[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lemanthia

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:29

Nee hoor is bij de meeste paarden Niet nodig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:23

Even een vraag van mijn kant. Ik zit er sterk over na te denken om mijn paard te gaan scheren. Voorgaande jaren heb ik dit ook gedaan alleen werd ze toen fris.
Nu twijfel ik erover of ik ipv helemaal te scheren, uitgezonderd dekje, alleen een patroon zal gaan scheren bv 4 of 5 alleen zweet ze over haar hele lichaam en blijft ze een uur na de training nog behoorlijk nat.
Helpt zo'n patroon dan voldoende of kan ik haar dan toch beter helemaal scheren, uitgezonderd het dekje?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:36

Je zou een dekenmodel kunnen proberen en alsnog helemaal scheren als het niet werkt. Mijn paard werd ook ineens fris (lag er bijna naast!!). Dacht ook ff waar ben ik aan begonnen? Hij reageert sowieso ook altijd heftig op meer of minder brok dus hij krijgt nu dus minder brok en nu is het goed. Misschien is dat ook een optie om jouw paard minder te geven als ie fris wordt?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:03

Dacht ik ook aan maar ik denk dat ze dan juist erg traag gaat worden vandaar dat ik het voer nu zo wil laten en twijfel over helemaal scheren omdat ze erg over haar hele lichaam zweet.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:58

Ik heb Maan vorig jaar ook een patroon geschoren (jacht model, edit; patroon 6) en het hielp toch wel erg veel, nu moet ik zeggen dat hij niet heel hoog in training stond of zo, maar het hielp iig wel. Je kan hem indd later alsnog helemaal scheren :) Dit jaar Maan ook helemaal gedaan, en zoals verwacht een erg druk en kijkerig paard (wat ik niet heel erg vind, vind het juist wel fijn als hij wat heter is)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:05

Was Maan met oatroon 6 minder fris? Ik vind zelf die patronen niet mooi maar als het voldoende helpt en een paard is dan niet veel meer fris dan anders..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:53

Hoe vaak kunnen jullie scheren met 1 setje messen, paard is schoon en heeft geen hele dikke vacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:07

Ik scheer alleen mijn eigen paard, heb vorig jaar 2x geschoren, nu 1x en wil het nog een keer doen en dan laat ik ze weer slijpen denk ik...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:39

Ligt aan het de hoeveelheid zand/huidvet. Soms maar 2 paarden, soms kan ik er 5 mee scheren. Ik scheer altijd tot ze echt op zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:44

Starbreeze schreef:
Hoe vaak kunnen jullie scheren met 1 setje messen, paard is schoon en heeft geen hele dikke vacht.

de laatste keer 2 en een half... de halve was m'n ezel, 't arme beest heeft weken voor gek gelopen en toen ik eindelijk m'n messen terug had, was het al te koud om hem nog helemaal af te scheren..... hij-moest-es-weten 8-)

advies van de messenslijper: pak een schapenmachine voor de ezel.... *duh*
Laatst bijgewerkt door Morrie op 18-11-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:44

Als je je paard nu laat scheren, is het dan nodig om nog een keer te scheren later in de winter? Als het een paar uur per dag buiten in de paddock staat, voor de rest op stal en met een halsdeken?

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:51

xmarliez schreef:
Ik ken het helaas... wat voor merk is het?
Je kunt proberen de messen helemaal schoon te maken met het kwastje en een doek en dan alles wat onder de messen zit helemaal haar vrij maken. Het kan zijn dat er tussen de messen haar is gekomen en dat hij blokkeerd. Het kan ook gewoon een flut apparaat zijn (wat ik dus had) en dan kun je nog maar alleen met het uiteinde van het mes scheren dus ongeveer een cm. Zo heb ik eens een keer een half paard geschoren, 3 uur bezig geweest met een kant en spuug lelijk.

ik heb toen de scheermachine van de buurman geleend ;)
het is een hauptner (vinden jullie dat een goede scheermachine?) hij scheerde alles hartstikke goed maar toen hield hij ermee op.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:11

Morrie schreef:
Starbreeze schreef:

de laatste keer 2 en een half... de halve was m'n ezel, 't arme beest heeft weken voor gek gelopen en toen ik eindelijk m'n messen terug had, was het al te koud om hem nog helemaal af te scheren..... hij-moest-es-weten 8-)

advies van de messenslijper: pak een schapenmachine voor de ezel.... *duh*

Haha, arme ezel :)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:23

Koeienmessen werken ook beter, en heb je toch nog een mooi resultaat. Eventueel wassen scheelt ook een hoop bij ezels.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:21

Ik meld me hier ook even, want zit in een giga dilemma wat betreft wel of niet scheren, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Mijn pony heb ik de afgelopen paar jaar altijd helemaal geschoren in de winter, ook z'n benen kaal en de sokken er af (om de mok beter te kunnen behandelen). Hij ging toen altijd +/- 8 uur per dag naar buiten maar dit jaar staat hij voor het eerst 24/7 buiten op de paddock. Vanwege de drukte met mijn studie zal hij van de winter voornamelijk buitenritjes maken en zal het dressuurmatige werk even op een lager pitje komen te staan. Om die redenen had ik eigenlijk besloten hem dit jaar niet te scheren. Echter, heeft hij energie voor 10 en omdat hij zo graag wil zijn de buitenritten die we maken nu best actief, wat tot gevolg heeft dat hij ook dan erg zweet.

Nu zat ik te denken om toch maar een klein stuk van de hals te scheren en op de borst, echt minimaal. Denken jullie dat dit een goed idee is? Heeft zo'n klein stuk scheren effect? En zou dat betekenen dat hij ook meteen onder een dikkere deken moet komen te staan? Hij heeft nu alleen een regendeken op en krijgt uiteraard met de echt koude dagen meer gram er op. Of ben ik er nu sowieso al te laat mee en/of is dit geen slimme beslissing voor een paard dat voor het eerst een winter 24/7 buiten staat?

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:53

Nathalie84 schreef:
Opsturen naar kommer Biopharm, binnen 5 dagen terug. Rond de 7,50 voor messen en een scheerkopje volgens mij 10 euro. Ik ben er al jaren tevreden over (alles heiniger), daar gaat ook alles voor onderhoud naartoe.

Bedankt voor je reactie!

Je bent toch niet € 7,50 / € 10 kwijt voor het slijpen en heen- en terug verzenden?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:09

Nee, dit zijn alleen de slijpkosten. Ik verzamel meestal een paar messen en ben dan in totaal voor het verzenden 5/6 euro kwijt (doe meestal 4/5 setjes tegelijk).

Dus voor 2 setjes gewone messen zit ik op pakweg 20 euro incl op en neer sturen, maar ik verzamel er dus meestal een paar om de kosten te drukken.

Hier in de buurt is helaas niets kundig genoeg en bij kommer Biopharm (importeur van heiniger/aesculap) zijn ze naar mijn idee op de beste plek.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:43

galopje2000 schreef:
ik heb toen de scheermachine van de buurman geleend ;)
het is een hauptner (vinden jullie dat een goede scheermachine?) hij scheerde alles hartstikke goed maar toen hield hij ermee op.

Ik scheer al sinds 1994 met een Hauptner.
Perfecte machines die goed te reinigen zijn, onderdelen makkelijk te vervangen en keihard.
Heb er standaard 2 in mijn koffer liggen :j

Ik heb meerdere machines gehad, Liscop was een favoriet van me, maar motor werd iedere keer zo warm en is op een gegeven moment ontploft tijdens het scheren :oo

De Hauptner doet er iets langer over, maar bereik hier veel meer mee, geen warme messen en een perfect resultaat :Y)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:47

@Messen slijpen.
Heb ze nu voor het eerst via J.arno H.endrikx laten slijpen en ben echt tevreden over het resultaat!

Bij mijn vorige slijper heb ik 6 setten messen na 3 x slijpen de afvalbak in kunnen gooien, weg 360,= -:(- en kan niks op die man verhalen, hij zegt dat slijpen erg moeilijk is........pfff, had hij me dat eerder moeten vertellen.......

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:49

Over j ben ik ook heel tevreden, was alleen duurder dan kommer b. Dus daarom nu de keuze voor kommer.

Ik heb hier in de regio ook dergelijke slechte ervaringen. Slijpen is een kunst apart.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:11

Ja, betaal nu ook 3x zoveel, maar messen gaan ook veel langer mee!
Gebruik nu tevens ook de icespray, geweldig spul! Behoudt van mijn messen :j

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:15

Indd geweldig spul, heb nu de variant van oster. Maar die van wahl is beter. Dus de volgende keer weer wahl. Messen gaan zoveel langer mee.

Merkte ook veel verschil, nu is het twee keer aandraaien en ze gaan, normaal moest ik ze bijna klem draaien en dan was het na 1 paard over.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:16

hoi,
ik heb een pony (welshxarabier) met een wintervacht waar je u tegen zegt. half uurtje rijden en kletsnat natuurlijk. nou zit ik met het probleem dat hij 24/7 buiten staat. en hij is nog ooit geschoren en heeft nog nooit s'winters een deken op gehad. nu is het probleem dus dat mijn zus zegt dat het zielig is om te scheren en hem dan (natuurlijk) met deken op buiten te zetten. Is dit zo? anders zou ik hem wel kunnen scheren. of een bepaald patroon miss dat hij het niet koud krijgt? alvast bedankt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:18

ik zou hem niet volledig scheren als hij altijd zonder schuilmogelijkheid buiten staat. :n

je zou voor een race streep kunnen gaan of jachtpatroon en dan kan je zonder al te veel dekens
de winter wel doorkomen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:47

oke @simongek we hebben een soort zelf omgebouwde zeecontainer in het land staan. dus ze kunnen eigenlijk altijd schuilen. maar aangezien hij niet de baas is staat hij vaak buiten. maar dan met zijn kont ertegen aan voor wind of regen. wat is eigenlijk het verschil tussen een racestreep en het jachtpatroon?? heb nu een leuk nieuw outdoordekentje van 300 gram gespot.
Laatst bijgewerkt door lelberse op 19-11-13 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt