[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:00

MadelonSunny schreef:
Mijn haf krijgt aan de voorkant waar de gespen zitten wondjes. Geen open wondjes maar het haar is er weg geschuurd en er zitten een paar korstjes. Der onderdeken trekt namelijk naar achter. Werken die borstbeschermers goed tegen schuurplekken?

Niemand ervaring mee?

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:01

MadelonSunny schreef:
MadelonSunny schreef:
Mijn haf krijgt aan de voorkant waar de gespen zitten wondjes. Geen open wondjes maar het haar is er weg geschuurd en er zitten een paar korstjes. Der onderdeken trekt namelijk naar achter. Werken die borstbeschermers goed tegen schuurplekken?

Niemand ervaring mee?

ze werken wel, maar door het strakke elastiek bij de hals krijgen veel paarden daar juist weer een wond.. op de schoft, bij de manen zeg maar. Dus ik raad ze niet aan! kun je geen washandje (ver)naaien, en dat je die om de gespen van je deken doet? of een bontje? Dit heb ik een keer bij iemand gezien, en vond ik wel een hele slimme oplossing!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:01

MadelonSunny schreef:
MadelonSunny schreef:

Niemand ervaring mee?

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... /borstvest

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:03

MadelonSunny

ik weet niet welke dekens je nu hebt, maar ik zou passende dekens kopen
je paard staat er 24 uur mee op en als de pasvorm niet goed is zit dat erg vervelend voor je paard :j

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:04

pietiedecy schreef:
MadelonSunny schreef:

ze werken wel, maar door het strakke elastiek bij de hals krijgen veel paarden daar juist weer een wond.. op de schoft, bij de manen zeg maar. Dus ik raad ze niet aan! kun je geen washandje (ver)naaien, en dat je die om de gespen van je deken doet? of een bontje? Dit heb ik een keer bij iemand gezien, en vond ik wel een hele slimme oplossing!

Haha ik geef er net een link van. Ook niet echt ideaal in mijn ogen, maar kan een oplossing zijn.

Ik deed altijd een bontje tussen de borst van het paard en de deken. (oud zadelbontje)

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:04

mirgino schreef:
MadelonSunny

ik weet niet welke dekens je nu hebt, maar ik zou passende dekens kopen
je paard staat er 24 uur mee op en als de pasvorm niet goed is zit dat erg vervelend voor je paard :j

het is bij de gespen staat er.. hebben wel meer paarden last van, dekens passen wel, maar ze krijgen een velletje tussen de gespen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:05

MadelonSunny schreef:
MadelonSunny schreef:

Niemand ervaring mee?

Bij mijn paard werd het er alleen maar erger van.
Ik heb de betreffende deken verkocht en een andere gekocht die een betere
pasvorm had bij de borst (mijn paard had ook plekken bij de borst) Nu nergens meer
last van.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:06

Rienn schreef:
pietiedecy schreef:

Haha ik geef er net een link van. Ook niet echt ideaal in mijn ogen, maar kan een oplossing zijn.

Ik deed altijd een bontje tussen de borst van het paard en de deken. (oud zadelbontje)

ja, dat is het zelfde idee als een bontje om de gesp heen maken! als het alleen om de gespen gaat zou ik niet zo'n elastieken ding kopen, veel paarden krijgen hier juist wonden/ uitvallende manen etc. van! gewoon even crea bea zijn! :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:06

Bedankt voor jullie reacties :)
Ja dat weet ik. Ze is ineens uit der winterdeken gegroeid en heb toen ook nog een te klein onderdeken gekocht. Van alleen der winterdeken op krijgt ze geen schuurplekken maar wel van dat onderdeken dus ik ben bezig met een andere deken te zoeken maar door mijn krappe budget (en vooral ook ouders die vinden dat ik teveel aan paarden uit geef) loopt het niet zo vlot. Maar heb nu een redelijk goedkoop onderdeken op het oog :)
En dat idee van een bontje eraan maken is wel een goede! 's Kijken wat ik daarmee kan :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:08

als de gespen op de huid komen te liggen krijg je meestal wel druk- of schuurplekken, inderdaad niet fijn, omdat ze een deken 24 per dag op hebben meestal...

ik zou inderdaad op zoek gaan naar een beter passende deken, misschien 2e hands?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:09

pietiedecy schreef:
Rienn schreef:

ja, dat is het zelfde idee als een bontje om de gesp heen maken! als het alleen om de gespen gaat zou ik niet zo'n elastieken ding kopen, veel paarden krijgen hier juist wonden/ uitvallende manen etc. van! gewoon even crea bea zijn! :D

Oh dat laatste had ik nog niet eens gelezen. :') Maar inderdaad, bontje om de gesp is ook een oplossing en blijft waarschijnlijk beter zitten dan een bontje tussen de deken en het paard. Al bleef hij mij die van mij gelukkig wel zitten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:10

je kunt gewoon een handoek om de gespen doen, net als een slabber. kun je eerst testen of het werkt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:11

MadelonSunny schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)
Ja dat weet ik. Ze is ineens uit der winterdeken gegroeid en heb toen ook nog een te klein onderdeken gekocht. Van alleen der winterdeken op krijgt ze geen schuurplekken maar wel van dat onderdeken dus ik ben bezig met een andere deken te zoeken maar door mijn krappe budget (en vooral ook ouders die vinden dat ik teveel aan paarden uit geef) loopt het niet zo vlot. Maar heb nu een redelijk goedkoop onderdeken op het oog :)
En dat idee van een bontje eraan maken is wel een goede! 's Kijken wat ik daarmee kan :)

kijk even bij Divoza, ik heb daar vorige week een goedkope onderdeken gekocht. Hij lag goed op mijn paard, maar goed, wil niet zeggen dat hij op jouw paard goed ligt. Kunt altijd proberen.

cecil

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:18

De mijne vanavond onder de 600gr gezet met 150hals.
Wilde eigenlijks nog wachten maar hij voelde niet lekker
onder de 500!
Staat van 7 tot 6 buiten in wind, regen en sneeuw en smacht op stal
in een vrij open kapschuur!
Met deze dikte moet hij het deze winter maar doen hoger ga ik niet,
mocht het weer wat warmer worden dan gaat hij weer naar 500gt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:30

Hij staat nu onder 300gr. En heb daarstraks een 300gr met hoge hals besteld , en ook maar gelijk een 300 gr onderdelen met hoge hals , en evt kan ik er nog een extra overheen gooien.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:57

hier nog 300 gram bij Lutske , morgenochtend vroeg maar weer even voelen! maar volgende week wordt het al weer warmer, dus wil de 500 grams er eigenlijk nog niet op..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:31

pietiedecy schreef:
MadelonSunny schreef:

Mijn paard heeft door een borstbeschermer die ik vorig jaar heb gebruikt nu een grote witte drukplek op haar rug :( Raad het absoluut niet aan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:06

borstbeschermers, bontjes, etc. zou ik nooit aan beginnen. Zeker zo'n paarden bh veroorzaakt zelf meer ellende
dan de deken.

zou gewoon even goed kijken op mp als het budget niet groot is. Hopelijk vindt je gauw wat. :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:07

Mijn pony staat onder de bucas all in one met ongevoerde regendeken erover. die blijft ook de rest van de winter op.

geschoren paard zullen we het maar niet over hebben. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:24

Ik hoor van veel mensen dat paarden openschuren of wondjes oplopen. Het is hier nog niet eerder gebeurt ondanks diverse dekendragers.

Maar wat ik me afvraag, bij wie het gebeurt, wisselen jullie vaak van deken of altijd dezelfde deken om? Wat ik doe is iedere dag of om de dag een andere deken opgooien. Ik heb van elke dikte 3 dekens die ik continue afwissel. Ook zijn ze de goede grootte aan de voorkant, wat zeker voor onze brede tinker wel belangrijk is. Hij staat er ook 24 uur per dag mee met een dikke vacht maar geen afschurende manen of borstharen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:28

karuna schreef:
Ik hoor van veel mensen dat paarden openschuren of wondjes oplopen. Het is hier nog niet eerder gebeurt ondanks diverse dekendragers.

Maar wat ik me afvraag, bij wie het gebeurt, wisselen jullie vaak van deken of altijd dezelfde deken om? Wat ik doe is iedere dag of om de dag een andere deken opgooien. Ik heb van elke dikte 3 dekens die ik continue afwissel. Ook zijn ze de goede grootte aan de voorkant, wat zeker voor onze brede tinker wel belangrijk is. Hij staat er ook 24 uur per dag mee met een dikke vacht maar geen afschurende manen of borstharen.

daar begin ik niet aan en is ook echt niet nodig. paard staat bijna de hele winter met dezelde onderste deken. er komen alleen andere of meerdere dekens
overheen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:30

Vandaar dat ik het me afvraag, bij die de dekens schuren die ik ken hebben steeds dezelfde deken om. Ken eigenlijk ook weinig mensen die steeds wisselen.

Moet er ook wel bijzeggen dat wisselen en vooral drogen een noodzaak is. Meestal is de deken na een dag vies en soepig van buiten dankzij onze stinker :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:46

mijn paard staat lang met dezelfde deken, deze is 100gr en daar gaat een 100gr onderdeken onder[ staat hij nu mee]
mocht het veel kouder worden of voelt hij koud dan gaat de 350gr halve hals erop

maar de dekens passen super goed en nooit geen plekken

een deken die niet goed past irriteert mij en blijft dan niet, ik heb ook een tijd gezocht naar de perfecte deken voor hem
er zaten horseware Amigo dekens bij toen ik hem kocht, en daar werd hij kaal mee op de borst
deze heb ik gelijk weg gedaan.
deken die hij nu omheeft heb ik vorig jaar gekocht en zit super.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:50

Goedemorgen!
Ik heb mijn paard nu geschoren staan onder 300 grams, als hij naar buiten gaat krijgt hij een 200 grams hals erbij op. (kan helaas geen hele dekens wisselen met naar buiten gaan)
Dan is hij ongeveer 4 - 7 uur buiten per dag.
Ik ga echter morgen om half 6 's ochtends al weg, en kom zondag middag terug.
Ik zit te twijfelen om hem onder 500 grams te zetten (300 grams regendeken +200grams regendeken met afneembare hals), of dan wéér een nieuwe deken kopen en dan onder 400 grams kunnen zetten?
Hij staat nu onder twee dekens, een 100 grams onderdeken en 200 grams regendeken + afneembare hals.
Ik heb echter nog een 100 grams regendeken, maar ik vroeg me af of het dan niet teveel lagen word voor hem? dan staat hij 's nachts ook met 3 dekens op, maar dat scheelt mij weer een nieuwe deken kopen en dan staat hij toch onder 400 grams.
Hij staat in Pijnacker, daar word het wel rond de 3 tot -2 morgen en zaterdag.

Of zeggen jullie, onder de 300 laten staan wat hij nu staat?
Helppppp! :brr:

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:51

karuna schreef:
Vandaar dat ik het me afvraag, bij die de dekens schuren die ik ken hebben steeds dezelfde deken om. Ken eigenlijk ook weinig mensen die steeds wisselen.

Moet er ook wel bijzeggen dat wisselen en vooral drogen een noodzaak is. Meestal is de deken na een dag vies en soepig van buiten dankzij onze stinker :+

Dat scheelt wel. Mijne zijn droog.

Maar Simon is geschoren en deken wordt niet gewisseld. Even goed geen schuurplekken. Kwestie van investeren in goede dekens.