hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:35

Wij blijven tijdens de buitenritjes nu ook bij de bomen vandaan, dan is het nog wel goed te doen. Gister heb ik er zelfs een in de tuin kaopt geslagen... :\

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:44

Het is dit jaar wel weer heel erg met de dazen. Vorig jaar viel het erg mee maar het is nu wel heel erg. Ik kan amper rijden want zelfs met deken worden we onderweg helemaal lek geprikt. In het land worden ze ook belaagd, ondanks de dekens en dazenval. Ik vang er best veel maar er blijven er nog veel te veel over. Hoop dat die ellende gauw voorbij is.

Replaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:03

Hier zijn er nog niet zoveel, wel heeeel erg veel vliegen :(

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:14

Paar dagen geleden zaten er twee IN de auto....gisteravond had ik er eentje in de slaapkamer! Ze gaan echt ver dit jaar, slaat nergens meer op... Straks maar een deken halen voor paardlief, voor het eerst in zijn 7jarige leven is het nodig!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:14

heb vanmorgen 2 dazenvallen erbij besteld, gezellig voor de val die ik al heb :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:27

Vandaag geen "rij-dag" maar hoefsmid-dag.

Had mijn twee bontjes Khavanna en Japie al uit de wei gehaald en netjes vastgezet op binnenplaats, en helemaal ingerold en bewerkt met anti-vlieg en anti-daas en noem maar op.

Er zijn namelijk hoefsmeden (zo vernam ik vandaag van de mijne!)die gewoon weigeren paarden te bekappen/beijzeren als die bestookt worden door dazen, aangezien het dan heel lastig wordt om een been (vooral achter) rustig op te nemen, wanneer paard naar dazen onder buik wil meppen.

Voor Japie gebruik ik rollers (dat is iets als deodorant-rollers, vooral ideaal op hoofd, rondom ogen en neusgaten!) en opsponzen/gel want die wordt krankzinnig van het gesis van spuitflacons. Khavanna kan ik gewoon geheel insprayen, die reageert daar niet op. Sowieso gebruik ik ook voor haar rondom ogen en op hoofd de rollers, wel zo vriendelijk.

Het ging zeer voorspoedig, paarden rustig. Paarden weer in de wei gezet.

Daarna gingen we schuin aan de overkant naar mijn Shetten achter mijn huis, en nee, weer geen dazen, nog steeds niet! Wel wat gewone vliegen, maar geen daas, niet op Shetten, niet op bekapper, niet op mij.

Morgenochtend heel vroeg ga ik weer uit-rijden, we zullen zien wat dat wordt.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:29

Hier in Brabant zitten er weer genoeg. Paarden staan nu s nachts buiten. Overdag is lastig met al die dazen voor de paarden die er niet tegen kunnen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:08

Ze waren vandaag weer even iets minder agressief, toen ik op stal kwam zag ik de paarden buiten staan. Vrijwillig, dus dat zegt genoeg :D
Ik ben wel in de bak gebleven, maar in elk geval fijn kunnen rijden.

Ik snap jouw hoefsmeden wel Terpentijn :j . Ik wordt al sjaggie van die zwiepstaart in mijn gezicht bij het uitkrabben van de hoeven.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:13

mijn paarden werden weer behoorlijk lastig gevallen..

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:01

Kan het ook met de tijden te maken hebben?

Zaterdag rond 20.30 uur een stukje gement, pony was goed ingespoten dus dat viel mee maar ik zelf ben helemaal lek gestoken (ook door de kleding heen).

Zondag rond 19.00 uur gereden, aan 1 stuk door gedraafd of gegalloppeerd en de dazen gingen vrolijk met ons mee.

Vanmiddag gement rond 17.00 uur, pony + mezelf goed ingespoten en toen weinig dazen gezien!

Ik rij langs de weg, vermijd al bewust het water/de beek maar wat kunnen we nog meer doen?!?

Heb ooit zelf wel eens vliegenspray gemaakt: 1/2 fles azijn, 1 potje citronella, 1 drupje dreft, kruidnagel en de rest aanvullen met water.... zou dit tegenwoordig ook nog werken? Misschien aanvullen met hertshoorn?

Wie weet DE oplossing?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:23

Ik maak zelf vliegenspray met dettol en gelijk deel azijn en 2 delen water. Werkt beter als die sprays met hertshoorn is mijn ervaring. Maar het is geen wondermiddel

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:47

Hier is het ook afgrijselijk, mijn ene merrie heeft er ontzettend veel last van en staat geen minuut stil. Mijn andere (die verder véél gevoeliger is) zit ook vaak onder maar die laat ze vaak zitten, bijt er af en toe naar maar niet zovaak als m'n andere.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:22

Vanmorgen rond 10.00 uur met hond in natuurparkje achter huis gelopen (het prik- en steek Dazenparkje), slechts 2 op mijn broek (er af geslagen) en 1 op kont van hond (doodgeslagen).

Verder het hele parkje door en er om heen (drie kwartiertjes rondgedwaald), NIETS!

Zijn ze verhuisd? Konden ze niet tegen de overvloedige regenval van vannacht? Waait he zete veel?

Geen idee, maar dat betekent dus wel dat daar weer te paard in gereden kan worden. Hoera! Daar moest ik gisteren (dinsdag) vanaf zien, ben ik in de buitenbak blijven rijden, want toen was het nog te erg verder in het veld. Ga wel heel vroeg, zo rond 7.00 uur, want schijnt bar heet weer te worden!

Nog geen dazen in Shettenpaddock achter huis....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:34

Het waait hier ook flink, kan eindelijk fatsoenlijk buiten lopen zonder aangevallen te worden :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:37

Wacht maar tot het morgen weer warm word.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:07

Inderdaad wind en minder warm en dan zijn ze minder actief/agressief. Maar ze zijn er echt nog wel }>
Vanmorgen ook weer een normaal ritje kunnen maken en met de ander dazenvrij in de bak gereden. Ze staan nu ook meteen meer buiten. Morgen is het weer afgelopen -O-

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:05

Hier is het ook een stuk beter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:43

Vanavond 2 dazenvallen in elkaar gezet...toen zaten er al dazen in. We waren ze op het gazon in elkaar aan het zetten :(

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:58

Wij wonen nabij de ijssel en het is een ramp. Ze staat onder een vliegendeken en bij extreme hitte/vliegen lekker binnen... arm dier ze zat echt compleet onder de dazen steken de 1e dag..
Momenteel worden we nog steeds erg geteisterd door die beesten, ook de anderen hebben veel last

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:36

@ johanna

Standaard wordt op 1 hectare “open” grasland één H-Trap geplaatst. Zijn er veel bomen, groenstroken of zijn er meerdere percelen afgezet door bijv. houtwallen, dan zal het aantal vallen afgestemd moeten worden op het aantal percelen.

Het mooiste is dat de val een open bereik heeft, daarnaast is het altijd mooi als die geplaats kan worden in de buurt van waar de paarden graag staan.( mocht dat een vaste plek zijn. Anderzijds drinken dazen ook dus bij de drinkbak/badkuip is ook een goede positie.

Via onderstaande link heb ik nog een filmpje over hoe zo'n val precies werkt.

http://happyhorsedeal.nl/deal-van-de-ma ... anger.html

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:38

Nou inderdaad, te vroeg gejuichd, want vanmorgen 7.00 uur zaten de dazen al op Bonte Jaopie toen ik hem uit de weide ging halen.... merkwaardigerwijze zat ook zijn gezicht plus dat van zijn bijlopende vriendinnetje Khavanna onder de gewone vliegen ?!? WTF... is dit nu weer?

Maar eerst weer helemaal ingerold en gedept met zo'n deoroller (daar draai ik het bovenstuk, dus de roller, vanaf en vul het flesje dan bij met whatever middel dat ze althans even tijdens het rijden weghoudt).
Ideaal voor op het hoofd, maar bij Japie doe ik er zowat alles mee (kan niet tegen hoorbare spuitflessen of spuitbussen).

Dit werkte erg goed. In buitenbak met textielbodem tijdens het rijden 45 minuten geen last gehad. Ben maar niet gaan uit-rijden... ik kon wel raden hoe de dazerij daar langs de agrarische velden en langs/in het bosje zou zijn.... Terug paard afgedouched, en emmer met mijn hele anti-vlieg/daas trukendoos (commerciele middelen, zelgemaakte probeersels, rollers, flacons, sponzen etc.) mee naar achter naar de wei genomen, en ook Khavanna fiks ingewerkt met van alles en nog wat.

Morgen sla ik over... gezien de verwachte temperaturen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:53

zo tref ik ze hier iedere ochtend aan terpentijn...dazen en complete kolonies aan vliegen rond de ogen. We zijn vanmorgen stel naar de stal gevlucht, kan echt merken dat ze heel graag naar binnen willen momenteel (terwijl ik ze zoveel mogelijk buiten hou). Mijn witte merrie heeft trouwens veel meer last van vliegen rond haar ogen dan mijn bruine ruin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:20

Vandaag ponylief met de scootmobiel van de kliniek gehaald 3,5 km verderop en dom genoeg de spray vergeten omdat er in de wei bijna geen zitten. Fout fout. Op de kliniek zat er meteen een op de nek van diegene die me wegbracht. De eerste km terug werd hij zowat hysterisch van de dazen. Springen, spartelen zwiepen. Heb maar even flink de vaart erin gezet met een drafje. Hoe dichter bij stal hoe beter het werd en in de wei weer nagenoeg daasloos. Echt heel vreemd vooralomdat ze erachter in grote getalen zitten.

Terpentijn slim idee ons weimaatje is panisch voor sprays. Die roller is dan slim. Al heeft ze op haar ogen na waar er ook maar weinig zitten in vergelijk met onze tinker bijna geen vliegen en al helemaal geen dazen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:07

Ik koop bij iets van Kruidvat (of een andere goedkope drogisterij) bij voorkeur als het net in de aanbieding is, een roller (geen echte deodorantroller, maar 1 of 2 die van anti-vlieg/mug rollers, het heet ook wel anti-muggenmelk of zo... whatever, daar gaat het mij niet om..). het gaat mij er om dat het chemisch mengsel afgekort DEET er in zit, dat staat er (verplicht) op. Ook koop ik dan in de aanbieding of met korting vaak andere (spuit) flacons voor mensen, maar alleen die met DEET. Dat is in principe voor mensen anti-vlieg/mug (ook voor in de tropen, een uurtje of 8 zou het moeten werken).

Dit werkt inderdaad geweldig! Voor rond ogen, neusgaten, etc. Maar natuurlijk ook op lijf van paard, je krijgt er talloze lelijke strepen van, maar die zijn kleurloos en drogen heel snel wel weer op.

Maar op een heel volwassen paard rol je zomaar in 1 sessie zowat een hele roller op, wil je buik, liezen etc. meenemen. Of je doet er net 2 x mee. Te duur dus...

Roller op. Toen dacht ik: wat als ik dit eens verdun/aanleng met een van die dure paardenmiddeltjes?

Dus toen kocht ik een nieuwe roller, leegegooid in een bakje, en daar wat van de Zzimply en wat azijn doorgegooidd, goed schudden, en rollen maar op Japie.

Werkte net zo goed.

Op jonge merrie Khava uitgeprobeerd, hoewel die gewoon alle sprays verdraagt, ook prima.

Je kan vooral daarmee ook het vliegen-bestookte hoofd heel goed bewerken, zonder dat daar iets van in ogen of neusgaten komt, met zo'n roller.

Wel wil ik benadrukken, dat ik altijd uitga van een mensenproduct met DEET er in. En dat vervolgens met niet meer dan 2/3 verdun. Da's alsnog een vrij dure grap, maar je paarden blijven 6-8 uur effectief gevrijwaard van dazen en andere prikellende. Voor de tijd dat er dazen zijn en je paard er last van heeft.

Tenzij je gaat rijden en ze behoorlijk in het zweet raken.... dan kun je weer van voren af aan beginnen. Na afsponzen of afdouchen kun je weer inspuiten/rollen.

Wat de afkorting DEET/antimug precies inhoudt kan ieder via Google opzoeken.

Het zit niet in de commercieel aangeboden paardenproducten, in elk geval.

Al dit is nog binnen de perken te houden door een buitenpaard een lichte vliegendeken of zelfs een dunne eczeemdeken-met-hals op je paard te gooien en die in te spuiten met bovengenoemde.

Dit doet een AraboFriese stal verderop, met goed gevolg.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:39

Vandaag was het erg met de dazen paarden stonden echt al te kijken of ze binnen mochten toen ik stallen ging doen. Normaal moet ik ze rond half negen nog roepen