[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:02

Bij diegene die de back on track mesh of de rambo ionic sheet gebruiken, merken jullie echt een verschil? En welke van de 2 is beter? Ben aan het denken om dit aan te schaffen voor mijn paard die momenteel ana de kant staat met een blessure. Als het helpt is het ifjn, maar 200 euro uitgeven aan iets dat niet werk, lijkt me weer minder

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:04

Yvank_ schreef:
Die wollen deken vind ik zelf wel beduidend minder dan de rambo deken :j . Die stof is echt ideaal! Ik had zondag mijn paard helemaal gewassen (ongeschoren) zet hem onder die deken en na een 3 kwartier was hij kurkdroog.

Is ook de enige deken waarvan de hals niet afzakt op de trailer ik vind het ideaal :)

Mijn voorkeur gaat ook naar Rambo omdat dat beter ligt dan Bucas, al vind ik de gladde buitenkant van de shamrock wel weer ideaal.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:04

Shar_Angel schreef:
Shar_Angel schreef:
ik heb een vraag.

ik heb mijn pony nog nooit geschoren en wil het nu ik haar op stage mee neem en elke dag met haar bezig ga zijn toch wel uit d'r winterjas halen.

Nu kom ik bij een deken. ze komt op een binnen stal te staan en ik wil haar wel vaak genoeg buiten zetten. welk grams deken is goed genoeg en wat is jullie ervaring van naar binnen naar buiten zetten?

Ik had er 1 gekocht via FB maar helaas heeft die gene het niet compleet geleverd en viel het deken erg klein :( nu dus een vanuit de ruitershop kopen!

wat is een goed deken maar wel betaalbaar. ik betaal alles zelf met m'n AH baantje en heb ongeveer 80 gespaard. wil natuurlijk liever minder uitgeven maar wat niet gaat, gaat niet. mijn paard staat voorop zij is het belangrijkst en mag het niet te koud of te warm hebben.

Alvast bedankt!!

Met 1 deken/€80 ga je het niet redden..

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:36

Ik heb er genoeg gezien op eppeljeck en kramer.
ik heb nog een 100 grams onderdeken en 0 grams regendeken.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:39

Ik wil alleen weten wat andere mensen hebben. Je gooit ook geen 3 verschillende dekens per dag op lijkt me? Wil gewoon een outdoor waar ze mee buiten kan staan en binnen mee kan. Ze is alleen overdag een paar uur buiten en daarna weer op stal.ik ken op mijn manege eigenlijk bijna niemand die steeds switcht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:44

Ik heb 2 outdoordekens met hals een 0 grams en 250 grams beide amigo. Dan heb ik nog een 100, 200 en 300 grams onderdeken.

Zo kan ik mijn paard altijd de juiste dikte opleggen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:57

Hier eigenlijk vergelijkbaar met wat Yvank_ noemt, alleen in een iets andere variatie.

Toen ik begon met dekens " vroeger", zijn we begonnen met een 200 grams voor de winter. En een 0 grams voor " het " tussen seizoen".
In de tijd daarna geleidelijk de deken collectie uitgebreid.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:01

Mijn paarden hebben 0, 100 en 250 gram outdoordekens met hals en 100,200 en 300 gram onderdekens

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:28

Shar_Angel schreef:
Ik wil alleen weten wat andere mensen hebben. Je gooit ook geen 3 verschillende dekens per dag op lijkt me? Wil gewoon een outdoor waar ze mee buiten kan staan en binnen mee kan. Ze is alleen overdag een paar uur buiten en daarna weer op stal.ik ken op mijn manege eigenlijk bijna niemand die steeds switcht

dat hangt eigenlijk volledig van je paard af.
ikzelf werk meestal met (goedkope) regendekens, bij voorkeur met fleece gevoerd. Een paard dat niet geschoren is en waarvan het niet erg is dat hij wintervacht krijgt heeft daar meestal warm genoeg mee.
daarnaast heb ik het volgende liggen, dit zijn reserves dat ik koop als ik een goede prijs vind

- regendeken ongevoerd 215
- waterdicht 150 gram met hoge hals 215
- waterdicht 200 gram zonder hals 215
- onderdeken 200 gram
- wollen deken 215
- aantal fleeces 215
Deze hierboven zijn voor mijn trekpaarden, mijn oudste kan niet meer goed tegen koude en natte, dus die krijgt als het nat wordt een regendeken op en als het koud wordt een onderdeken erbij.
de 150 en 200 grams zijn een grote maat, die zijn bedoeld voor mijn jongste, als ik ze eens een winter scheer. Liggen voorlopig dus nog in reserve.
Ongeschoren krijgt de oudste regendeken + onderdeken op als het koud wordt, en de jongste eventueel een regendeken als het echt koud is en dagen na elkaar giet.

-regendeken 175
-regendeken met hals 175
-onderdeken 200 gram 175
- winterdeken 300 gram 165

Deze zijn voor een jaarling die in slechte conditie aangekomen is, de 300 gram is voor deze winter, voor volgende jaren heb ik de regendekens en de onderdekens liggen, en dan zien we wel of ze het nodig hebben of niet. Indien niet gaan ze gewoon dekenloos buiten.

alle paarden staan 24/7 buiten, uiteraard met schuilstal

Op agradi kun je regendekens kopen voor een 50-60 euro, in principe denk ik dat het voor jouw paard voldoende is, een onderdeken heb je al vanaf 30 euro, dus dan heb je twee dekens waarmee je je paard onder ongevoerd kunt zetten, onder staldeken, of beide over elkaar.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:29

Ik wil kwa variatie ook opzoeken heb dus 0 gram 100 gram en dacht aan 300 er bij.

het is natuurlijk niet meer zo koud als " vroeger " als ze massel heb zal ze zn 3 a 4 uur per dag buiten komen. We gaan stage lopen op een manege dus de hele dag verwacht ik toch niet. Thuis maar dat is 2 maanden later staat ze in een uitloop maar kan ik haar box gewoon dicht doen mocht t koud zijn.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:31

Jaa bij ooteman heb je al 200 gramsdeken voor maar 27 euro dat kan ik er nog wel bij kopen (:

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:42

Ik heb een 0 gram regen deken, 100 gram stal deken, 200 gram stal deken en een 300 gram outdoor deken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:52

Als je een sloper hebt even goed naar de stof kijken, anders maakt de sterkte niet zo heel veel uit. Al die goedkopere dekens hebben een ademend vermogen van 3000 g/m2, ook Amigo en de goedkopere lijnen van Bucas. Verder is vooral de pasvorm van belang (verschilt per paard). Je kunt kiezen voor verschillende diktes waterdichte dekens (dekens moeten waterdicht zijn, niet waterafstotend) of een regendeken met daar stal- of onderdekens onder. Twee waterdichte dekens over elkaar vind ik echt een afrader. Alleen doen als tijdelijke oplossing omdat er bijvoorbeeld iets kapot is.

Ik heb voornamelijk Bucas smartex omdat ik dat de beste dekens vind, maar dat moet ieder voor zich beslissen en ook of je het het geld waard vind. Ik heb eigenlijk nooit meer dan 300 op liggen, dat is maar een keer een week voorgekomen en toen was het tegen de -20 als ik het me goed herinner.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:47

Gelukkig heb ik absoluut geen sloper mevrouw is erg zuinig :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:49

het hoeft niet altijd je eigen paard te zijn die de sloper is... :+

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:54

Nee haha vertel mij wat verschrikkelijk!! We hebben er 25 en een deel draagt wel eens een deken. Angel is een echte merrie wanneer ze aan haar dekken trekken of uberhoud in haar buurt komen om te spelen gaat ze gillen :+

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:04

Ik heb een 0 en 200 gram Rhino outdoordeken en 100, 200 en 300 gram liners voor eronder.

Pony staat nu geschoren onder 200 gram en heb als het echt kouder is eigenlijk nooit meer dan 300/400 gram op liggen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:54

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:37

MoniekV schreef:
Yvank_ schreef:
Die wollen deken vind ik zelf wel beduidend minder dan de rambo deken :j . Die stof is echt ideaal! Ik had zondag mijn paard helemaal gewassen (ongeschoren) zet hem onder die deken en na een 3 kwartier was hij kurkdroog.

Is ook de enige deken waarvan de hals niet afzakt op de trailer ik vind het ideaal :)

Mijn voorkeur gaat ook naar Rambo omdat dat beter ligt dan Bucas, al vind ik de gladde buitenkant van de shamrock wel weer ideaal.

Ik heb met Sinterklaas nog een Rambo fleece gekregen die ik vandaag gebruikt heb, de Grand Prix/Deluxe fleece. Wat een geweldige pasvorm en vandaag met die gure wind was mn paard nog steeds lekker warm eronder na een ritje stapmolen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:46

Shar_Angel schreef:
Shar_Angel schreef:
ik heb een vraag.

ik heb mijn pony nog nooit geschoren en wil het nu ik haar op stage mee neem en elke dag met haar bezig ga zijn toch wel uit d'r winterjas halen.

Nu kom ik bij een deken. ze komt op een binnen stal te staan en ik wil haar wel vaak genoeg buiten zetten. welk grams deken is goed genoeg en wat is jullie ervaring van naar binnen naar buiten zetten?

Ik had er 1 gekocht via FB maar helaas heeft die gene het niet compleet geleverd en viel het deken erg klein :( nu dus een vanuit de ruitershop kopen!

wat is een goed deken maar wel betaalbaar. ik betaal alles zelf met m'n AH baantje en heb ongeveer 80 gespaard. wil natuurlijk liever minder uitgeven maar wat niet gaat, gaat niet. mijn paard staat voorop zij is het belangrijkst en mag het niet te koud of te warm hebben.

Alvast bedankt!!

Ik zou niet scheren dan, wanneer je paard geschoren is zul je afhankelijk van de temperatuur door het seizoen heen toch van deken moeten wisselen en 80,- is dan erg krap. Dan kun je beter je 0 grams uitbreiden met wat onderdekens, door bv een 200 en 100 te combineren kun je al 300 maken.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:54

Even een vraagje ...

Mijn ongeschoren fjord staat nu onder 100 gram, hij voelt niet super warm maar ook niet ijskoud. Maar duurt niet lang voor ik de 200 ga opgooien als het zo schommelt. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal .. Ik twijfel om voor als het echt ijskoud ga worden een 300 grams aan te schaffen... Vorig jaar had die genoeg aan 200 grams en was zelfs geschoren. Maar stond toen in de nacht echt binnen.

Wat zouden jullie doen ?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:57

Zou wel een 300 aanschaffen. Heb je een 100 gram stal deken/ liner? Dan kan je die gewoon gebruiken.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:02

Nee outdoor dekens. Zat er zelf ook aan te denken en marktplaats en bokt markt al rond te spitten. Kijken of ik een 2ehands voor leuk prijsje op de kop kan tikken. Deze maand al 2 nieuwe dekens gehaald. Me portomonee kan een 3e nieuwe deken niet hebben gok ik in de decembermaand :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:04

200 grams stal- of onderdeken? Die hoeven niet duur te zijn en dan heb je 300 en 400 erbij.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:13

@nts19: Welke maat zoek je?
Ik heb laatst kastopruiming gehouden, en nog 2 staldekens over.

Hier staan ze nu nog onder de 100 grams. Gaat tot nu toe prima, wordt het kouder gaat er meer op. Sta een beetje in dubio wat te doen qua dekens met onze gup. Ze doet eigenlijk niet zoveel. Is vrij gevoelig op regen&wind op de spieren, staat daarom met deken. Kan zomaar dat ze in het "winterseizoen wel verder aan het werk gaat/ ohz komt. Vandaar de twijfel, zo dun mogelijk qua dekens? Of dan maar gelijk met uitrijdeken gaan werken vanaf de eerste paar keer?
Laatst bijgewerkt door samirah op 10-12-15 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt