[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:26

dmuts schreef:
Kunnen we geen dekenpas/dekenmaakservice opzetten?
Mijn paard met brede schouders kreeg plekken van de protector, beide sluitingen. De amigo met disc gaat open. De presteq big neck schuift naar de (vrij zware) sluitingen toe. Ik heb nu een bucas big neck maar die schuift iets naar rechts en geeft wat gerommel aan de onderkant van zn schoft. Nu maar een shires besteld om te proberen.
Wonderlijk hoe moeilijk vliegendekens zijn, terwijl hij prima in de amigo bravo met disc past in de winter

Ik ben hele benieuwd hoe die gaat passen, hier ook brede schouders, vette nek en korte rug, hele lastige combinatie ;(

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:29

Cinnepin schreef:
Ach de rambo blijft mooi liggen, schuurt niet etc dus ik vind het prima. Trekt niet strak op de schoft ;)

Vaak komt dat met tijd en wijle, het is wel belangrijk om je dekens niet te groot te kopen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:04

Wiwabalia schreef:
Cinnepin schreef:
Ach de rambo blijft mooi liggen, schuurt niet etc dus ik vind het prima. Trekt niet strak op de schoft ;)

Vaak komt dat met tijd en wijle, het is wel belangrijk om je dekens niet te groot te kopen.

Yup, zo ging dat hier ook. De protector valt gewoon in een rare, afwijkende maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:27

Dat komt inderdaad met de tijd wel :=

Te grote dekens wat die van jouw zeker is gaan na een poosje trekken en schuren. Zeker na een poos gebruik als ze ook nog wat uitlubberen.

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:01

Ik heb zaterdag de Arika Shower-Tek besteld bij Agradi en ze worden zo al bezorgd. Echt snel!
Ben heel benieuwd hoe hij is en past.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:42

Hij heeft hem met droog weer dag en nacht om. Hij doet er van alles mee, rollen etc. Nog niks gemerkt. Terwijl ik ooit een qhp had en daar zag je gelijk schuurplekken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:16

Soms komen drukplekken later, vaak te herkennen aan de witte haren.

Ik zag het destijds ook niet zo 123, maar een jaar later zag je het aan de witte haren op haar schoft. Zelfde als met mijn hoofdstel destijds (Rambo Micklem), drukplek kwam pas veel later.

Kijk anders via Youtube het filmpje van Bucas zelf, hoe de juiste dekenmaat te nemen. Die leggen het daar goed in uit. 80% van de paardeneigenaren koopt de dekens te groot.

Schuurplekken zijn iets anders dan drukplekken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:23

Wiwabalia schreef:
Soms komen drukplekken later, vaak te herkennen aan de witte haren.

Ik zag het destijds ook niet zo 123, maar een jaar later zag je het aan de witte haren op haar schoft. Zelfde als met mijn hoofdstel destijds (Rambo Micklem), drukplek kwam pas veel later.

Kijk anders via Youtube het filmpje van Bucas zelf, hoe de juiste dekenmaat te nemen. Die leggen het daar goed in uit. 80% van de paardeneigenaren koopt de dekens te groot.

Schuurplekken zijn iets anders dan drukplekken.

Ik ben 3 keer per dag bij mijn paard ( staat einde van de straat ) en controleer dan altijd ( ook op teken en blablabla ) en als ik iets niet vertrouw dan doe ik daar wat aan. Tot zover gaat het allemaal goed. Drukplekken heeft hij nog nooit van dekens gehad gelukkig.
Als ik denk dat het niet meer gaat komt er echt wel een andere, maar voor zo ver vind ik dat niet nodig. En ik als eigenaar die het paard meerdere malen per dag ziet zal het wel weten ;)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:25

Wiwabalia schreef:

Wel leuk dat ze aangeven hoe je de langste van het dek bepaald, maar wat betreft hals en schouders kun je er niets mee. Leuk dat mijn Haf 165 ruglengte nodig heeft maar 99% van de tijd past ze niet in de hals of zijn de schouders te krap. ;(

Dekens het blijft lastig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:30

Of dat de sluiting veel te hoog zit bij de koudbloed paarden.
Die hebben de halsaanzet veel lager zitten dan de meeste warmbloeden.
Als ze dan grazen of hooi van de grond eten dan drukken ze heel hard op de sluitingen wat erg naar zit en dat trekt alles op de schoft ook nog strak. Dubbel vervelend.
En Bucas houd daar geen rekening mee, ook niet met de big neck dekens.
Jammer zo jammer...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:33

SandraWierda schreef:
Wiwabalia schreef:

Wel leuk dat ze aangeven hoe je de langste van het dek bepaald, maar wat betreft hals en schouders kun je er niets mee. Leuk dat mijn Haf 165 ruglengte nodig heeft maar 99% van de tijd past ze niet in de hals of zijn de schouders te krap. ;(

Ook met een big neck variant? :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:33

SandraWierda schreef:
Wiwabalia schreef:

Precies.
En als een deken wat te lang is maar verder goed sluit en geen hinder geeft zie ik het probleem niet.
Tuurlijk als ie strak trekt etc is niet goed, maar als dat niet het geval is hoeft daar toch niet over door gegaan te worden? Jullie mogen wel komen kijken hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:34

Hier geen problemen met bucas en lage halsaanzet :n lopen enorm veel koudbloeden mee. Je kunt niet alles over één kam scheren. Elk paard is anders. Zo zit de V sluiting van horseware ook lang niet elk paard goed. Ieder merk hangt een eigen filosofie aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:36

Spenk schreef:
Hier geen problemen met bucas en lage halsaanzet :n lopen enorm veel koudbloeden mee. Je kunt niet alles over één kam scheren. Elk paard is anders. Zo zit de V sluiting van horseware ook lang niet elk paard goed. Ieder merk hangt een eigen filosofie aan.

Precies. Het komt elke keer weer naar voren, maar het ligt niet aan hoe breed gebouwd oid. Van elk merk zijn er allerlei type paarden die er wel goed in passen, terwijl de ander een ander merk nodig heeft.

Je kan er weinig van zeggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:43

Spenk schreef:

Maar ik vraag me dan af of ze echt een lage halsaanzet hebben, uiteraard heeft niet elke koudbloed die, maar wel vaker dan een warmbloed. En ja zullen er warmbloeden zijn die dat ook hebben.
Of dat de paarden waar het bij past een fractie lagere hebben, dat noem ik dan niet eens laag een ander misschien wel...

Paarden met een echt lage halsaanzet passen gewoon bijna nooit (zie bijna, niet altijd) in dekens die daarvoor geen rekening houden.
Dat is geen rocket sience. Is gewoon het model.

Daarmee zeg ik niet dat de horsware wel past. Heb die niet eens benoemd.
Maar ik weet dat ik van Spenk niets over Bucas mag zeggen...beetje vermoeiend wel....

En ja ik vind het een gemiste kans van Bucas, want de materialen die ze gebruiken zou ik enorm graag gebruiken.

Maar gaf enkel een aanvulling op dit bericht:
SandraWierda schreef:
Wiwabalia schreef:

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:49

Bij Bucas komen bij mijn merrie de schouders eruit, maat kleiner zit weer krap, de passende maat past gewoon niet lekker.

Is een gewone kwpn merrie met hoge schoft, maar daarom geen fan van Bucas. Horseware ligt daarintegen wel weer goed..

Wel jammer want Bucas heeft idd mooie dekens, ook qua materiaal/temperatuur afstelling enz.

Heb nu de Lemieux Arika en die ligt echt als gegoten bij haar.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:08

Wiwabalia schreef:
Ook met een big neck variant? :)

Die beginnen meestal pas van a168 of 175 dus niet geschikt voor de kleine bignekjes.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:14

DuoPenotti schreef:
Of dat de sluiting veel te hoog zit bij de koudbloed paarden.
Die hebben de halsaanzet veel lager zitten dan de meeste warmbloeden.
Als ze dan grazen of hooi van de grond eten dan drukken ze heel hard op de sluitingen wat erg naar zit en dat trekt alles op de schoft ook nog strak. Dubbel vervelend.
En Bucas houd daar geen rekening mee, ook niet met de big neck dekens.
Jammer zo jammer...

Helemaal mee eens, want ik heb hier een bigneck variant (die grijze smartex) maat 168, eigenlijk dus al te groot/ te lang in rug. Maar de sluiting zit ook nog eens te hoog. Nu gebruik ik dit dek alleen maar na het rijden als we de smartex nodig hebben en zodra hij weer af kan gaat de andere bucas (Turnhout) er weer op. Ook big neck variant die net wat minder een soep jurk is en die de sluiting net even wat lager heeft.

De smartex blijft dus ook weer net wat minder mooi liggen dan de Turnhout.

pffff, heb toch het idee, dat het bij de koudbloeden lastiger is een passend dek te vinden dat de warmbloedig. En laten we het idd maar niet over vliegendekken hebben _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:25

Ja ik vind het nu ook en hele uitdaging. En idd vliegendekens nog erger dan de winterdekens.

Maar ook bit maat 15,5 is geen standaard bitje. En als test bitten ook niet verkrijgbaar.
En dan zijn mijn ponys niet eens groot :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:21

Haha ja ach, mijn volbloed heeft maat 11 bit en maat pony vliegenmasker. Die is de andere kant op weer extreem :P

Vliegendekens vind ik echt heel moeilijk ja, met zulke stoffen gaat alles nog veel sneller schuren en bij een huidje van papier is dat echt een probleem. Soms hebben ze ook serieus klittenband of clips die gepland tegen de huid aan zitten, of dikke naden aan de binnenkant tegen het paard aan.

Juhh dat kan ik echt vergeten, dat gaat nog geen dag goed

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:24

Ja ook zoiets, soms zijn dekens ook zo stom gemaakt, dat je ook echt denkt, beste ontwerper, loop zelf eens met zo'n naad over je schouder oid en dan kijken wat je na een dag zegt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:26

Zo had ik een extra waterdichte zomerdeken met gaas gekocht in de aanbieding als nooddeken voor bij de Rambo summer series. Hebben ze klittenband op de buiksluitingen wat elke keer aan het gaas vast blijft zitten. Eindstand: heel het gaas is lelijk aan het worden zonder dat ik de deken ook maar gebruikt heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 14:10

DuoPenotti schreef:
Ja ook zoiets, soms zijn dekens ook zo stom gemaakt, dat je ook echt denkt, beste ontwerper, loop zelf eens met zo'n naad over je schouder oid en dan kijken wat je na een dag zegt.

Ja dat idd! Of Day klittenband. Zorg dat de scherpe kant niet tegen het paard aan kan komen! En dke naden idd. Liever lelijke buitenkant...

Ik heb het klittenband er volledig afgesloopt bij 2 dekens nadat paard er een wond van had.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-07-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 14:10

Mijn nieuwe paard past geloof ik wel Bucas (had hij bij vorige eigenaar, maar hoe het exact lag weet ik niet, kon ze overnemen vandaar dat ik het weet), maar vind het zelf niks. Dus ga nu op zoek naar wat anders. Hopelijk kan ik een alternatief vinden := vanavond de lemieux passen die net binnen is gekomen.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 22:00

Slmt9 schreef:
Ja, ik kan er ook niet bij hoe moeilijk die vliegendekens zijn. De RSIH gaat hier overigens wel goed en de Amigo Aussie ook. Ik had ook de Shires nog op mn lijstje, welke ga jij passen Dmuts?

ik heb de highlander plus fly combo besteld. Agradi kan alleen nog geen levertijd geven, dus wie weet moet ik ergens anders even kijken of ze m hebben...