Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:03

Ragdollcat schreef:
Jolienn schreef:
Mijn 18 jarige arabier heeft sinds 1 a 1,5 week de ongevoerde regendeken weer op. Hij vindt het echt helemaal niets buiten zonder deken, en met regen en wind heeft hij echt ontzettend snel koud. Met deken is hij een stuk vrolijker en actiever, dus merk aan hem dat het "nodig" is. (Nodig is het natuurlijk nooit, want het is niet de natuur).

Het is wel nodig want het is geen wild paard en dus niet zo gehard.

Sorry hoor maar het is niet altijd nodig :n Als ik mijn KWPNers zonder deken laat staan dan krijgen ze gewoon een dikke wintervacht en dat zijn ook geen geharde wilde paarden. Nu staat een arabier meestal met een nog dunnere vacht dus kun je ze helpen door een deken op te gooien (imo hetzelfde als bij oude paarden die slecht vacht aanmaken) maar ook die kunnen een dikke wintervacht aanmaken waardoor een deken niet nodig is. ;)

Mizsz_Kitty

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:48

zeker, mijn oude bijrijdpony, arabier, kreeg nooit deken op en die zat net zo dik in zijn vacht als de andere ponys op stal.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:33

Lusitano schreef:
Ik wilde dat die van mij zonder deken kon maar de regen van de afgelopen weken met wind en temperaturen onder de 20 graden is hem niet goed bevallen. De kilo's vliegen er af en hij staat de hele dag chagrijnig met zijn haren omhoog.... Toch maar een deken er op. Ongevoerd, dat wel! :D

Maar daar krijgt je paardje het alleen maar kouder van, want hij kan nu z'n haren niet recht op zetten.. Dus zou toch maar 100 of 200 gram op doen dan als ik jou was! Naakt met een regenjasje buiten staan is voor ons ook niet prettig, dan doe je er toch wel een truitje onder ;)

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:18

Mijn paard heeft afgelopen week een paar dagen de ongevoerde regendeken op gehad. Het was hier toen rond de 15 á 16 graden. Vandaag loopt 'ie weer lekker zonder, de zon schijnt en het is een aangenaam temperatuurtje.

Helaas moet vanavond de ongevoerde deken er weer op, het wordt morgen weer minder.

Hij staat overigens 's nachts op stal en overdag in het weiland of in de paddock.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:59

Talisa schreef:
Lusitano schreef:
Ik wilde dat die van mij zonder deken kon maar de regen van de afgelopen weken met wind en temperaturen onder de 20 graden is hem niet goed bevallen. De kilo's vliegen er af en hij staat de hele dag chagrijnig met zijn haren omhoog.... Toch maar een deken er op. Ongevoerd, dat wel! :D

Maar daar krijgt je paardje het alleen maar kouder van, want hij kan nu z'n haren niet recht op zetten.. Dus zou toch maar 100 of 200 gram op doen dan als ik jou was! Naakt met een regenjasje buiten staan is voor ons ook niet prettig, dan doe je er toch wel een truitje onder ;)

Hier ben ik echt niet mee eens.. Mijn paard is dit najaar al 2x geschoren. De eerste keer
had ze echt geen deken nodig, maar sinds de 2e keer (2 weken terug) heeft ze een regendekentje op.
Ze voelt er lekker warm onder, maar als ik geen deken opleg voelt ze fris aan (te koud)
en als ik er een 100 grams opleg, zweet ze eronder. Dus een regendekentje zorgt echt wel
voor warmte :j

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:24

de mijne heb ik sinds een week de vliegendeken eraf. en gewoon lekker onder een ongevoerde regendeken. Doe hem niet meer op of af. ik ben niet in de gelegenheid om er een paar keer per dag dagelijks heen te gaan. Nu staat ze onder een zomer+regendeken

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:42

Mijn regendeken heeft een katoenen voering, ik neem aan dat dat telt als een ongevoerde regendeken? Ik heb er ook 1 met fleece, maar die gebruik ik nog niet!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:44

Mijn pony staat nu onder een regendeken, en die haal ik er nu ook niet meer af, hooguit overdag als het warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:53

Ik zit heel erg te twijfelen. Mijn Fjord heb ik vorig jaar onder een regendeken gezet met weer zoals nu.
Hij kreeg toen alsnog een dikke wintervacht en heb hem daarom laten scheren. Met rijden werd hij toen een enorme bom, waardoor ik niet veel met hem kon. Daarom wilde ik hem dit jaar gewoon zijn vacht laten houden om te kijken hoe dat zal gaan, ook dekenloos. Ik zit nu alleen te twijfelen of ik hem toch niet onder een deken zal zetten, nu ongevoerde regendeken als ik begin. Moeilijk moeilijk.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:03

heb voor vannacht de 100 grams erop gelegd .

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:09

Bedoel je dat hij na het scheren veel feller werd? /3 Daar heb ik nog niet eens aan gedacht- ik ben niet zo van de pittige paarden.....

Ik moet ook afwegen: moet mijn paardje de hele winter met dikke dekens zeulen, omdat ik niet de tijd heb om hem te laten drogen na het werk en hem laat scheren?

Ik denk dat ik hem voorlopig gewoon zo laat staan, vandaag was het over 20 graden. Als ik hem nu een deken opleg, krijg ik gewetensbezwaren.. :=

Als het kouder wordt doe ik dan wel een dikkere deken. Vorig jaar had hij als dikste een fleece regendeken en een fleece eronder. Dat is ook niet veel natuurlijk.
Dan begin ik niet eerder met dekens, maar ik maak ze wel dikker. :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:20

Ja hij werd enorm fel, en daar heb ik dus even geen zin in omdat er dan ook totaal geen ontspanning is bij hem. Dus dat durf ik nu even, nu het net weer lekker gaat, niet aan. :n

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:04

Ik had hem onder een ongevoerde regendeken staan maar dan staat hij er toch onder te zweten. Nu staat hij wel s'avonds met zijn haren overeind. Dus weet het nog niet zo goed. Aan de ene kant denk ik hup die deken erop.... Wil niet scheren maar wel voorkomen dat hij haar krijgt. Maarja als ik om half 9 op stal kom en hij begint rond zijn borst te zweten..... Dilemma's!!! Maarja gelukkig ben ik wel 6 ochtenden in de week en 5 avonden in de week in staat om de deken op en af te doen. Nu is het alleen zo dat degene die mijn paard doet als ik er niet ben er tegen is dat die deken op ligt en zij dus niet de deken wil wisselen!
Maar als ik zo het weerbericht in de gaten houd wordt het nu weer minder en gaat zondagavond gewoon lekker het dekentje op en blijft het daarna op! Gewoon lekker een ongevoerde regendeken en daarna 200 grams en dan een Bucas die van 10 graden tot -20 op kan liggen dus dan heeft hij het altijd wel lekker warm!!!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:27

Mn ponys maken al redelijk hun vacht aan.
Als je met de haren mee scheert, de hals, het hoofd en de benen laat ik ongeschoren, volstaat een honderdgrams dan om mee te beginnen?

Het makkelijkste is dekenloos, doe veel grondwerk in stap dus bezweet raken ze niet.
Overdag buiten, vrij open vlakte zonder schuilplaats, avonden op stal in een schuur, paar graden minder koud dan buiten maar wel beschut.... maar ben bang dat ze het koud krijgen zonder dek.... zit tussen mn oren denk ik he

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:45

Ik zit ook te bedenken: alsik in de winter veel grondwerk en agility ga doen, daar gaat hij niet van zweten, en lekker buiten stappen.
1 keer in de week les, en dan de moeite nemen om fatsoendelijk te laten drogen. Voor de rest, als het wat koeder wordt, dag en nacht dezelfde deken, in de volgorde: katongevoerde regendeken, fleece gevoerde regendeken, 3oo grams regendeken. Gewoon 24 uur door. Ik denk dat dat een redelijke oplossing is voor mij.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:47

Als je veel grondwerk doet idd is het niet echt nodig denk ik.
Mn pony loopt al weg als ik met een deken aan kom dus leuk vind hij het niet.

Wel heeft hij een hekel aan regen en kan dus niet schuilen, afgelopen vier jaar heeft hij al elke winter een dek opgehad.
Vraag me af of ik dan ineens kan zeggen nu doe je het maar zonder deken

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:00

monica08 schreef:
Die van mij krijgt na het weekend haar deken op. Zaterdag wordt het warm en daarna blijft het wat kouder. Als ze naar buiten gaan dan krijgt ze voorlopig een 0 grams regendeken op en als ze binnen blijven (in binnenbak) gooi ik er eerst een zomerdekentje op.
Heb naast deze 2 dekens nog een 100/150 grams regendeken en een 250 grams winterdeken. Paard krijgt geen teddy vacht gelukkig. :)

Heb sinds woensdag weer een deken op.
Eerst eerst katoenen zomerdekentje maar straks gooi ik haar herfst deken (zomerdeken met fleece voering) er weer op. Nachten worden toch al weer kouder.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:12

jamiroquai schreef:
Bedoel je dat hij na het scheren veel feller werd? /3 Daar heb ik nog niet eens aan gedacht- ik ben niet zo van de pittige paarden.....

Ik moet ook afwegen: moet mijn paardje de hele winter met dikke dekens zeulen, omdat ik niet de tijd heb om hem te laten drogen na het werk en hem laat scheren?

Ik denk dat ik hem voorlopig gewoon zo laat staan, vandaag was het over 20 graden. Als ik hem nu een deken opleg, krijg ik gewetensbezwaren.. :=

Als het kouder wordt doe ik dan wel een dikkere deken. Vorig jaar had hij als dikste een fleece regendeken en een fleece eronder. Dat is ook niet veel natuurlijk.
Dan begin ik niet eerder met dekens, maar ik maak ze wel dikker. :brr:

De meeste paarden worden idd wat feller als je ze geschoren hebt. Logisch ook he..
Wanneer je je paard niet scheert en je gaat rijden krijgt hij het snel warm en zal hij zich niet zo heel druk mee maken want dan krijgt hij het alleen maar warmer.
Zonder die vacht krijg hij lekker de frisheid op zn huid/vacht en dan kan het niet op natuurlijk! dan moet je wel ff rijden voor dat hij het écht warm heeft ;)

Mijn paard heeft nu ook al een redelijk vachtje.. ik wil hem begin oktober scheren. Ik scheer elk jaar en ik vind het heerlijk! met die dikke vacht droogt hij amper op en hij staat gewoon op het land dus dan heb je grotere kans dat hij ziek word (natte vacht, koude wind erop).
Dus dan scheren en lekker inpakken :)

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:37

Die van mij staat nu lekker in haar bloot lijf, vanavond gaat er maar weer een ongevoerde regendeken op, vanacht gaat het weer wat afkoelen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:43

Hier ook nog steeds naakt hoor.
Is 's nachts nog niet onder de 10 graden, en overdag rond de 17/18.

Even een vraag:

Kan je de dekens gewoon af laten, en dan oktober/november scheren, dan pas de dekens op?

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:45

daNiielle_ schreef:
Hier ook nog steeds naakt hoor.
Is 's nachts nog niet onder de 10 graden, en overdag rond de 17/18.

Even een vraag:

Kan je de dekens gewoon af laten, en dan oktober/november scheren, dan pas de dekens op?

Tuurlijk kan dat, nadat ze geschoren zijn hebben ze zeker een deken nodig, maar eind oktober kan het soms al flink koud zijn en dan zou ik toch een deken opleggen.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:51

Ik doe overdag een regendeken op en nachts een zomerdekentje.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:51

hier is het van de week snachts al zes graden geweest.
best brr alweer

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:54

Nijnteee schreef:
Ik doe overdag een regendeken op en nachts een zomerdekentje.

Dus overdag staat hij warmer als 's nachts?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:55

hmm afgelopen winter liep mn pony ook gewoon zowel overdag als in de nacht met een 100 grams op.
ging niet elke avond een dikkere deken opleggen en smorgens weer een dunnere, ging prima