Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:24

Zou dat half uurtje echt een ramp zijn? Of gaat het serieus regenen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:53

Sommige delen vh land regent het serieus ja volgens buienradar.
Hier is op een aantal weides vanavond vroeg ook met veel haast alles van het land gehaald.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:01

Oh ik kijk net even op buienradar, lekker beetje regen, kan er toch nog een beetje kunstmest over het land, ik had het eerder willen doen, maar mn hand gebroken dus tot nu toe is het er nog niet van gekomen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:10

Hooi was eerder geperst en voor de regen op de wagen met zeil :):) en regen viel wel mee gelukkig. Niet meer zoveel als voorspelt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 06:56

Fijn dat het al onder zeil zat.
Hier wel regen de avond, nacht en nog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:58

Vannacht hier niets en toen ik op stal aankwam en t hooi ook, zag je bij ons amper dat het had geregend.

Zojuist alles droog in de opslag gestapeld.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:23

Hier heeft mijn vader alles ook verzameld inmiddels, heeft daar een paar dagen over gedaan, want hij maakt de pakjes ook met hand. Er stond zoveel gras op dat waar we vorig jaar zo'n 30 pakjes van land haalden we nu 49 hebben. Eigenlijk wel genoeg weer voor komende winter, maar het gras gaat ook weer groeien, dus hij denkt erover om de tweede snee dan maar te verkopen, want we hebben ook echt geen ruimte voor meer nu. :o
(Ik heb 2 mini-shetlanders en die eten zo'n 5 kg hooi per dag met zijn tweeën, dus het gaat niet zo snel weer op)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:07

Wij hadden gisteren ook opeens regen. Gelukkig maar 2 a 3 mm. Wel gek als je hoort in Zuid Limburg kan het flink regenen dat je in Zeeland ook nat wordt maar goed....de weermannen kunnen niet voorspellen helaas.
Mijn man tegen alle zondag regels in nu aan het schudden om morgen wel binnen te rijden...zie ik net de verandering op de radar voor vanavond....wordt gek van al die veranderingen. Hopelijk valt het weer mee en hopelijk dan morgen flink zon en kunnen we het toch binnen rijden. Dat was net stap teveel voor vandaag. Het weer is zot of de weermannen moeten eens ander werk gaan zoeken

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:40

Jorex schreef:
Hier heeft mijn vader alles ook verzameld inmiddels, heeft daar een paar dagen over gedaan, want hij maakt de pakjes ook met hand. Er stond zoveel gras op dat waar we vorig jaar zo'n 30 pakjes van land haalden we nu 49 hebben. Eigenlijk wel genoeg weer voor komende winter, maar het gras gaat ook weer groeien, dus hij denkt erover om de tweede snee dan maar te verkopen, want we hebben ook echt geen ruimte voor meer nu. :o
(Ik heb 2 mini-shetlanders en die eten zo'n 5 kg hooi per dag met zijn tweeën, dus het gaat niet zo snel weer op)

Ik ben wel benieuwd hoe je pakjes met de hand maakt, lijkt mij veel werk

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:00

Hier wel eens met een kistje. Touwtjes er in leggen en dan vol stouwen met hooi en dicht knoppen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:18

Ik kom graag meelezen.
Dit jaar voor het eerst hooi van eigen land.
Ik heb getwijfeld tussen kleine baaltjes en voordroog, maar uiteindelijk voor het laatste gekozen vanwege ademhalingsproblemen in het verleden.

Zijn er hier mensen die hun hooi analyseren? En in welke stadium doen jullie dat dan?
Ik zag recent iemand die wat hooi pakte voordat het in pak ging, maar weet dat er ook mensen zijn die na enkele dagen/weken een baal open maken en daar iets van pakken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:21

Ik test niet.

Nu toevallig wel van een eerste snede uit mei. Omdat ik een gratis analyse heb aangeboden gekregen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:11

Wij testen nooit en voordroog/kuil open maken voor testen zou nooit in mij op komen. Dan komt er zuurstof bij dat wil je juist niet. Hoewel het natuurlijk kort is en je vlot weer dicht kan plakken. Duidelijk haha ik heb er geen verstand van. Ik weet enkel dat wij vorige jaar voor eerst droger hebben laten worden en 2de snee gepakt hebben maar dat de paarden het niet konden waarderen.
Vandaag hopelijk laatste keer geschut en net 0,5 mm regen. Hopelijk blijft het hierbij dan morgen prachtig in pak. We twijfelen over 1 veld of het al wel kan dat wordt morgen beslist. De ellende is wel dat we beseffen als het morgen niet lukt dat we het dan mogelijk kwijt zijn gezien de weersverwachting. Het is echter daar te weinig om te laten verpakken dus twijfel tot het moment

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:16

Ik laat mijn voordroog analyseren op het moment dat ik het eerste pak van een nieuwe voorraad openmaak om te gaan voeren. Dus minimaal 2 maanden na het oogsten/wikkelen.

Analyse is meestal met 2-3 dagen binnen, en een paar dagen eerder een nieuwe baal openmaken terwijl je nog je laatste plakken van de laatste oude baal voert kan in principe ook wel, maar ik ga er gewoon alvast van voeren, en als dan uit de analyse blijkt dat er wat weinig eiwit in zit bv, dan is er geen man overboord als je dat niet vanaf dag 1 aanvult.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:32

Hier ook gewoon open maken en opvoeren..

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:42

Met open maken bedoel ik natuurlijk inderdaad op het moment dat je het echt gaat voeren. :)

Bedankt voor de antwoorden!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 05:20

Hier is het ook binnen! Reden voor feestje. Het was echt wel twijfelachtig en nog nagedacht over verpakken maar uiteindelijk toch pakjes geworden. Wat los geperst en los gestapeld zodat het goed kan luchten. Komende weken even goed in de gaten houden maar er is absoluut vertrouwen in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:58

Heel fijn :j
Ja altijd een goed gevoel

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:51

Wij hebben sinds vorige week ook alles binnen. Is het dan nu handig om nog een keer te bemesten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:52

Als je nog ruimte hebt binnen de mestwetgeving dan kan je nog een keer bemesten, ja. Heb je je quotum stikstof er van het voorjaar al opgegooid, dan kan je alleen nog kunstmest strooien.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:02

Niwla schreef:
Wij hebben sinds vorige week ook alles binnen. Is het dan nu handig om nog een keer te bemesten?

Ja kun je zeker doen, wij krijgen vandaag mest erop, we mogen nog 4 tanks erover hebben. Krijgen we van de boer achter ons :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:22

Top, dan app ik de loonwerker even. We zittn nog niet aan ons quotum, ik heb dit voorjaar Pavo korrels gestrooid omdat de trekker er niet op kon door de regen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:45

Hier is net ook de boel bemest. Eerste keer dit jaar.
Ben er blij mee.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:48

Ik ben opzoek naar ervaringen als je al gemaaid hebt en er toch nog een week regen over heen gaat. We hopen dat het hierna een week goed droog is en dat we dan alsnog kunnen persen op touwtjes hooi. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En hoe lang lag het in de regen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:54

Maaien voor deze week zag denk ik iedereen wel dat dat niet handig is
Een buitje kan niet zoveel kwaad als t nog wel kan drogen. Maar deze hele week met deze voorspelling..?? Ik denk een verloren oogst eigenlijk.

Ik hoop hard dat het vanaf nu droog gaat worden voor je