Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:21

Maar ik bedoel eigenlijk te zeggeon: als je je paard helemaal scheert krijgt hij het dan niet alsnog koud met een deken zonder hals? Omdat de hals toch geschoren is en "bloot"blijft?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:24

dat vraag ik me idd ook af

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:25

Ik heb mijn paard in de winter altijd geschoren (hele lijf maar zonder de benen) en die loopt meestal hele dagen in de paddock met een warme waterdichte deken zonder hals en dat gaat prima hoor! :j

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:28

MartineC1711 schreef:
Maar ik bedoel eigenlijk te zeggeon: als je je paard helemaal scheert krijgt hij het dan niet alsnog koud met een deken zonder hals? Omdat de hals toch geschoren is en "bloot"blijft?

Ligt aan de temperatuur als het erg koud is krijgt de mijne wel een hals op.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:07

Na veel wikken en wegen net de regendeken opgedaan, maar ik kreeg echt heel veel commentaar over mijn domme actie.......

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:11

Melody staat nu ook overdag met deze regen met een 0grams regendeken, Amor ga ik komende week of de week erna scheren en afhankelijk van de temperatuur eem deken op, ik denk 150/200grams.

snachts staan ze op stal en dan haal ik ze af.

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:13

Jep mijn verzorgpaard heeft sinds maandag een gevoerde regendeken op ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:16

jamiroquai schreef:
Na veel wikken en wegen net de regendeken opgedaan, maar ik kreeg echt heel veel commentaar over mijn domme actie.......

Waarom dom? Als jij het nodig vind, is jou paard, jij kent hem het beste.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:37

Ja, da weet ik wel, maar dat commentaar van anderen, daar baal ik van.

En als het dan niet geregend heeft, dan achteraf van die opmerkingen: Zie je wel, je hebt fout ingeschat...

Het is nu 20 graden en hij staat onder een regendeken. Op zich is dat natuurlijk niet nodig. Maar als het nou de hele nacht zo'n beetje regent, lijkt een jasje aan me toch wel lekker....

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:43

Mijn is altijd gezegt dat een paard ook niet zo gevoellig is aan benen en hals voor koude en regen.
Maar waar de nieren zitten, daar zullen ze het snelst koud hebben.
Waarom precies weetk niet

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:45

de mijne heeft een fleece gevoerde regendeken op

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:47

Bedankt voor je reactie Xiniee, is op zich wel logisch anders hadden uitrijdekens ook wel een hals gehad.. :)*

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:24

Mijn merrie heeft totaal nog geen wintervacht, dit is het eerste jaar dat ze zonder dekens komt. Omdat ze met wedstrijd pensioen is. Ze heeft het nog niet koud, maar als ze zo dun blijft in haar vacht ga ik toch wel aan dekentje denken. De merrie van mijn zusje heeft al behoorlijk vachtje. Maar die heeft wat friezenbloed, dus kan daar ook aan liggen.

Nadeel aan ongevoerde regendekens vind ik dat paarden hun haren niet meer overeind kunnen zetten. Een paard kan het dus sneller kouder krijgen met regendeken dan zonder omdat ze zich zelf niet warm kunnen houden.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:35

Je kunt m gewoon zonder zetten hoor, ik heb ook een paard heeft altijd wedstrijden gelopen en nu met pensioen, ze heeft geen deken op, ze redden zich wel. ik ken zat paarden die na hun wedstrijd cariere als fokmerrie worden gebruikt en dan dag en nacht in het land staan, zonder deken ook 's winters.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:49

van de week met die storm hadden we ze een dun zweetdekentje opgedaan, maar vanaf donderdag staan ze weer zonder, het is warm zat

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:01

Vanmiddag gaat-ie af en blijft-ie af. Er wordt bjijna geen neerslag verwacht.

We zijn een soort roulatiesysteem met de eigenaren aan het opzetten om de paarden te checken af en toe, de stalhouder wil helaas niet meewerken. Die ziet al dat gedoe met alemaal dekens niet zitten. Heeft zijn eigen paarden ook zonder dekens staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:02

nou hier komt de regen al een uur met bakken naar beneden en ben ik blij dat ze onder een regendekentje staat...
't is maar een graad of 14...

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:04

De mijne staat overdag met een zomerdeken op stal en sinds 3 dagen als die naar buiten gaat een ongevoerd regendeken op.
Op deze manier hoop ik zijn dikke vacht tegen te gaan en hoop dat ik hem net als vorige winter niet hoef te scheren.

Wel merk ik dat de vacht op zijn hals iets wat dikker word, maarja om hem nu al met hals op te zetten vind ik ook wat ver gaan.

Mijn shet is echter ondertussen al een echte beer aan het worden :D

jamiroquai: Jammer altijd dat mensen zich zo met andere moeten bemoeien, het is jouw paard en jij bepaald wat daar goed voor is en daar hebben jouw stalgenootjes niks mee te maken. Tuurlijk is het fijn als mensen je advies geven, maar het moet wel bij advies blijven ;) ! Van zulke dingen moet je je niks aantrekken en zelf beslissen wat jij fijn vind.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:07

De mijne hebben sinds gisteren weer 's nachts de dekens om. En over een paar weken gaan ze dag en nacht onder de dekens.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:09

jamiroquai schreef:
Vanmiddag gaat-ie af en blijft-ie af. Er wordt bjijna geen neerslag verwacht.

We zijn een soort roulatiesysteem met de eigenaren aan het opzetten om de paarden te checken af en toe, de stalhouder wil helaas niet meewerken. Die ziet al dat gedoe met alemaal dekens niet zitten. Heeft zijn eigen paarden ook zonder dekens staan.

snap wel dat de stalhouder daar niet aan begint, dan is ie per dag een veel tijd kwijt aan alleen al het op af afdoen van dekens, op de meeste stallen word dit niet voor je gedaan of je moet er extra voor betalen, poultje maken is dan wel zo handig.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:09

Ik heb een vraag. Ik ben mij een beetje aan het oriënteren over dekens ed. Stel, je wilt een deken om ervoor te zorgen dat de vacht dunner blijft. Dus zonder scheren, wat raden jullie dan aan?

(Ik heb niet de mogelijkheid om hem voor alleen 's nachts op te doen om op te bouwen, helaas, kan hem niet 's avonds op doen en 's ochtends weer af namelijk)

Ik ben namelijk aan het twijfelen, heb de optie gekregen, en het is mijn eerste winter met dit paard.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:10

Nouvel schreef:
nou hier komt de regen al een uur met bakken naar beneden en ben ik blij dat ze onder een regendekentje staat...
't is maar een graad of 14...

Hier ook, hele dag regen en 10 graden. %)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:12

hier zonnetje omgeving arnhem, wij zullen het nog krijgen denk ik.

inney: das lastig als je nog niet kan wisselen, de tempraturen zijn nu nog te verschillend.
wat je wel kan doen is nu nog gewoon zonder deken laten staan, zodra de tempraturen overdag onder bijvoorbeeld tien graden komen, je paardje met de haren mee laten scheren, en dan leg je een gevoerde deken op, dit kan dan een tijd om blijven tot het nog kouder word en dan leg je er weer voor een langere tijd een dikkere deken op.

nu is het regelmatig overdag nog een graden of 17, naar mijn idee is dat best warm om al met een deken op te staan maar dat is persoonlijk
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 18-09-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:14

Inney schreef:
Ik heb een vraag. Ik ben mij een beetje aan het oriënteren over dekens ed. Stel, je wilt een deken om ervoor te zorgen dat de vacht dunner blijft. Dus zonder scheren, wat raden jullie dan aan?

(Ik heb niet de mogelijkheid om hem voor alleen 's nachts op te doen om op te bouwen, helaas, kan hem niet 's avonds op doen en 's ochtends weer af namelijk)

Ik ben namelijk aan het twijfelen, heb de optie gekregen, en het is mijn eerste winter met dit paard.

een thermodeken, maar eigenlijk zou ik dan zelf nu 2 dekens kopen, 1 met 100-200 grams vulling en 1 dikke van 350 gram of meer voor als het echt koud is, op super koude dagen kan je dan de 100-200 grams er nog eens onder doen, maar sommige paarden maken altijd veel vacht aan en sommige krijgen nooit een dikke vacht dus 100 zekerheid heb je niet, maar hiermee kom je al een heel eind.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:17

MartineC1711 schreef:

vrij snel komt daar toch weer haar op, al zal het niet zo dik zijn als dat je het niet geschoren hebt, die van mij hebben nog nooit halsen omgehad (oke mn zweetdeken heeft een hals) maar dit gaat prima