[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:18

de mijne staat ongeschoren met 200 gram winterdeken

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:52

Jeetje dat vind ik wel erg veel hoor...Zo koud is het toch nog niet? :?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:04

8 graden vindt ik niet zo warm en mijn paard heeft het er niet warm onder. maar de mijne heeft nog wel gewoon een zomervachtje.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:17

mijn fjordsel staat nu met een 0gram regendeken op de wei, vanaf de 0 graden gooi ik er pas iets hoger op denk ik :) eerste winter dat ik dekens doe, heeft het altijd al overleeft zonder, behalve vorig jaar ;p ziek geweest dus nu safe spelen ^^

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:19

Michelle77 schreef:
@jantine, thanx! Hij heeft nu de 250 outdoor op, en als het kouder wordt krijgt hij de 300 op. Daar moet met nat weer sowieso een regendeken overheen. Misschien kan ik dan beter zo 1 erbij kopen tzt.
Moet alles een beetje spreiden haha

Heeft het paard het dan niet super warm? Mijn paard staat als ze geschoren is en als het onder de 10 graden is met zo'n dikke deken op.. Zij staat nu met een 0 grams regendeken, ik scheer haar over ongeveer 2 weken en dan krijgt ze onder de 15 graden een 200 grams deken op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:33

Die van mij heeft snachts nu ook een dikke deken op (hij is wat ouder,dus de grammen zullen niet meer kloppen)
en overdag een regendeken met fleece. Ook nog een heerlijk dun vachtje en niet te warm.
(staan thuis,dus controleer dat vaker)

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:35

mijn fjordenkruizing staat met een 0grams buiten en binnen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:04

Chelinka schreef:
mijn fjordsel staat nu met een 0gram regendeken op de wei, vanaf de 0 graden gooi ik er pas iets hoger op denk ik :) eerste winter dat ik dekens doe, heeft het altijd al overleeft zonder, behalve vorig jaar ;p ziek geweest dus nu safe spelen ^^

Dan zou ik niet pas rond het vriespunt een dikkere deken op doen, want dán gaat je paardje weer ziek worden. Door de deken kunnen ze hun vacht niet meer goed overeind zetten, en een ongevoerde regendeken geeft totaal geen warmte, doordat ze dus hun vacht niet meer op kunnen zetten zorgt het eerder voor meer kou. Ik zou als ik jou was dan voor een licht gevoerde deken kiezen (fleece-gevoerd, 50gr, 100gr zoiets) of eerder een dikkere deken opleggen. :)

Mijn geschoren ruin was lekker onder de 200gr, al heeft 'ie vanmiddag wel een aantal uurtjes bloot gestaan. Dat gaat 't morgen niet worden waarschijnlijk :brr: M'n merrie staat nog bloot, heeft wel wat lopen schuren maar niet overdreven.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:38

morgen mijn paard scheren :j :j

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:29

Ladyson schreef:
Michelle77 schreef:
@jantine, thanx! Hij heeft nu de 250 outdoor op, en als het kouder wordt krijgt hij de 300 op. Daar moet met nat weer sowieso een regendeken overheen. Misschien kan ik dan beter zo 1 erbij kopen tzt.
Moet alles een beetje spreiden haha

Heeft het paard het dan niet super warm? Mijn paard staat als ze geschoren is en als het onder de 10 graden is met zo'n dikke deken op.. Zij staat nu met een 0 grams regendeken, ik scheer haar over ongeveer 2 weken en dan krijgt ze onder de 15 graden een 200 grams deken op.

nope. Hij stond met minder, maar was echt koud. Nu met de dikkere prima, geen zweet of iets.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:33

even een vraagje aan jullie ! het liefst zo veel mogelijk reacties.. !
ik heb mijn paard nu 100 gram op, dag en nacht, op stal, Voelt hier goed onder!
Morgen word hij geschoren, hoeveel grams zou ik hem op doen?
de 100 gram met een 0 gram regendeken dacht ik,

eens of oneens?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:40

Ik zou idd de 100 en de 0gr eerst proberen en bv later op de dag even onder de deken voelen. Als de vacht koel/koud aanvoeld weet je genoeg :-)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:41

Vind ik afhangen van de dikte van de vacht, als het paard nog een zomervacht heeft dan zou ik denken dat 100 gram voldoende is. Heeft het een dikke vacht dan vergelijk ik de dikke vacht met 100 gram en zou ik er 200 gram op leggen.
Wat voor zin heeft het trouwens om een 0 grams regendeken op een 100 grams deken te leggen? Of is de 100 grams deken een staldeken en daarom niet waterdicht? In dat geval heeft het zin, anders niet lijkt mij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:45

Pff, mijn paard werd altijd geschoren, maar ik rijd nu een paard dat niet geschoren wordt. En dwt is toch weer een heel ander verhaal...

Eigenaar gooit er normaal ook geen dekens op, maar we rijden nu behoorlijk intensief en daarvoor krijgt ze echt een te dikke vacht.
De paarden staan 24/7 binnen in een grote kas waar grote paddocks gerealiseerd zijn. Wel met open raam aan iedere paddock en dakluikjes die open gaan met zonnig weer. Het is er tot nu prima te doen geweest, maar aangezien het weer nu slechter wordt.
Ze begint nu een pluis vacht aan te maken, ik weet niet precies hoe dik haar vacht wordt, maar volgens de eigenaar en andere bijrijder aardig wat.

Ik had het idee om er zaterdag een dunne deken op te gaan leggen, om de wintervacht te gaan voorkomen? Of toch nog even wachten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:47

Morgen paard grondig poetsen en dan mag zij ook gaan denken aan haar regendeken ben ik bang voor!

Pony krijgt pas deken erop als het echt gaat vriezen. Krijgt hij standaart 150gram.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:15

Mijn geschoren! Fjord heeft sinds woensdagavond pas de 100 grams op. Daarvoor had ze genoeg Aan een ongevoerde regenden.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:16

Mijne staat onder een 200 grams , hij heeft het er lekker onder

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:20

superwoman schreef:
Nogmaals met dekens is het alles of niks naar mijn mening. Als de vacht niet meer kan doen wat hij moet doen,zal je dat met dekens moeten oplossen en aangezien de temp steeds veranderd,kun je niet met 1 deken klaar zijn.

Inderdaad. Daarnaast heeft een paard ook geen ingebouwde termometer en weegschaaltje dus aan hele tabellen met temp/grams heb je niks aan. Heeft ie het koud, doe je een dikkere deken om, heeft ie het warm pak je een dunnere. Zo simpel is het.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:29

secricible schreef:
Pff, mijn paard werd altijd geschoren, maar ik rijd nu een paard dat niet geschoren wordt. En dwt is toch weer een heel ander verhaal...

Eigenaar gooit er normaal ook geen dekens op, maar we rijden nu behoorlijk intensief en daarvoor krijgt ze echt een te dikke vacht.
De paarden staan 24/7 binnen in een grote kas waar grote paddocks gerealiseerd zijn. Wel met open raam aan iedere paddock en dakluikjes die open gaan met zonnig weer. Het is er tot nu prima te doen geweest, maar aangezien het weer nu slechter wordt.
Ze begint nu een pluis vacht aan te maken, ik weet niet precies hoe dik haar vacht wordt, maar volgens de eigenaar en andere bijrijder aardig wat.

Ik had het idee om er zaterdag een dunne deken op te gaan leggen, om de wintervacht te gaan voorkomen? Of toch nog even wachten.

24/7 binnen en dan een deken op? :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:31

Linnx schreef:
even een vraagje aan jullie ! het liefst zo veel mogelijk reacties.. !
ik heb mijn paard nu 100 gram op, dag en nacht, op stal, Voelt hier goed onder!
Morgen word hij geschoren, hoeveel grams zou ik hem op doen?
de 100 gram met een 0 gram regendeken dacht ik,

eens of oneens?

Hangt er vanaf of hij nu een dikke vacht heeft. Hoe meer je eraf haalt,hoe meer gram dekens je erop moet gooien.
Ik zou meer erop doen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:14

Mijne staat sinds vanmiddag onder de 100 gram. Ze voelde vanavond lekker warm aan :)

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:39

hoe voel je dat je pony het te koud heeft? is't zo dat net achter de oren en tussen de voorbenen?
dan heeft die van mij nog voldoende aan een 0gr :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:14

geert100 schreef:
secricible schreef:

24/7 binnen en dan een deken op? :?

Ja, maar dus niet in een geisoleerde warme stal en de ervaring heeft dus geleerd dat ze hier een giga wintervacht opbouwt. Vandaar mijn vraag :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:45

Vanavond de 200 grams halsdeken op gedaan, die kan ze 's nachts wel hebben.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:53

Van bloot nu naar een ongevoerde regendeken gegaan.