Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:40

ik vind de bucas smartex rain wel handig uitgevonden, omdat die dan van - zoveel tot + zoveel kan. Mijn ervaring is echter minder er mee, want mijn paard was gewoon koud er onder, en toen was het nog niet eens beneden de nul graden! Toen ben ik op andere dekens overgestapt, dan maar steeds wisselen...

miniloe met dat vachtje komt het wel goed hoor, gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Betreft deken op doen/scheren kun je jezelf afvragen: wat doe je met je shet? veel of weinig? bij weinig hoef je je om weinig druk te maken, train je zwaar met em kun je patroon, of helemaal scheren / nu dekens op gaan leggen.

Ik vind patronen altijd een beetje dubbelzinnig. Want als je nu alleen de hals weghaalt, tot de benen, of zelfs onder de buik door. Dan neem je dus een stuk vacht weg waar het paard zijn warmte door naar buiten laat met rijden: maar in de wei dus ook daarlangs kwijtraakt. Wat doe je dan: een deken op. Maar die deken gaat om zijn hele lijf, hoe zit dat dan met de rest van de vacht? Dat is toch hartstikke onhandig?
Aangezich de vacht een prachtig foefje heeft als het koud is, en hij staat zonder deken dan gaat de haren -ploink- lekker omhoogstaan zodat het paard het warmer houdt. Maar als je dan dus een halfpatroon geschoren hebt....en de vacht onder een hele warme maar dikke zware deken ligt, kan deze never omhoog gaan staan(toch?) en krijgt het paard het koud (naar theorie). hooeeee zit dit nou wérkelijk ??
Want dat is net zoals een 0grams deken op leggen, wel of niet met vacht? want kunnen de haren dan wél overeind komen omdat het 0 grams is? Tis toch een heel gewicht wat er op de vacht drukt hoor! Ik las pas iets over dat je een 0grams, maar wel mét fleece binnenkant moet nemen, zodat dan de haren wél nog overeind kunnen gaan staan. Iemand hier die daar iets over weet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:42

Aangezien het nu wel heel lekker weer is heb ik de fleece weer onder de 0 grams waterdichte weggehaald. Voor in de nacht nog wel eronder, maar voor overdag is met dat toch echt te warm.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:30

ik heb die van mij nu bloot staan , hij had het vanochtend behoorlijk warm onder zijn 100 grams ,
doe hem vanavond de ongevoerde regendeken op , en als het weer wat kouder word de 100 grams .
ben bang dat ik hem toch moet scheren ... ;(

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:44

angela: heb je dan gewoon een zweetdeken onder je 0grams regendeken?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:54

gillie is al geschoren en staat nu onder een 0-grams regendeken :))
hij heeft het niet warm er onder maar ook niet koud :n
precies goed voor nu dus :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:58

Rio staat onder een 50 gram deken. Dit omdat hij erg verkouden is door het rare weer. Ik wil hem niet ziek hebben, dus dan maar ietsje te warm ingepakt...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:24

Fijne merken: sectolin en nika. Hebben allebei een grote flap over de kont, en niet al te duur.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:26

heb er nog de 0 grams regendeken opliggen nu, morgen denk k maar zomerdekentje

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:26

Die van mij staat 's nachts onder een dun dekentje, maar ik heb hem er nu maar weer afgetrokken, heeeeerlijk bloot in het zonnetje!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:31

FahyaFemke schreef:
angela: heb je dan gewoon een zweetdeken onder je 0grams regendeken?

Die had ik als overgang naar een 200 grams. Gisteren een 100 grams onderdeken gekocht (die gaat er vanavond dus op ipv de fleece), omdat ik de fleece straks ook als zweetdeken wil kunnen gebruiken. Van 0 naar 200 gram vind ik wel een hele grote overgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:36

_San87_ schreef:
Rio staat onder een 50 gram deken. Dit omdat hij erg verkouden is door het rare weer. Ik wil hem niet ziek hebben, dus dan maar ietsje te warm ingepakt...

Ze worden juist eerder ziek als ze het te warm hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:53

Bij de mijne heb ik vanmiddag na het rijden de deken maar afgelaten. Doe hem dan vanavond weer om, maar vond het nu toch echt te warm voor een deken bij hem. :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:17

Joolien schreef:
_San87_ schreef:

Ze worden juist eerder ziek als ze het te warm hebben ;)

Klopt helemaal, als hij gaat zweten onder de deken is de kans dat hij nog meer last krijgt van zijn verkoudheid veel groter.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:38

Ik heb de regendeken er nu op. Het is wel veel te warm, maar hij schijn niet te zweten omdat de wind op het open veld best fris is.
Maar de nachten zijn 6 tot 8 graden en vochtig. Dan is een dun dekentje toch net wat aangenamer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:39

jamiroquai schreef:
Ik heb de regendeken er nu op. Het is wel veel te warm, maar hij schijn niet te zweten omdat de wind op het open veld best fris is.
Maar de nachten zijn 6 tot 8 graden en vochtig. Dan is een dun dekentje toch net wat aangenamer...

Zonder deken redden ze zich ook wel snachts hoor.

Pfff ik vind het behoorlijk frustrerend dat er zoveel mensen zijn die met dit weer een deken opgooien, dat is net zoals als mens met een winterjas aan lopen nu. Dus lekker die dekens af met zn allen, die paarden kunnen heus wel wat hebben!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:52

Op zich kunnen de paarden het best hebben, maar de meesten van ons willen uit die dikke wintervacht blijven, of scheren voorkomen, vandaar. Veel paarden komen al stevig in de haren.

Als ik bij mijn paard in het open veld sta, ben ik ook blij als ik een jasje aanheb met die wind.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:56

Ik heb de regendeken 0 grams. Mijne was verkouden, regendeken op en het is weer over.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:00

Tuurlijk kunnen ze zonder deken, maar wil je de vacht wat tegen houden zal je al moeten beginnen. En anders over een paar weken scheren en dan een deken opdoen.
Ik scheer liever niet, dus zit er een deken op. En mijn paard heeft het er zelfs vandaag met 19 graden(wel veel wind) niet heet onder.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:03

nu weer bloot... het is weer boven/rond 10 graden s'nachts

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:07

Hier maar 6.............. en dan op open veld..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:08

Mizsz_Kitty schreef:
Tuurlijk kunnen ze zonder deken, maar wil je de vacht wat tegen houden zal je al moeten beginnen. En anders over een paar weken scheren en dan een deken opdoen.
Ik scheer liever niet, dus zit er een deken op. En mijn paard heeft het er zelfs vandaag met 19 graden(wel veel wind) niet heet onder.

Hoor je wat je zelf zegt? Het is 19 graden! Jouw paard gaat nu echt geen vacht aanmaken hoor.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:17

nou ik heb de mijne ook onder een 0 grams regendeken en er zijn er genoeg bij ons op stal die al dikker in de haren schieten en haren aanmaken doen ze ook met 19 graden want de dagen worden korter en daar heeft het ook mee te maken

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:18

Joolien, als het s'nachts 6 graden is en vochtig en het waait, gaat er echt wel wat gebeuren met die vacht hoor! Tenminste, ik voel en zie al goed verschil en paard zweet nu ook veel sneller!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:19

wendyke schreef:
nou ik heb de mijne ook onder een 0 grams regendeken en er zijn er genoeg bij ons op stal die al dikker in de haren schieten en haren aanmaken doen ze ook met 19 graden want de dagen worden korter en daar heeft het ook mee te maken

Dat klopt :j
Bij paarden die (veel) op stal staan, zou je dan de lampen lang aan laten (licht).

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:24

ik heb mijn paard nu een zomerdeken op :D