Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:14

Op zich moet het wisselen van dekens ook niet nodig zijn, paard heeft al een vacht. Mij gaat het niet om de kou, maar om de regen, in combinatie met de koelere nacht.
Alshet bv motregent bij 10 graden s'nachts wil ik wel graag een regendeken voor hem. Maar als het droog blijft.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:19

Het verbaast mij dat er al zoveel paarden een deken op hebben, het is nog steeds 18 graden...ze hebben zo weinig zon gehad de afgelopen 2 maanden, die paar strepen die ze nog op kunnen vangen voor hun vitamine D is nu dus ook voorbij.

100 grams lees ik zelfs...paarden hebben het veel minder snel koud en als ze ook nog op de wei staan,dan is nu vertering gaande, wat hun warm houdt.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:26

ik heb hier ook baggerweinig zon gezien, en ondanks die 18 graden liep ik ook met vest en jas op stal rond, veel wind maakt het ook koud(hier aan de kust iig)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:28

Mijne staat ook alweer onder een deken.
Hij heeft een kort vachtje en maakt graag gebruik van de schuilstal, hij staat 24/7 buiten.
Hij heeft een 100grams regendeken op met half halsje. (iig snachts en als het overdag regenachtig is, met mooi warm weer gaat ie af overdag)

Ook juist omdat hij 24/7 op het land staat en we regelmatig rijden hou ik hem liever wat korter in het haar ivm zweten en opdrogen na het rijden.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:28

Ja, aan de kust id het natuurlijk weer heel anders dan in het zuiden.

Vannacht veel regen maar niet koud, 11 graden. Beestje staat redelijk beschut- onder bomen en niet in de volle wind.

Gegendeken opdoen of niet???? HELP!!!!!!!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:30

jamiroquai: Ga op je gevoel af en kijk naar je paardje of hij/zij er echt last van heeft als het wat kouder/natter wordt.
Mijne is een miepert met regen en kou :') (of hij is gewoon verwend :o )

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:36

Voor mijn gevoel mag hij wel een jas aan vanavond. <aar de stalbaas zegt dat je dat dan elke nacht moet blijven doen, ook als het niet regent.

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:37

Hier in het Noorden is het vannacht en gisteren toch wat kouder geworden heb ondanks dat de mijne lekker (noodgedwongen dat dan weer wel) het hele jaar in het land loopt dus ook het bijbehorende vachtje (beginnende) toch maar een deken opgelegd
Ben erg aan het twijfelen of het te vroeg f zelfs helemaal nodig was ook omdat de planning is dit jaar en begin volgend jaar toch geen wedstrijd te rijden

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:51

Die van mij staan dag en nacht buiten, ook de winter en nooit met welk deken dan ook. Kunnen natuurlijk wel schuilen maar soms staan ze uren in de sneeuw te spelen en zijn ze doorweekt maar nog altijd geen koud.

Een deken heeft meer nadelen dan voordelen, vind het zo belachelijk eingelijk.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:57

Xiniee: Uit nieuwschierigheid, wat zijn de nadelen volgens jou? gezien je het belachelijk vindt :)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:08

Als je paard er ergens mee blijft haken ofzo, en hij pannikeert.
Of als die het uit krijgt of kapot getrokken krijgt is die direct verkouden.
Een paard heeft dat allemaal niet nodig !
:-)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:09

Oke bedankt voor je uitleg :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:19

Xinee: Dat veralgemenen dat je doet, daar krijg ik de kriebels van. Je moet individueel zien van paard tot paard.

Mijn pony heeft op het moment geen deken op maar die gaat er wel één opkrijgen als de temp daalt onder de 12 à 15 gr, ook alleen als de temp standvastig is, ik doe niet aan deken op , deken af wat in mijn ogen niet goed is. Het is ofwel deken op, of af.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:19

Neskolay schreef:

:D ze is 14 :D

en Xiniee ik zag in je profiel dat je met westernzadel rijd :j
maar daar moet je wel een dikke pad onder leggen, deze is echt te dun
op 1 foto zie je goed dat het zadel in de schouder gedrukt word.
helemaal bij zo`n westernzadel als jij hebt is de pad erg belangrijk. :j

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:22

mirgino schreef:
Neskolay schreef:

:D ze is 14 :D

en Xiniee ik zag in je profiel dat je met westernzadel rijd :j
maar daar moet je wel een dikke pad onder leggen, deze is echt te dun
op 1 foto zie je goed dat het zadel in de schouder gedrukt word.
helemaal bij zo`n westernzadel als jij hebt is de pad erg belangrijk. :j

Dat had ik niet eens gezien :') :')
Ik laat mijn paard echt niet zonder deken nu staan hoor :)) was meer zo van uhu okee...

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:52

Snap niet echt dat je over mijn leeftijd begint, dat heeft er weinig mee te maken zie je.
En IK gedraag me eerder als een volwassenen. Eerder dan die volwassenen die op iemand's leeftijd geen reageren.
Want dat is niet zo volwassen als ik volwassen ben, snap je ?

Verder is mijn blauwe pad redelijk dun, daarom dat er een grijs padje van een ong cm onder ligt.

Verder nog iets te zeggen over het onderwerp ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:47

Dekens nadelen vond ik ook altijd, vond het ook dood eng dekens hele dagen op laten.... wat als het ging schuren?? ging blijven haken?? verschuiven?? etc etc etc. Maar ben blij dat ik toch de stap heb genomen en vond het vorige winter wel fijn voor mijn merrie. Ze is gelukkig geen deken plukker, niet moeilijk, andere paarden trekken er niet aan (die mogen toch niet in haar buurt komen ;)) en als ze goed passen gaan ze ook niet zomaar af. Extra elastiekje om de sluitingen zodat die niet zomaar open gaan etc. Werkt prima :)

Tijdens het longeren begon het te gieten, en eigenlijk had ik haar daanra weer terug in het land willen zetten... maar nat paard + wat warm in de regen en wind zetten vond ik niet zo grappig. Deken op gooien ook niet op een nat paard, dus heb ze maar vervroegd naar binnen gehaald helaas. Morgen denk ik met regendek naar buiten.

Overigens mijn nieuwe 50 gram regendeken van bucas binnen, wat is die mooi zeg!! Prachtig zwart met gele bies/lettertjes, woei!

Hij steekt wel een hoop uit achter haar billen, maar goed, dan blijven die ook lekekr warmer en droger ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:52

Tancreda4 schreef:
Dekens nadelen vond ik ook altijd, vond het ook dood eng dekens hele dagen op laten.... wat als het ging schuren?? ging blijven haken?? verschuiven?? etc etc etc. Maar ben blij dat ik toch de stap heb genomen en vond het vorige winter wel fijn voor mijn merrie. Ze is gelukkig geen deken plukker, niet moeilijk, andere paarden trekken er niet aan (die mogen toch niet in haar buurt komen ;)) en als ze goed passen gaan ze ook niet zomaar af. Extra elastiekje om de sluitingen zodat die niet zomaar open gaan etc. Werkt prima :)

Tijdens het longeren begon het te gieten, en eigenlijk had ik haar daanra weer terug in het land willen zetten... maar nat paard + wat warm in de regen en wind zetten vond ik niet zo grappig. Deken op gooien ook niet op een nat paard, dus heb ze maar vervroegd naar binnen gehaald helaas. Morgen denk ik met regendek naar buiten.

Overigens mijn nieuwe 50 gram regendeken van bucas binnen, wat is die mooi zeg!! Prachtig zwart met gele bies/lettertjes, woei!

Hij steekt wel een hoop uit achter haar billen, maar goed, dan blijven die ook lekekr warmer en droger ;)

:D ik heb hem ook :j
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C06176.jpg

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:55

Corellaa schreef:
jamiroquai schreef:
Bedoel je dat hij na het scheren veel feller werd? /3 Daar heb ik nog niet eens aan gedacht- ik ben niet zo van de pittige paarden.....

Ik moet ook afwegen: moet mijn paardje de hele winter met dikke dekens zeulen, omdat ik niet de tijd heb om hem te laten drogen na het werk en hem laat scheren?

Ik denk dat ik hem voorlopig gewoon zo laat staan, vandaag was het over 20 graden. Als ik hem nu een deken opleg, krijg ik gewetensbezwaren.. :=

Als het kouder wordt doe ik dan wel een dikkere deken. Vorig jaar had hij als dikste een fleece regendeken en een fleece eronder. Dat is ook niet veel natuurlijk.
Dan begin ik niet eerder met dekens, maar ik maak ze wel dikker. :brr:

De meeste paarden worden idd wat feller als je ze geschoren hebt. Logisch ook he..
Wanneer je je paard niet scheert en je gaat rijden krijgt hij het snel warm en zal hij zich niet zo heel druk mee maken want dan krijgt hij het alleen maar warmer.
Zonder die vacht krijg hij lekker de frisheid op zn huid/vacht en dan kan het niet op natuurlijk! dan moet je wel ff rijden voor dat hij het écht warm heeft ;)

Mijn paard heeft nu ook al een redelijk vachtje.. ik wil hem begin oktober scheren. Ik scheer elk jaar en ik vind het heerlijk! met die dikke vacht droogt hij amper op en hij staat gewoon op het land dus dan heb je grotere kans dat hij ziek word (natte vacht, koude wind erop).
Dus dan scheren en lekker inpakken :)

Staat jouw paard straks 24/7 op het land? Mag ik vragen wat voor deken jij opdoet als je hem helemaal scheert? :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:56

ziet er fijn uit die bucas deken :j
ik ben ook nogsteeds opzoek naar de all in one zodat ie als het goed is gewoon 1 deken opkan komende winter :j

ik heb overigens nu de 100 grams erop liggen en hij voelt er prima onder :j
hij loopt overdag buiten , en snachts in een buitenstal :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:58

Mirgino hij is mooooi :)) Zonde dat ze weer vies worden met het dragen :P
Ik vond de andere ook al zo gaaf, heb ook de smartex rain is het volgens mij (100 gram) en dan de lichtbruine, daar was ik ook al verliefd op.

Afbeelding

Heb ook een 0 gram freedom, maar dat is een paarse en toch wat minder sjiek :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:59

All in one lijkt mij ook wel fijn, maar waarschijnlijk te dik voor mijn merrie. Ze staat veel op stal in de winter, en maar een paar uurtjes buiten. Ze heeft afgelopen winter met de 100 gram bucas gelopen, en met aanhoudende vrieskou een 100 gram onderdeken erbij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:00

:D ik heb de freedom 200gr maar vind die minder liggen op hem [ is te koop]

ik vind van Bucas jammer dat ze fleece dekens hebben , mijn paard word daar enorm statisch van :j

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:04

jamiroquai schreef:
Maar als je de hals van een paard scheert en je legt de deken op de rug, heeft-ie het daar toch nog warm?

En koud op de hals, zeker met regen.. Er staan toch veel paarden met een deken zonder hals....

Weet iemand hoe dit eigenlijk zit?
Als je met een dikke winterjas en blote benen naar buiten gaat bij -5 heb je het toch nog steeds koud? Een paard ook?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:10

Ik scheer de benen nooit. Juist daarom.