Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:55

De mijne heeft 's nachts een regendeken op.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:59

met de regen van vanochtend hadden mijn pony's een ongevoerde regendeken op. Maar nu schijnt het zonnetje weer dus heb ik ze maar weer afgedaan want ze hadden wel wat warm eronder. Doe voorlopig alleen een regendeken op als het echt hard regent enzo.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:17

Toen ik vandaag wakker werd zag ik een lekker zonnetje.
Toen ik buitenkwam vond ik het zelf toch behoorlijk fris.
Mijn pony staat op stal, maar het is overal open, dus komt veel kou in.
Ook heeft ze de laatste 2 weken al best wat vacht aangemaakt.
Ik wil liever niet scheren, doe nog niet heel veel met haar.
Zij staat sinds vandaag ook onder een 0 grams ongevoerde deken.
Ik bekijk het even met de dag.
Ik ga nog een goede 0 grams regendeken voor haar kopen en een dekensingel.
Mocht het dan nog 5 graden zakken dus 10 of minder graden dan ga ik er nog een 100 a 200 grams onder doen.
Maar eerst maar eens kijken hoe ze het doet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:18

Monster_tos schreef:
en als het dan min 10 is ? Doe je dan 600 ?? Ik bedoel niks beschuldigend hoor. Maar mijn wedstrijd paard stond 's winters max onder 300. En daar had ze een prima dun vachtje bij. Het is natuurlijk wisselend per paard. Maar ik vind het wel veel..

Heb ooit gereden in een hal (in ochtend) was het daar -16. Kan me nu echt niet meer voorstellen.
Gelukkig had ik zadel wel warm hangen, anders is ie pas ontdooit na uur rijden. De bodem was trouwens wel goed. Kleine kloetjes die onder mijn voeten al uiteenvielen. Desondanks toch de training simpel gehouden.

Mijn knollie maakt best snel vacht aan, maarja heb hem dan ook nooit vast op stal staan. Hij bepaalt zelf wat ie doet, al zou hij de hele nacht in de sneeuw willen liggen. Is er nog nooit ziek van geweest.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:19

sinds vandaag onder een regendeken.
althans mijn gelders paard.
en mijn haffie komt pas later onder de dekens

_Mellanie

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:51

mijn pony zit opzich nog wel mooi in de vacht, genoeg om zich warm te houden maar niet dat ze met rijden helemaal bezweet is door het haar.

ik ga deze week nog geen deken er op gooien, ze word toch geschoren dus ga zo laat mogelijk beginnen :j op stal hebben ook nog niet veel paarden een deken op :j

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:52

Hier al sinds 2 weken onder een regendeken dag en nacht :) Overdag misschien nog iets te warm, maar 's nachts absoluut al nodig.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:56

Monster_tos schreef:
en als het dan min 10 is ? Doe je dan 600 ?? Ik bedoel niks beschuldigend hoor. Maar mijn wedstrijd paard stond 's winters max onder 300. En daar had ze een prima dun vachtje bij. Het is natuurlijk wisselend per paard. Maar ik vind het wel veel..

Mijn paard staat gerust met 800 gram hoor,

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:01

Lynn_x schreef:
Monster_tos schreef:

Mijn paard staat gerust met 800 gram hoor,

zakt ie niet door z'n knieen met dat gewicht... :P
of woon je op de noordpool...

sorry grapje, maar ik vind het vrij overdreven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:03

Ik heb die van mij vandaag zijn ongevoerde regendeken toch maar omgedaan. :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:06

Nou als ze geschoren is, wil ik met -10 haar wel lekker inpakken ja.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:46

Als ik 800 grams hoor vind ik dat ook veel, maar dat hangt van veel factoren af en ieder paard is anders.

Het is per paar niet te vergelijken onder hoeveel grams hij of zij dun in zijn vacht blijft.
Mijn paard staat nu onder een ongevoerd deken, daarna meestal naar een iets dikker ´zomer´ deken en dan kies ik voor de 200 grams en in de winter met kou 350 grams.

Met de kou van bijvoorbeeld afgelopen winter voelde mijn paard lekker aan aan onder een 350 grams, maar gaat wel een dikkere vacht aanmaken. Daarom doe ik met extreem koud weer nog een onderdeken eronder en staat mijn paard onder 500 grams. We hebben wel een kleinschalige koude stal midden in de polder, waardoor het daar erg koud word. Heel anders als op de manege waar ik vroeger stond en mijn zusjes pony nog staat, die stal blijft veel warmer door alle paarden bij elkaar.

Het is dus niet te vergelijken. Ieder paard is verschillent en iedere stal ook.
En je merkt aan je paard wel of hij of zij zich er prettig onder voelt !

(overigens is het gebruik van dekens altijd een ingrijpen van de mens, omdat wij niet willen dat ze een dikke vacht kweken in verband trainingen enzow)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:47

Wat jij ook zegt mijne staat met min 10 ongeschoren snachts echt onder 500 grams en de jouwe is geschoren en dan 800 grams!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:53

Mijn pony staat sinds gisteren onder een 100 grams (niet waterdicht)
& als het kouder word krijgt hij een 300 grams. (& als het heel erg koud word beide)

Pony staat overdag buiten & 's nachts binnen.
(we hebben er nu 2 'ramen uit' maar als het kouder word komen die er weer in & gaat waarschijnlijk ook de buitendeur dicht)
Mijn pony word trouwens niet geschoren

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:53

Vorige week al af en toe x deken op gehad naar buiten ( regen kou )
maar vandaag weer opgelegd , was toch wel erg koud op stal
en me paardje is een aardig vachtje aant maken :+

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:54

het verschilt idd echt per stal , toen mijn paard nog op de manege gestald stond was hij geschoren en stond hij onder 550 grams en met die extreem koude dagen een fleecedeken met hals eronder .
hij is verhuist , staat nu in een buitenstal en loopt in de winter ook hele dagen buiten en komt snachts binnen heeft hij afgelopen winter onder ongeveer 800 grams gestaan en dat toen ongeschoren ...

overigens heb ik nu de 100 grams nogsteeds op en hij voelt er prima onder :j

ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:18

Zomerdeken en 0 grams regendeken voor de wei.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:27

pony staat onder de ongevoerde regendeken en mijn paard staat onder
150 gram.

staat wel in een open buitenstal en maakte al behoorlijk vacht aan dus deken blijft
nu op. Was hier vanochtend 10 graden dus paard had het niets te warm.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:46

Ik heb er sinds vorige week een 150 grams opliggen.
Ze stond al een tijdje ( muv de echt 'warme' dagen :') ) onder een ongevoerde regendeken

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:49

Ik heb er gisteren maar de 0 grams opgelegd, maar hij voelde eigenlijk lekker warm aan en nog totaal geen winterharen.
Maar de nachten zijn toch wel aardig koud al nu..... hij staat buiten, maar kan wel zelf zijn stal in en uit lopen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:57

Heb het halve topic even door gelezen. Zie dat iedereen al bijna een 0 grams of sommige zelfs iets meer op hebben liggen. Ik ben zo bang dat ze met een 0 grams zo snel zullen zweten overdag.
Ook mijn paard gaat deze winter onder een 400 grams (aan de kust staat hij en hij word shetlander :+ ) maar ik wil een overgangs deken van 150 grams hebben.
Nu is dat uiteraard nog te dik en te warm maar ben zo bang dat hij het onder een 0 grams juist weer koud krijgt. Wel een soort fleece/katoen binnenvoering dus houdt wel warmte vast. Slim om die deken de hele dag om te laten??
of echt alleen de avonden en dan steeds in de ochtend af doen en avond weer op doen?? Uiteraard met regen om laten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:57

Ik ben blij dat de mijne onder een ongevoerde regendeken stond vannacht, want het was vanmorgen maar 8 graden!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:59

_Jessie schreef:
Heb het halve topic even door gelezen. Zie dat iedereen al bijna een 0 grams of sommige zelfs iets meer op hebben liggen. Ik ben zo bang dat ze met een 0 grams zo snel zullen zweten overdag.
Ook mijn paard gaat deze winter onder een 400 grams (aan de kust staat hij en hij word shetlander :+ ) maar ik wil een overgangs deken van 150 grams hebben.
Nu is dat uiteraard nog te dik en te warm maar ben zo bang dat hij het onder een 0 grams juist weer koud krijgt. Wel een soort fleece/katoen binnenvoering dus houdt wel warmte vast. Slim om die deken de hele dag om te laten??
of echt alleen de avonden en dan steeds in de ochtend af doen en avond weer op doen?? Uiteraard met regen om laten

Ik vind er nogal een groot verschil tussen 0 gram en 400 gram. Waarom doe je tussentijds niet gewoon (een) deken(s) op met dikten die daar tussen liggen, keuze genoeg: 150, 200, 250, 300 gram ... Want 400 gram is echt voor als het superkoud is en hard vriest.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:00

Ik merk wel dat de mijne inderdaad vacht gaat ontwikkelen :j ben bang dat hij met een 0 grams juist vacht gaat ontwikkelen of ben ik nu heel dom :+ (eerst deken jaar voor ons)

Jaa tuurlijk krijgt hij een overgangs deken van 150-200 grams!! anders valt hij dood neer als ik in een keer 400 op ga leggen haha Staat ook in mn post ;)
maar nu is een 200 nog veel te warm denk ik. Ook voor de avonden toch??

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:21

Heb de mijne nu ruim een week 's nachts onder de 100 grams, het wordt deze week hier niet warmer dan 15/16 graden dus laat ik de 100 grams nu ook overdag op.
Hopelijk werkt dat de aanmaak van de wintervacht een beetje tegen ;)
Ze is namelijk al wel flink aan het verharen...