Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mirgino schreef:ik kom net van buiten en het was 15 gr
dus voor mijn paard voorlopig geen deken
hij gaat erop met 10 gr en ook in het voorjaar er af met 10 gr
MartineC1711 schreef:jamiroquai schreef:Maar als je de hals van een paard scheert en je legt de deken op de rug, heeft-ie het daar toch nog warm?
En koud op de hals, zeker met regen.. Er staan toch veel paarden met een deken zonder hals....
Weet iemand hoe dit eigenlijk zit?
Als je met een dikke winterjas en blote benen naar buiten gaat bij -5 heb je het toch nog steeds koud? Een paard ook?
Xiniee schreef:Mijn is altijd gezegt dat een paard ook niet zo gevoellig is aan benen en hals voor koude en regen.
Maar waar de nieren zitten, daar zullen ze het snelst koud hebben.
Waarom precies weetk niet
kobuss1 schreef:mirgino schreef:ik kom net van buiten en het was 15 gr
dus voor mijn paard voorlopig geen deken
hij gaat erop met 10 gr en ook in het voorjaar er af met 10 gr
misschien overdag wel 15 graden, maar hoe is het snachts?
ik heb afgelopen winter ook zonder deken gedaan, maar deze winter heb ik een ander paard, dus moet even kijken hoe dat gaat zijn met de vacht, maar tot nu toe nog geen deken op hoor !
xsenny schreef:ik heb er bij xsensah inmidddels een regen deken opgegooit 0 grams .
nu is eigenlijk mijn vraag kan ik er bij storm die snachts buiten staat en 1 jaar is ook al een regendeken op gooien?
of neem ik dan zijn weeerstand weg ofzo?
xsenny schreef:nee ik doe er nog niet veel mee ik borstel hem elke dag en loop er een stukje mee meer niet .
FahyaFemke schreef:de reden dat paarden warme dekens(dus geen vliegen en/of eczeemdekens) omkrijgen is heel uitlopend. meest voorkomende voorbeelden:
voor het schoonhouden, omdat het hoort, omdat het leuk is (ja echt), omdat men denkt dat het paard het koud heeft, omdat het paard geschoren wordt dus geen vacht hééft/ omdat het paard hoog in training staat dus een lange vacht lichamelijk slecht. of door ziekte,dat het paard tijdelijk zo zwak is dat een deken bescherming kan bieden!
IK doe alleen een deken om, als mijn paard hoog in training staat en wedstrijden rijdt. Dit omdat een dikke vacht diep van binnen in het paard de cellen (ja cellen!) kapot maakt met zijn veel te veel warmte en het niet kwijt kunnen van de warmte die bij de training vrijkomt. Ik doe dus een deken om, omdat het schádelijk is voor mijn paard wanneer ik hem een teddy vachtje laat krijgen en dan dus (onnatuurlijk)keihard ga trainen.
zoek maar eens op op het internet, dit is de échte reden dat je een deken om zou moeten willen doen.
niet rot bedoeld maar: de andere genoemde redenen zijn eigenlijk niet voldoende om een deken om te doen. Een paard heeft het niet koud, en wil niet schoonblijven, vind het al helemaal niet leuk zon ruitjesdeken om te moeten. en hoort bovendien zonder deken, anders was hij er wel mét geboren
Wanneer het paard ziek is, vind ik wel een reden om een deken om te doen. Dan kun je naar mijn mening niet zeggen 'ja hij is toch zonder geboren' ..want dat klópt wel, maar hij zou zonder ook gewoon doodgaan, en bij ons mensen door de deken+verzorging nog wat jaren verder leven
Een jaarling staat over het algemeen niet hoog in training, behalve de draversjaarlingen. Geen enkele reden dus om die een deken om te doen, of je moet de antropomorfisme-redenen aanhouden.
eens per week borstelen is zat, of in ieder geval niet elke dag heel ruig met de rosborstelen daarna de plastive en daarna een zachte borstel er over heen (ik noem maar wat), want zoals iemand ook al noemde; je verstoord de natuurlijke deken dan: zn vachtje!
En ik denk zelf dat je paard er zeker niet sterker van wordt als hij met 1 jaar al dekens om krijgt. Juist die jonkies lekker hun gang laten gaan. in de groei en in de weerstand, lekker laten opbouwen die hap
_Jessie schreef:Even een ander soort vraag. Ik heb nu een Shires winterdeken en ben er helemaal blij mee. Ik zou graag een 2de outdoor deken kopen van Shires maar ik kan helemaal geen website van hun vinden iemand die dat wel weet??