[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:48

hoi.. ik heb een vraagje. mijn hafje is pas beleerd en willen we nu doorpakken. helaas na even werken is hij zeiknat. dus paar uur later pas droog. zal ik dan de jachtpatroon scheren ? hij staat onder 100 grams deken!

Els_175

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:09

Wellicht is een baan/streep genoeg om zijn warmte kwijt te kunnen.
Je kant er altijd meer vanaf scheren, echter niet eraan :+

Dit hangt natuurlijk wel af van de dekencollectie.
Maar alleen met een streep/baan kan hij nog prima onder de 100 grams.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:54

Een patroon is me niet gelukt, kreeg ik niet mooi voor elkaar dus ik heb mijn paard nu weer helemaal geschoren.
Een vraag voor volgend jaar wanneer ik weer ga scheren; hoe krijg je een mooi patroon geschoren?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:45

We hebben de afspraak staan voor dinsdagavond :)
hebben gevraagd wat hij er van zegt, paard dat nog nooit geschoren is en bang kan reageren. Had hij wel ervaring mee zei hij :) Zelf heeft hij sedering bij, dus als het nodig is kan ze dat krijgen. Ben benieuwd!

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:01

Hoe kun je controleren of je messen van het scheerapparaat nog scherp genoeg zijn?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:16

Ga morgen mijn paard weer scheren ben die haren helemaal beu nu, duurt mij te lang voor die droog is. Alleen normaal was ik hem een dag van te voren en dat heb ik nu niet gedaan.

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:29

Ik ga morgen ook mijn paard scheren, de eerste keer zelf ben benieuwd. iemand misschien nog extra tips waar ik op moet letten?

hij was vorig jaar en jaar ervoor wel braaf zolang je maar boven zijn benen blijft anders flipt ie helemaal.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:44

Als je een patroon wilt maken kun je dit van te voren met stoepkrijt erop tekenen
Messen zijn meestal na 6 paarden scheren niet meer zo scherp. Doe altijd na het scheren het apparaat schoonmaken en leg de messen in olie gedrenkt en daarna in vetpapier(bakpapier( weg

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:45

Zirano schreef:
Als je een patroon wilt maken kun je dit van te voren met stoepkrijt erop tekenen
Messen zijn meestal na 6 paarden scheren niet meer zo scherp. Doe altijd na het scheren het apparaat schoonmaken en leg de messen in olie gedrenkt en daarna in vetpapier(bakpapier( weg

Wat bedoel je met het deel, daarna gedrenkt in olie weg?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:07

Ze bedoelt nadat de messen schoongemaakt zijn en evt geslepen, de messen voorzien van een laagje olie en deze in bakpapier inpakken en daarna opruimen voor een volgende keer!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:42

Zirano schreef:

Stoepkrijt heb ik geprobeerd maar dat werkte niet jammer genoeg vandaar mijn vraag wat wel goed kan helpen om een mooi patroon te scheren?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:44

Krijt van de welkoop/ boerenbond http://www.agradi.nl/raidex-merkstift-groen.htm
In veel verschillende kleuren te koop.
Ik gebruik doorgaan blauw, paars en groen afhankelijk van d ekleur van de vacht ;)

Kosten iets meer dan een eurotje en gaan héél lang mee (heb ze al 10 jaar in de koffer liggen :+ )

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:48

Ga ik dat volgend jaar proberen. Nog een vraag over patroon scheren, doen jullie dat gewoon uit de pols of nemen jullie daar een (papieren) patroon voor? Bij mij ging het uit de pols maken niet recht bij de lies.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:53

Pony is gisteren voor het eerst geschoren, zonder verdoving en ze was ontzettend braaf, ze stond er half slapend bij.

Vanavond springles waar we altijd onder het zadel heen gaan (20 minuutjes stappen), maar ik heb qua uitrijdekens alleen een waterdichte met fleecevoering. Is dit warm genoeg of moet ik er dan nog een fleecedeken onder doen ofzo?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:53

Uit de hand :Y)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:46

Zo mijn paardje weer geschoren en hij is super mooi, daarna nog een paard van een stalgenoot geschoren en die kwam er ook mooi onderuit dus kunnen we er weer even tegen

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:50

Als alternatief van het krijtje heb ik een (oude) labello gebruikt, roze met glinster, dit was heel makkelijk tekenen en bijzonder goed zichtbaar.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:21

Volgensmij heeft dit topic weinig zin want mijn vragen worden bijna nooit beantwoord...

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:21

Jippyhorse schreef:
Pony is gisteren voor het eerst geschoren, zonder verdoving en ze was ontzettend braaf, ze stond er half slapend bij.

Vanavond springles waar we altijd onder het zadel heen gaan (20 minuutjes stappen), maar ik heb qua uitrijdekens alleen een waterdichte met fleecevoering. Is dit warm genoeg of moet ik er dan nog een fleecedeken onder doen ofzo?

Als je blijft bewegen is het warm genoeg hoor, zodra het paard stil staat, dus bij stal zou ik er een fleecedeken op gooien voordat je de echte deken erop doet, kan hij even uitwazemen en daarna lekker met de dikke deken op stal/land

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:27

Ik zit zelf erg te twijfelen om me shetlander te scheren, Hij staat voor het karretje en word 2x in de week bereden door 2 meisjes,
en verder wandel ik veel en longeer ik hem wel is,
Maar hij is sowieso ontzettend dik! en heeft een reuze dikke vacht en zweet zich altijd dood, ik heb gewoon een winterdekentje water dicht, maar hij staan 24/7 buiten in de wei (modderig nu)
en is nog nooit geschoren ..
Wat vinden jullie ?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:38

Ik zou hem dan niet helemaal scheren, maar beginnen met een streep op de hals en evt de buik, zodat hij wat warmte kwijt kan.. dan evt bekijken of dit voldoende resultaat geeft voor hem.. dan kun je evt altijd nog besluiten meer te scheren

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:40

Oke dankjewel zoiets was ik idd ook van plan

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:52

mijn pony wordt woensdag geschoren voor de 2e keer( dat was wel een paar jaar geleden) en hij wordt heel licht 'verdoofd' want van een praam werd hij nog zenuwachtiger…
maar mijn instructeur scheert alleen het hoofd en de benen voor mij en ze zei dat ik de rest mag doen omdat ik het ook moet leren:) (ze blijft er natuurlijk wel bij)
hebben jullie nog tips voor mijn eerste keer scheren??

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:34

Lange halen maken en plat op de huid houden :)

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:48

carolina1278 schreef:
Jippyhorse schreef:

Als je blijft bewegen is het warm genoeg hoor, zodra het paard stil staat, dus bij stal zou ik er een fleecedeken op gooien voordat je de echte deken erop doet, kan hij even uitwazemen en daarna lekker met de dikke deken op stal/land

Oké, we blijven de hele weg stappen dus onderweg staat ze niet (lang) stil. Maar een vrouw zei gister dat het véél te koud was met die deken zo dus ik begon te twijfelen, maar toen bedacht ik me dat als je in een buitenbak in en uit stapt dat je dan ook genoeg hebt eraan, waarom dan niet langs de weg?