Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:52

Mijn merrie staat momenteel enkel snachts met een fleece deken op stal, overdag staat ze zonder deken buiten, hier was het gisteren nog 18 graden, vind ik nog wat warm om haar overdag ook met deken te zetten. Zodra het overdag ook wat kouder wordt krijgt zij een 0gr regendeken op, pas wanneer het onder 10 graden gaat krijgt ze van mij een dikker deken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:09

Die van mij gaat vanaf vannacht onder een 0 grams. De rest staat al onder een 0gr en als het kouder word gaat de 200 gr onderdeken er onder (ga een combinatie deken kopen waar ik de onderdeken aan vast kan zetten)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:20

mirgino schreef:
ik kom net van buiten en het was 15 gr
dus voor mijn paard voorlopig geen deken
hij gaat erop met 10 gr en ook in het voorjaar er af met 10 gr

misschien overdag wel 15 graden, maar hoe is het snachts?
ik heb afgelopen winter ook zonder deken gedaan, maar deze winter heb ik een ander paard, dus moet even kijken hoe dat gaat zijn met de vacht, maar tot nu toe nog geen deken op hoor !

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:25

Hier nog even geen deken en twijfel of ik hem überhaupt wel op ga doen. Sowieso vind ik het overdag nog veel te warm voor een deken (rond de 18-20 graden). 's Nachts houden al die paardenlijven op stal het wel warm met elkaar. Buiten daalt de temp. veel meer dan binnen in stal. Dekens wisselen ('s nachts op en overdag af) is geen optie, dus dan maar zonder voorlopig. Even aankijken hoe het weer zich voortzet, als het overdag op stal niet meer dan 10 graden wordt en het veel regent en waait, dan gaat de regendeken er wel weer op.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:37

Die van mij staat nu met een dun zomerdekentje op!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:13

ik had vorig jaar mn paard onder de dekens, en houd haar nu voor het eerst zonder dekens! Ik moet zeggen dat ze nog niet echt een vacht aanmaakt. mn shetlander zeker wel!! en mn fries ook niet maar dat doet ze nooit (ik las dat iemand iets noemde over dikkere aanmaak van vacht,komt vast door friezenbloed..->mijn fries heeft minder vacht dan mn arabofries!)
Al begin ik nu weer te twijfelen om toch een deken op te doen... ik zou eerst geen wedstrijden meer doen. maar heb er nu toch weer 3 opgegeven de laatste 13 november. Dan is er toch al een flinke vacht aangegroeit natuurlijk....dus dan zweet ze zich kapot...

en hebben jullie zogende merries met deken op? of kan dit echt absoluut niet ivm het veulen aan de voet?

MartineC1711 schreef:
jamiroquai schreef:
Maar als je de hals van een paard scheert en je legt de deken op de rug, heeft-ie het daar toch nog warm?

En koud op de hals, zeker met regen.. Er staan toch veel paarden met een deken zonder hals....

Weet iemand hoe dit eigenlijk zit?
Als je met een dikke winterjas en blote benen naar buiten gaat bij -5 heb je het toch nog steeds koud? Een paard ook?

Xiniee schreef:
Mijn is altijd gezegt dat een paard ook niet zo gevoellig is aan benen en hals voor koude en regen.
Maar waar de nieren zitten, daar zullen ze het snelst koud hebben.
Waarom precies weetk niet

om alle 2 te beantwoorden:
Een paard heeft niet zoals een mens zoveel spieren en vet in de benen die dus kunnen afkoelen waardoor ze het daar koud krijgen. Dit komt omdat een paard een vluchtdier is, en zijn benen gebruikt om te rennen en hier geen extra gewicht aan mag zitten vd natuur omdat dat de snelheid zou verminderen: dus zit alles verder boven in het lichaam. Die iele beentjes zijn niet voor niks;) en ze hebben daar dus idd minder kou aan.

@jamiroquai: ik heb het idee dat je dus een regendeken opdoet, puur voor de regen omdat het niet fijn zou zijn.. en niet voor de kou->dus tegenhouden vd vacht. Voor de regen alléén hoef je het echt niet te doen: de vacht werkt namelijk met zo'n systeem dat de regen nooit de huid zal raken. Het ene laagje vacht gaat schuin links naar beneden, en het volgende laagje vacht gaat schuin rechts naar beneden, de volgende weer links naar beneden. Zo is er een heen en weer patroon dat de regendruppels zo van boven naar beneden afvoeren: langs de buik zie je het toch ook altijd naar beneden druppelen?
en sowieso..jij vind het niet fijn in de regen omdat je geen vachtje hebt, je bent een mens. Maar wie zegt dat jou paard het niet fijn vind in de regen? Nooit hun methode gezien? Kont in de wind dus de regen; en grazen maar?
gure wind en kou EN regen: zorgt voor een wintervachtje dus óp die deken!! Maar lekkere temperatuur (15-20 graden), weinig tot geen wind en een fikse regenbui? niks aant handje, daar kan een paard wel tegen. Zou wat zijn als ze daar een wintervacht op maken want dan zou je dus in de zomer met die regendagen..eh..regenweken(!) ineens met een beer van een paard zitten in hartjezomer!
Natuurlijk heeft ook de lengte vd dagen er ook mee te maken..maar daar gaat de temperatuur en t gehele weer in mee: soms begin je met dekens in augustus/sept, soms in oktober pas.

uiteraard zijn er de uitzonderingen, die serieus naar hun stal rennen wanneer het gaat regenen ;) Als jij zo'n paardje hebt; gewoon je dekentje omdoen. Ik neem aan dat je een 0 grams hebt? dan is dat toch niet erg als het een keer niet geregent heeft? laat ze lekker kletsen, precies wat ze hier al zeiden het is jou paard!
als het 20 graden is, is het wel veel te warm ja. ik zou het pas doen onder de 10-15 graden. sowieso voelt een paard zich het prettigst bij een temperatuur van 0-10 graden, dus alles daarboven is een beetje te veel voor ze. En dat kun je heel makkelijk een dag van te voren bekijken in het weerbericht dus niks an de pet en zelf bepalen hoe jij je dekens op doet :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:43

kobuss1 schreef:
mirgino schreef:
ik kom net van buiten en het was 15 gr
dus voor mijn paard voorlopig geen deken
hij gaat erop met 10 gr en ook in het voorjaar er af met 10 gr

misschien overdag wel 15 graden, maar hoe is het snachts?
ik heb afgelopen winter ook zonder deken gedaan, maar deze winter heb ik een ander paard, dus moet even kijken hoe dat gaat zijn met de vacht, maar tot nu toe nog geen deken op hoor !

dit was om 2200 uur gisteravond,en volgens mij is het niet veel afgekoeld vannacht,zeker niet onder de 10 gr

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:07

Het was hier gisteravond (NH) 11 graden en b net gekeken en het is nu 16 graden en hij heeft het niets warm dus deken blijft op.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:08

ik heb er bij xsensah inmidddels een regen deken opgegooit 0 grams .
nu is eigenlijk mijn vraag kan ik er bij storm die snachts buiten staat en 1 jaar is ook al een regendeken op gooien?
of neem ik dan zijn weeerstand weg ofzo?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:10

xsenny schreef:
ik heb er bij xsensah inmidddels een regen deken opgegooit 0 grams .
nu is eigenlijk mijn vraag kan ik er bij storm die snachts buiten staat en 1 jaar is ook al een regendeken op gooien?
of neem ik dan zijn weeerstand weg ofzo?

ik zou het niet doen, want ga er vanuit dat je niks met een 1jarige doet
of het paard geeft al zelf aan met heel koud weer dat hij zich zelf niet warm kan houden :j

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:12

nee ik doe er nog niet veel mee ik borstel hem elke dag en loop er een stukje mee meer niet .

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:23

hier nogsteeds de 100 grams voelt er prima onder :j

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:53

Straks mijn shet scheren.
Is 0 grams dan genoeg? hij is niet echt een koukleum gelukkig.
KWPNer heeft 0 grams op, en voelt niet heel warm aan

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:59

voor de nachten vind ik 0 grams nu te weinig. overdag met een zonnetje zou het waarschijnlijk wel kunnen, al kan 100 grams waarschijnlijk ook wel al overdag.

persoonlijk zou ik denk ik een 100 grams op leggen en snachts misschien wel een 200 grams. het gaat snacht al richting de 10 graden namelijk.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:01

ik vindt schreren en een o grams te weinig hoor het is al behoorlijk koud sochtends en savonds

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:10

Bij scheren vind ik een 0 grams ook te weinig. Neem minimaal een fleecedeken voor eronder. Anders is de overgang tussen nu en na het scheren wel heel groot, en bovendien is de vacht dan weer binnen no-time terug als je niet voldoende warmte geeft dmv dekens.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 12:22

hier nog geen deken aangeraakt :) hopelijk ist niet nodig en blijft ze in haar naakje staan _/-\o_

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:27

xsenny schreef:
nee ik doe er nog niet veel mee ik borstel hem elke dag en loop er een stukje mee meer niet .

Ik zou hem dan niet elke dag gaan borstelen, daarmee verwijder je te veel vet uit de vacht. En dat vet heeft hij nu juist nodig om warm en droog te blijven.
Verder kan je jaarling prima zonder deken hoor.

@ FahyaFemke:
Ik heb een zogende merrie onder een vliegendeken gehad, zo 1 die haar helemaal inpakt. Veulen stond eerst heel raar te kijken. Maar kon wel gewoon drinken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:33

Even een ander soort vraag. Ik heb nu een Shires winterdeken en ben er helemaal blij mee. Ik zou graag een 2de outdoor deken kopen van Shires maar ik kan helemaal geen website van hun vinden iemand die dat wel weet??

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:38

Mijn veulen maakt ook nog niets aan.

Waikita8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:43

Nog geen deken op het is overdag's nog 18 graden. Dus staat ze nog lekker in d'r nakie /3 :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:54

de reden dat paarden warme dekens(dus geen vliegen en/of eczeemdekens) omkrijgen is heel uitlopend. meest voorkomende voorbeelden:
voor het schoonhouden, omdat het hoort, omdat het leuk is (ja echt), omdat men denkt dat het paard het koud heeft, omdat het paard geschoren wordt dus geen vacht hééft/ omdat het paard hoog in training staat dus een lange vacht lichamelijk slecht. of door ziekte,dat het paard tijdelijk zo zwak is dat een deken bescherming kan bieden!

IK doe alleen een deken om, als mijn paard hoog in training staat en wedstrijden rijdt. Dit omdat een dikke vacht diep van binnen in het paard de cellen (ja cellen!) kapot maakt met zijn veel te veel warmte en het niet kwijt kunnen van de warmte die bij de training vrijkomt. Ik doe dus een deken om, omdat het schádelijk is voor mijn paard wanneer ik hem een teddy vachtje laat krijgen en dan dus (onnatuurlijk)keihard ga trainen.
zoek maar eens op op het internet, dit is de échte reden dat je een deken om zou moeten willen doen.

niet rot bedoeld maar: de andere genoemde redenen zijn eigenlijk niet voldoende om een deken om te doen. Een paard heeft het niet koud, en wil niet schoonblijven, vind het al helemaal niet leuk zon ruitjesdeken om te moeten :P. en hoort bovendien zonder deken, anders was hij er wel mét geboren ;)

Wanneer het paard ziek is, vind ik wel een reden om een deken om te doen. Dan kun je naar mijn mening niet zeggen 'ja hij is toch zonder geboren' ..want dat klópt wel, maar hij zou zonder ook gewoon doodgaan, en bij ons mensen door de deken+verzorging nog wat jaren verder leven :j

Een jaarling staat over het algemeen niet hoog in training, behalve de draversjaarlingen. Geen enkele reden dus om die een deken om te doen, of je moet de antropomorfisme-redenen aanhouden.
eens per week borstelen is zat, of in ieder geval niet elke dag heel ruig met de rosborstelen daarna de plastive en daarna een zachte borstel er over heen (ik noem maar wat), want zoals iemand ook al noemde; je verstoord de natuurlijke deken dan: zn vachtje!
En ik denk zelf dat je paard er zeker niet sterker van wordt als hij met 1 jaar al dekens om krijgt. Juist die jonkies lekker hun gang laten gaan. in de groei en in de weerstand, lekker laten opbouwen die hap :j

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:53

FahyaFemke schreef:
de reden dat paarden warme dekens(dus geen vliegen en/of eczeemdekens) omkrijgen is heel uitlopend. meest voorkomende voorbeelden:
voor het schoonhouden, omdat het hoort, omdat het leuk is (ja echt), omdat men denkt dat het paard het koud heeft, omdat het paard geschoren wordt dus geen vacht hééft/ omdat het paard hoog in training staat dus een lange vacht lichamelijk slecht. of door ziekte,dat het paard tijdelijk zo zwak is dat een deken bescherming kan bieden!

IK doe alleen een deken om, als mijn paard hoog in training staat en wedstrijden rijdt. Dit omdat een dikke vacht diep van binnen in het paard de cellen (ja cellen!) kapot maakt met zijn veel te veel warmte en het niet kwijt kunnen van de warmte die bij de training vrijkomt. Ik doe dus een deken om, omdat het schádelijk is voor mijn paard wanneer ik hem een teddy vachtje laat krijgen en dan dus (onnatuurlijk)keihard ga trainen.
zoek maar eens op op het internet, dit is de échte reden dat je een deken om zou moeten willen doen.

niet rot bedoeld maar: de andere genoemde redenen zijn eigenlijk niet voldoende om een deken om te doen. Een paard heeft het niet koud, en wil niet schoonblijven, vind het al helemaal niet leuk zon ruitjesdeken om te moeten :P. en hoort bovendien zonder deken, anders was hij er wel mét geboren ;)

Wanneer het paard ziek is, vind ik wel een reden om een deken om te doen. Dan kun je naar mijn mening niet zeggen 'ja hij is toch zonder geboren' ..want dat klópt wel, maar hij zou zonder ook gewoon doodgaan, en bij ons mensen door de deken+verzorging nog wat jaren verder leven :j

Een jaarling staat over het algemeen niet hoog in training, behalve de draversjaarlingen. Geen enkele reden dus om die een deken om te doen, of je moet de antropomorfisme-redenen aanhouden.
eens per week borstelen is zat, of in ieder geval niet elke dag heel ruig met de rosborstelen daarna de plastive en daarna een zachte borstel er over heen (ik noem maar wat), want zoals iemand ook al noemde; je verstoord de natuurlijke deken dan: zn vachtje!
En ik denk zelf dat je paard er zeker niet sterker van wordt als hij met 1 jaar al dekens om krijgt. Juist die jonkies lekker hun gang laten gaan. in de groei en in de weerstand, lekker laten opbouwen die hap :j

dan doe ik hem geen deken om .
lijkt me inderdaad ook niet nodig ,
vies worden doen ze toch wel zijn het paarden voor hihihihih.
ik borstel allen even voor de dagelijkse aandacht zodat ie in de hand blijft dus niet uitgebreid ,

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:59

de mijne word volgende week ergens in de week geschoren - stond al met een 100gr deken op maar hij schiet gewoon verder in zijn vacht en heeft er met rijden last van - dus eraf met de vacht :D dan gaat meteen de bucas all in one op denk ik

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:00

_Jessie schreef:
Even een ander soort vraag. Ik heb nu een Shires winterdeken en ben er helemaal blij mee. Ik zou graag een 2de outdoor deken kopen van Shires maar ik kan helemaal geen website van hun vinden iemand die dat wel weet??

www.equimatch.nl :)