[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:47

Spenk schreef:
Dat ligt ook helemaal aan wat voor dekens het zijn. Grammen zeggen alleen iets over de hoeveelheid vulling maar niet over hoe warm het nou precies is.

Een 50 grams outdoor deken die hele sterke stof heeft en winddicht is kan bijvoobeeld warmer aanvoelen dan een 200 grams van een flutmerk.

Zelf heb ik graag Bucas en als dat niet past Rambo en dan de dekens van ballistic nylon. Die zijn echt mega water en winddicht! En daardoor ook warm en dan hoef ze helemaal niet dik te zetten.

Mijn paard heeft vorig jaar (volledig geschoren op de benen na) zowat de hele winter onder een 200 grams bucas gelopen. Als het echt heel koud (overdag vriezen) was kreeg die een onderdeken van 150 gram daaronder. Met een patroon heb ik heb ik aan 200 grams zat.

Zit er ook nog per deken verschil in, om het nog makkelijker te maken. _O-
Mijn dekens zijn beide van Harry Horse, dus wel van hetzelfde merk. Hoe sterk die stoffen zijn zou ik ook niet weten. Ik weet dat het regendekens zijn en hoeveel grams.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:11

Als paard zelf zo'n dikke vacht aanmaakt en het snel warm heeft is 200 te veel denk ik. Ken zat paarden die met die patronen helemaal geen deken op krijgen of gewoon een 50 gram ofzo. Ik ken die patronen juist bij paarden waar ze liever geen dekens op willen doen, dus laten ze de bovenkant erop. Pas als de zijkanten en bovenlijn echt kaler gaan doen ze dekens op.

Want het ligt echt aan het paard. Mijne wordt niet geschoren, maar heeft dan echt niet genoeg aan die 200 die spenk noemt, ook al hebben we dezelfde dekens :') Want klopt ook wel dat de stof nog van belang is

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:18

Ja het verschilt inderdaad zeker per paard. Ik zou persoonlijk een 50 grams halen van een goed merk en dan kijken hoelang je die op kan doen ik denk heel lang :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:20

Dat denk ik inderdaad ook!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:27

Heb even een tekening gemaakt. Geen idee of ik het echt zo 'breed' ga maken, maar voor het idee. Denk niet dat ik een vrolijk paard hou als ik hem dan zonder deken ga zetten. Zoals op de foto is het geen blub, maar droog-droog is het ook niet en hij ligt uiteraard graag buiten, weer of geen weer. {:}

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:32

Pff ik heb geen geluk met waterdichte vliegendekens / lichtere deken jongens. De horseware waterdichte liner is te warm. De bucas Sunshower past niet qua pasvorm. De amigo vliegendeken past ook niet (normale amigo met rechte sluitingen wel) :') nog maar ff verder kijken dus..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:14

Sintara schreef:
Pff ik heb geen geluk met waterdichte vliegendekens / lichtere deken jongens. De horseware waterdichte liner is te warm. De bucas Sunshower past niet qua pasvorm. De amigo vliegendeken past ook niet (normale amigo met rechte sluitingen wel) :') nog maar ff verder kijken dus..

Voor wat ik de afgelopen dagen heb geleerd is de Rambo Summer Series luchtiger dan de regen liner. Daar las ik inderdaad al een paar keer dat het snel warm wordt met een zonnetje. Met de Summer Series eigenlijk nog geen enkel probleem gehad doordat het zo goed ademt. Wellicht het proberen waard als Horseware verder wel goed valt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:50

Onze 2-jarigen zijn 1.63 m, maar nog smal, en dragen nu een vliegendeken maat 185. Ik wil ze van de winter weer een dun gevoerde winterdeken op doen. Wellicht niet nodig bij jonge paarden, maar anders komen ze de schuilstal niet meer uit en ik heb graag dat ze veel blijven bewegen. De vliegendekens zijn echter met een verstelbare voorsluiting en ik heb een waterdichte deken liever met een stevigere voorsluiting, omdat er anders gegarandeerd ringetjes e.d. af gaan knappen. Dat zorgt er wel voor dat de pasvorm belangrijker wordt.

Zouden jullie dan voor een Engelse maat 6.0/183 of 6.3/191 gaan?

Ik heb alleen 6.6 of groter liggen aan regen-/winterdekens en dat is nog net te lang en met name te ruim bij de hals.

Het meest slimme is natuurlijk om beide maten te passen, maar ik ben een beetje huiverig voor haren, vlekken of iets anders waardoor ik de dekens niet meer kan retourneren. :=

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:59

Weet iemand of de Bucas Freedom smaller valt als de normale variant van Bucas? Ik wil twee regendekens erbij voor de dames, zeker voor mijn jonkie ga ik nog geen dure dekens aanschaffen..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:00

Ja, de freedom valt veel smaller dan de 'duurdere' opties.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:01

@_Lorette_ als je huidige 185 goed past, dan past 183 in principe vaak ook wel qua lengte. Dat verschil is vrij klein. Ze zou voor de zekerheid je paard kunnen nameten, maar vaak valt een maat groter echt veel groter.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:02

Dat zou top zijn, bij mijn oudere merrie zit de normale Bucas helaas niet goed, haar schouder komt er daarbij “uit” als het ware en schuift gigantisch. Maat kleiner was weer te strak.

Wel jammer, Bucas heeft van die mooie dekens.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:04

_Lorette_ schreef:
Onze 2-jarigen zijn 1.63 m, maar nog smal, en dragen nu een vliegendeken maat 185. Ik wil ze van de winter weer een dun gevoerde winterdeken op doen. Wellicht niet nodig bij jonge paarden, maar anders komen ze de schuilstal niet meer uit en ik heb graag dat ze veel blijven bewegen. De vliegendekens zijn echter met een verstelbare voorsluiting en ik heb een waterdichte deken liever met een stevigere voorsluiting, omdat er anders gegarandeerd ringetjes e.d. af gaan knappen. Dat zorgt er wel voor dat de pasvorm belangrijker wordt.

Ik heb alleen 6.6 of groter liggen aan regen-/winterdekens en dat is nog net te lang en met name te ruim bij de hals.

Het meest slimme is natuurlijk om beide maten te passen, maar ik ben een beetje huiverig voor haren, vlekken of iets anders waardoor ik de dekens niet meer kan retourneren. :=

Gezien ze nog wel wat zullen gaan groeien misschien het beste kiezen voor 6.3 die voor wat smaller valt ?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:31

_Lorette_ schreef:

Ik zou 6’3 doen voor in de winter. Ze zijn volop in de groei en in paar maanden tijd kan het best zijn dat 185 dan echt te krap is en dat is ook zonde van de dekens en je geld. Zoals Nouvel zegt missschien een model wat iets smaller valt als ze nog niet gaan uitzwaren.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:41

Ik zou gaan voor de maat die nu past en later eventueel een deken bijkopen als ze gegroeid zijn. Wel zou ik dan een wat goedkopere deken nemen maar ik zou mijn paard niet met een te grote deken willen hebben staan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:09

Goedkoop wordt waarschijnlijk duurkoop, maar 130 of 400 euro per deken scheelt natuurlijk ook al veel. Onder de 1200d is voor mij eigenlijk geen optie. En de betere merken houden ook meer restwaarde. Nadat ze eruit zijn gegroeid kan ik er niets meer mee.

Welke dekens vinden jullie smal vallen van voren? Ik had er al op gezocht, maar kwam toen zulke wisselende meningen tegen... Waar de één juist een bepaalde deken heeft voor een smal paard, heeft de ander die juist voor een stevige koudbloed. :7

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:50

Ik vind horseware dekens meer geschikt voor paarden met een smallere schouderpartij/ borst. Mijn Gelderse past horseware goed, die is van voren smaller dan van achter. De haf van een vriendin idem. Die dekens kun je ook goed weer doorverkopen is mijn ervaring. En ik weet niet hoe braaf je jonkies zijn, maar ik gooi een oud laken op m’n paard als ik dekens pas

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:49

_Lorette_ schreef:
Goedkoop wordt waarschijnlijk duurkoop, maar 130 of 400 euro per deken scheelt natuurlijk ook al veel. Onder de 1200d is voor mij eigenlijk geen optie. En de betere merken houden ook meer restwaarde. Nadat ze eruit zijn gegroeid kan ik er niets meer mee.

Welke dekens vinden jullie smal vallen van voren? Ik had er al op gezocht, maar kwam toen zulke wisselende meningen tegen... Waar de één juist een bepaalde deken heeft voor een smal paard, heeft de ander die juist voor een stevige koudbloed. :7

Missch kijken naar de amigo bravo 12 plus (met V aan de voorkant). Stevige deken voor nette prijs en smal van voren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:16

De rechte sluitingen zitten het hoogst, daarna disc en de V sluiting zit het laagst. Voor mel zit daardoor de deken met v sluiting net als een te grote deken. Ook als hij dezelfde maat is als de deken met rechte sluitingen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:30

Sintara schreef:
De rechte sluitingen zitten het hoogst, daarna disc en de V sluiting zit het laagst. Voor mel zit daardoor de deken met v sluiting net als een te grote deken. Ook als hij dezelfde maat is als de deken met rechte sluitingen

En toch is het ook merk afhankelijk. De amigo met V zit veel hoger en smaller dan Rambo

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:01

Oh ik vind die van amigo al zo laag :+ haha. Scheelt weer, hoef ik Rambo niet te proberen

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:46

En hoe valt de sluiting van Bucas dan ten opzichte van die sluitingen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:51

Bucas sluit in verhouding met de v sluitingen echt heel hoog. Ik denk dat het een van de hoogst sluitende dekens op de markt zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:47

Vergeleken met de amigo deken met rechte sluitingen zit bucas Sunshower ongeveer even hoog maar een andere vorm. Voor de lengte moet mel van bucas een maat kleiner, maar dan zit hij wel te strak om op de schoft en breedste stuk schouder. Hij bleef wel genoeg naar voren liggen dus op de sluiting zelf kwam geen druk.
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto een 185, je ziet wel aan de lijnen naar de schoft dat hij daar helemaal strak staat maar de sluiting aan de voorkant is losjes.
Mel in 191 amigo rechte sluitingen:
Afbeelding
Afbeelding
Zo zie je het verschil in pasvorm

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:21

Sintara schreef:
Oh ik vind die van amigo al zo laag :+ haha. Scheelt weer, hoef ik Rambo niet te proberen

En ook dat scheelt qua model ook nog wel. Heb een amigo die prima zit, aan de hoge kant bijna en amigo die ik heb weggedaan omdat hij veel te laat ik was.