Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:30

Ik denk dat ik van de week maar begin met 's avonds een ongevoerde regendeken op doen...
Ik mag helaas niet eerder ivm operatie/revalidatie :+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:47

_Jessie schreef:
maar nu is een 200 nog veel te warm denk ik. Ook voor de avonden toch??

Lijkt mij wel ... :j

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:50

200 gram zou ik inderdaad nu ook nog niet doen.....

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:03

Mijn tinker moest vorig jaar noodgedwongen onder deken (geschoren).. Ik moest zeggen dat het
haar veel beter beviel dat die hele dikke wintervacht, dus heb dit jaar besloten om ze ook onder
deken te zetten (niet scheren).. Ze is namelijk in de winter vaak wat stram e.d.

Ze heeft vannacht voor het eerst een fleece deken opgehad, ik wilde er eigenlijk nog niet aan
beginnen, maar ze heeft last van haar rugspier, vond het toch een fijner idee dat die ook lekker
warm blijven. Ben blij dat ik het heb gedaan, aangezien het hier toch echt onder de 10graden was.
& ze krijgt al een aardig vachtje := Overdag is de deken er trouwens wel vanaf.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:17

Dat zou ook nog wel een optie zijn, een extra fleece deken onder een regendeken maar volgens mij gaan ze dan juist zweten of niet?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:21

Ik ben persoonlijk geen voorstander ervan om willekeurig dekens over elkaar heen te gaan gooien :n
Je weet tenslotte niet meer wat er op ligt..... bv. een 100 grams en een 200 grams hebben niet dezelfde werking als wat je zou denken een 300 grams. Dan zou ik gaan voor een deken met een onderdeken die erbij hoort, want die bestaan ook gewoon.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:25

Ik heb er nog geen dekens op liggen dit jaar.
Pony mag bolletje wol worden, krijgt grotendeels vakantie tot de jaarwisseling en tegen die tijd scheer ik er een patroon uit als de trainingen weer opgepakt worden.. Dan een lichte deken erop. Maar ik rijd endurance en heb geen winter-wedstrijdseizoen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:28

Winddancer schreef:
Ik ben persoonlijk geen voorstander ervan om willekeurig dekens over elkaar heen te gaan gooien :n
Je weet tenslotte niet meer wat er op ligt..... bv. een 100 grams en een 200 grams hebben niet dezelfde werking als wat je zou denken een 300 grams. Dan zou ik gaan voor een deken met een onderdeken die erbij hoort, want die bestaan ook gewoon.

Wat verschilt hier volgens jou dan in de werking? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Vorig jaar een 300 grams en toen was hij als nog teddy. Nu heb ik die deken om gedaan omdat hij van een winter stal opeens naar 24/7 land ging buiten dus hij moest wel wat hebben.
Ik ben inderdaad nog aan het zoeken naar een goede deken oplossing. Of inderdaad een 0 grams regendeken met een 200 grams onderdeken combi of gewoon een 200 grams deken.
Heb nu een regendeken 0gr van Bucas liggen en die die eigenlijk liever niet weg. Vind het lastig :+
Maar zoveel haar is ook niet handig met regelmatig lessen, standritjes en wedstrijden

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:38

_Jessie schreef:
Winddancer schreef:

Wat verschilt hier volgens jou dan in de werking? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Vorig jaar een 300 grams en toen was hij als nog teddy. Nu heb ik die deken om gedaan omdat hij van een winter stal opeens naar 24/7 land ging buiten dus hij moest wel wat hebben.
Ik ben inderdaad nog aan het zoeken naar een goede deken oplossing. Of inderdaad een 0 grams regendeken met een 200 grams onderdeken combi of gewoon een 200 grams deken.
Heb nu een regendeken 0gr van Bucas liggen en die die eigenlijk liever niet weg. Vind het lastig :+
Maar zoveel haar is ook niet handig met regelmatig lessen, standritjes en wedstrijden

Er waren meerdere redenen voor om het niet te doen, dekens kunnen gaan schuren, is tukken zwaarder voor het paard dan 1 deken, ademt niet meer, door twee dekens over elkaar te leggen krijg je door de isolatie tussen de twee dekens een veel hogere warmte dan normaal gesproken. Wat ook wel logisch is....wij trekken ook geen twee jassen over elkaar aan, maar als het echt koud is draag je een goede, warme winterjas en niet twee dunnere jasjes.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:40

Winddancer schreef:
Er waren meerdere redenen voor om het niet te doen, dekens kunnen gaan schuren, is tukken zwaarder voor het paard dan 1 deken, ademt niet meer, door twee dekens over elkaar te leggen krijg je door de isolatie tussen de twee dekens een veel hogere warmte dan normaal gesproken. Wat ook wel logisch is....wij trekken ook geen twee jassen over elkaar aan, maar als het echt koud is draag je een goede, warme winterjas en niet twee dunnere jasjes.

Daar heb je inderdaad een punt! Nooit zo over na gedacht :j
Kan dus beter zeggen ik gooi nu in de avonden een 0gr regendeken op en wanneer het kouder word
een gevoerde outdoor deken 150-200 grams. Gewoon 1 vaste deken? *handig dat bokt :o *

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:44

_Jessie schreef:
Winddancer schreef:

Daar heb je inderdaad een punt! Nooit zo over na gedacht :j
Kan dus beter zeggen ik gooi nu in de avonden een 0gr regendeken op en wanneer het kouder word
een gevoerde outdoor deken 150-200 grams. Gewoon 1 vaste deken? *handig dat bokt :o *

Ik doe het ook altijd zo....eerst 0 grams regendeken, dan 200 grams outdoordeken en normaal dan nog als laatste een 400 grams outdoordeken, omdat hij overdag de wei op ging en geschoren was.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:48

mhm dan koop ik denk ik maar een losse 200 grams outdoor deken :j wel een mooie van Amigo gezien.
Mijne staat 24/7 buiten aan de kust dus die heeft wel wat nodig. De andere paarden staan hier ook ongeschoren onder 400gr. Ben benieuwd, dank je wel! :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:49

Ik vind 2 losse dekens juist wel fijn, isoleert lekker.
Bo staat nu onder een ongevoerde regendeken, dag en nacht. Af en toe voelt iemand of de paarden te warm zijn. Maar er staat best veel frisse wind, dus ik vnd de regendeken op zich prima.
Als het kouder wordt heb ik een fleecegevoerde, met evt. nog een fleece eronder. Maar als dat allemaal te zwaar en ingewillerl wordt, heb ik nog een 300 grams. Maar dan moet het wel echt vriezen, anders begin ik er niet aan.

Zijn wintervacht is wel superlekker zacht!!!!!!!!!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:58

Voor mij is het allemaal nog nieuw, dekens. Ja goed, zweetdekens gebruikte ik af en toe, maar dat is wat anders.

Heb nu helaas een 'mietjes-pony' Welsh A merrie staan, heb ik nu net precies een jaar, had vorig jaar een stuk meer spekkies in dit jaargetijde en ook in de winter. Nu wordt ze intensief voor de wagen getraind, maar wil haar het liefst wel ongeschoren laten. Blijkt in de winter dat dat geen doen is, gaat er misschien wel (liefst deels, paar strepen) geschoren worden.

Afgelopen weken heb ik madame meerdere malen zowel overdag als ook 's avonds en 's nachts shakend en bibberend van de kou en zeiknat geregend, uit de wei mogen plukken. Op stal gezet met fleece-deken om warm te worden, vervolgens paar uurtjes later weer terug om de zweetdeken er weer af te halen. En iedere keer bij veel regen en wind uit voorzorg op stal.
Nu beginnen m'n college's weer en dat gesleep met in/uit stal vind ik vervelend worden, ook voor haar.

Dus ligt er nu net sinds van de week een 0-grams regendeken (HH Thor) op, ook omdat ik nu een paar dagen weg ben. Ben ik thuis en weet ik dat het droog blijft, haal ik hem er wel af.

Denk dat het in mijn geval even kijken is of ze straks in de echte herfst en winter hier voldoende aan heeft, of dat ik toch een 150-200 grams winterdeken op moet gooien.
Afgelopen herfst en winter had ze er geen problemen mee, maar toen was ze dus nog wat spekkig en ongetraind.
Had hier op bokt ook het advies gekregen om er dan een zweetdeken/lichte onderdeken onder te doen, maar hoor van anderen weer dat zweet/fleece-dekens dan gaan trekken en helemaal uitlubberen, dat een onderdeken beter is en nog beter, een aparte 150-200 grams winterdeken.

Wat vinden jullie? Vorig jaar zat ze trouwens wel lekker dik in de wintervacht, ze heeft het tot nu toe alleen echt koud met veel regen en wind, als ze helemaal doorgeregend wordt. (Gaat dan niet altijd uit zichzelf in schuilstal staan, of ze wordt er door de 2 shetters uitgetrapt).

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:44

_bloempje_ schreef:
Wat jij ook zegt mijne staat met min 10 ongeschoren snachts echt onder 500 grams en de jouwe is geschoren en dan 800 grams!

precies, zo heel raar vind ik 800 niet..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:48

Tjonge een paard voelt zich vaak goed bij een tempratuur van 10 a 15 graden en nu is het in de nachten nog veelste warm om het om te doen kwa tempratuur en regen en wind deert ze vaak niet en anders heeft hij wel schuil.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat die van mij nog nooit van zijn hele leven een deken voor winter opgehad heeft zowiezo zelden een deken. En hij laat ze dus ook niet heel en op zijn lijf zitten. Hooguit de vliegendeken van dit jaar snapte hij nog dat hij langer in de weide kon blijven zonder vliegen als zonder het deken. maar als er geen vlieg was probeerd hij dat ding ook te slopen.

En tot nu toe staat hij elke winter met een niet te dikke vacht en is hij nog het snelste droog als de paarden met deken bij ons op stal en nog nooit een koudje gehad.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:51

Ik had mijn biefstuk gister voor het eerst een 0gr regendek opgedaan met al die regen. Maar toen ik hem 's avonds binnen haalde was hij super warm en zeiknat van het zweet. Zelfs een beetje van dat witte schuim enzo. Dus voorlopig (regen of geen regen) blijft mijn biefstukje nog even bloot.

Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat het mij geen fluit uit maakt of hij wat meer vacht aan maakt of niet. Hij word toch hooguit 2x p week recreatief bereden.

Het dikste wat mijn biefstuk op krijgt in de winter is de heavyweigt van Amigo 1200D. Dat is 350gr meen ik. En die heeft hij alleen op als het een langere tijd vriest. Vaak voelt hij onder een 200gr ook al warm genoeg aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:54

Mijn paard staat met een ongevoerde regendeken en een teddyfleece eronder (vergelijkbaar met 100 gram). Hij zweet niet, ook niet bij een zonnetje. Hij is behoorlijk aan het verharen, en de wintervacht wordt echt al langer. Als het nog kouder wordt dan eerst een 200 grams, en dan een 300 grams. Als nodig kan ik de fleece of de 200 grams nog onder de 300 grams doen. De 300 grams is trouwens een gevoerde regendeken, zodat ik de langste periode niet met dubbele dekens zit.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:03

Als ik ook maar 2x in de week recreatief zou rijden zou ik ook geen dekens om doen hoor!!
Dan is het wel lekker een teddy :D Goed in en uit stappen en dan kan dat prima.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:20

Maar mijn Teddy heeft na die 2 x in de week werken wel 2 uur nodig om uit te zweten, en dat is lang wachten. En da heeft hij nog niet eens een superdikke vacht.
Daarom nu een ongevoerd dekentje, en als het kouder wordt, gaan ze voor de nacht naar binnen, dus da's goed geregeld.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:25

Ja dan droogt hij wel erg langzaam ja! Mijn KWPNer krijgt ook een shet vachtje. Dat gaan we dit jaar even tegen met een goede deken :Y) wedstrijden en 1x in de week in en binnenbak en dan daarnaast thuis nog trainen en actieve ritjes over het strand maken het onmogelijk met een dikke vacht

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:28

Dat is voor een paard bijna niet te doen met een dikke vacht. Dan maar een lekker dekentje!

Omdat Bowie bont is, heeft hij 2 haarstructuren. Het wit is superzacht en wollig, het bruin is meet geitenhaar. Handig voor blinden, die kunnen zo de tekening van mijn beessie voelen!!!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:35

haha Braille paard :+

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:48

Altijd lastig met die dekens en de meningen lopen ook altijd wel uiteen.
Zelf gebruik ik wel gerust twee dekens, maar ben ook wel van mening dat een deken beter blijft liggen. Je hebt anders toch vaak dat het onderdeken gaat schuiven.

Maar met koud weer maak ik toch echt gebruik van een onderdeken. Ik heb wel een heel fijn onderdeken van horseware dat fijn blijft liggen en een goede pasvorm heeft.

Joyce: Ik zou als ik jouw was gewoon lekker vast onder dat ongevoerde regendeken zetten, dus zowel overdag al snachts want dan heb je daar geen omkijken naar. Met warme temperaturen overdag kan je hem altijd afdoen.
En als je het niet erg vind dat ze een wintervacht krijgt, gewoon steeds aankijken of ze het koud krijgt en als ze het koud krijgt een dikker deken met meer grams opleggen. Maar misschien blijkt dat dat niet eens nodig te zijn.
Wil je het aanmaken van een dikke vacht tegengaan of deels tegengaan, zou ik met koudere temperaturen een dikker dek opleggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:10

Bloempje; bedankt voor je reactie.
Stel dat ik het aanmaken van een dikke vacht een beetje wil tegengaan (dus wel wintervacht maar niet meer zó dik) wanneer begin je dan een beetje met deken opleggen? En hoeveel grams zou je dan moeten hebben, denk 200 grams oid? En die kan je dan ook de hele winter gebruiken?

Ze had namelijk een flinke wintervacht, eigenlijk net als de shetten. In de zomer (en nu eigenlijk nog wel iets) zit ze heel strak in 't velletje, is bijna geen vacht meer te noemen.