorstander van waterdichte dekens over elkaar heen doen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:24

Thanks you! Vrijdag eens even richting de winkel als ik uit het gips ben hihi! :oo

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:05

Ik zou ook geen waterdichte dekens over elkaar doen. Mijn paarden staan nu ook gewoon onder een regendeken, regen en wind is ook niet zo goed voor de spieren..