[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:43

Nies_ schreef:
Misschien een stukje met de haren mee scheren oid? Dat het net wat langer blijft, maar niet zo'n dik pak haar is. Zelf haal ik het er altijd vanaf.

Dat is misschien nog wel een goed idee idd! Ik ga t overwegen!

_helga_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:04

Wanneer scheren jullie?
Die van mij is onwijs aan het verharen
Is het dan slim om te scheren?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:18

Ben alweer volop aan het scheren ;)
Ja het kan wel, maar je moet er wel rekening mee houden dat je misschien en x vaker moet

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:25

Ik wil dit jaar weer hetzelfde patroon gaan scheren als afgelopen jaar.
Afgelopen jaar door omstandigheden pas in januari gedaan, maar dit jaar toch een maand of twee eerder denk ik.

Verharen is hier wel al wat begonnen, maar wil eigenlijk wachten tot de meeste winterharen erdoor zijn. Het zou mooi zijn als het weer maar 1x hoeft.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:44

Ik heb vanmiddag de moser max besteld, incl een extra setje messen! Hoop dat het een fijn apparaat is. Wil hem voornamelijk gebruiken voor het afscheren van de sokken van m'n tinker, maar ook om haar lijf gedeeltelijk te scheren.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:28

kaatje77 schreef:
Ben alweer volop aan het scheren ;)
Ja het kan wel, maar je moet er wel rekening mee houden dat je misschien en x vaker moet

Dankje dan wacht ik nog even. :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:32

Helga, mijne is ook al weer heerlijk geschoren. Meestal rond eind oktober nog een keer en vorig jaar heb ik hem in maart nogmaals gedaan. Shettenvacht en fanatiek (wedstrijdgericht) mennen is voor mijn pony een slechte combi. Als jij maar 1 keertje wilt scheren zou ik nog even afwachten.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:35

Mijn paarden beginnen nu ook te verharen maar ik hoop dat ik het scheren tot oktober uit kan stellen zodat ik dan niet 2/3 keer per dag dekens hoef te wisselen :D

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:13

Ik probeer het ook uit te stellen tot oktober!

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:14

Silver_Bolly schreef:
Ik heb vanmiddag de moser max besteld, incl een extra setje messen! Hoop dat het een fijn apparaat is. Wil hem voornamelijk gebruiken voor het afscheren van de sokken van m'n tinker, maar ook om haar lijf gedeeltelijk te scheren.

Ik scheer de benen van mijn Tinker er ook mee! Werkt top! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:19

Ik heb vandaag mijn merrie geschoren. Ze zat al zo fluffy in dr haren en na 10 min rijden zeiknat (in de late avonduurtjes) . Volgens mij kon ze het wel waarderen. :j
Kwam ook echt al een berg af :=

Ik gebruik trouwens de heiniger experience. Echt een fijne lichte en stille machine :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:49

Met dit warme weer hebben mijn shetlandermerrie en haar veulen het toch wel aardig warm. Aangezien de dagen korter beginnen te worden, begint de merrie al aardig wat wintervacht aan te maken. En het veulen heeft natuurlijk haar dikke veulenvacht wat ook superwarm is. Het liefst laat ik de natuur haar gang gaan normaal gesproken.. Behalve wen cushingpony worden ze nooit geschoren
Maar nu vertrekken we over 3 weken voor minimaal een jaar naar Frankrijk samen met deze 2 pony's. Aangezien we aardig zuidelijk zitten zal de winter daar een stuk zachter zijn dan hier.
Mijn vraag is, kan ik ze beter scheren of regelt de natuur dit zelf en past de vacht zich aan aan het klimaat?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:35

Ik scheer eind oktober, maar ga dit jaar in een bepaald patroon scheren, die ga ik eerst uittekenen.
Heb het patroon nog niet eerder voorbij zien komen.
Wil namelijk de hals/buik wel echt kaal, maar bij de kont wil ik graag dat het blijft zitten.
Maar niet in dat algemene jacht patroon.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:41

ik heb er vorig jaar ook eentje ong zo geschoren, onderhelft hals en dan de buik en zijkant schuin aflopend naar achteren

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:58

Emoe schreef:
Met dit warme weer hebben mijn shetlandermerrie en haar veulen het toch wel aardig warm. Aangezien de dagen korter beginnen te worden, begint de merrie al aardig wat wintervacht aan te maken. En het veulen heeft natuurlijk haar dikke veulenvacht wat ook superwarm is. Het liefst laat ik de natuur haar gang gaan normaal gesproken.. Behalve wen cushingpony worden ze nooit geschoren
Maar nu vertrekken we over 3 weken voor minimaal een jaar naar Frankrijk samen met deze 2 pony's. Aangezien we aardig zuidelijk zitten zal de winter daar een stuk zachter zijn dan hier.
Mijn vraag is, kan ik ze beter scheren of regelt de natuur dit zelf en past de vacht zich aan aan het klimaat?

Ik zal deze dan echt wel scheren hoor, Zuid Frankrijk heeft veel zachtere winters als Nederland en als ze het nu al zo warm hebben vind ik dat meer 'paardje pesten' dan de natuur zijn gang laten gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:11

Ik zou ze ook gewoon scheren. Als je nu scheert hebben ze tegen de tijd dat het winter is al weer een vacht en de kans is groot dat je dan zelfs geen dekens nodig hebt. Je zou ook nog kunnen overwegen om een jachtpatroon te scheren, dan zit je wat dekens betreft iets veiliger, mocht je die niet willen gebruiken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:26

Met een nieuw setje messen ging de Moser weer als een tierelier. Nu even kijken voor een winterdekentje voor de mini voor als het koud gaat worden. Overigens kwam hij gewoon erg lelijk uit zijn vacht, kreeg ook heel erg jeuk daarvan. Heb hem nog net kunnen verlossen voor deze warme dagen. Hij voelt zich kiplekker!! Hebben ook een Heiniger Experience besteld voor de grote paarden, veel makkelijker als ik dat zelf kan doen. Fijn om te horen dat die zo stil is! Had hiervoor een Sectolin Se 600, wat een rotding.. Enorme herrie, en hij wil nu opeens niet meer starten. Weg ermee :n En wauw wat komt je paard er mooi glimmend onder vandaan Euforie :)

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:13

Hey bokkers
Ik heb een Shet die ik 2 keer per week aan het werk zet. In de winter is ze dan altijd bezweet.
Is het handig om een patroon op haar te scheren zodat ze geen deken of hoeft maar wat minder snel/veel zweet? Hoor graag wat van jullie
Gr mij

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:13

Ik meld me ook weer, heb er al weer een goed aantal kaal geschoren!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:37

Ik heb 3 weken geleden alweer een fries van zn dikke vacht verlost.
Persoonlijk vind ik een streep onderzijde hals en onderzijde buik het meest ideaal zonder deken en toch effectief.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:05

Doe je dan de hele buik of alleen een streep?
Ik wil dit jaar pony soort van jachtmodel geven om te zien of we zonder dekens de winter door kunnen, maar ben zoekende naar welk model ik het best kan kiezen.... vorige winters ging ze altijd helemaal kaal. Is een kruising Welsh/NF en maakt nogal haar aan :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:39

Patroon 10, alleen doe ik de schouder niet en laat de streep tussen de voorbenen door naar de buik lopen. Dat vind ik zelf mooier.

Hmm de foto uploaden lukt niet...

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:42

[img]m
Laatst bijgewerkt door evelien11 op 04-02-24 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:38

Verkeerde foto denk ik? :P

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:57

Pony half geschoten _O- zijn de messen bot. Wie weet wat het kost om bij jorna Leeuwarden?