hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:18

het heeft wel in 1 soort muggenspray gezeten ( 2 jaar geleden, vorig jaar al niet meer verkrijgbaar), maar denk dat het niet goedgekeurd was voor gebruik op paarden (giftig bij inname) en dat het daarom niet meer gebruikt mocht worden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:45

Hier is het abnormaal. Zoveel dazen heb ik de afgelopen jaren nog niet bij elkaar gezien. Paarden worden ondanks de vliegendekens lekgestoken op vnl schouders en bij keel.

Helpen die zebradekens? Zijn er al ervaringen mee?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:20

Zal het vandaag ook te warm zijn voor de dazen? :+

Ik weet alleen van de zebra dekens dat ze verkleuren. (het zwarte gedeelte)

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:41

De beste dazenvallen kunnen wij niet verkopen... dat zijn namelijk de zwaluwen. Deze vangen voor het grootbrengen van hun kroost per dag meer insecten dan de dazenval kan vangen. Op de diverse vogelwebsites kun je lezen hoe je je huis/stal/schuur aantrekkelijk maakt voor zwaluwen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:43

HHDeal schreef:
De beste dazenvallen kunnen wij niet verkopen... dat zijn namelijk de zwaluwen. Deze vangen voor het grootbrengen van hun kroost per dag meer insecten dan de dazenval kan vangen. Op de diverse vogelwebsites kun je lezen hoe je je huis/stal/schuur aantrekkelijk maakt voor zwaluwen.

Wij hebben ontzettend veel nestje gehad met zwaluwen, ze zijn nu weer vertrokken. Maar ook last van dazen

aisie

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:59

Hier ook dazenvallen en veel zwaluwen maar nog veel meer dazen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:10

HHDeal schreef:

Bij ons vliegen behoorlijk wat zwaluwtjes in en om stal, binnen in de stallen gelukkig geen last maar buiten is het toch een behoorlijke invasie.

Met de verandering naar het warme weer is het stukken erger geworden :j

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:48

Terpentijn, bedankt voor het delen van je tip over de roller!
Hier ook zo'n paniekzaaier bij het inspuiten. Nu had ik deze week het lumineuze idee om een Deet-stick te kopen :)* (werkt overigens perfect!), maar inderdaad een dure grap.
**rent nu naar Kruidvat op roller-jacht** +:)+

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:41

Hier ook een dazenval en zwaluwen, maar toch enorme zwermen dazen. Eergisteren de paarden dus toch maar behandeld met Endure, blijft troep maar het werkt zo goed. Vandaag de tweede behandeling en nu staan ze werkelijk weer gewoon rustig.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:44

Gisteravond van 8 tot 9 buitenrit gemaakt, eerste dikke halfuur langs de weg, ging heel fijn! Bijna geen dazen, en het was niet benauwd ofzo. Toen gingen we het bos in, meteen in draf want om de begeleidster zat een hele zwerm! :oo Dus in galop en toen waren ze we kwijt :D

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:55

Inderdaad DEET is wel giftig, dus enige voorzichtigheid is wel op zijn plek...

kiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:02

Hier in maastricht ook veel last van de dazen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:44

Nu, ik ga er van uit dat als een roller met DEET op een mens gebruikt kan en mag worden, dat die op het hoofd van een paard of zelfs over een heel paard dat toch vele malen groter ius en ook nog enige beharing op hoofd en lijf en leden heeft, uitgesmeerd , toch echt geen ellende oplevert. Hier niet ieg.
Bovendien verdun ik 't spul nog aangezien het anders, zelfs met Kruidvat-DEET-rollers wel duur wordt.
Met het volume vloeistof (al dan niet verdund) dat in 1 volle roller gaat, en die ik zou gebruiken om heel het paard te doen, ben ik op een aan-de-maat paard als B.J. (Tinker x Fries) wel 1 hele roller kwijt.

Onverdund doe ik momenteel met deze dazenplaag alleen de hoofden, rond de ogen, neusgaten, achterom de oren, etc.

Vind zeker een mengsel met een bestanddeel als de roodbruine stinkende hertshoornolie ook goed werken, maar dat is eeen bruin goedje, dat op de witte plekken en manendelen van mijn bonte paarden haast niet meer te verwijderen vlekken oplevert, bovendien dacht ik dat dit bestanddeel er uit gaat of al is?

Gisteren was het vreselijk heet en vrijwel hele dag zon, wel 33 graden hier in Noord-Oost Drenthe in het open weideveld...heb ze 'smorgens ruimschoots behandeld en verder laten staan.
Gelukkig hadden ze een groot deel van de dag een slag schaduw van een pompbosje (= bomenbosje waarin grondwaterpomp) dat op de scheiding tussen twee weilanden staat.
En natuurlijk onbeperkt water.

Maakte me wel zorgen, maar kon niets meer doen dan af en toe gaan kijken en ze verder met rust laten.
Khavanna de jonge merrie ging het beter af dan Japie, die stond wel te zweten onder zijn manenbos. Gek genoeg heb ik ze niet 1 x in de schaduw van dat bosje zien staan, ze hingen steeds in de open zon rondom de waterkuip rond.

De Shetlanders in de paddock achter huis met veerust bespoten, waterkuip zo'n beetje hele dag door tot rand gevuld gehouden, om te voorkomen dat daar vogels uit willen drinken en daar dan in vallen als het peil zakt, en hooi verstrekt op de schaduwplekken in paddock (enorme overhangende vlierstruik, gedurende de dag wisselende schaduwstroken door omliggende begroeiing).

Die gingen toch nog tot mijn ergernis geregeld in de stal staan, waar het warmer was dan buiten in de schaduw (buiten had je nog een briesje).Voor de grootstet hitte heb ik de bovenste staldeur waar de zon enkele uren op brandt dichtgedaan, toen staldeel weer in de schaduw lag weer open.
Die zijn die hitte zonder zelfs maar te zweten doorgekomen, de luxe Kabouters!

Geen dazen nog bij de Shetten.....onbegrijpelijk!

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:50

HHDeal schreef:

Bij ons vliegen behoorlijk wat zwaluwtjes in en om stal, binnen in de stallen gelukkig geen last maar buiten is het toch een behoorlijke invasie.

Met de verandering naar het warme weer is het stukken erger geworden :j

Het is tenslotte ook nog maar 1 augustus, en met die warme broeddagen en de luchtvochtigheid gaat dit nog wel even door.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:55

Ik had een oude neutral roller liggen, daarin de standaard antivlieg/daas gedaan van decathlon en die opgedaan gister. Bij kleintje het hele lijf bij de tinker rond zijn ogen. En het verdeelt goed. Alleen moet het flesje goed onderste boven om er wat uit te krijgen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:58

Hier leek het gisteren wel minder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:11

@ terpijntijn: bij kleine kinderen mag DEET niet gebruikt worden vanwege het gevaar van inname via de mond. Ook via de luchtwegen is het rot spul.
De opmerking dat het voor mensen veilig is, en daarom ook voor paarden gaat in mijn ogen niet op. Paarden likken zichzelf, en krabbelen zichzelf en anderen, Inname via de mond is dus aannemelijker dan bij jezelf. Bovendien lezen paarden de bijsluiter daarover niet en wij dienen die wel te lezen voor we het zelf gebruiken. Inspuiten moet bijvoorbeeld 20 minuten voor je de zon in gaat. Wacht jij 20 minuten voor je je paard buiten zet? Niet spuiten in de buurt van etenswaren of drinken. Waar spuit jij je paarden in? In de wei op het gras wat ze weer eten? Of in de stal op hun strooisel of bij hun hooi?

Toch dingen om rekening mee te houden bij gebruik van DEET. (en bijv. Veerust.)

Verder is DEET in muggenmiddelen niet meer werkzaam bij een concentratie van minder dan 10% DEET. Als je verdunt moet je dar ook even naar kijken. Een flesje van 50 mililiter met 40% DEET kun je dus maximaal bij ongeveer 150 mililiter vliegenspray doen als je de werking van DEET wilt behouden.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-08-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:14

De laatste rest stubben care rep up die ik nog heb staan is ook met deet. Staat verder geen waarschuwing op wat betreft toediening behalve de ogen. Spul is helaas niet meer te verkrijgen maar werkt perfect tegen dazen. Gelukkig het decathlon spul werkt ietsje minder maar nog steeds goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:24

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:36

Paarden likken zichzelf niet op het hoofd, ik schreef al dat ik alleen daarop de Kruidvat rollers met onverdunde DEET gebruikte. Ook likken ze het niet van elkaars hoofd, het smaakt niet zo fijn ook.

Voor het lijf gaf ik al aan verdun ik, en voor mij werkt dat prima. Van andere dure commerciele anti-vliegen/dazen middelen is evenmin als van mijn eigen verdunningsmethode aangetoond dat het werkt.
Voor mij werkt het althans een aantal uren prima. Zeker volstaat het als je uit (buiten) gaat rijden tegen de ergste bijterij van de Dazen... zodra er (tijdens rijden)flink gezweet gaat worden, of wanneer je het bezwete paard na het rijden afdouched, ben je uiteraard alles weer kwijt. En kun je opnieuw beginnen.
In mijn visie is er niet 1 middel, commercieel aangekocht of zelf gemaakt/gemixed, dat echt duurzaam tegen Dazen werkt.
Ze zijn er gelukkig ook niet het hele jaar, maar een maandje of 2.

Ik gaf hier overigens slechts tips, uit eigen ervaring, die in mijn geval zodanig verlichtend werken,dat je je paard(en) er toch een aantal uren van de dag mee helpt, en zeker bij uitrijden : verder moet ieder maar doen wat-ie zelf effectief acht.

Zelfde als met het fenomeen "mok" de ene heeft baat bij dit, de ander vindt dat juist niks en stelt weer iets anders voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:38

Dazen zijn hier verdronken met laatste regenval }>

MvWanrooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:39

Persoonlijk ben ik zelf niet zo van het gebruik van producten die voor mensen zijn gemaakt en die gebruiken op mijn paard. Er zal namelijk wel een reden zijn waarom dit voor mensen ontwikkeld is en niet voor paarden. Huis tuin en keukenmiddeltjes staan hier in mijn ogen weer buiten omdat hier voornamelijk biologische producten voor worden gebruikt.
Ik vind de producten die ze tegenwoordig voor paarden ontwikkelen prima, helemaal er aan ontsnappen doe je denk ik toch nooit.. helaas....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:32

En? Lijkt het al minder te worden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:39

Mariska_28 schreef:
En? Lijkt het al minder te worden?

Ja hier ineens amper tot geen meer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:40