[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:05

Hallo,

Ik hoop dat ik mijn vraag juist stel hier... mijn pony draagt dekens omdat hij geschoren is alleen de dekens schuren op de schouders (het haar is weg verder niets). Nu zei een stalgenootje: je moet een borstbeschermer kopen. Hij staat nu al een 2 of 3 weekjes zo en ik maak het nu tijdelijk glad met anti-klit. Ik wil dus een borstbeschermer. Alleen welke maat moet je daarvoor kopen?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:20

Terug gezet vd irish extra high neck nasr de smartex rain.
Hij zweette op flank en schouder onder de irish

@yenni als je paard schuurplekken krijgt past je deken niet goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:28

Yenni schreef:
Hallo,

Ik hoop dat ik mijn vraag juist stel hier... mijn pony draagt dekens omdat hij geschoren is alleen de dekens schuren op de schouders (het haar is weg verder niets). Nu zei een stalgenootje: je moet een borstbeschermer kopen. Hij staat nu al een 2 of 3 weekjes zo en ik maak het nu tijdelijk glad met anti-klit. Ik wil dus een borstbeschermer. Alleen welke maat moet je daarvoor kopen?

Je stalgenoot heeft geen gelijk. Zoals JenniferU al zegt past je deken niet goed. We kunnen zonder foto van pony + deken helaas onmogelijk met je meedenken verder.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:50

Ook ik ga mee met bovenstaande meningen is dat je gewoon een niet goed passende deken hebt. Pas op met een borstbeschermer, ik heb daar hele nare ervaringe mee gezien. Paard was op 1 dag tijd compleet door geschuurd op haar schoft. Glansspray is een goede tijdelijke oplossing.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:53

Afbeelding
Afbeelding
Bij deze deken is het beginnen te schuren.. ik wil best een nieuwe goed passende deken kopen maar ik wil er niet heel veel aan uit geven. Een rambo vind ik veel te duur namelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:28

Dus omdat jij andere dekens die waarschijnlijk wel passen te duur vindt moet pony maar met een niet passende lopen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:45

Nou, ik begrijp wel dat niet iedereen even >200,- heeft liggen om te investeren in dekens. Ik wil ook niet dat geld in een deken stoppen zonder een 100% garantie dat ie altijd goed blijft liggen.

Maar tussen de huidige deken en een Rambo zit natuurlijk nog een range van dekens van andere kwaliteit, pasvorm en prijs :)

Borstbeschermer ben ik ook geen fan van en het is inderdaad verhullen van het probleem, de dekens past gewoon niet goed.
Wat voor merk is deze en waar schuurt ie exact?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:02

Ik heb ook geen dekens van 200 euro maar ze passen prima. Heb amigo dekens. Dekens met zon verstelbare voorkant passen haar niet lekker. Ze zijn te breed en trekken dus naar achteren. De amigos zijn vast en zitten super. Heb toen 70 & 40 betaald bij agradi voor Mn 2 dekens. Heb er natuurlijk meer maar die zijn niet recent aangeschaft. Dus passende deken hoeft niet persé 200 euro te zijn

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:08

De deken schuurt hier:
Afbeelding

Ik wil er absoluut geld aan uitgeven maar geen 200 euro. De dekens van nu zijn van eppeljeck eigen merk..

Zou een deken met hoge hals/halve hals ook werken? Of eeb tussenstukje tussen de voor sluiting? Zodat dat wat groter word en zo niet schuurt?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:21

Lijkt me paard met zware hals. Misschien zon V sluiting voor?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:25

Nynkster schreef:
Lijkt me paard met zware hals. Misschien zon V sluiting voor?

Ja alleen die dekens zijn van een duur merk... of weet jij nog een ander merk?

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:25

Yenni schreef:
De deken schuurt hier:
[ [url=m/AZq3Pn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil er absoluut geld aan uitgeven maar geen 200 euro. De dekens van nu zijn van eppeljeck eigen merk..

Zou een deken met hoge hals/halve hals ook werken? Of eeb tussenstukje tussen de voor sluiting? Zodat dat wat groter word en zo niet schuurt?

Ik heb een Haflinger met een brede/zware hals aanzet bij hem passen de Amigo dekens heel goed.
Maar heb ook 2 reserve dekens van Nika liggen, beide met halve hals en die zitten ook heel mooi. Misschien dat je eens op de site van Nika kan kijken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:29

En de DR deken heeft ook een V-voorsluiting en kost nog geen 100,-. Daarnaast zijn er nog veel meer merken met dekens met een halve hals kwam ik achter. Kort rondje EJ geeft al wat opties. Of tweedehands, ik heb een Rhino Wug gekocht voor 60,- laatst.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:59

RianneH schreef:
En de DR deken heeft ook een V-voorsluiting en kost nog geen 100,-. Daarnaast zijn er nog veel meer merken met dekens met een halve hals kwam ik achter. Kort rondje EJ geeft al wat opties. Of tweedehands, ik heb een Rhino Wug gekocht voor 60,- laatst.

Dus een halve hals zou ook al goed zijn ipv een V sluiting?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:08

Net op de site van Nika gekeken en dat zijn erg mooie dekens voor een leuke prijs! Zou een halve hals ook er voor zorgen dat de deken niet meer schuurt? Of kan alleen een V sluiting dat oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:09

Dat gaat een halve hals niet verhelpen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:10

Ik denk dat v sluiting heel fijn is. Als je toch geld uit gaat geven waarom bezuinigen op een 10tje meer of minder?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:14

Een halve hals is niet de oplossing van je probleem. De oorzaak is namelijk het korte stuk 'borst' wat je overhoudt voor de sluiting van je deken. Je paard heeft een zware en lage halsaanzet dus met gewone sluitingen ga je er niet komen. Ik raad ook een V-sluiting aan. Tweedehands Rambo/Amigo dekens zijn prima te doen qua geld.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:17

Wat voor maat deken heeft je paard? en wat is het budget wat je uit wil geven? Dan kan ik misschien meedenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:18

Yenni schreef:
De deken schuurt hier:
[ [url=m/AZq3Pn.jpg]Afbeelding[/url] ]

de EJ dekens zijn toch ook snel richting de €80? Als je in de aanbieding koopt heb je voor een €100 een Amigo met V sluiting.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:33

Yenni op je bovenste foto kun je het al zien. Er loopt in de stof een streep van de schouder naar de kont. Daar trekt de stof dus. Inderdaad omdat je paard een zware halsaanzet heeft. Dat was het slechte nieuws.

Het misschien goede nieuws: mijn paard heeft een vergelijkbaar model hals en bij hem werkt het om de voorsluitingen kruislings te doen. Hij heeft een paar dekens met van die snelsluitingen, zoals EJ huismerk geloof ik ook heeft. Dus ik doe de bovenste sluiting aan het ringetje van de onderste, en de onderste aan het bovenste ringetje. Wel het ruimste ringetje pakken, dus het ringetje wat het verst bij de middenlijn van je paard vandaan is. Dan krijg je een soort X-sluiting, wie weet helpt dat net genoeg voor meer ruimte.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:35

Persoonlijk vind ik de V sluitingen ook niet heilig hoor. Het zijn mooie dekens maar het is niet de enige oplossing voor paarden met een zware en/of diepe hals. Je moet vooral zoeken naar dekens die voldoende ruimte bieden en dat kan best de Nika zijn, je weet het pas als je gaat passen. Ook heb ik het idee dat dekens met halve hals meer ruimte bieden, mits de sluitingen laag genoeg zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:40

Ik heb ook een Nika voor mijn paard, maar dus wel met de sluitingen gekruist. Nadeel van die deken vind ik dat de stof zo slap is, als het waait waait het er doorheen. Maar Nika heeft nu ook dekens van stevigere stof.

Met de Weatherbeeta ben ik ook blij, maar het nieuwe model wat aan de voorkant niet verstelbaar is wil ik niet. Mijn deken heeft verstelbare voorsluitingen, die ik dus ook kruislings vastmaak. Een Amigo heeft hij ook, eentje met rechte voorsluitingen nog. Daarvan doe ik alleen de onderste sluiting dicht. Maar dat is natuurlijk niet ideaal.

Volgend jaar wil ik wel aan de V-sluiting met 'm. Ik heb op zijn wollen deken een V-sluiting gemaakt, en daarmee is zelfs voor mijn paard de borstsluiting te laag :oo Dus ik ga nu toch maar sparen voor een Rambo.

Dekens met halve hals bieden naar mijn idee juist minder ruimte maar door de halve hals trekken ze minder op de schoft. Ik weet alleen niet of dat bij Yenni ook een probleem is?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:42

Yenni ja kan ook eens kijken naar Weatherbeta. Ik heb een vliegendeken en deze zit super op mijn paard met breede schouders.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:44

De DR vario heeft inderdaad ook een v-sluiting. Stalgenootje heeft die deken. Ziet er netjes uit. Trekt soms wel een beetke scheef, maar niet extreem.

Ik heb zelf de rambo. Die schuift totaal niet. Maar dat zijn wel weer dure dekens