Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Neskolay schreef:Oke bedankt voor je uitleg
mirgino schreef:Neskolay schreef:Oke bedankt voor je uitleg
ze is 14
![]()
en Xiniee ik zag in je profiel dat je met westernzadel rijd![]()
maar daar moet je wel een dikke pad onder leggen, deze is echt te dun
op 1 foto zie je goed dat het zadel in de schouder gedrukt word.
helemaal bij zo`n westernzadel als jij hebt is de pad erg belangrijk.
Tancreda4 schreef:Dekens nadelen vond ik ook altijd, vond het ook dood eng dekens hele dagen op laten.... wat als het ging schuren?? ging blijven haken?? verschuiven?? etc etc etc. Maar ben blij dat ik toch de stap heb genomen en vond het vorige winter wel fijn voor mijn merrie. Ze is gelukkig geen deken plukker, niet moeilijk, andere paarden trekken er niet aan (die mogen toch niet in haar buurt komen) en als ze goed passen gaan ze ook niet zomaar af. Extra elastiekje om de sluitingen zodat die niet zomaar open gaan etc. Werkt prima
![]()
Tijdens het longeren begon het te gieten, en eigenlijk had ik haar daanra weer terug in het land willen zetten... maar nat paard + wat warm in de regen en wind zetten vond ik niet zo grappig. Deken op gooien ook niet op een nat paard, dus heb ze maar vervroegd naar binnen gehaald helaas. Morgen denk ik met regendek naar buiten.
Overigens mijn nieuwe 50 gram regendeken van bucas binnen, wat is die mooi zeg!! Prachtig zwart met gele bies/lettertjes, woei!
Hij steekt wel een hoop uit achter haar billen, maar goed, dan blijven die ook lekekr warmer en droger
Corellaa schreef:jamiroquai schreef:Bedoel je dat hij na het scheren veel feller werd?Daar heb ik nog niet eens aan gedacht- ik ben niet zo van de pittige paarden.....
Ik moet ook afwegen: moet mijn paardje de hele winter met dikke dekens zeulen, omdat ik niet de tijd heb om hem te laten drogen na het werk en hem laat scheren?
Ik denk dat ik hem voorlopig gewoon zo laat staan, vandaag was het over 20 graden. Als ik hem nu een deken opleg, krijg ik gewetensbezwaren..![]()
Als het kouder wordt doe ik dan wel een dikkere deken. Vorig jaar had hij als dikste een fleece regendeken en een fleece eronder. Dat is ook niet veel natuurlijk.
Dan begin ik niet eerder met dekens, maar ik maak ze wel dikker.
De meeste paarden worden idd wat feller als je ze geschoren hebt. Logisch ook he..
Wanneer je je paard niet scheert en je gaat rijden krijgt hij het snel warm en zal hij zich niet zo heel druk mee maken want dan krijgt hij het alleen maar warmer.
Zonder die vacht krijg hij lekker de frisheid op zn huid/vacht en dan kan het niet op natuurlijk! dan moet je wel ff rijden voor dat hij het écht warm heeft
Mijn paard heeft nu ook al een redelijk vachtje.. ik wil hem begin oktober scheren. Ik scheer elk jaar en ik vind het heerlijk! met die dikke vacht droogt hij amper op en hij staat gewoon op het land dus dan heb je grotere kans dat hij ziek word (natte vacht, koude wind erop).
Dus dan scheren en lekker inpakken
jamiroquai schreef:Maar als je de hals van een paard scheert en je legt de deken op de rug, heeft-ie het daar toch nog warm?
En koud op de hals, zeker met regen.. Er staan toch veel paarden met een deken zonder hals....