[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:48

Hij oogt zo misschien iets strak op de schouders/rond de hals, maar hoe voelt dat? Is er genoeg ruimte als ze loopt en haar hoofd naar beneden doet?

Tegenvraag: Hoe voelt zo'n disc sluiting? Stevig of goedkoop? Ik moet een totaal nieuwe garderobe en zit er aan te denken over te stappen naar Horseware, maar ik twijfel tussen Disc- of V-Sluiting.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:52

Ik had vermoeden ook inderdaad dat hij daar wat strak lijkt maar ze heeft wel ruimte.

Disc oogt stevig. Geen goedkoop of licht plasticje.

Afbeelding
Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:54

Hij oogt idd wat strak.
Edit: op je 2e post minder. Al is het meer aan de zijkant dan de voorkant.

Op zich is de discsluiting best stevig (voelt niet perse zo, maar heeft als voordeel minder gewicht). Ik vind zelf de V sluiting fijner met clips. Al zie ik bij een dunne/slappe deken wel een voordeel van de disc dat er minder gewicht aan de voorkant hangt. Bij mijn summer series hangt de voorkant wat meer door soms door de zware clips.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:50

Ik gok het erop. :+
Dankje!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:59

Zoals beloofd, de Autumn Series!

Afbeelding

Twijfel erg of ik deze op hou en morgenochtend wisselen of nu al de Summer Series gewoon opdoen.

Hij kwam net overigens weer aangenaam onder de summer vandaan. Rug aangenaam warm, zijkant netjes koel. :)

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:19

Wiwabalia schreef:
Connaisseur schreef:
Gezien je ervaring Wiwabalia, zou het qua warmte niet veel schelen met een 0 grams denk je?

Dat een 0 grams warmer is?

Bedoel is de Lemieux door de donkere waterdichte bovenkant en dichte mesh stof dan niet veel koeler dan een 0 grams regendeken? Daarvoor had ik m namelijk besteld.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:49

Lijken me met dit weer echt geweldige dekens, die Summer dekens. Maar dat overleeft onze ruinenkudde nooit. Ik ben wel erg blij met mn recuptex walker. Die krijgt de afgelopen week binnen een uur de boel weer mooi los en zacht.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:21

Saaams schreef:
Ik had vermoeden ook inderdaad dat hij daar wat strak lijkt maar ze heeft wel ruimte.

Disc oogt stevig. Geen goedkoop of licht plasticje.

[ [url=m/EzQW6L.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fN6tno.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het deken te lang lijken, daardoor trekt die naar achteren en strak op de borst.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:42

Celebi schreef:

[ [url=m/ZCgd4R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Twijfel erg of ik deze op hou en morgenochtend wisselen of nu al de Summer Series gewoon opdoen.

Hij kwam net overigens weer aangenaam onder de summer vandaan. Rug aangenaam warm, zijkant netjes koel. :)

ziet er goed uit!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:08

Celebi schreef:

[ [url=m/ZCgd4R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel mooi!
Hoe is de maat? Mijn summer series valt klein

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:17

Valt hier exact als de Rambo en Rhino voor zover ik weet. Enige is dat het hals stuk krap is. De onderste sluiting wil daarvan niet dicht. Maar goed daar verzin ik nog wel een keer wat op. Grote nek voor een pony. :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:19

Wiwabalia schreef:
Connaisseur schreef:
Gezien je ervaring Wiwabalia, zou het qua warmte niet veel schelen met een 0 grams denk je?

Dat een 0 grams warmer is?

Bedoel is de Lemieux door de donkere waterdichte bovenkant en dichte mesh stof dan niet veel koeler dan een 0 grams regendeken? Daarvoor had ik m namelijk besteld.[/quote]

Nee, ik vond mijn merrie echt warm eronder, en mijn stalgenoot met de Rambo summer series, daarvan vond ik het paard heel aangenaam..

Ik heb het idee dat door de dichte gaasstof de lichaamswarmte meer blijft hangen dan bijvoorbeeld een Rambo summer serie of de Amigo airflow.. die gaatjes zijn gewoon groter/open in de net stof. Dat vind ik jammer aan de Arika.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:30

Celebi schreef:
Valt hier exact als de Rambo en Rhino voor zover ik weet. Enige is dat het hals stuk krap is. De onderste sluiting wil daarvan niet dicht. Maar goed daar verzin ik nog wel een keer wat op. Grote nek voor een pony. :+

Ah ok.
Ik heb 2 ponys met 6.0 en paard met 6.3. Heb 1 summer series in 6.3 maar die passen de ponys perfect. Voor paard te klein... Heel apart

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:32

manzano schreef:
Celebi schreef:

Ah ok.
Ik heb 2 ponys met 6.0 en paard met 6.3. Heb 1 summer series in 6.3 maar die passen de ponys perfect. Voor paard te klein... Heel apart

Ik heb voor mijn Lipizzaner alles in 6.0 en de summer met de v sluiting is voor hem eigenlijk net wat aan de wijde kant voor…
Verschilt zo per paard hoe alles valt…
Ik heb niks met die disc sluitingen, maar ik vermoed die dat die bij hem wel eens mooier voor kunnen vallen dan de v, net wat minder ruim.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:04

Nouvel schreef:
manzano schreef:

Ah ok.

Ik heb voor mijn Lipizzaner alles in 6.0 en de summer met de v sluiting is voor hem eigenlijk net wat aan de wijde kant voor…
Verschilt zo per paard hoe alles valt…
Ik heb niks met die disc sluitingen, maar ik vermoed die dat die bij hem wel eens mooier voor kunnen vallen dan de v, net wat minder ruim.

Klopt, maar heb ook de Rambo Supreme en rambo protector. Allemaal met dezelfde V sluiting. Dus vraag me af of ik niet gewoon een maatfoutje heb in die deken.
Zal wel beginnen met de koop van 6.3. Heb ik altijd wel een paard die het past haha.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:10

Heeft iemand zowel de Amigo Airflow geprobeert als de Rambo Summerseries? En zo ja, wat waren je bevindingen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:17

manzano schreef:
Klopt, maar heb ook de Rambo Supreme en rambo protector. Allemaal met dezelfde V sluiting. Dus vraag me af of ik niet gewoon een maatfoutje heb in die deken.
Zal wel beginnen met de koop van 6.3. Heb ik altijd wel een paard die het past haha.

Ik heb wel de summer series met Disk sluiting. De V hadden ze al niet meer toen ik 'm wilde kopen. Rambo/Rhino zijn wel beide met v sluiting.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:26

Ah dan heb je een nieuwere versie inderdaad!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 00:20

De airflow is niet waterdicht van boven toch?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 00:33

Sintara schreef:
De airflow is niet waterdicht van boven toch?

O, dat dacht ik, nee volgens mij idd niet waterdicht. Naja dan word het zoiezo de Rambo voor die van mij.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:02

Ik heb de 2 regen liners binnen en gepast/getest. Voor het grote (nogal brede) paard van m’n vriend is de hals opening veel te klein, zit echt mega strak en drukt dan te hoog in z’n keel.
Voor m’n 3 jarige past hij net, deze is ook wel wat breder gebouwd al maar wat compacter. De buien gisteren heeft hij goed doorstaan dus daar heel blij mee. Alleen toen het zonnetje doorkwam en het even droog was had hij het wel heel warm eronder..
ik heb ze aan huis en werkte ook een dagje thuis dus kon het mooi in de gaten houden. Opzich ben ik er blij mee maar zal het niet mega veel gaan gebruiken ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:04

De regenliner heb ik ook paar jaar gehad ik gebruikte hem bijna nooit... bij zonnetje werd het inderdaad gelijk heel erg warm eronder. Het ademt helemaal niet leek het.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:29

manzano schreef:

Mijn gewone Rambo’s met v sluiting zijn voor hem ook net wat aan de ruime kant voor, smalle schoudertjes denk…

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:19

Ik hoop dat ik mijn vragen hier mag stellen, aangezien mijn paard een te dikke deken aanmaakt in de winter. En ik deels wil scheren en vooral mensen ken die niet scheren of volledig scheren. :')

Ik ga mijn paard dit jaar meer scheren. Deze winter had ik op den duur de 'strip' en dat was hem ook eigenlijk net niet. Elano staat 24/7 buiten, niks te doen, vol in de koude wind en dan nog kan ie het in de winter veel te warm hebben en staan te zweten. Met allemaal rottigheid zoals rainrot als gevolg. Ik ben er klaar mee (en ik gok dat Elano het ook wel fijn vindt om niet te vergaan van de jeuk, warmte etc). :(:)

Dus wil ik het dit jaar anders doen, en een beetje tussen de 'trace' en 'irish' in zitten. Maar ik kom alleen niet uit hoeveel grammen dekens je allemaal nodig hebt? Ook omdat ik weer zo'n paard heb die het dus heel gauw warm heeft. We rijden buiten, daarom heb ik liever rug en achterhand zoveel mogelijk bedekt.

Afbeelding

Ik heb nu een 0gram en een 200 gram liggen. Verder nog niks. Zou dit voldoende zijn of beter kijken naar bv een 100 gram onderdeken? En als je voor een onderdeken gaat, waar moet je dan allemaal op letten?

Dit was afgelopen winter, hals, borst en onderkant buik.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:30

Dat ligt ook helemaal aan wat voor dekens het zijn. Grammen zeggen alleen iets over de hoeveelheid vulling maar niet over hoe warm het nou precies is.

Een 50 grams outdoor deken die hele sterke stof heeft en winddicht is kan bijvoobeeld warmer aanvoelen dan een 200 grams van een flutmerk.

Zelf heb ik graag Bucas en als dat niet past Rambo en dan de dekens van ballistic nylon. Die zijn echt mega water en winddicht! En daardoor ook warm en dan hoef ze helemaal niet dik te zetten.

Mijn paard heeft vorig jaar (volledig geschoren op de benen na) zowat de hele winter onder een 200 grams bucas gelopen. Als het echt heel koud (overdag vriezen) was kreeg die een onderdeken van 150 gram daaronder. Met een patroon heb ik heb ik aan 200 grams zat.