Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:53

Ik had het over mensen die idd gewoon niet gaan en niks regelen. Zeker als je paard anders geen beweging krijgt.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:12

Ik ga niet elke dag. Onze paarden staan in volpension, dit houdt in dat ze 3x per dag voer en water krijgen en dagelijks gemest en opgestrooid worden door de boer. Wanneer het weer het toelaat gaan ze de wei op (sinds die heftige regen zijn hier de weiden onbegaanbaar, dus dat is al helaas al eventjes niet het geval :()
Wanneer er verse sneeuw ligt (of helemaal geen sneeuw) dan zet ik ze een uurtje/anderhalf uurtje in de buitenbak. Dan rollen ze en gaan vervolgens ijs kapot hakken of een uur lang doodstil staand naar sleeënde kindjes kijken }:0
Ik ben steeds bang dat ze gaan rennen en zullen uitglijden/zich verstappen op de ongelijke bodem, maar sinds de sneeuw/gladheid hebben ze nog geen pasje gedraafd, weten blijkbaar wel dat dat niet zo slim is
Echter wanneer het ietsje dooit en dan weer opvriest dan is het erf te glad (ijsplaat) om met de paarden overheen te lopen. 1x geprobeerd en knol ging als bambi over het erf.
Samengevat: als er ijs ligt ga ik niet en hebben ze ijsvrij (ja soms zelfs 2 dagen achter elkaar.... dierenbeul die ik ben), ik kan ze dan toch niet uit hun stal halen en weet dat ze verder perfect verzorgd worden.
Wanneer het weer het wel toelaat zet ik ze in de bak en worden ze lekker geborsteld.
Ideaal vind ik het zeker niet, gelukkig heeft de boer veel verstand van paarden en zorgt hij ervoor dat ze méér dan genoeg ruwvoer binnenkrijgen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:35

Mijn mening is: zorg ervoor dat je paard niks tekort komt qua basisbehoeften, dan bedoel ik ook een knuffel hoor! :P

Er zijn bij ons ook mensen die een hele week niet komen en dan niet eens bellen of zo..... Dat is pas erg. {x) Waar heb je dan 4 paarden voor? Ik snap het niet, maar het zijn ook niet mijn zaken. Ik probeer dan ook maar te denken: ze worden tenminste goed verzorgd... :(:)[/quote]

Hier ben ik het mee eens! Ik zou bijna geen dag zonder mijn meisje kunnen :o
Ik geniet er dan ook van door haar zelf te verzorgen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:08

eridinges schreef:
Mijn mening is: zorg ervoor dat je paard niks tekort komt qua basisbehoeften, dan bedoel ik ook een knuffel hoor! :P

Er zijn bij ons ook mensen die een hele week niet komen en dan niet eens bellen of zo..... Dat is pas erg. {x) Waar heb je dan 4 paarden voor? Ik snap het niet, maar het zijn ook niet mijn zaken. Ik probeer dan ook maar te denken: ze worden tenminste goed verzorgd... :(:)

Hier ben ik het mee eens! Ik zou bijna geen dag zonder mijn meisje kunnen :o
Ik geniet er dan ook van door haar zelf te verzorgen[/quote]

Tja, jij kan geen dag zonder je meisje maar denk dat het andersom wel zo is hoor, als ze maar geen tekort hebben aan basisbehoefte (daar valt mijn inziens géén knuffel onder, want daar maakt de baas zich maar belangrijk mee, voor paard is contact met andere paarden 100x belangrijker dan contact met baas. Dat is mijn mening).
Ik heb zelf 2 kinderen en moet 25 min rijden naar mijn paard. Met deze sneeuw durf ik niet meer te rijden als de wegen niet wat vrijer zijn gemaakt, en ik vorige winter bijna op zijn kop in de sloot belandde (bleef net hangen tegen 2 paaltjes). Gelukkig kan ik wel met de trein, maar vandaag bijv. weet ik dat twee weidegenoten gaan en voeren en mesten, dan blijf ik wel thuis. Gisteren mega leuke winterwandeling in het bos gemaakt, en stuk laten draven op stuk dat sneeuwvrij was ze bleef heel mooi naast me draven, super hoor.
We slaan ons er wel doorheen, heb me er maar bij neergelegd dat we deze winter gewoon met heel veel sneeuw en kou zitten. Overleven we wel weer. Ze staat 24/7 buiten met schuilstallen, waar ze ook in gaan staan als het bar is, gelukkig.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:15

Juani, ik bdoelde dat sommige mensen hun paard gewoon laten stikken. De paarden die ik in gedachte heb hebben niet meer dan hun absolute basisbehoefen, maar dat is al een jaar zo. Niet afhankelijk van het weer. Dan vraag ik mij persoonlijk af: heb je een reden om die paarden te hebben?
Maar nogmaals het is niet aan mij om te oordelen. Die paarden staan daar ook omdat ze het dan goed hebben. Maar 1 keer in de week 10 minuten naar 4 paarden gaan vind ik PERSOONLIJK wel wat krap. Er wordt ook niet met ze gewerkt
Ik zou dan toch wel graag weten hoe het met mijn paard is, en - in mijn geval- of hij zich een beetje gedraagt.

Als je een ander huisdier geen aandacht kunt geven, zou ik daar zelf ook eens serieus over nadenken. Dit is wel off- topic

Wat ik nu wel lees is dat niet iedereen vindt dat je je schuldig moet voelen als je een dagje niet kunt. Of een paar daagjes. Ik ben dus gelukkig niet de enige!

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:27

ipv met de auto 15 minuten lopen, stevig de pas er in, goed voor de decemberpondjes. lekkere dikke pooljas met kapisjon aan met een dikke waterdichte overall, en stalschoenen/laarzen met dikke voering. Op stal eerst sneeuwruimen/bikken, zout strooien en vervolgens de paarden lekker naar buiten, ze zijn geschoren en hebben ongeveer 450 gram op hun rug, ze hebben t echt niet koud zelfs met gevoelstemp - 10 niet. wat betreft de grond:de onderlaag is zacht omdat t dooide voordat er sneeuw viel. Verder lopen ze uiterst voorzichtig, ze weten dondersgoed wat de gevolgen zijn als ze gaan rennen. ze staan lekker de hele middag te eten van hun kuilgras in de luwte van de schuur en aan t einde van de middag gaan ze weer lekker in een droge schone stal.
paarden kunnen heel goed tegen de kou, zelfs als ze geschoren zijn. als ik sochtend in de stal kom dan is de stal lekker warm en is de temperatuur zeker 10 graden hoger als de buiten temperatuur, daarom is ventilatie heel belangrijk omdat ze elkaar warm houden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:32

@fransje 70

Ik bedoel dat mensen hun paard in volpension hebben staan en dat ze door het weer amper buiten komen.
Als mijn merrie 24/7 buiten zou komen zoals de jouwe zou ik me ook niet drukmaken.
Maar ik heb het meer over de mensen die niet gaan en waarvan de paarden nu bijna niet buiten komen en niet gemest worden.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:50

Geen eten of drinken, meerdere dagen niet gemest worden of in een donkere dichte stal staan....

Een hele dag niet naar buiten om even te luchten lijkt me voor de meeste paarden heel vervelend, ook al kan het heel soms echt niet anders.....

Ik verheug me erop om morgen te gaan, verkleed als eskimo ,en dan een stukje wandelen door de sneeuw.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:06

Ik had weer een goed tijdstip uitgekozen om naar stal te gaan, net voor de sneeuw. Dus toen paard eenmaal gezadeld was was het schoongemaakte padje naar de bak net voorzien van een vers laagje supergladde opgevroren sneeuw. Paard maar door de dikke sneeuw laten lopen en ik (mezelf soms aan hem vasthoudend) op het gladde pad ernaast. Hij vond het wel lekker om even heel hard schuin door de bochten te kunnen gaan in galop. In de wei kan hij natuurlijk alleen maar wandelen met zijn ijzers (gelukkig snapt hij dat wel) dus wel fijn dat er een binnenbak is waar hij even flink kan rennen. Het is jammer dat hij van die pruthoeven heeft, anders kon hij lekker zonder ijzers en konden we nu bosritjes maken, smid is niet zo'n fan van sneeuwbeslag, maar zal er toch nog eens over beginnen als hij weer moet in januari.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:16

Hier gelukkig de paarden aan huis. Ze komen gewoon, zolang de sneeuw niet plakt, op de wei.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:24

Hier hebben we wel flink plaksneeuw, maar onder de hoeven blijft niks zitten. Heb ik een mazzeltje! Morgen lekker door de sneeuw banjeren, na de veearts.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:28

Ik heb een verzorgpony 3 dagen per week.
Afgelopen vrijdag kon ik niet vanwege werk. (Strakke planning en dat gaat niet als je moet lopen.)
Maar vandaag ben ik wel geweest en morgen ga ik ook gewoon, heb expres vrij gevraagd op de dagen dat ik haar doe. Dus heb ik alle tijd van de wereld en als ik moet lopen, kan dat en dan doe ik dat ook.
Het is normaal 20 minuten fietsen.
Overigens staat ze in volpension, dus als ik kom gaat 't echt om het rijden. Buiten komt ze ook gewoon, dus er is geen zware noodzaak.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:30

Ik ga elke dag 2 tot 3 keer..
vind dat ze toch eventjes buiten moeten zijn geweest daags. :)
en natuurlijk hun voer en schone stal elke dag!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:36

ik moet een half uur met de auto en aangzien er nergens gestrooid is momenteel en stal onder aan een dijk ligt, ga ik met dit weer geen risico voor mezelf nemen. paard staat op kudde binnen/buiten en komt niets te kort

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:57

voor sommige is het wel makkelijk praten, als je 1 km moet lopen ben je er zo.
mijn pony staat ruim 6km hier vandaan en als je om 19u uit je werk komt en nog moet eten is het niet echt aangenaam om nog lopend 6km af te gaan leggen.. fietsen hoef ik echt niet te proberen door 20cm sneeuw en ik heb geen auto en de bus rijd daar niet.
Ik probeer zo veel mogelijk te gaan en met mensen mee te rijden etc maar soms lukt dat echt niet.
Pony had zaterdag koliek (staat sinds vrijdag enkel op stal). De boer durft het niet aan om ze buiten te doen, mede omdat de stroomdraden ook laag hangen (shetjes op stal) en die zijn nu ingesneeuwd. We moeten er niet aan denken dat ze in de draden gaan staan, dan heb je dat weer.. Ik probeer hem dus zelf even uit de stal te halen en wat rond te laten stappen/draven in de longeercirkel. Hij mest weer en is weer in orde, maar het blijft natuurlijk heel irritant dat ze niet buiten kunnen. Als je moet werken kun je hem ook moeiljk buiten gaan zetten, want je wilt er dan toch bij blijven.. hopen dat het snel gaat dooien!!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:24

Ik heb het geluk dat mijn pony in volpension staat. Alles wordt gedaan: buiten en binnen zetten, voeren, uitmesten...

...en dan ook nog op fietsafstand van mijn huis! Daarom kom ik ook met dit weer iedere dag op mijn fietsje door de sneeuw en gaan pony en ik zelfs in de sneeuw uit rijden (met haar grote klompen glijdt ze niet uit gelukkig). Mijn knolletje is dan ook wel een beetje verwend. Als ik een dag niet kom is ze de volgende dag beledigd. Als ik op vakantie ben geweest is ze drie dagen boos :D

Maar als je met de auto over gladde wegen moet kan ik het begrijpen dat je eens een keertje niet gaat. Als hij maar eten en water heeft en buiten komt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:24

Ik kom er 1 tot 2x per dag

ShettieBaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:28

hoii
ik kan niet zonder 1 dagje naar mn pony te gaan ..
weer of geen wweeer ik stap hem wat ( hij is nog maar 3) ik ben hem nu aan de teugel aant leren .. goede oefening voor als je niet kan crossen wat we normaal oen haha :p hij's een shetlander ...
nog veel plzier met de paardjes nog .

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:36

ofcourse , mijn paard heeft aandacht nodig , en die geef ik hem met veel plezier , weer mee of weer tegen :) !

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:39

Ik heb niet van die aardige stalgenoten die mijn paard buiten zetten :n dus ik moet wel.
Ik kom er ook niet doorheen en moet naar stal lopen, maar kan hem niet een dag laten staan dan word hij gek, vind ik ook niet kunnen ;)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:59

Ik ga ook met dit weer gewoon naar mijn paardje toe, ookal staat ze in volpension en moet ik de hele weg langs het water rijden.
Hier in noord- holland is echt veel sneeuw gavallen en de wegen zijn niet altijd even schoon, vooral langs het water niet. Maar als je je rijgedrag erop aanpast is het best te doen. Natuurlijk ben ik iets langer bezig, en gelukkig staat ze niet zo ver weg.
Als ik een dag niet kom, voel ik me schuldig. Ze komen wel elke dag in de paddock (behalve als het echt spek glad is) ongeveer 3 uur. Gelukkig heb ik ook een bijrijdster die echt door weer en wind komt. Dus als ik echt niet kan dan gaat zij.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:26

Ik ga ook door wind en weer.. Heb er niet zo'n zin in als ik warm op de bank zit en dan naar buiten kijk
en bedenk dat ik door dat slechte koude weer nog weg moet..
Maar heb het graag voor de paardjes over, en zij zijn ook afhankelijk voor een schone stal, eten
en soms drinkwater als de waterpijpen zijn bevroren..

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:50

Ik ga zo weer, buiten is het totaal wit..
Maar wat moet ik anders? Dat beestje daar maar laten staan zonder dat haar stal uitgemest wordt, zonder een lekkere knuffel en lieve woordjes, zonder dat ze beweging krijgt, zonder een lekkere poetsbeurt? Dacht het niet. Ze is niet van mij en er komt al maar 3 keer in de week iemand, als ik dan ook nog eens me door een beetje sneeuw laat tegenhouden..
Natuurlijk, ik woon ook maar 5 minuutjes fietsen bij haar vandaan, maar toch.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:54

Ik ga elke dag op de fiets door die enorme sneeuw laag er heen. Paardje staat op een stalling waar ik zelf het voer klaar moet zetten, uit moet mesten en moet zorgen dat ze buiten komt. Ik moet er dus wel heen :)
edit: als het water bevroren is de leidingen moet ik ook zorgen dat ze een ton water heb staan. En ze is drachtig dus wil elke dag weten of alles nog goed gaat :D

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:36

als je veel zelf moet doen (voeren/uitmesten enz) dan móet je idd wel gaan of iets regelen..maar ik vind dat als alles gedaan wordt en hij komt gewoon buiten overdag, dat je dan best af en toe over kan slaan..hij mist je echt niet hoor; denk dat het eerder andersom is :P