Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:26

mijn paard heeft overdag een 0 grams op en snachts een 100 grams.

op zijn hals schiet hij echt al in de haren. het liefst zou ik hem een halsdeken opleggen, maar die zijn veel te warm dus dat gaat niet.
op zijn lijf blijft hij gelukkig nog wel mooi kort in de haren.

dat paarden nu dus nog geen wintervacht aanmaken is onzin. mijn shet zit ook echt al in zijn wintervacht, die stond laatst gewoon ze zweten in de zon.

paardje2013

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:27

mijn shetten hebben ook al een wintervacht

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:34

Joolien schreef:
Mizsz_Kitty schreef:
Tuurlijk kunnen ze zonder deken, maar wil je de vacht wat tegen houden zal je al moeten beginnen. En anders over een paar weken scheren en dan een deken opdoen.
Ik scheer liever niet, dus zit er een deken op. En mijn paard heeft het er zelfs vandaag met 19 graden(wel veel wind) niet heet onder.

Hoor je wat je zelf zegt? Het is 19 graden! Jouw paard gaat nu echt geen vacht aanmaken hoor.

uhu daarom blijft ie ook op, tenzij ze er echt warm onder wordt want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:38

Oh nee waarom moet ik dan nu al scheren?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:45

@Joolien, paarden maken geen vacht aan op basis van temperatuur maar op basis van de korter wordende dagen :)* . Daarbij is het per paard verschillend hoeveel vacht ze krijgen, bij ons op stal staan er ook al een paar met 'berevelletjes".

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:53

Vala schreef:
@Joolien, paarden maken geen vacht aan op basis van temperatuur maar op basis van de korter wordende dagen :)* . Daarbij is het per paard verschillend hoeveel vacht ze krijgen, bij ons op stal staan er ook al een paar met 'berevelletjes".

En als ze dan op stal binnen ook nog in het donker staan gaat het dubbel zo hard kan ik je vertellen...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:55

Ja idd, ik heb ooit ergens op stal gestaan waar sávonds niemand kwam en het licht dus uit was, nou die paarden kweekten binnen no time echt een berg met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:06

Natasjaa schreef:
Vala schreef:

En als ze dan op stal binnen ook nog in het donker staan gaat het dubbel zo hard kan ik je vertellen...

Wat kan een deken daar dan voor invloed op hebben?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:17

Ik heb mijn andere ongeschoren pony ook onder een dek staan, niet vanwege de kou maar vanwege rainrot ;( Nu heeft hij mazzel dat het de hele dag zulk prachtig weer is en s nachts ook droog is dus hij staat ook alleen met dek wanneer het regent of bij twijfel. Hij mag van mij écht niet nat worden.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:23

Ik had die van mij al even onder een 0 gr regendeken, van de week onder een 100grams.
Maar het was vandaag overdag echt te warm in de wei onder de 100gr dus de 0grams weer op.
als het morgen boven de 20 graden komt gaat ie echt af, en dan in de avond weer op.
Ik probeer mn fries ook kort in het haar te houden, dit wordt ons eerste jaar fanatiek onder de dekens :D ik heb een 0grams, 100grams en 300grams. Daar komen we de winter denk ik wel mee door :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:43

Ha ha, dat wordt stapelen!!!!!!!!! :=

Meerdere dekens over elkaar isoleren wel goed, maar al die gespen lijken me voor een paard toch niet zo lekker zitten?
Ik heb geen idee hoeveel grams ik heb, maar voor vorog jaar was hij warm genoeg- wel met dikke wintervacht. :brr: Dus dit jaar wordt-ie deken dikker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 06:31

En als ze dan op stal binnen ook nog in het donker staan gaat het dubbel zo hard kan ik je vertellen...[/quote]

Wat kan een deken daar dan voor invloed op hebben?[/quote]

Helemaal mee eens. Het zijn nog warme temperaturen.. ik snap het zelf ook biet echt helemaal dat sommige paarden al meer dan 0 grams op hebben..
Maar goed iedereen weet het zelf meestal toch beter

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:53

Mijn merrie staat 's nachts met een dun zomerdekentje, mijn ruin staat nog lekker bloot. :P

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:11

Nou, toen ik vanmorgen buitenliep dacht ik: toch maar goed dattie een beetje beschermd is tegen de wind!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:40

ik ga vandaag mijn ene pony scheren.
en als het overdags echt zo lekker zonnig is en amper wind staat, dan staat hij sowieso overdags gewoon zonder dekentje.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:50

Mijn pony's staat s'nachts met een fleece en een dun zomerdekentje op, en overdag gaan die eraf!
Pas als ik in de avond heb gereden gaan ze er weer op!
1 van de pony's heeft echt al best dikke haren op de hals, de andere helemaal niet!
Ook ga ik ze pas begin oktober scheren!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:53

Hier nog steeds geen dekens.. maar ik denk na deze paar mooie dagen die nu nog komen dat ze "op" gaan :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:47

Deze week laat ik de dekens overdag er lekker af! Het schijnt zulk mooi weer te worden. :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:55

Ik ga de regendeken nu af doen, vanavond doet een ander ze er weer op, en ik morgenochtend weer al. Lekker nog even in hun nakie!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:52

jamiroquai schreef:
Ha ha, dat wordt stapelen!!!!!!!!! :=

Meerdere dekens over elkaar isoleren wel goed, maar al die gespen lijken me voor een paard toch niet zo lekker zitten?
Ik heb geen idee hoeveel grams ik heb, maar voor vorog jaar was hij warm genoeg- wel met dikke wintervacht. :brr: Dus dit jaar wordt-ie deken dikker!

Slaat dit op mij? :)

Ik denk dat een 300 grams wel genoeg is toch? Tis een fries van 17 die voor het eerst in de dekens gaat.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:35

Ja, Elmira, als je ze allemaal op elkaar stapelt heb je een zwarte eskimo....

300 gram lijkt me echt wel zat als het echt koud is. Dat is ook het warmste wat ik vorig jaar om had gedaan. En toen was her echt koud!!!!!!

Nu staat hij lekker in zijn nakie, ik heb hem na het rijden zelfs even afgesponsd en hem even flink laten rollen. Nu heeft-ie een stofdeken....

Vanavond krijgen ze de regendekens op, als het afkoelt.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:14

ook dekenloos nu, als het overdag weer wat koeler is gaat ie weer op.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:47

Naar mijn idee is vacht aanmaken een combi van aantal uren licht en de tempratuur.
Mn shet zweet gelukkig nog niet, heb dr manen bijeen gevlochten, maar het is hier ook niet benauwend.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:08

ik heb die van mij ook bloot staan nu , vanavond doet als het goed is mn stalgenoot zijn ongevoerde regendeken weer op ivm tocht op stal .
en die doe ik morgen ochtend weer af als hij de wei op gaat :j

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:27

Toby heb ik net geschoren dus die staat wel met een regendeken op, vanavond doe ik wel even een fleecedeken eronder en dan overdag weer eraf zolang het dit weer blijft. Timmy krijgt ook met dit weer een regendeken met fleece op in de nacht en overdag zonder deken.