[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 00:23

Heel veel rondjes in de stal, telt dat ook? := Meneer wilde niet stil staan.
Maar zal morgen overdag nog even buiten wandelen. Dat is een goeie.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:47

manzano schreef:
[ [url=m/bXbS4M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo toont hij iets lang. Maar volgens mij trekt hij niet. En ga denk ik liever testen met een deken van 130 euro dan 330 :=
Heb deze ook voor mn andere paard en vind hem sowieso heel fijn en goede kwaliteit.

Welk dek is dit?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:27

SandraWierda schreef:
manzano schreef:
[ [url=m/bXbS4M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo toont hij iets lang. Maar volgens mij trekt hij niet. En ga denk ik liever testen met een deken van 130 euro dan 330 :=
Heb deze ook voor mn andere paard en vind hem sowieso heel fijn en goede kwaliteit.

Welk dek is dit?

Amigo Bravo 12 Plus (lite)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:27

Weet iemand hoe de halzen van Amigo vallen? Hoeveel cm bijv. de M is of L? Scheelt mij weer retourneren straks.

Ik heb de Mio voor mijn oude merrie besteld en de Amigo Hero in felblauw kleurtje voor mijn jonkie, daar kan ook een hals aan vast.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:59

Muiz schreef:
Heb je er hier ook al een rondje mee gestapt? Dan schuiven ze vaak ook net wat op hun plek.

Na jouw tip even gestapt en stukje gedraafd en gegraasd. Daarna lag hij nog steeds prima!
Blij dat ik deze toch nog heb gehaald gister door wat twijfels over de Rambo.

Afbeelding

Afbeelding

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:22

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Ik heb een normale bucas atlantic winterdeken maar deze is te krap rond de hals van mijn paard.
Ik heb laatst een irish regendeken met big Neck gekocht en die zit mooi.

Nu twijfel ik wat wijsheid is voor de winter, zou het een idee zijn een borstverbreder tussen de atlantic te doen? Of toch een nieuwe big neck winterdeken aanschaffen?

Het filmpje op de bucas site brengt me aan het twijfelen, zij zeggen daar dat de deken ook langer wordt en je dan eigenlijk een maat kleiner moet hebben?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:44

Ik lees veel mensen met brede paarden en bigneck dekens etc. (ik heb er geen ervaring mee), maar kom via google regelmatig bij deze deken uit. Vind hem er super mooi uit zien. Omdat ik niet weet of hij heel bekend is deel ik hem maar even. Specificaties klinken heel goed. Heeft ook liners.
https://www.fryskware.com/nl/pura-combo.html

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:00

Ik heb hem nog niet eerder gezien maar ga hem wel even onthouden, maar voorkeur gaat uit naar de borstverbreder gezien het kostenplaatje heb nog een practisch nieuwe deken, maar als dat geen goede oplossing is zal er toch iets anders moeten komen. Dus ik hoor graag ervaringen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:02

Iris1702 schreef:
Ik heb hem nog niet eerder gezien maar ga hem wel even onthouden, maar voorkeur gaat uit naar de borstverbreder gezien het kostenplaatje heb nog een practisch nieuwe deken, maar als dat geen goede oplossing is zal er toch iets anders moeten komen. Dus ik hoor graag ervaringen

Snap ik.... was meer een post in het algemeen. Niet specifiek op jouw vraag.
Zat te googlen en toen kwam ik hem net toevallig weer tegen.... Vind bijna jammer dat ik er geen paard voor heb. Lijken me echt mooie dekens!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:24

Heb van fryskware gelezen dat ze snel hun waterdichthied verliezen.
Garantie 6 maanden en ze doen er moeilijk over.

Bij hypostore, maar vast ook andere ketens krijg je deze garantie. Daarom voor mij toen ook de reden geen fryskware te proberen, al leek me die wel aan de omschrijving te voldoen

Citaat:
De paardendekens en toebehoren hebben bij HypoStore volledige garantie op fabricagefouten en bijvoorbeeld loslatende stiksels. Deze garantie is geldig tot 1 jaar na aankoop op vertoon van het aankoopbewijs. Bij dekens die niet volgens de voorschriften zijn bewaard of gewassen vervalt de garantie, bij sommige merken zoals Horseware (Rambo, Amigo) en Bucas geldt een langere garantie van 2 of 3 jaar na registratie. Bij het wassen van dekens moet er rekening mee gehouden worden dat waterafstotende coating sneller kan slijten en deze dus onderhouden moet worden met bijvoorbeeld Bucas Rug Conditioner.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:14

Ah zonde!
Horseware is trouwens een ingewikkelde, want die verkopen geen wasmiddel meer. Dus de wasserijen adviseren nu bucaswash, maar vraag me af wat dat doet met je garantie.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:24

manzano schreef:
Ah zonde!
Horseware is trouwens een ingewikkelde, want die verkopen geen wasmiddel meer. Dus de wasserijen adviseren nu bucaswash, maar vraag me af wat dat doet met je garantie.

De wasserij waar ik mijn dekens laat wassen geeft aan dat Horseware zelf de bucaswash aanbeveelt. Dus het lijkt me dat de garantie dan hetzelfde blijft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:30

Geloof dat ik nog een van de allerbeste features vindt van de PE dekens, dat je niet meer te maken hebt met een waterdichte coating. En dat de waterkolom zoveel groter is dan Horseware en Bucas. Heerlijk om niet meer druk te moeten maken over doorlekken of hoe te wassen :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:38

Ik kan van PE geen info vinden daarover. Vind het een nogal onoverzichtelijke site, maar dat vind ik van horseware ook. Ik heb nog nooit een lekkende deken gehad gelukkig #afkloppen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:45

Die informatie heb ik vorig jaar een keer opgevraagd. Zo uit mn hoofd waterkolom 10.000mm en waterdichte werkt met zo'n laag onder de buitenste deken, net zoals van de Rhino dekens. Dus geen buitenlaag die eraf kan slijten door zand/urine/wassen etc.
Op de supreme na zijn alle HW dekens maar 3000 mm en ik heb drie Rambo's gehad die alle drie zijn gaan doorlekken. Stalgenoten hadden dit met Amigo ook.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:52

Oh dat is vervelend. Gelukkig na al die jaren geen last van.
Al ken ik die lekke dekens natuurlijk wel van alle merken, ook de rhino. Blijft een ding.
Ik ga het nu wel weer meemaken met de dekens.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:55

Kentucky is trouwens ook 10.000, mocht je de waterkolom heel relevant vinden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:06

Hw maar 3000? Wat maakt deze dekens dan eigenlijk zo immens populair? Ik dacht altijd dat dit te maken zou hebben met de grote waterdichtheid.
Maar voor 3000 kolom kan je net zo goed bijvoorbeeld een pagony of epplejeck deken nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:14

Voor mij de xl versie.
Wat ik bij andere merken mis.
Dan is de keuze niet zo reuze :D

Waar zien jullie trouwens van HW de mm staan?
Zie alleen maar de 1200 D.
Wat bij de ej vaak 600 is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:17

Muze schreef:
Hw maar 3000? Wat maakt deze dekens dan eigenlijk zo immens populair? Ik dacht altijd dat dit te maken zou hebben met de grote waterdichtheid.
Maar voor 3000 kolom kan je net zo goed bijvoorbeeld een pagony of epplejeck deken nemen.

Pasvorm en kwaliteit.
Waterkolom zegt ook niet perse heel veel. Het geeft aan bij hoeveel druk erop de stof gaat lekken. Als je paard veel ligt of rolt dan krijg je druk op de stof. Als ze gewoon in de benen blijven valt het water erop en heb.je geen druk en maakt het dus ook weinig uit.

Voor de liefhebber zag ik dat er weer veel PE beschikbaar is bij Decathlon.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:23

Alleen waterkolom zegt natuurlijk ook niet alles.

Ik heb van PE 8.000 en 10.000 mm voorbij zien komen en weet niet welke juist is (of dat het per deken verschilt). Ademend vermogen weet ik niet. Moet even heel diep nadenken welk merk het was, maar wij hebben eens geweldig warme en waterdichte dekens gehad (buitenstof zeer laag vallend, voering korter/aansluitend, singels zaten onder de buitenstof verstopt) en die waren duidelijk minder ademend, waardoor de paarden er snel onder gingen zweten. Uiteindelijk heb je daar dan niks aan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:55

Ik twijfel waar ik goed aan doe. Pony is 20 jaar en staat 24/7 buiten. Bij een matige tot zware regenbui staat hij te trillen. Bij de hele dag regen trilt hij heel erg. Hij krijgt dan extra hooi en word in zn schuilhuisje gezet (staat er bij regen nauwlijks in).
Laatst heb ik heb gereden om warm te worden, hij trilde voor mij te erg.
Wat raden jullie aan, regendeken op of vliegendeken met waterdichte rug?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:10

Ik heb voor slechte dagen met veel regen gewoon een regendeken (Rambo Supreme 0gr) op. Ook als de temperatuur eigenlijk wat te hoog is. Vaak ligt de gevoelstemperatuur dan toch veel lager.

Ik heb voor de twijfelachtige dagen nu een (nieuwe met vlekje) Amigo 3-in-1 CamoFly deken gekocht via Marktplaats. Ben heel benieuwd hoe die bevalt (en hoe snel die sloperd van mij m stuk heeft := ).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:03

Muze schreef:

Voor mij was het destijds de sterkte en pasvorm. Ballistic nylon met 1200d. Echter de deken die ik van PE heb is ballistic nylon met 1680d :o

Waterkolom is voor mij wel relevant. Mijn paard staat 24/7 buiten, met deken gaat hij niet onder de schuilstal staan en ik heb drie Rambo’s gehad die zijn gaan doorlekken. En aangezien het tegenwoordig veel en lang regent..
Daarnaast regende het bij de hals altijd in, ook niet ideaal.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:05

Yenni schreef:
Ik twijfel waar ik goed aan doe. Pony is 20 jaar en staat 24/7 buiten. Bij een matige tot zware regenbui staat hij te trillen. Bij de hele dag regen trilt hij heel erg. Hij krijgt dan extra hooi en word in zn schuilhuisje gezet (staat er bij regen nauwlijks in).
Laatst heb ik heb gereden om warm te worden, hij trilde voor mij te erg.
Wat raden jullie aan, regendeken op of vliegendeken met waterdichte rug?

Regendeken op. Trillen is echt koud. Lekker regendeken op tegen de regen en de wind. En als het zonnig word, deken af.