[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:11

Hopelijk blijft je PE op lange termijn ook goed. Zou mooi zijn. Ook fijn dat de pasvorm beter is.
1680 is fijn bij slopers. Die heb ik gelukkig niet. Ik zou liever een 50gr hebben, dat zou pleiten voor de PE, want die heeft amigo niet met de sluiting die ik wil. Als ze ooit een andere vorm maken ga ik hem zeker testen. Denk dat hij nu sowieso ook te hoog is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:34

PE heeft 40gr, de titan. Die heb ik ook.
Ze zijn idd hoog. Dat zorgt er ook voor dat het denk ik op veel soorten paarden past. De deken zou niet gauw achter de schoft schuiven of strak komen te liggen als hij te groot zou zijn, veel ruimte voor en het sluit mooi om de hals (daardoor regent het denk ik ook niet in).

Mijn verwachting is wel dat het jarenlang goed blijft. Dat lees je wel terug in de reviews. Je voelt ook echt dat het sterk en kwalitatief goed materiaal is.
Ik heb geen aandelen hoor :D ik ben het type: als ik ergens niet tevreden over ben zeg ik het en als ik ergens wel tevreden ben hoor je het ook.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:39

Slmt9 schreef:
Muze schreef:
Hw maar 3000? Wat maakt deze dekens dan eigenlijk zo immens populair? Ik dacht altijd dat dit te maken zou hebben met de grote waterdichtheid.
Maar voor 3000 kolom kan je net zo goed bijvoorbeeld een pagony of epplejeck deken nemen.

Voor mij was het destijds de sterkte en pasvorm. Ballistic nylon met 1200d. Echter de deken die ik van PE heb is ballistic nylon met 1680d :o

Waterkolom is voor mij wel relevant. Mijn paard staat 24/7 buiten, met deken gaat hij niet onder de schuilstal staan en ik heb drie Rambo’s gehad die zijn gaan doorlekken. En aangezien het tegenwoordig veel en lang regent..
Daarnaast regende het bij de hals altijd in, ook niet ideaal.

De Rambo Supreme is 1680D ballistic nylon met drie jaar garantie op waterdichtheid.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:42

Oh ik zie de Titan als 50gr op de site haha.
Ja ik ben niet perse aan 1 merk gebonden.
Mijn oude merrie heeft een Rambo Supreme 250 voor in de winter. En een goedkope QHP regendeken en DKR sport 50gr (DKR is huismerk vanuit qhp fabriek). Alle dekens al jaren oud en nog waterdicht. Vliegendeken is een shires.

Ruin een amigo bravo 12 plus. Gaat nu 3e najaar/winter in, dus ben benieuwd.
Voor nieuwe paard dus ook de amigo. Heb voor hem ook de Lemieux Arika, Lemieux Kudos, Rhino, Amigo andere varianten en de Rambo Supreme op gehad.

Enige merk waar ik echt niet blij van word is Bucas. Heb de recuptex ervan, maar verder komt het echt er niet in :=

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:44

manzano schreef:
Oh ik zie de Titan als 50gr op de site haha.
Ja ik ben niet perse aan 1 merk gebonden.
Mijn oude merrie heeft een Rambo Supreme 250 voor in de winter. En een goedkope QHP regendeken en DKR sport 50gr (DKR is huismerk vanuit qhp fabriek). Alle dekens al jaren oud en nog waterdicht. Vliegendeken is een shires.

Ruin een amigo bravo 12 plus. Gaat nu 3e najaar/winter in, dus ben benieuwd.
Voor nieuwe paard dus ook de amigo. Heb voor hem ook de Lemieux Arika, Lemieux Kudos, Rhino, Amigo andere varianten en de Rambo Supreme op gehad.

Enige merk waar ik echt niet blij van word is Bucas. Heb de recuptex ervan, maar verder komt het echt er niet in :=

Ik ben fan van Rambo, maar ook Dominick en ik heb een super fijn zweetdeken van Nika.

Bucas maakt die van mij de sluiting aan de voorkant los en dan gaat het hele deken kapot als die naar achteren schuift :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:48

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:17

mavantos schreef:
De Rambo Supreme is 1680D ballistic nylon met drie jaar garantie op waterdichtheid.

Ah, dan nog steeds is PE voor mij persoonlijk interessanter. Die is minimaal 100,- euro goedkoper en heb ik het inregen probleem niet :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:20

Ja als de pasvorm niet goed is maakt het niet uit welke je hebt en moet je gewoon wat anders.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:36

Ik heb persoonlijk juist liever een dunner gewoven deken. Mijn paard blijft echt warmer onder de 1200d weatherbeeta dan onder de 600D amigo Hero. Beide zijn nog nooit doorgeregend, de Hero is nu in zijn derde seizoen en heb ik het meest op liggen. Opzich zijn mijn dekenseizoenen redelijk kort, maar toch

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:44

Ik wil juist weer niks anders als bucas, op een enkele deken na zoals vliegendeken. De goedkopere merken heb ik echt vervelende ervaringen mee qua doorlekken, slijten en pasvorm. Regendekens die echte regenbuien of dagen niet aankonden. De andere duurdere zijn of qua pasvorm niet goed of echt te duur. Er zit toch wel een limiet aan wat wij aan een deken gaan uitgeven, vooral als er goedkopere opties zijn die passen en goed mee gaan. (Geluk dat we tegenwoordig met merrie geen slopers in de kudde hebben, dat was bij de ruinen anders en dan moet je weer opzoek naar sterkere)

De enige keer dat een bucas deken bij ons doorlekte was een deken die nooit gewassen of behandeld was doordat moeder bang gemaakt was door stalgenootje. Die was ervan overtuigd dat wassen ervoor zorgde dat dekens niet meer waterdicht waren. En gaf vervolgens de schuld aan het merk als de ongewassen dekens maar kort mee gingen. Die was echt over elk merk ontevreden en moest regelmatig nieuwe kopen.

Deken daarna wel gewoon gewassen elk jaar en die hebben we weggegooid na een jaar of 8 denk ik toen hij echt kapotgescheurd was door een ander paard. Nieuwe gekocht en die gaat ook alweer een paar jaar mee zonder door lekken of andere problemen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:11

Ik was ook geen dekens, maar ze is een schoon 24/7 buiten paard dus er komt hooguit zand op.

In mijn omgeving zijn er altijd weer mensen die dekens na 1 seizoen laten wassen met speciaal spul en het lijkt serieus alsof er nog nooit een deken waterdicht is teruggekomen. Mij niet gezien.

Ik borstel ze soms af, en ik heb wel eens mest van de binnenkant van de staartflap weggehaald.
Het eerste jaar heb ik ze nog afgespoten in de zomer maar er kwam eigenlijk niks af. En ik laat ze in de zomer een paar weken onder de carport van mijn ouders uitwaaien. Dat is alles

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:34

Wij laten al jaren lang elk jaar de dekens wassen met hele stal en nog nooit 1 niet waterdicht terug gekomen. En die stalgenoot die nooit iets liet wassen moest toch elke 2 a 3 jaar een nieuwe deken kopen, omdat ze door gingen lekken.

Het gaat voor mij niet alleen om de buitenkant. Naast de buitenkant wil ik ook de binnenkant schoon hebben voor het paard zelf. Maar wel kritisch naar welke wasserij ze gaan, we hebben al jaren dezelfde. Dat verschilt idd ook enorm, want ik ken bepaalde bedrijven waar de dekens idd verkeerd gewassen werden.

Maar haar en onze deken gingen veel minder lang mee toen ze niet gewassen werden. Met wassen zijn ze dus echt meer dan 5 jaar waterdicht. Langer als 8 jaar niet kunnen testen, te erg gesloopt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:45

Slmt9 schreef:
mavantos schreef:

Ah, dan nog steeds is PE voor mij persoonlijk interessanter. Die is minimaal 100,- euro goedkoper en heb ik het inregen probleem niet :o

Ik zie nu de 40gr bij PE zelf inderdaad (ik zat op site van Decathlon, daar hebben ze allen de 50gr). Die 40 is met die snug fit hals zo te zien. Hoe bevalt dat? Ik zoek nog een losse hals en ben echt heel benieuwd hoe dat zit en of het geen schuurplekken geeft aan de manen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:49

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik vond de snug fit hals juist niet heel prettig lijken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:55

Fijn dat je een goede wasserij hebt dan wish Max :) als mijn dekens er vies zouden zien om welke reden dan ook zou ik het ook anders doen hoor. Ik zie er op dit moment voor mijne gewoon geen voordeel in, maar wel een groot risico

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:02

Meer mensen die voor het eerst in jaren geen vliegendeken nog op hebben gehad?
Ik heb nog weinig steekvliegen hier gezien in de achterhoek. Althans echt veel minder dan normaal in de zomer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:04

Nee helaas hier niet.
Nu deze weken met die regen niet nodig geweest, maar met het warme weer daarvoor wel.
Dus benieuwd nu komende weken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:04

Felien_Kyra schreef:
Ik heb nog weinig steekvliegen hier gezien in de achterhoek. Althans echt veel minder dan normaal in de zomer.

Het is ook nog geen zomer :D
Maar bij mij lopen ze echt ingepakt en is dat ook echt nodig helaas.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:07

Nou hier was het wel nuttig voor veel paarden een hele tijd. Ik heb zelf alleen nog geen fijne waterdichte vliegendeken gevonden, de pasvorm en dan met name scherpe randjes, ruwe stoffen etc zijn erg lastig daarmee..

Verder gelukkig een paard dat er relatief weinig last van heeft als er vliegen op haar lijf zitten. Dus ze heeft weidehalsters met vliegen franje en dan red ze zich goed

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:09

Ze hebben de vliegendekens hier ook niet/nauwelijks op gehad. Met de hitte in juni stonden ze overdag op stal en pas met het donker buiten. Met het slechte weer dragen ze geen deken, hooguit een vliegenkap. Ik heb nog geen dazen gezien en aangezien ze al zo'n groot deel van het jaar met een deken lopen, laat ik ze graag zoveel mogelijk bloot nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:13

Dekens niet wassen geeft een groter risico dan wel wassen. Modders, mest, urine plekken dat tast op den duur de waterdichte laag aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:14

Felien_Kyra schreef:

Dat kan hier echt niet. Steekvliegen niet veel maar wel 1000en gewone vliegen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:15

Ik heb voor het eerst in mijn leven juist een vliegendeken gebruikt. Maar dat was puur nodig vanwege de waterdichte rug. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:52

DuoPenotti schreef:
Nee helaas hier niet.
Nu deze weken met die regen niet nodig geweest, maar met het warme weer daarvoor wel.
Dus benieuwd nu komende weken.

weken, maak er maar uren van....

Nou net ineens een explosie aan vliegen.
Pff, de zon schijnt ook een beetje...
Vliegenkappen maar op gedaan en eens kijken of de merrie haar schuilhok nog uitkomt of de deken idd weer moet komen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:55

Ik wil hier nog een combi vlieg/regen deken. Maar die moet ik vooral nog even bestellen :')

Voor mijn merrie heb ik Amigo liggen, de dikst gewoven winterserie. Die heeft ze nu 1 seizoen op gehad en dat werkte heel fijn. Geen plekken en nooit warm of doorgeregend. Een van de weinigen die we niet hoefden te wisselen na een zeiknatte dag _O-

Ik heb jaaaaren terug een Nika regendeken gehad. Maar die was slecht waterdicht en de klantenservice was om te huilen. Dus dat doe ik niet snel weer :n
Als het goed is heeft een vriendin van mij een collectie verschillende dekens die ik eens kan proberen voor mijn ruin, die leek amigo redelijk te passen qua vorm maar degene die ik heb hangen zijn zeker 10/15cm te groot voor hem :+