vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:32

eowyn04 schreef:
duke en als dat niet lukt zonder ijzers, dan meot je sneeuwbeslag nemen.
Iris redde het ook niet zonder voorijzers, die heeft nu sneeuwbandjes eronder en totaal geen klonten!

tja plaatje ziet er mooi uit. Paardjes vinden het vaak ook wel leuk.
Gisteren was eowyn haar oren, voorpluk en wimpers helemaal wit. Was wel een leuk gezicht!

Bedankt voor de tip. Ik zal het in de gaten houden.
pieteritus schreef:
Die van mij gaat onverwacht een maandje logeren in een pensionstal. Lekker alles binnen! Binnenbak, binnen los! Dan maar een maandje duur doen, maar dan kan ik iig weer lekker rijden.

Heb ik ook aan zitten denken. Maar dan moet ik mijn paardjes uit elkaar halen (kan ze niet allebei op pension zetten). En een maand alles overhoop halen... paarden hebben gemiddeld een half jaar nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving. Ik doe hem er geen plezier mee. Dan maar niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:42

Marloes schreef:
Het schijnt dat (strooi)zout helemaal niet goed is voor de paardenhoeven..?

Ik sprak van de week een pensionhouder met een binnenbak en die vertelde dat hij meermalen per jaar zout in de binnenbak gooit, zomers omdat dat scheelt in het sproeien, zout houdt namelijk vocht vast en 's winters tegen het bevriezen. Wie weet hoeveel eigenaren van binnenbakken dit doen maar omdat niemand het weet is er geen paard die last van het zout heeft.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:46

eowyn04 schreef:
Het zout heeft geholpen!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Nog niet de hele bak is zacht, het middenstuk nog niet, maar hoefslag wel en ze hebben hem mooi egaal kunnen maken nu.

Ze gaan er nog meer zout in keepen en gaan het nu goed bijhouden.

dus toch heeft zout strooien als het bevroren is toch nog wel wat zin.
tuurlijk wordt hij niet zo zacht als wanneer je dat van te voren heb gedaan, maar we kunnen vanaaf een rondje tuffen!! *D

hoeveel zout heb je erin gegooit?

ik heb nu de halve bak gedaan met 2,5 zak van denk 25 kg.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:54

eowyn04 schreef:
Gevoelstemp wordt -15 door de oostenwind. :brr: :brr: :brr:

Nou als ik dat wil voelen ga ik wel naar de Noord-pool :+

Op de zuipool is het -33 zag ik op teletekst,dus ik blijf liever hier ;)

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:57

Vienna2007 schreef:
obelix schreef:
Ietje lover, ik zou wel wat vet onder zn hoeven doen,dan krijg je iig geen klompen onder de hoeven..

Bij mij heeft dat nog nooit geholpen.

Bij ons werkte het vorig jaar echt super !! Zijn meerdere keren weggeweest zo, en nooit geen klompen onder de hoeven gehad :n ;)

ietjelover

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:59

ik ga zoo naar de bossen!
het sneeuwd hier nu wel zachtjes, maar ga gewoon kijken.
heb dr wel echt zin in!
lijkt me nou zo mooi <3

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:07

yvonnedv schreef:
Marloes schreef:
Het schijnt dat (strooi)zout helemaal niet goed is voor de paardenhoeven..?

Ik sprak van de week een pensionhouder met een binnenbak en die vertelde dat hij meermalen per jaar zout in de binnenbak gooit, zomers omdat dat scheelt in het sproeien, zout houdt namelijk vocht vast en 's winters tegen het bevriezen. Wie weet hoeveel eigenaren van binnenbakken dit doen maar omdat niemand het weet is er geen paard die last van het zout heeft.

Hé hé, ik ben blij dat nog iemand dat zegt :D !
Want dat gebeurd hier nl. ook al jaren alleen heerst hier, wat niet weet, wat niet deert :oo . Maar ja, er komt blijkbaar idd niemand tot conclusie dat ook binnebakken kunnen bevriezen (want ja, die zijn al behandeld voordat .....en wat je niet weet, weet je niet :)* )!

Oh en ik had vorig jaar 2 grote harken aan elkaar gemaakt (tierip) en dan liep ik tussen de stelen. Dan had ik ong. 1 meter breedte }:0 . Misschien tip voor diegene, die geen groot geweld ter beschikking hebben ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:12

ietjelover schreef:
ik ga zoo naar de bossen!
het sneeuwd hier nu wel zachtjes, maar ga gewoon kijken.
heb dr wel echt zin in!
lijkt me nou zo mooi <3

Is jaloers... wij hebben hier in het westen vooral alleen polder, kassen en bebouwde kom. Joepie -O-
Lijkt me nu ook zo mooi om in de bossen te rijden... *zucht, zwijmel*

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:15

_Lott schreef:
hoeveel zout heb je erin gegooit?

ik heb nu de halve bak gedaan met 2,5 zak van denk 25 kg.

Oefff, volgens mij heeft hij ook iets van 75 kilo erin gedaan.
Weet het eigenlijk niet precies. Heb niet op de inhoud van de zakken gelet eerlijk gezegd.
Zal vanaaf even kijken of ik de zakken nog zie liggen.

obelix schreef:
eowyn04 schreef:
Gevoelstemp wordt -15 door de oostenwind. :brr: :brr: :brr:

Nou als ik dat wil voelen ga ik wel naar de Noord-pool :+

Op de zuipool is het -33 zag ik op teletekst,dus ik blijf liever hier ;)

whoooaaaaa.....
Dan vries je in je iglootje vast.
Blijf dan ook maar hier..... :7

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:45

Ik ben afgelopen zomer verhuist naar deze stal met alleen een buitenbak. Dus ik wist nog niet echt hoe het eraan toe zou gaan in de winter. Maar nu dus wel. :P De bak is echt stijf bevroren en ongelijk. Daar kan ik al niet eens veilig door lopen. (Heb ik geprobeerd) Laat staan een paard. Maar gelukkig word de weg hier langs de stal goed gestrooid ben ik vandaag achter gekomen. Dus voor zo lang de vorst duurt en de bak dus bevroren is stap ik aan de hand over die weg met hem. En dat ongeveer 20 a 30 minuutjes per dag. Verder staat hij van 15.00u tot 17.30u in de paddock met 2 andere ruinen. En heeft hij de hele dag een gevuld hooinet in stal. Daar moet hij het maar mee doen deze winter. :=

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:55

Jij kunt tenminste elke dag met hem lopen. Ik ga maar twee of drie keer per week. Maar hij staat wel iedere dag buiten zo lang het licht is. Hoewel:Als de gevoelstemp. -15 wordt zal hij het ook met wat hooi en een stal moeten doen.....

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:59

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als het antwoord op mijn vraag al een keer gegeven is.
Ik hoor hier dat de meeste mensen hun paard wel in de paddock hebben staan, maar hebben jullie ijzers of niet? Die van mij staat dus voor op ijzers, met kalkoengaten waar ik nu hele kleine kalkoentjes met een punt in heb gedraaid voor de grip. Rijden kan ik zowieso al niet meer, dus ik ben nu druk aan het bedenken wat ik wel kan.

Over het algemeen is het erf sneeuwvrij, dus ik kan met haar aan de hand stappen. De stapmolen proberen ze ook begaanbaar te houden. Maar ik zou het ook wel fijn vinden om haar in de paddock te zetten. Wat voor maatregelen zou ik dan allemaal kunnen nemen? Want in de paddock ligt wel sneeuw en die is ook bevroren. Hoe doen jullie dat?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:34

ik heb eerst 2,5 zakken gebruikt en een paar uur later gesleept, bak was al veel vlakker. omdat ik de vorige keer na het slepen gereden had.

en daarna op de ongelijke delen weer een zak gebruikt. kijken of ik morgen kan rijden

onze paddock is niet ebvroren omdat er vorige week net nieuw zand in is gegooit maar anders zet ik ze er alsnog in

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:42

Bij ons gaan ze ook zoizo de paddock in. Sneeuw of geen sneeuw, stijf bevroren of niet. Ze voelen snel genoeg wat ze wel of niet kunnen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:48

Ik krijg altijd het advies: geen ijzers in de winter als je de weg op gaat- ik rijd alleen recreatie.
Van mij mag Bowie ook gerust elke dag de wei op, hij doet geen gekke dingen. Maar ik sta op een pension en dan kun je niet altijd alles zelf beslissen....

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:39

nou ik kan voorlopig (deze week iniedergeval) niet meer rijden! :(

het was echt vet koud vandaag, 17 km heen en 17 km terug op je fietsje met ook nog eens tegenwind is geen pretje met dit weer! :brr: :brr: :brr:

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:17

ik heb net even gereden, een thermo shirt, hempje, coltrui, lange gebreide trui en mn jas aan.. Terwijl ik normaal niet eens in een jas rij, veel te warm...

Krimpie was ook aardig opgefokt door de wind, alles klapperde en dan die kou, dat is spannend hoor :P heb wel lekker losgestapt en uitgestapt, ingedraafd met deken.. was echt te koud anders

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:15

Hier ook een keiharde bak. Ik zit er aan te denken om er wel op te gaan en stapwerk op de hoefslag te doen. Meneer is nogal fris, dus buiten durf ik eigenlijk niet aan.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:23

ik zou vandaag wel in de bak kunnen rijden denk ik, maar vind het hier echt veel te koud. gevoelstemperatuur is echt -15. dus laat ze ook niet langer buiten dan 3 uurtjes

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:28

Wij gaan in het weekend lekker het bos in. Voorzichtig in stap en een drafje waar het kan. De bak is gelukkig vlak zodat we 's avonds wel grondwerk kunnen doen. Wel in stap uiteraard. Roeien met de riemen die je heb. ;)
Verder staat ze elke dag op het land in de kudde.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:32

Hier is sinds maandag, met veel sneeuwval, niets te doen wbt paarden. Bak zit vol met sneeuw dus stap ik het paard aan de hand en slinger 10 minuutjes zodat hij zijn benen kan strekken. Wij vertrekken zaterdag naar een binnenmanege. Heeft hij helaas 4 daagjes niets kunnen doen maar beter 4 dagen dan 2 maanden stil :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:57

vandaag moest ik snel de paarden doen. ben helaas ziek dus is echt snel eten geven en uitmesten en weer weg. Moest ook nog eens op de fiets . Zat er 2 minuten op en ben maar afgeslagen naar me mams dr huisje om de auto te lenen ^^ . leek net alsof iemand met spelden in mijn ogen zat te prikken zo koud.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:00

Ik heb de boel nog binnen staan, zit te twijfelen om ze buiten te doen.
Ze vinden het wel altijd leuk, ik heb 's avonds genoeg moeite om ze te vangen, rammelen met biks ed helpt allemaal niets en zelfs als er nog maar 2 op het land staan willen ze nog niet komen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:02

hier gaan ze zolang het acceptabel is gewoon heel de dag naar buiten, zo vanmorgen ook, ze staan dan al te wachten tot de stal opengaat, en wij staan te bibberen en hun gaan languit in de sneeuw liggen rollen!!!
ze worden wel flink bijgevoerd om hun kacheltje brandend te houden, dat hebben ze natuurlijk hard nodig.
zou vanavond met de trailer naar de manege kunnen gaan om te rijden, maar ze geven hier wat sneeuwval af, en gezien het gebrek aan strooien wil ik het risico echt niet nemen om de weg op te gaan.(met trailer dan he)
eigen bak is onbegaanbaar, dus de paarden hebben nu echt vorstverlet!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:02

natuurlijk naar buiten. is juist prima weer voor paarden. en ze voelen vanzelf wel dat ze rustig moeten doen