[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:23

Ik vind bonte paarden zo gaaf als ze net geschoren zijn.

Hier heb ik een zwijn. Hij staat met een blessure, dus we rijden niet. Scheren is dan niet nodig, veel poetsen doe ik ook niet, omdat ik hem zo dun mogelijk in de dekens wil houden. Mijn moeder heeft ook nog besloten dat ik zijn manen moet laten groeien..... als.ik iets lelijk vind bij n warmbloed.

Lancelot07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:06

Hallo even komen binnenvallen met een vraag!

Ik heb 2 paarden waarvan de ene zaterdag wordt geschoren aangezien hij al heel dik in de vacht zit en na een kwartier rijden erg bezweet is, we rijden 5x per week in een buitenpiste in zo goed als open veld dus veel wind en tocht.

Mijn ander paard daarentegen wordt 2-3 keer in de week bereden (2x in piste, 1x op wandeling vooral stap), ik twijfel nu of ik hem ook zou moeten scheren of niet, hij heeft wel al een wintervacht maar niet extreem, en zweet middelmatig na een uurtje rijden.

Ze staan snachts binnen in een buitenstal en overdag van 8 tot 5 op de wei en bij slecht weer in de paddock. Ben wel van plan toch bij het twijfelgeval een deken op te leggen in de winter (heb 150g en 300g voor hem).

Wat zouden jullie adviseren voor het twijfelgeval? Scheren of niet scheren? De eerste wordt sowieso geschoren.

Alvast bedankt!

Vuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:16

Als hij niet zo vaak word bereden en het niet zo snel warm krijgt met de vacht die die nu heeft dan is het niet perse nodig imo. Ik zou het zelf dan niet doen en nog even aan kijken. stel hij krijgt een dikkere wintervacht en krijgt het echt te warm met rijden dan zou ik wel gaan scheren.
Beide kan prima imo. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:17

Ik zou wel gewoon scheren.

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:26

Ook een vraag hier,
Die van mij wordt binnenkort geschoren maar nu heb ik een deken dilemma.

Hij staat in een binnenstal (wel tegenover een open poetsplaats, dus een beetje op de tocht... misschien vragen om van stal te wisselen maar nog geen problemen mee gehad) en nu zit ik te twijfelen tussen een 200 en 300 grams staldeken, hij staat een paar uur per dag buiten en zal er dan een regendeken overheen krijgen maar met de temperaturen van nu ben ik bang dat hij overdag met een 300 te warm staat en met een 200 snachts te koud staat... wat zouden jullie doen?
Hij gaat overigens helemaal kaal.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:34

Ik zou voor ze alle twee gaan.. 200 vind ik toch echt te koud als het gaat vriezen, zeker als hij geschoren wordt.

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:47

Als het gaat vriezen is de 200 idd te koud maar heb nog een bijna nieuwe outdoor 400 grams liggen dus dacht doe ik die om met echt lage temperaturen.

Lancelot07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:33

Oké bedankt voor het antwoord Vuono & Nies_ ! Ik ga bekijken hoe hij het verder doet en dan alsnog misschien scheren ;)!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:08

Mijn paard staat 24/7 buiten. Heeft nu al flinke vacht.
Train haar regelmatig het zweet in (ze zweet sowieso makkelijk) dus wil voor het trainen graag scheren
Maar dit is het eerste jaar dat ze dag en nacht buiten staat.
Voorgaande jaren uitrijdeken model laten scheren.
Doe ik daar ook nu weer goed aan?
Zou ik meteen een hals deken moeten?
Is het wel verstandig om de buik eruit te scheren?

Heb dekens in alle diktes dus dat is het probleem niet

Ben nogal onervaren in een paard buiten hebben en toch flink trainen.. :o
Graag jullie mening! _/-\o_

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:10

Ik heb ook helemaal geschoren en paard 24/7 buiten. Hij slaapt zelfs vrijwillig buiten in het zand :=

Ik zou wel kiezen voor een hals, dat geeft al een hoop extra warmte en anders vind ik het echt wel fris voor ze. Die van mij heeft ook vaak alleen 's nachts om. Als je verder nog iets wil weten hoor ik het wel :) Doe het al jaren zo.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:48

Ik heb ze ook 24/7 buiten en ik scheer eigenlijk altijd alles. Inderdaad meestal wel met halsdeken.

Dat dat niet zou kunnen vind ik zo'n ouderwets idee uit de tijd dat er nog geen fatsoenlijke dekens te koop waren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:56

Hoewel ik het volledig met Nies eens ben dat het prima kan, denk ik dat je als je in dit topic de vraag stelt "zal ik scheren of niet?", je eigenlijk al kan voorspellen wat het antwoord gaat zijn :D .
Veel mensen hier zijn ervaren in het scheren en zullen het dan ook 9 van de 10 keer aanraden denk ik!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:58

Ja, klopt! Zelf scheer ik al zodra het in me opkomt dat het misschien makkelijk is, dus dan wil zeggen 9 op de 10 paarden. Zou je het op het NH forum vragen doen ze natuurlijk net of je je paard mishandeld bij wijze van spreken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:23

Haha nou dan zit ik goed want ik wil ook scheren. Gemak dient de mens enzo.. ;)
Alleen aan m'n zware deken kan een hals. De 250 is pas een jaar oud dus wil eigenlijk geen nieuwe kopen. Ze staat nu onder regendeken met fleece binnenkant.
Als ik alleen onderkant hals scheer kan ze dan zonder of dan maar hele hals laten zitten?

Oh en bedankt voor het meedenken!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:06

Paardje net geschoren met mijn moser rex. Eigenlijk alleen bedoeld voor opscheren maar ging prima :)
Voor:
Afbeelding
Na;
Afbeelding
Zadel stukje is helaas wel wat te ver naar achteren.. Ook staan er wat strepen op maar dat trekt denk ik wel weer bij? Was voor mij en paard de eerste keer scheren haha

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:57

Kunnen jullie de moser max evt. ook aanraden om een paard helemaal mee te scheren? Ik ben bijna jarig en krijg geld zodat ik een scheerapparaat kan kopen.
Voorgaande jaren werd pony helemaal geschoren maar wil dot jaar proberen om alleen haar hals eruit te scheren, zodat ze zonder deken kan blijven staan. Daarvoor is de moser max wel geschikt, maar als alleen hals eruit niet werkt, gaat ze toch helemaal kaal.... Vandaar mijn vraag....
iemand een tip/ advies?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:08

Is het een fabeltje dat paarden heter worden als ze hun vacht kwijt zijn? Of is dit enkel bij al hoog in het bloed staande paarden?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:10

Als je ruim de tijd hebt kun je met een moser max gerust een heel paard scheren. Zou mijn ding niet zijn..

Een fabeltje ? geen idee, zit er over te denken, mijn pony wordt niet heter wel frisser, maar dat vind ik niet zo raar.
Als ik jou in je blootje buiten zet in de sneeuw wil je ook wel graag rennen om warm te worden :P

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:13

Mijn pony's worden er ook wat frisser van, wat fijn is, want door hun dikke wintervacht worden ze erg sloom.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:20

Ik heb gisteren m'n beide pony's geschoren.

Rosalinde voor en na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Razzle voor en na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:49

Je kunt met een moser Max rustig een heel paard scheren. Hoeft ook niet heel veel langer te duren :j

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:58

Pantykous schreef:
Je kunt met een moser Max rustig een heel paard scheren. Hoeft ook niet heel veel langer te duren :j

:j dit dus :D

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:26

Fijn om te weten! Dank jullie wel! Vind het zo zonde om zo'n grote (dure) te kopen als het met een moser max ook kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:23

Ik heb vorig jaar voor het eerst zelf helemaal geschoren met de moser max en dat ging prima hoor.
Heb er anderhalf uur (inclusief 3 sterren op de hals) over gedaan, stalgenootje heeft vorige week ook voor het eerst zelf geschoren met een groot apparaat en was ruim 2 uur bezig geweest, dus zegt niks de grootte, maar om wat je ermee doet haha

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:26

Heb ik naast het scheerapparaat, een extra mes en olie verder nog iets nodig?