Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:18

Ik bekijk het per moment. Als ze het nu erg warm hebben onder de deken, gaat hij er even af. Gaat het zo gigantisch plenzen en temperatuur dalen, hop, deken er weer op. Voorlopig staan ze met deken en dat gaat prima, mijn draver krijgt zelfs met deken al wat vacht. Heeft al een hele berenhals! :+

_bloempje_

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:22

Unseen: dat heb ik ook ik bekijk het per keer en gelukkig sta ik op een kleinschalige stal en bekijkt de eigenaresse of ze naar buiten kunnen en wisselt dat het dek! Ik haal hem dan zelf aan het einde van de dag weer binnen als ik kom en wissel het deken terug. Als het een warme dag is dan haal ik tussendoor het deken even af!
Wat jij zegt over je draver, apart om te zien he hoe dat per paard verschilt. Mijn paard staat naast een hengst en die zit zonder deken nog helemaal glad in zijn vacht en mijn paard met deken heeft al veel meer haar.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:35

marjolein_el schreef:
Nouvel schreef:
nou hier komt de regen al een uur met bakken naar beneden en ben ik blij dat ze onder een regendekentje staat...
't is maar een graad of 14...

Hier ook, hele dag regen en 10 graden. %)

zou er al bijna 200 gram opleggen dan :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:38

:D
't is dat ze zeggen dat morgen de temp weer omhoog gaat...

maar als het overdags ook onder de 14 graden blijft met regen en wind gaat hier ook de 200 grams erop... :P

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:40

Nouvel schreef:
:D
't is dat ze zeggen dat morgen de temp weer omhoog gaat...

maar als het overdags ook onder de 14 graden blijft met regen en wind gaat hier ook de 200 grams erop... :P

mjaa. ik blij dat ik nog een 200 grams rreseve deken thuis had gelaten toen mijn berg dekens naar de wasserette gingen.
Heb zo'n gevoel dat het lang ging duren.. inmiddels 3,5 week verder, kan zo nog dubbel zo lang duren.
Volgend jaar breng ik ze in JUNI al weg!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:41

khoopte dat nog uit te kunnen stellen, want als ik in oktober ga scheren, wil ik de 200 pas omdoen...ze krijgt streepmodel dus alleen hals en zweetplekken zegmaar worden geschoren.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:42

keat schreef:
ff n vraagje.

heeft iemand van jullie misschien ook de pagony tiger 500 grams deken? ik heb die vandaag aangeschaft in maat 205. de deken sluit heel hoog op de nek en mn paard heeft een hele dikke hals. ik ben dus bang dat dat gaat knellen als ze haar hoofd naar beneden zal doen. nu hou je dat altijd wel een beetje en ik denk ook weer dat als ik een maat groter neem (215) hij te ruim is en meer naar achteren kan schuiven waardoor hij dus juist kan gaan knellen. iemand tips of ervaring?

wanneer doe je die 500 grms op ? nu toch nog niet !!!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:44

Denken er hier nu serieus al mensen aan een 200 gram deken ??? Wat ga je er dan opgooien als het echt koud word ?

_janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:48

ik heb mijn pony sinds gister zijn regendeken op gedaan..

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:53

onder de 10 graden overdag ongeveer een 200, en als t richting vriezen komt 400.....

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:59

en als het dan min 10 is ? Doe je dan 600 ?? Ik bedoel niks beschuldigend hoor. Maar mijn wedstrijd paard stond 's winters max onder 300. En daar had ze een prima dun vachtje bij. Het is natuurlijk wisselend per paard. Maar ik vind het wel veel..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:07

Miepie77 schreef:
Inney schreef:
Ik heb een vraag. Ik ben mij een beetje aan het oriënteren over dekens ed. Stel, je wilt een deken om ervoor te zorgen dat de vacht dunner blijft. Dus zonder scheren, wat raden jullie dan aan?

(Ik heb niet de mogelijkheid om hem voor alleen 's nachts op te doen om op te bouwen, helaas, kan hem niet 's avonds op doen en 's ochtends weer af namelijk)

Ik ben namelijk aan het twijfelen, heb de optie gekregen, en het is mijn eerste winter met dit paard.

een thermodeken, maar eigenlijk zou ik dan zelf nu 2 dekens kopen, 1 met 100-200 grams vulling en 1 dikke van 350 gram of meer voor als het echt koud is, op super koude dagen kan je dan de 100-200 grams er nog eens onder doen, maar sommige paarden maken altijd veel vacht aan en sommige krijgen nooit een dikke vacht dus 100 zekerheid heb je niet, maar hiermee kom je al een heel eind.

En wanneer die van 100/200 grams opleggen dan? Gewoon alleen dagen dat je weet dat het koud word? Vind het erg lastig, mijn eerste keer in de dekens haha. Wil natuurlijk niet paardlief het te koud of te warm krijgt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:12

Ik zou nog even wachten, tot de tempratuur wat constanter word. En dan beginnen met de 100 gram. En die er ook gewoon op laten liggen. Als het weer koud word doe je een zwaardere. Zo heb ik het altijd gedaan, heb nooit gekloot met deken op deken af.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:15

Oke, maar dan heb je dus meerdere dekens nodig? Of gewoon een 100 en 200 grams?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:23

Monster_tos schreef:
en als het dan min 10 is ? Doe je dan 600 ?? Ik bedoel niks beschuldigend hoor. Maar mijn wedstrijd paard stond 's winters max onder 300. En daar had ze een prima dun vachtje bij. Het is natuurlijk wisselend per paard. Maar ik vind het wel veel..

min 10 heb ik t hier alleen snachts gehad, komt zelden voor...en dan staat ze binnen.

heb het vorig jaar ook zo gedaan, en dat ging prima alleen toen was ze niet geschoren.
toen heeft ze maar 2 keer paar dagen 400 opgehad, verder 200.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:28

taj daar blijft toch een meningverschil over ik heb ook een fleece gevoerde regendeken opliggen en als het nog iets kouder wordt gaat er bij mijn paard ook een dikker deken op

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:39

Ik heb er vorig jaar hooguit 200 gram op gehad. Een fleece gevoerde ongeveer 100 gram deken en bij flinke vrieskou een 100 gram onderdeken eronder. Ze is prima warm genoeg gebleven toen. Ik had wel een 200 gram onderdeken nog liggen mocht het toch niet genoeg zijn, maar het ging prima zo.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:44

Inney schreef:
Oke, maar dan heb je dus meerdere dekens nodig? Of gewoon een 100 en 200 grams?

Ik heb het altijd gedaan met een 150 en een 300 grams deken :)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:09

Ik heb een 500 gram deken voor als het vriest en hij gaat naar buiten maar voor de rest hoop ik het met een 250 en fleece waterdicht te kunnen redden dit jaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:21

Knert schreef:
mjaa. ik blij dat ik nog een 200 grams rreseve deken thuis had gelaten toen mijn berg dekens naar de wasserette gingen.
Heb zo'n gevoel dat het lang ging duren.. inmiddels 3,5 week verder, kan zo nog dubbel zo lang duren.
Volgend jaar breng ik ze in JUNI al weg!

ik had de mijne ook in juli al keurig gewassen weer op zolder liggen! :D

Monster_tos schreef:
Denken er hier nu serieus al mensen aan een 200 gram deken ??? Wat ga je er dan opgooien als het echt koud word ?

rond de 10 graden 200 grams

onder de 5 graden 300 grams

en als ze niet geschoren wordt laat ik dat zo tenzij het echt enorm koud wordt, anders gaat er als ze geschoren is rond het vriespunt een dunne (100/150 grams) onderdeken onder.

ze staat in een binnenstal 's nachts, en daar blijft het altijd boven het vriespunt, dus dikker hoef ik ook geschoren niet te gaan...

halsdekens gebruik ik eigenlijk nooit...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:47

Afgelopen nacht heeft mijn paard voor het eerst onder zijn ongevoerde regendekentje gestaan, hij staat 24/7 buiten met een schuilstal en was gisteren niet helemaal fit (wat stijf en sufjes). Vanochtend zag hij er weer helemaal happy uit en een stuk minder stijf, nu staat hij weer bloot in het zonnetje op de wei.
Mijn shet staat nogsteeds lekker dekenloos :)) .

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:58

Ik doe sinds drie dagen 's nachts een ongevoerd zomerdekentje op omdat het onder de 10 graden kwam. Verder overdag nog lekker zonder omdat het steeds mooi weer was.
Nu staat ze met een ongevoerde regendeken omdat er steeds dikke buien zijn en ze aan de antibiotica zit vanwege luchtweg problemen, dus even een beetje extra bescherming. Anders had ik ze nu ook zonder buiten gezet. Als het wat kouder wordt blijft de regendeken gewoon dag en nacht op. Pas richting de 5 graden dat ik de winterdeken erbij haal.
Mijn shettie heeft dr eigen jassen ;) wordt al weer een mooi wollig bolletje :D

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:17

Ik heb nu voor snachts de 100 grams op, heb m vandaag opgelaten, is hier 13 graden met regen. Wil m van de week overdag ook ophouden, wordt hier niet warmer dan 15 graden ( = mijn grens). Mocht het rond de 10 komen gaat mn Bucas Turnout Extra op, die kan op van +10 tm -20. Met uitloop naar +14 en -25, die blijft dan dus ook op, dag en nacht.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:19

Mijn pony heeft een 's nachts een regendeken of een gevoerde regendeken om. Hangt af van de temperatuur.

Mariposaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:28

Die van mij staan onder regendeken :) 0 grams