Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:12

200 is veel hoor. Ik zou zelf niet meteen zo dik beginnen, tenzij je paard het nu echt ijskoud heeft.....

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:50

Joyce: Om het aanmaken van een dikkere vacht tegen te gaan, moet je nu eigenlijk al beginnen met een dun deken. Helemaal s'nachts zou ik je aanraden dat ongevoerde regendek op te doen.
Persoonlijk zou ik het dek nu al vast opdoen dus zowel overdag als s'nachts. Dan past ze zich qua temperatuur aan, aan het dek en begint ze minder snel met het aanmaken van een dikkere vacht.

Verder moet je idd als de temperatuur verder naar beneden zakt een dek hebben met meer grams. 200 grams is zeker een mooi begin en aangezien ze het dan warmer heeft, zal ze zeker minder teddy worden dan afgelopen jaar.
Als jij op een gegeven moment dat 200 grams dek hebt opgegooid, kun je dat gewoon omhouden heel de winter en hoef je niet continu te wisselen. Maar goed het spreekt dan voor zich dat als ze dat dek omheeft met een graad of 8 en vervolgens dat zelfde dek ook met - 8, dat ze zich hier dan wel op aan past en dus een iets dikkere vacht ontwikkelt. Ze heeft het dan dus niet koud, maar past zich hier automatisch op aan wat eigenlijk ook heel logisch is.

En volgens mij lopen ze bij jouw altijd veel buiten? Dan zou ik er voor kiezen om met de extra koude dagen
( daarbij denk ik aan de vriesperiode van afgelopen winter ) een iets dikker dek op te gooien. Of er voor te kiezen een zweetdeken of ander dun dekentje eronder te leggen. Veel mensen zijn hier niet voor, maar ik doe het al jaren zo en mij bevalt het wel het gebruik van een onderdeken en hoef je niet allerlei grams dekken aan te schaffen.

Ik wil nog wel even benadrukken, dat ze waarschijnlijk met een 200 grams deken wel een wintervacht zal ontwikkelen, maar op deze manier houd je wel de ontwikkeling van een echte teddy vacht tegen.
En ieder paard is anders. Ik doe bijvoorbeeld mijn eigen paard al een dun deken op en de hengst die naast hem staat zonder deken, zit alsnog dunner in zijn vacht dan hem. Dus je kunt het zelf ook in de gaten houden en altijd een dek eronder leggen als je het verder aanmaken van een vacht wilt tegen gaan.

Wij doen het ook altijd op deze manier met de pony van mijn zusje, maar deze krijgt met de koudere dagen wel een 300 grams op en is op deze manier geen echte teddy haha maar een halve teddy ;).

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:52

Owjaa en wat ik nog even wil toevoegen. Het is eigenlijk gewoon een beetje 'experimenteren' en iedereen heeft hier op bokt, evenals vele andere onderwerpen toch weer een andere mening over.

Maar ik denk dat je met dat regendeken en een 200 grams een heel eind komt, met het tegenaan van een echte teddy vacht.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:59

Mijn haf staat nu ook al onder de 0grams deken, ik was een beetje bang met het zonnetje overdag dat hij zou staan te zweten, maar hij doet het er prima op gelukkig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:06

ArlandoO schreef:
Mijn haf staat nu ook al onder de 0grams deken, ik was een beetje bang met het zonnetje overdag dat hij zou staan te zweten, maar hij doet het er prima op gelukkig :D

Dat had ik ook met mijn Fjord, die staat sinds gisteren onder zijn 0grams. Ben vanochtend eerst heen gegaan om te kijken of hij het niet te warm had en vanmiddag ben ik nog een keer geweest. Ook hij doet het er prima mee. :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:09

Bloot :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:14

vanaf vandaag hebben we ze onder een zomerdekentje voor de nacht (binnenstal)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:42

bij ons sinds vorige week al oudere winterdekens en 200 grams dekens.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:57

Wat voor stal hebben jullie? Hebben ze het niet te warm ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:59

overdag ongevoerde regendeken. snachts 100 grams onderdeken + ongevoerde regendeken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:10

Allebei een ongevoerde regendeken.
Ik heb nl al één teddybeer staan, en dat vind ik meer dan genoeg! ;)

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:59

Lynn_x schreef:
_bloempje_ schreef:
Wat jij ook zegt mijne staat met min 10 ongeschoren snachts echt onder 500 grams en de jouwe is geschoren en dan 800 grams!

precies, zo heel raar vind ik 800 niet..

Ik vind dat ook niet raar hoor. Mijne staat overdag buiten en 's nachts in een binnenstal en staat de hele winter zo'n beetje onder 500 grams en als het echt -10 wordt gerust nog een 300 erbij hoor. Ze heeft zelfs wel eens daartussen nog een wollen halsdeken gehad. Heeft ze het ooit te warm gehad? Absoluut niet, ze heeft het nodig, ik houd het elke dag nauwlettend in de gaten. En ze heeft een geweldig mooi glad zacht en glanzend vachtje in de winter zonder te hoeven scheren! Iedereen heeft zo z'n eigen ding. Ik begin altijd heel vroeg met dekens dus ze is er aan gewend.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:39

Ik zit toch wel te twijfelen.
Mijn paard heeft nu een deken op ongevoerd, die had het gewoon lekker onder zijn deken toen ik aankwam, en die maak ook geen dikkere vacht aan.

De shet is een ander verhaal.
ze stonden een uurtje binnen toen ik aankwam, en meneer stond gewoon klam.
En het is gewoon niet normaal, ik kan niet eens 5 minuten werken, of meneer is nat.
Zit dus nu wel te twijfelen of ik dus hem al zal scheren.
Hij werkt 3x in de week, waarvan 1x intensief.
Wat raden jullie mij aan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:42

Rio heeft maandag zijn deken op gekregen. Vooral 's nachts wordt het koud. Dus ik neem het zekere voor het onzekere :).

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:54

amber_steph schreef:
Ik zit toch wel te twijfelen.
Mijn paard heeft nu een deken op ongevoerd, die had het gewoon lekker onder zijn deken toen ik aankwam, en die maak ook geen dikkere vacht aan.

De shet is een ander verhaal.
ze stonden een uurtje binnen toen ik aankwam, en meneer stond gewoon klam.
En het is gewoon niet normaal, ik kan niet eens 5 minuten werken, of meneer is nat.
Zit dus nu wel te twijfelen of ik dus hem al zal scheren.
Hij werkt 3x in de week, waarvan 1x intensief.
Wat raden jullie mij aan?

ik zou hem scheren.. ik rij ook 4 keer in de week en een nat paard uit stappen duurt erg lang en is ook niet prettig voor je paardje..

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:56

Een stalgenootje zei dat ik het niet moet doen, omdat hij dan net zo snel weer zijn vacht terug krijg, en dat je dan tevens ook meer moet opgooien als het echt koud word.

Hij staat er ook gewoon futloos bij, toen ik hem optuigde om even te longeren, terwijl hij normaal heel wakker is.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:04

DAn zou ik het wel doen.. Doe mijn pony;s ook altijd, dit jaar gaat mijn pony helemaal kaal, incl hoofd en benen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:05

ik kom net van buiten en het was 15 gr
dus voor mijn paard voorlopig geen deken
hij gaat erop met 10 gr en ook in het voorjaar er af met 10 gr

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:11

Linda_Bien schreef:
Ik vind dat ook niet raar hoor. Mijne staat overdag buiten en 's nachts in een binnenstal en staat de hele winter zo'n beetje onder 500 grams en als het echt -10 wordt gerust nog een 300 erbij hoor. Ze heeft zelfs wel eens daartussen nog een wollen halsdeken gehad. Heeft ze het ooit te warm gehad? Absoluut niet, ze heeft het nodig, ik houd het elke dag nauwlettend in de gaten. En ze heeft een geweldig mooi glad zacht en glanzend vachtje in de winter zonder te hoeven scheren! Iedereen heeft zo z'n eigen ding. Ik begin altijd heel vroeg met dekens dus ze is er aan gewend.

Heb jij m nu al wat opgedaan? :)

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:17

Ik heb die van mij ook al onder een regendeken,
En mijn pony die ik al geschoren heb staat onder een 150 grams deken

Zo blijven ze mooi dun in de haren

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:42

Het is toch voor ieder paard en ieder baasje anders. Ik volg maar gewoon mijn gevoel. Van dit topic word je ook niet echt wijzer -:) - niet stom bedoeld!!!!
Zoveel mensen, zoveel meningen en ik ben niet de denige die het een heel moeilijk onderdeel van paardenhouden vindt. 8)7

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:19

Vind 200 grams nu echt nog teveel hoor, wat gooien jullie dan op als het van de winter echt -10 ofzo word??
Ik hoorde trouwens dat t van het weekend weer tegen de 20 graden word.. Het is echt heel wisselend!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:20

Vorige week dikkere zomerdeken.
Deze week regendeken.
Bij kouder fleece eronder of 100 gram.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:21

jaimy92 schreef:
Vind 200 grams nu echt nog teveel hoor, wat gooien jullie dan op als het van de winter echt -10 ofzo word??
Ik hoorde trouwens dat t van het weekend weer tegen de 20 graden word.. Het is echt heel wisselend!

Word er gek van , voor de dieren toch ook niet handig zo.

200 is teveel nu.
Je weet niet wat voor winter eraan komt, ik gok strenge winter.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:28

Ik heb er hier 3 die geschoren zijn, eentje heeft een ongevoerde regendeken op, eentje een 200 grams s'nachts (een koukleum eerste klas :+ )en overdag kijk ik het aan als de zon schijnt en het is lekker staat hij zelfs bloot en het veulen dat geschoren is in augustus voor de veulenkeuring wil ik weer vacht laten kweken voor de winter en die staat zoveel mogelijk bloot, maar die begint wel weer vacht aan te maken, alleen als het regent en s'nachts dan haal ik de geschoren paarden binnen.