[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:44

Escada schreef:
Ik had nog niet verder gekeken of amigo horseware ook een goede deken had met liners. Ik dacht dat de kwaliteit daar niet zo goed van was :o

Ik heb destijds mijn amigo bravo (met linersysteem) na 3 winterseizoenen verkocht; zag er nog perfect uit. Ik vind het kwalitatief goede dekens. Ik ben overgestapt op de horseware wug dekens, die vind mijn paard fijner. Ik doe daar ook gewoon een liner onder. Ik heb nu een rhino en amigo wug.
Meet je paard goed op; naar achter trekken op de schoft komt toch echt vaak door een te grote deken

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:42

Ik zie nu toevallig dat Ej 31% korting heeft op alle horseware.
Wat is een goede deken die dan ook liners heeft? Of hebben ze allemaal dat?

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:43

Hè flauw, heb gisteren een Rambo besteld ... :')

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:52

Escada schreef:

Lemieux Arika of Horseware. Ze hebben alleen niet allemaal van Horseware.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:18

help, mijn paard kan niet tegen regen :+ . In de winter is dat makkelijk op te lossen, dan leg ik haar gewoon een regendeken (0g) op. Maar nu een regendeken is te warm voor haar, daar staat ze onder te zweten. Zonder regendeken krijgt ze na verloop van tijd echter regenschurft of soortgelijke bacteriële infecties als het zo ontzettend veel regent. Ze heeft een schuilstal, maar gaat daar bij regen niet instaan.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 3-in-1 vliegendekens of met de fly liner van horseware? Ik heb een rambo protector voor haar en daar kan die dus in feite in, maar ik vraag me af of dat niet ook te warm zal zijn voor haar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:22

goldyc schreef:
help, mijn paard kan niet tegen regen :+ . In de winter is dat makkelijk op te lossen, dan leg ik haar gewoon een regendeken (0g) op. Maar nu een regendeken is te warm voor haar, daar staat ze onder te zweten. Zonder regendeken krijgt ze na verloop van tijd echter regenschurft of soortgelijke bacteriële infecties als het zo ontzettend veel regent. Ze heeft een schuilstal, maar gaat daar bij regen niet instaan.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 3-in-1 vliegendekens of met de fly liner van horseware? Ik heb een rambo protector voor haar en daar kan die dus in feite in, maar ik vraag me af of dat niet ook te warm zal zijn voor haar.

Mijn paard staat zoals vandaag met erg regenachtige dagen toch met een 0gr regendeken op... In de nacht uiteraard af.

Stalgenoten hebben zo'n vliegendeken met waterdichte rug en dit ziet er toch wel heel fijn uit. Mijn paard is alleen een sloper en die dekens zijn vrij kostbaar (en niet hufterproof), dus zelf heb ik ze niet.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:26

Mijn paard is zelf geen sloper maar haar kuddegenoten wel (vandaar rambo protector), daar maakte ik me inderdaad ook al zorgen om.
Ze staat 24/7 buiten in de zomer dus 'in de nacht af' is sowieso geen optie. Ze staat te zweten onder haar regendeken met deze temperaturen dus dat gaat ook echt niet helaas, anders was m'n probleem opgelost.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:28

Hier een Lemieux Showertek Arika voor mijn oude merrie met atrose in de rug en bij zulke dagen heeft ze die op.

Echter vind ik hem wel erg warm bij 25 graden of hoger dus dan gaat hij wel af.

Ik heb echter wel het gevoel dat het bij de Lemieux een vrij “dichte” gaas stof is, als ik de Rambo van een stalgenoot zie, is dat gaas veel dunner en “open” waardoor ze denk ik hun warmte beter kwijt kunnen.

Iemand die deze mening deelt?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:32

Ik heb de regen liners voor de Rambo protector besteld voor 2 paarden. Hopelijk morgen binnen dan kan ik wat erover vertellen.

De Rambo summer series heb ik gehad maar overleeft het hier helaas niet in de kudde. De stof is echt niet stevig genoeg dus duimen dat dit werkt. De protectors gaan beide al jaren mee

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:35

Ik heb de Rambo Summer Series nu opliggen. Ideaal voor deze temperaturen. 0 grams is inderdaad snel te warm als het overdag opeens een uurtje zonnig is of de wind weg gaat. De rug blijft droog en dat is het belangrijkste. Ik heb ook de Autumn Series besteld, deze lijkt me voor dit weer nog iets passender. Beetje afhankelijk van hoe warm het is en hoeveel zon er voorspeld is.

En ik dacht echt dat de mijne binnen 1 dag stuk zou zijn met de ruinen en jonge paarden in onze kudde maar (klopt heel hard af) tot nu toe is ie op wat kleine oppervlakkige haaltjes nog helemaal goed gebleven!

De liner lijkt me iets warmer dan de summer series maar ik denk wel een goed alternatief ook. Vast wel een stukje meer hufter proof!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:45

Ik ben een bitch, het is niet echt koud buiten. Ze staan gewoon zonder deken.
Mijn oudje met ppid en geen goede vacht meer, toen had ik wel een deken met dichte bovenkant. Maar die van mij zijn gezond dus ze zoeken het maar uit.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:00

Wat is eigenlijk het verschil tussen de autumn n de summer series?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:11

Piekosjj schreef:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de autumn n de summer series?

Ook benieuwd naar.

Ik heb de summer series opliggen en bij die aan houdende lange regen nu de liner erin. Klinkt warm, maar anders wordt het toch een wat kouwelijk dekentje en wil d'r rug graag warm en droog houden. Ze was er zojuist niet te warm onder, terwijl ze wel snel te warm heeft (en krijgt dan dikke benen). Ik hoop alleen niet dat de zon nog door komt vandaag. Iets wat ik normaal nooit zou hopen haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:20

Wiwabalia schreef:
Hier een Lemieux Showertek Arika voor mijn oude merrie met atrose in de rug en bij zulke dagen heeft ze die op.

Echter vind ik hem wel erg warm bij 25 graden of hoger dus dan gaat hij wel af.

Ik heb echter wel het gevoel dat het bij de Lemieux een vrij “dichte” gaas stof is, als ik de Rambo van een stalgenoot zie, is dat gaas veel dunner en “open” waardoor ze denk ik hun warmte beter kwijt kunnen.

Iemand die deze mening deelt?

Dat klopt! Ik heb de Lemieux teruggestuurd (niet om die reden), maar heb dus wel vergelijk. Heb de summerseries ook namelijk.
Die is veel meer open. Ook is de rug van ander materiaal wat beter ademt dan de Lemieux (dat is gewoon echt regendekenstof).

Heb mijn oudje die geschoren is vanwege PPID nu met de Summerseries lopen en een van de paarden loopt met de Amigo Aussie Allrounder. Daar loopt hij de hele zomer mee ipv vliegendeken. Zelfs met de 30+ geen druppel zweet, dus voor dit weer ook zeker niet te warm.
Mijn spanjaard die echt slecht weer haat loopt bloot..... sielugh :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:21

Celebi schreef:
Ik heb de Rambo Summer Series nu opliggen. Ideaal voor deze temperaturen. 0 grams is inderdaad snel te warm als het overdag opeens een uurtje zonnig is of de wind weg gaat. De rug blijft droog en dat is het belangrijkste. Ik heb ook de Autumn Series besteld, deze lijkt me voor dit weer nog iets passender. Beetje afhankelijk van hoe warm het is en hoeveel zon er voorspeld is.

En ik dacht echt dat de mijne binnen 1 dag stuk zou zijn met de ruinen en jonge paarden in onze kudde maar (klopt heel hard af) tot nu toe is ie op wat kleine oppervlakkige haaltjes nog helemaal goed gebleven!

De liner lijkt me iets warmer dan de summer series maar ik denk wel een goed alternatief ook. Vast wel een stukje meer hufter proof!

Ben benieuwd wat je er van vind! Zit er ook al een tijdje naar te kijken. Ben alleen niet zo'n fan van de disc-sluiting.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:26

Ik vind die regen liner ideaal van horseware. Vele malen lichter dan een regendeken en bij mij nooit doorgelekt. Wel warmer dan zonder liner natuurlijk maar vind het fijn 1 vliegendeken te hebben en de liner eronder te doen wanneer nodig.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:29

Disk sluiting werkt hier prima! Vond het ook even vervelend, zeker omdat ie in de eerste week al een keer los hing. Maar met goed dichtdoen en even nadrukken op het klittenband is ie eigenlijk nooit meer open gegaan erna. Vind de disk sluiting wel mooi sluiten bij de hals, ruimer nog dan de V sluiting. Alleen het klittenband eronder is wat onhandiger want er gaan sneller haren in zitten.

Het verschil met de summer en autumn series is dat de zijkanten van gaas zijn of dicht zijn. De Autumn is dunner dan een 0 grams outdoor dus veel luchtiger op warme dagen en de borst is van gaas dus wat extra ventilatie, maar natuurlijk niet zo waterdicht als een echte outdoor deken. De summer is aan de zijkant en voorkant volledig van gaas. Daar wordt je paard dus natter van op de zijkant van het lichaam.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:31

Celebi schreef:
Disk sluiting werkt hier prima! Vond het ook even vervelend, zeker omdat ie in de eerste week al een keer los hing. Maar met goed dichtdoen en even nadrukken op het klittenband is ie eigenlijk nooit meer open gegaan erna. Vind de disk sluiting wel mooi sluiten bij de hals, ruimer nog dan de V sluiting. Alleen het klittenband eronder is wat onhandiger want er gaan sneller haren in zitten.

Het verschil met de summer en autumn series is dat de zijkanten van gaas zijn of dicht zijn. De Autumn is dunner dan een 0 grams outdoor dus veel luchtiger op warme dagen en de borst is van gaas dus wat extra ventilatie, maar natuurlijk niet zo waterdicht als een echte outdoor deken. De summer is aan de zijkant en voorkant volledig van gaas. Daar wordt je paard dus natter van op de zijkant van het lichaam.

Oh dat klinkt wel als een interessante optie, mijn paard vindt die natte gaaskanten zo vervelend, dus bij langdurige regen doe ik toch een gewone regendeken op nu.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:33

Zag dat je bij de Autumn ook de gewone liners eronder kan doen. Dat maakt hem misschien ook wel wat meer flexibel. Nu doe ik onder elke deken gewoon m'n liners (QHP/HH you name it), maar onder de mesh van de summer series zou ik dat dan weer niet doen.

Bij mij gaat de borstsluiting onder de disc altijd open. De amigo bravo/rambo met clip v-sluiting hebben daar een dubbele klittenband zitten waardoor dat niet kan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:15

mavantos schreef:
goldyc schreef:

Mijn paard staat zoals vandaag met erg regenachtige dagen toch met een 0gr regendeken op... In de nacht uiteraard af.

Stalgenoten hebben zo'n vliegendeken met waterdichte rug en dit ziet er toch wel heel fijn uit. Mijn paard is alleen een sloper en die dekens zijn vrij kostbaar (en niet hufterproof), dus zelf heb ik ze niet.

Hier heb ik gisteren de oma's ook een dekentje op gelegd. Die van 30 staat onder een Bucas Atlantic en die van mij van 31 onder een Horseware Icelandic Wug.

Ik heb inmiddels wel haar Rambo Protector gepast, maar moet nog eens een keer de regenliner kopen. Wellicht is dat minder warm en ook goed genoeg is net als een 0 grams regendeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:41

Met gewone liners krijg je wel een zijknatte borst hè. Die liner die erbij zit is speciaal alleen de rug zodat de delen van die deken die niet waterproof zijn ook niet volzuigen met water.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:44

Ik heb de bucas sunshower, door het net aan de binnenkant wordt het geen plakkerige deken en kan het met deze temperaturen goed gebruikt worden zonder zweten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:44

Escada schreef:

De amigo bravo lijn heeft het liner systeem, en de rhino en rambo dekens (met gewone hals) vaak ook. Als je paard geen halve hals (wug) nodig heeft is de bravo prima. Kijk wel even wat voor sluiting het beste is voor je paard; recht, V-sluiting of disc

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:09

Celebi schreef:
Met gewone liners krijg je wel een zijknatte borst hè. Die liner die erbij zit is speciaal alleen de rug zodat de delen van die deken die niet waterproof zijn ook niet volzuigen met water.

Wel gek dat ze hem adverteren met gewone liner systeem ook. Al is dat dan missch meer voor de frisse tussen dagen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:48

manzano schreef:
Celebi schreef:

Wel gek dat ze hem adverteren met gewone liner systeem ook. Al is dat dan missch meer voor de frisse tussen dagen.

Ze bedoelen dan wel de bijpassende liners, die alleen op de rug liggen.
Op bijv dochorse zie je daar ook foto's van.