Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:17

Fahja, bedankt voor je uitleg.

Maar de deken is ook zeker tegen de wind, ze staan onbeschut op een open vlakte. :brr: Ik weet van zijn vorige baas dat hij een hekel heeft aan nat worden, beetje verwend baasje, ha ha!

Ik doe hem alleen af als de zon gaat schijnen want dan gaat het broeien.

Een paard met een deken voor de sier? _O- _O-

Schoonblijven vind ik ook geen reden voor mezelf. :=

Maar dat van die cellenbeschadiging kan ik me wel voorstellen. Ik merk dat mijn paardje echt zijn warmte niet kwijt kan, nu al. Ik rijd niet intensief.

MadelonSunny

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:34

Mijn 2,5jarige Welsh heeft der 0 grams regendeken weer op en mijn Haflinger niks.
Ze staan nog steeds 24/7 in het weiland zonder beschutting en aangezien mijn Welsh erg gauw verkouden (flink hoesten en snotteren) wordt toch maar een deken op gedaan voor tegen de wind en regen.
Ze hebben allebei trouwens al een aardig vachtje aangemaakt :)

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:59

Uhmm mijn paard begint al aardig te haren... en denk dat ze echt hierna wel een dikke vacht krijgt.. ze staat nu 24/7 buiten als het slecht weer word komt ze op de manege te staan en dan staat ze (hellaas) 24/7 op stal voor 2 a 3 maanden. Maar ik wil haar niet scheren .. moet ik nu al deken op doen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:02

Over 2,5 week krijgt mijn merrie een deken op. Het veulen gaat er dan vanaf en dan gaan we proberen de wintervacht in te dammen. Veulentje gaat naar de opfok en moet zelf z'n bontjas maar maken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:17

ik hoop dat bij de een over niet al te lange tijd de exzeemdeken eraf kan, en de ander staat nu sinds een paar dagen overdag met een ongevoerde regendeken op omdat die ouder is en alweer was afgevallen omdat ze t koud had... de combinatie van regen en wind is voor haar echt funest. Ik hou helemaal niet van dekens maar ga een paard niet 'omdat de theorie t zegt' zich onnodig rot laten voelen, met ongevoerd regendekentje voelt ze zich duidelijk prettiger. Pas als t overdag guur wordt en snachts rond t vriespunt krijgt ze gevoerde deken op, ivm stijfheid. Ik vind het maar een gedoe met die dekens steeds op en af doen :P

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:20

Die van mij staat sinds zondag 24/7 met zn Bucas Smartex op. Hij heeft ook eczeem, dus een burka aan en merk dat ie wat snotterig werd (voor de tígste keer deze zomer) en heb echt het idee dat ie zn vacht niet goed genoeg uit kan zetten tegen de regen en de wind. Ze staan nu nog lekekr 24/7 buiten, dus dan maar vast met extra laagje!
Ga hem ook over tijdje weer scheren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:21

Dat zou ik graag voorkomen...scheren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:24

Ik op zich ook, maar gezien dat hij zonder deken enorm lange haren aanmaakt, denk ik, dat het hem wel zal gana worden...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:16

indd wind op een open vlakte en een snotterpeerd, dan lijkt me een deken geen verkeerde oplossing.
je kan ook je voedingschema eens extra goed onder de loep nemen bij snotterige paarden, krijgt je paard wel genoeg ruwvoer (de hele dag door met dit weer, want zodra ze zonder staan: liggen de darmen stil. En de darmwerking is de kachel van het paard), en heeft het geen tekorten aan vitamines en/of mineralen. Daarom moet een paard, zeker in de winter, ten alle tijden beschikking hebben over hooi:voedzaam hooi. Heb je een paard dat snel dik word, geef je al snel wat minder; maar een te dik paard zal het ook niet zo koud krijgen door zijn vetlaag; niks an de pet.
Heb je een paard wat te snel mager is, kun je je afvragen of je wel genoeg (goed&voedzaam)ruwvoer voert. deze paarden hebben zéker 24/7 behoefte aan ruwvoer:heel goed hooi. Geef je dit al, en blijft je paard mager? Kun je gaan denken aan kuil, dat heeft veel meer voedingsstoffen in zich dan hooi, en hooi kun je er bij blijven geven ter extra knabbelmogelijkheid.

Maarja, is je paard na dit alles te hebben gecontroleerd(en uitgevoerd), nog steeds mager / blijft (of is) hij (aan het)afvallen en/of snotterig? Niemand komt je in elkaar meppen als je een dekentje op doet hoor ! Niet elk paard is volgens het theorieboekje,of kun je houden volgens de theorie aanbeveelt. en dan kun je best helpen om een dekentje op te doen. Vooral bij een oudje, want wat ik al eerder schreef: in de natuur zullen de zwakke dood gaan, maar wij houden ze graag nog wat langer toch ;) Dus jasje an :j --> Houdt wel rekening met de vacht die dan ondertussen wellicht aangemaakt is, zorg voor een juiste deken dat de haren nog enigszins wat omhoog kunnen gaan staan want dit is dé manier om warm te worden en/of blijven bij het paard. als de haren platgedrukt worden zal het paard het juist koud krijgen onder een deken (is de theorie, of dit in de praktijk ook is met een hele dikke deken durf ikzelf zo niet te beweren!).

Maar over het algemeen, als je de natuur zijn gang laat gaan: en hierbij dus in de voeding dus ook de natuur goed volgt: 24/7 beschikking tot ruwvoer geven, zal een paard een goede vacht aanmaken. Shetlander of Arabier.
Maar, uitzonderingen bevestigen de regel zeggen ze toch altijd ;) en ik zeg altijd: kijk en luister naar je paard!!!!

Als je paard nu 24/7 buiten staat...en met het echte slechte weer ineens in een stal terecht komt zal je paard een behoorlijke klap krijgen qua temp.verandering... Ik zou zeggen zoek een andere stal dat ze zeker overdag nog naar buiten kunnen. Dan kun je de dekens lekker afhouden. Is die manege de enige optie....dénk ik zomaar dat nu een deken opdoen niet verkeerd is omdat je dan de vacht wat probeert tegen te houden en de klap dan minder hard zal zijn?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:28

Als mijn paardje snachts al naar binnen mocht, zou hij ook geen deken hebben. Maar de stalbaas beslist en daar hebben wij ons aan aan te passen....

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:36

Mijn ene paard heeft een dunne regendeken op, mijn andere paard had de exceemdeken op en heeft sinds vandaag zijn regendeken op met hals.
Lekker warm voor ze allebei, in de ochtend als ze op de wei staan is het toch erg fris vind ik.
En ze gaan echt wel voor 08.00 uur de wei op.
Deze dunne laat ik voorlopig wel op, als het echt kouder wordt begin ik met de 200 grams deken.

Maar ik hoop dat het nog ff duurt...ben er wel klaar mee eigenlijk die heerlijke warme zomer .NOT :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:52

Ik wou net zeggen- wat ben jij snel tevreden............... :=
Uitstappen gaat hier ook al onder de zweetdeken, meneer zweet al flink na aan half uurtje basisdressuur....

jdkruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:54

*\o/* Ik heb ze allebei ondereen 0 grams regendeken staan omdat de wind in de boxen staat.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:00

Mijn paardje laat altijd zelf heel goed merken wanneer het weer dekenwaardig is :)
Hij staat dan alleen maar achter aan in zijn buitenstal en heeft zijn vacht rechtop staan net een tendybeer.
Hij heeft nu 24/7 een 0 gram op. Vind het dan alleen moelijk te bepalen of ik ook moet in/uit stappen met een fleece deken. Dekens is eigelijk alleen maar dramas maar een tendyvacht net zo goed en scheren vind ik eng.
Ben bang dat mijn paard dan veel te fris wordt en dan moet ik nog meer rekeninghouden met de juiste deken enz. Wat doen we ons zelf en paard toch aan hihihih

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:47

Mijn paard werd ook enorm fris van het scheren, ik denk dat ik nu alleen zijn borst kaal wil zodat hij toch wat meer warmte kwijt kan. :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:44

Ik heb Bowie ook lekker uitgestapt onder een fleece deken en daarna nog even op stal laten drogen. Ik houd het voorlopig op een deken en als ik later zie dat hij op een paar plekken heel erg zweet, misschien alleen daar scheren.

Urbanmove, je kunt ook laten scheren, hoor :j

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:23

Heb nu met poetsen(en manen invlechten) ook uitrijdekentje erop gelegd en na het rijden even een fleece erop voordat ze der regendek weer opkrijgt. Ze zijn weer lekker fris/heet met dit weer :P

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:22

jamiroquai schreef:
Als mijn paardje snachts al naar binnen mocht, zou hij ook geen deken hebben. Maar de stalbaas beslist en daar hebben wij ons aan aan te passen....

huh de stalbaas beslist over jou paard?
dan was ik gelijk daar weg

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:06

Die van mij staan alle 3 al met een 0 grams regendeken. Hun staan op een openvlakte met alleen een schuilstal en hier en daar werd er al een kuch gegeven. En met de stortbui met de fikse onweer en hagel moest er eentje buiten blijven en die werd er natuurlijk snipverkouden van! Nou vind ik het weer zelf wel erg rottig. Ik zou er weer af willen halen maar morgen komt er weer regen en daarna droog. Ik wacht die ene regenbui nog af en dan ga ze er mooi weer even vanaf denk ik maar zo. Vacht hebben ze genoeg en anders kweken ze het maar! Worden ze hard van! onze buren zijn trouwens nog erger.. Die paarden stonden met 20 graden al met een deken! Echt maloten dus! En dan kwamen ze bij ons om te klagen dat ze het zo zielig vonden dat die van ons nog geen deken hadden, HALLLO HET IS 20 GRADEN!!!
Pas echt als het koud gaat worden (Lees rond de -5 -6 graden 's nachts en een paar graden boven nul overdag krijgen ze er een onderdeken van 200 gram erbij.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:09

De stalbaas beslist wel wanneer de paarden s'nachts naar binnen gaan. In de zomer staan ze altijd buiten maar in de winter gaan ze s'nachts naar binnen. Alleen is de vraag: wanneer ga je ze s'nachts naar binnen doen?

Is dat zo gek dan?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:10

serieus bij 20 graden!! die mensen zijn niet goed snik.
Oke ik ken een paard wat 365 dagen per jaar een deken om heeft maar dat komt omdat wanneer hij stil staat in stal of op de wei en hij geen deken heeft de kou vat krijgt op zn spieren en hij het absoluut niet meer doet. Hij kan zich dan gewoon niet meer bewegen. Met deken gaat het prima :)
Nou volgende week krijgt de mijne zijn 0 grams hoor, vroeg zat :j

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:13

jamiroquai schreef:
De stalbaas beslist wel wanneer de paarden s'nachts naar binnen gaan. In de zomer staan ze altijd buiten maar in de winter gaan ze s'nachts naar binnen. Alleen is de vraag: wanneer ga je ze s'nachts naar binnen doen?

Is dat zo gek dan?

oh ik dacht de stalbaas beslist wanneer ze een deken op krijgen .

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:20

Ha ha, dat zou wat zijn!

Maar hij beslist wel wanneer de paarden s'nachts naar binnen gaan. En dat is pas als het s'nachts echt te koud wordt, rond het vriespunt.

Als hj voor iedereen de dekens moet regelen en per paard moet binnenzetten of buiten laten staan, komt hij niet meer aan ander werk toe...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:27

nee dat snap ik maar ik dacht dat je bedeolde dat hij voor jullie besloot of jullie je paard een deken op mochten doen of niet hahhaha ik dacht al wat raar hihiihh .
onze stal eigenaren gaan ook geen dekens lopen oip en af doen hihihh .
daarom staat xsenny dag en nacht met haar regen deken op .
nu dan in iedergeval wordt het te warm gaat ie weer af

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:15

Eigenlijk is het slecht om ze weer af te gaan doen maar in het weekend wordt het meer dan 20 graden. Maar ja, het is moeilijk om het optimaal te krijgen.