Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:32

Wout heeft zijn regendeken weer af, hebben alle paarden binnen gezet voor vanacht.
Wout kom ook niet onder meer dan 350 graden en staat geschoren 24/7 buiten. Over dat mooiig heid vind ik echt kul. Mijne maakt een dikke wintervacht aan en scheer hem omdat hij anders op de weide al staat te zweten. En het zieter niet uit geschoren :P Hij is vos en geschoren licht vos maar zijn hoofd, benen, rug blijft donker vos. Boeit mij niet als het niet 'mooi' is ik scheer voor de functie ervan!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:32

Nou ik bedoel met dun vachtje wat ze in de zomer hebben.
En ik vind dat oke maar dikker niet. Zafier loopt 5/6 keer in de week een 45/60 min.

En ja met een wintervacht kan je ook rijden als je goed droogstapt maar daar heb ik straks geen tijd meer voor. Heb 6 paarden op een dag te doen als ik thuiskom van school/stage.

cojo79

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:03

heb de bucas rain op gedaan

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:16

Focussed schreef:
Staat niet netjes := ?
Je punten voor verzorging worden echt niet eens onvoldoende als die van jouw een "klein" vachtje heeft. Zolang hij onder een 300 grams staat komt er misschien een beetje bij, maar meer niet. Intensief trainen, ik train ook intensief in de winter. Ook al start ik dan niet, dan stap je hem 10 minuten uit zodat hij droog is op de huid en zet je hem daarna niet op de tocht. Zijn ze zo droog.

En een 'wat' dikkere deken := Dan spreek ik over 100 grams, niet 1000 :=

Mijn ene paard is óf een teddybeer óf helemaal geschoren. Dan ga ik toch echt voor het laatste. En als het dan erg koud is zoals afgelopen winter, dan staat mijn paard zonder vacht toch echt onder een stuk of 4 dekens. Scheer ik die niet, dan ben ik zeker een 30 minuten aan het uitstappen en moet ik vervolgens 2x een nieuwe fleece deken op leggen op stal om haar droog te krijgen. Ander paard dat ik uitbreng blijft erg netjes dun in de vacht en die kan met 1 dikkere winterdeken af. Met uitstappen is deze zo droog.

Je kunt wel proberen om ze allemaal over 1 kam te scheren, zoals je in je bovenstaande post doet, maar zo gaat dat natuurlijk niet. Misschien dat jij toevallig maar 1 paard rijdt en dat deze zo lekker gemakkelijk in de vacht zit, maar zo is dat echt niet bij ieder paard. Prima dat jij het zo doet, maar val mensen niet aan omdat zij het anders doen. Laat iedereen toch lekker in zijn waarde en laat ze zelf beslissen wat goed bij zijn/haar paard past.
Laatst bijgewerkt door nina88 op 29-08-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:22

Sjonge, heb jij azijn bij je ontbijt gedronken ofzo :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:25

wat ik niet snap is dat mensen zeggen: ''ik ga niet meer opdoen dan... gram'' wat nou als er een enorm strenge winter komt, en je merkt dat je paard het koud heeft, doe je dan geen dikkere deken op omdat je maar een beperkt aantal gram erop wil doen?

lijkt mijn nogal egoistisch... ben benieuwd hoe jullie dit ervaren :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:26

Nou ik ga niet verder dan 500 bij mijn paard.

Dat is niet egoistisch maar omdat dan mijn paard wegsmelt :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:28

oke, en stel je paard krijgt het echt koud?? ben je dan wel bereid meer op te doen?? of zou je dan er bij blijven dat hij weg smelt. puur nieuwschierig

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:29

Focussed schreef:
Sjonge, heb jij azijn bij je ontbijt gedronken ofzo :+

En dat dacht ik nou zojuist exact ook over jou :D
Laatst bijgewerkt door nina88 op 29-08-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:30

die van mij staat het hele jaar door onder de dekens.
winters 2 dikke dekens (hoeveel gram weet ik niet precies maar iniedergeval 1 staldeken en daarboven nog een buitendeken).
en zomers onder een dunne deken zonder voering om te voorkomen dat haar vacht verkleurd.

hier hoef ik verder geen rare reacties op, is gewoon een keuze van mij.
ik heb maar al te vaak ponys gezien die ontzettend verkleurd waren door de zon en hierdoor een heel lelijke vacht hebben gekregen!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:31

Mijn paard kan nog niet zoveel hebben. Haar weerstand is nog niet zo heel goed.
Wil haar eigenlijk onder een regendeken met fleecevoering hebben..
Zit hier zelf nu ook met een dikke trui..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:36

themuisje schreef:
oke, en stel je paard krijgt het echt koud?? ben je dan wel bereid meer op te doen?? of zou je dan er bij blijven dat hij weg smelt. puur nieuwschierig

Nou het is zo, die van mij staat er lekker warm bij met 300 grams als het gaat vriezen.
En in Nederland doet het dan een paar dagen per jaar :+ tenzij je opeens zo'n winter krijgt als vorig jaar...
En toen voelde hij nog steeds goed warm onder de deken maar ik ging toch twijfelen... want 0 graden of -20 is toch wel ff een verschil, ondanks dat hij nog zo goed voelde tegen de avond (bij -10).
Toch maar een extra onderdeken gekocht van 200 grams, en die er bij die koude dagen onder gegooid.

En daar voelde hij heel warm onder, toen het dus ook weer warmer werd (bleef hangen rond de -5 's nachts) meteen weer afgegooid want ze begon ook echt te zweten :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:38

Focussed schreef:
themuisje schreef:

Nou het is zo, die van mij staat er lekker warm bij met 300 grams als het gaat vriezen.
En in Nederland doet het dan een paar dagen per jaar :+ tenzij je opeens zo'n winter krijgt als vorig jaar...
En toen voelde hij nog steeds goed warm onder de deken maar ik ging toch twijfelen... want 0 graden of -20 is toch wel ff een verschil, ondanks dat hij nog zo goed voelde tegen de avond (bij -10).
Toch maar een extra onderdeken gekocht van 200 grams, en die er bij die koude dagen onder gegooid.

En daar voelde hij heel warm onder, toen het dus ook weer warmer werd (bleef hangen rond de -5 's nachts) meteen weer afgegooid want ze begon ook echt te zweten :j

ik geloof je best hoor, vind het alleen frapant dat mensen roepen een beperkt aantal gram aan dekens op te doen. ik zelf ben ook nog niet over de 600 geraakt hoor, maar ben wel bereid meer op te doen indien nodig :j

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:56

themuisje schreef:
wat ik niet snap is dat mensen zeggen: ''ik ga niet meer opdoen dan... gram'' wat nou als er een enorm strenge winter komt, en je merkt dat je paard het koud heeft, doe je dan geen dikkere deken op omdat je maar een beperkt aantal gram erop wil doen?

lijkt mijn nogal egoistisch... ben benieuwd hoe jullie dit ervaren :)

Ik ben tuurlijk bereid er mee op te leggen als dat nodig is :)
Maar vorig jaar (binnen) stond ze onder een 200 gr deken en met de ergste kou er een zweetdeken onder,
en nu staat ze voor het eerste jaar buiten en heb ik een 0 grams regendeken, dan die met een 200 grams onderdeken, dan een 300 grams, en dan heb ik nog voor de ergste kou die 300 grams met een 200 grams onderdeken. :)
Ik denk dat dat genoeg is maar dat kan je natuurlijk nooit 100 % zeker weten :)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:58

Ik vind het gewoon serieus triest om dit te lezen.. Zonde dat mensen nog steeds denken dat een paard een deken nodig heeft, omdat hij anders een dikke vacht krijgt en snel gaat zweten.. En tja als hij na 10 minuten niet droog is en je zet hem in de stal zonder zweetdekentje word ie verkouden :+

Een paard heeft geen deken nodig.. Ook niet in de winter.. Mijn paard krijgt ook echt geen deken om! laat maar lekker aangroeien die geweldig schattige wintervacht! <3

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:01

Gelukkig verschillen meningen ;)

Mijn paard is zeer ziek geweest en stond laatst met 36 graden op stal. Nou dat zegt genoeg vind ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:02

blowdiene schreef:
Ik vind het gewoon serieus triest om dit te lezen.. Zonde dat mensen nog steeds denken dat een paard een deken nodig heeft, omdat hij anders een dikke vacht krijgt en snel gaat zweten.. En tja als hij na 10 minuten niet droog is en je zet hem in de stal zonder zweetdekentje word ie verkouden :+

Een paard heeft geen deken nodig.. Ook niet in de winter.. Mijn paard krijgt ook echt geen deken om! laat maar lekker aangroeien die geweldig schattige wintervacht! <3

duidelijk iemand die niet intensief met de sport bezig is. en dat geeft niet, daar heb ik resoect voor!
maar het zou fijn zijn dat je dingen niet als ''triest'' en ''zonde'' gaat benoemen. ik zeg ook niet dat ik het triest vind dat jouw paard als een teddybeer rondloopt toch? beetje wederzijds respect is wel fijn :j

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:05

Mijnes staat nu onder een 0 grams regendeken.
Van de winter, als het echt heel koud is, staan ze onder 550 gram met hals.
Overdag staan ze de hele dag buiten met mogelijkheid tot schuil stal.
's nachts staan ze op stal.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:07

Om even ontoppic te blijven. De vraag is of je paard nu een deken heeft ja of nee. Niet of een paard wel of niet een deken op moet daar zijn al discussies genoeg over geweest.

Mijn paarden staan nu allemaal met een regendeken op. Aangezien het hier 15 graden is en regelmatig regent. Vorige week stond de arabier te trillen op de benen. Maar als het van de week echt weer 20 graden wordt en droog weer gaan de dekens weer af. Ik begin ermee als het erna uitziet dat het 15 graden blijft.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:11

Iedereen doet het toch op zijn eigen manier en dat moet men ook vooral blijven doen!

Ik heb mijn paard gisteravond voor het eerst onder een deken van 150 gram gezet. Alleen voor de avond dan, 's morgens gaat ie weer af. Dat heb ik gedaan omdat hij gistermorgen met zijn haren recht overeind in stal stond, in mijn ogen omdat hij het koud had. Vanmorgen heeft hij flink gesprongen en heb hem toen we weer thuis waren onder een regendeken buiten gezet.

Hij heeft in totaal 3 dekens, een 0 grams regendeken, een 200 grams onderdeken en een 350 gram winterdeken.

Als het echt koud is en als hij geschoren is (wat zo'n 2-3 keer per winter zal zijn) krijgt hij de 350 grams winterdeken op met de 200 gram onderdeken eronder. Mocht hij daaronder zweten gaat de onderdeken eronder uit of ik koop een 100 gram onderdeken erbij. Ik zie wel.

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:12

Mijn paardje heeft ook zijn deken nog niet op.. bij ons op stal heeft 1 iemand de (regen)deken op.. Ik denk dat ik nog even wacht ook al is het al best koud.. ( maar jah dat ben ik :P En ik heb me laten vertellen dat paarden een andere comfortzone hebben dan wij mensen.. namelijk tussen de - 5°C tot 20°C (ongeschoren)) En dan nog is elk paard ook weer anders..

Maar ik wacht dus nog even met mijn deken :P

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:23

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:41

Focussed schreef:
Staat niet netjes := ?
Je punten voor verzorging worden echt niet eens onvoldoende als die van jouw een "klein" vachtje heeft. Zolang hij onder een 300 grams staat komt er misschien een beetje bij, maar meer niet. Intensief trainen, ik train ook intensief in de winter. Ook al start ik dan niet, dan stap je hem 10 minuten uit zodat hij droog is op de huid en zet je hem daarna niet op de tocht. Zijn ze zo droog.

En een 'wat' dikkere deken := Dan spreek ik over 100 grams, niet 1000 :=

Idd, staat niet netjes. Voor op concour heb ik het dan, als je alleen intensief traint maakt het niet uit.
Maar zoals ik al zei, hangt het af waar je op doelt met vachtje.

Maar goed, sommige hebben dat nodig, en sommige kunnen het prima met 300 grams doen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:45

Focussed schreef:
themuisje schreef:

En dan heb jij dus een paard die het prima met 300 grams kan doen :)

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:49

die van mij hebben snachts 0 gram deken om & overdag niks. ze hebben m
al om vanwege slechte weer en slechte schuilplaats.
ze staan 24/7 buiten & ik wil ze wel dun in de vacht houden.