Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:50

19 graden, zonnetje en bijna geen wind...
hier zijn de dekens er vandaag weer even af gegaan, vanavond er weer op...

wendyke

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:54

mijne 0 grams regendeken op

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:56

Ik wilde dat die van mij zonder deken kon maar de regen van de afgelopen weken met wind en temperaturen onder de 20 graden is hem niet goed bevallen. De kilo's vliegen er af en hij staat de hele dag chagrijnig met zijn haren omhoog.... Toch maar een deken er op. Ongevoerd, dat wel! :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:59

Lusitano schreef:
Ik wilde dat die van mij zonder deken kon maar de regen van de afgelopen weken met wind en temperaturen onder de 20 graden is hem niet goed bevallen. De kilo's vliegen er af en hij staat de hele dag chagrijnig met zijn haren omhoog.... Toch maar een deken er op. Ongevoerd, dat wel! :D

:D werkte dat bij onze paarden ook maar zo, die moeten afvallen maar lukt niet echt 8-)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:08

Wij hebben 's nachts de dekens erop liggen, zo overdag is het nog vrij warm. Dus het is op-af, op-af. Ach, dat is toch vaak in deze periodes. :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:45

Nu al dekens? :o

Moet er nog niet aan denken, en ik zie het nut er niet van in. Ze zitten mooi dun in de haren en het is me veel teveel gedoe om nu al met dekens te gaan prutsen. Ik loop zelf ook zonder jas buiten, dus dan hoeven mijn paarden ook geen dekens.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:28

Det heeft m gister opgehad, en vandaag maar weer even af.... Blijf aan de gang, maar anders merk ik het direct met rijden. Kost haar veel energie.

devil2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:31

Bij regen een regendeken op en met het zonnetje erbij deken af. S nachts wel een deken op, ongevoerd.
Scheelt mij van het winter 1 keer scheren :D

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:32

Zodra het overdag onder de 10 gr. gaat worden dan gaat er een deken op 's nachts staan ze op stal........of het moet de hele dag door regenen en waaien dan wil ik er wel een deken op doen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:36

Hier staat hij sinds vanavond ook met een ongevoerde deken op stal.
Zodra het onder de nacht onder de 10 is, gaat die deken op.
Overdag gaat hij weer af.

Tip voor de mensen: hoorde toenstraks van Piets weerbericht, dat de winter hoogstwaarschijnlijk vroeg gaat komen, dus weer voorbereid.
Mijn pony word begin volgende maand geschoren, paard niet, die hou een goede dunne vacht van zichzelf

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:45

Ik rijd vrij weinig, ong 3 keer in de week en niet intensief. In de winter krijgt beessie een enorme zweetvacht en hij zweet ook lang na. Na het rijden moet hij dan echt een dikke 2 uur op stal uitzweten.

Moet ik hem dan scheren of niet? Hij is van zichzelf geen heel speels en druk paard. Is het de moeite waard als ik hem voor die paar uur werk per week scheer?

Staat overdag buiten en s'nachts binnen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:32

Dat heb ik ook met mijn shet, die werkt ook 3 x in de week, en ik vind het zonde om hem 2 uur bezweet te laten staan, hij heb echt gewoon een teddyberen vacht.
Dus ik scheer hem.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:07

Het is nu eenmaal steeds wisselen in najaar (net als voorjaar), maar dat werkt toch het beste om je paard niet te warm of te koud te hebben staan. Vanavond ook de katoenen deken weer gewisseld voor de ongevoerde regendeken. ;)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:20

wel knap dat piet voorspelt dat de winter vroeg begint...in augustus zou het ook nog echt nazomer worden...nou die paar dagen....genoeg knuddeweer gezien toch?

paard heeft vorige week 3 dagen met regendek gestaan, nu zonder. Gaat aankomend weekend weer op met die regen die voorspelt is(even afwachten).
Bedoeling is om half-eind oktober te gaan scheren (streep/jachtmodel) en dan meteen 200 grams dek op.
Paard staat overdag in de paddock, snachts op stal

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:42

Maar als je de hals van een paard scheert en je legt de deken op de rug, heeft-ie het daar toch nog warm?

En koud op de hals, zeker met regen.. Er staan toch veel paarden met een deken zonder hals....

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:53

Mijn paard heeft in de nacht een gevoede regendeken op.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:05

Ik kan helaas niet heen en weer crossen elke dagom dekens op en af te doen.
Heb net even op het weeer gekeken. In het dorp waar hij staat valt de komende week weinig regen en is de laagste temp. 8 graden. Dus dat vind ik eigenlijk nog niet de moeite om een deken op te doen.

Vandaag wordt het hier weer meer dan 20 graden, met een regendeken zou hij ziek kunnen worden van de warmte en zweten onder de deken....

Het dekenbeleid vind ik echt het moeilijkste van de paardenhouderij!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:20

Ik heb hem ook nog niet op..
Heb een haflinger die al redelijk de vacht in schiet..
Maar vind de temperatuur nog zo wisselend.. Elke x deken op deken af vind ik ook niks..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:49

De ponies van onze buren stonden alweer onder een winterdeken. En dat met 20 graden :(:) .
Moet wel zeggen dat iemand van de vorige stal dat ook deed, was eerst best zielig om te zien maar het werkte wel. Paard bleef heel dun in de vacht.

Maar is niet mijn manier.

Ik doe ze meestal pas als het gaat vriezen of heel slecht weer is een deken op. En dan maar scheren begin november als de vacht te dik is. Mijn merrie komt nooit heel dik in de vacht en de ruin (schimmel) krijgt snel schuurplekken van dekens (van sowieso alles ook halster ed.). En dat gedoe met dekens stel ik liefst zo lang mogelijk uit.

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:04

De onze heeft een regendeken op...Als de zon te warm is haal ik hem tegen de middag er weer af en s ávonds die ik ze er weer op.
Anders te vroeg een wintervacht..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:33

Sommige mensen vinden het onzin om dekens op te leggen, maar bij de paarden hier merken we dat ze vrij snel in de vacht komen en omdat ze beide regelmatig gereden worden willen we de wintervacht zoveel mogelijk tegenhouden. Overdag halen we ze er vaak af omdat het dan nog te warm is. Geklooi? Misschien wel als het niet hoeft gaan we niet scheren en dat doen we dus door vroeg van te voren al de dekens erop te gooien als eht koud is.

j_vdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:37

In de avond vaak een zomerdekentje al op. Omdat mijn paard anders gelijk zijn wintervacht krijgt. Hoe eerder je een deken op doet hoe dunner de vacht meestal blijft!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:53

Jolienn schreef:
Mijn 18 jarige arabier heeft sinds 1 a 1,5 week de ongevoerde regendeken weer op. Hij vindt het echt helemaal niets buiten zonder deken, en met regen en wind heeft hij echt ontzettend snel koud. Met deken is hij een stuk vrolijker en actiever, dus merk aan hem dat het "nodig" is. (Nodig is het natuurlijk nooit, want het is niet de natuur).

Het is wel nodig want het is geen wild paard en dus niet zo gehard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:56

Een ongevoerd outdoordekentje.
Hoef m'n pony niet strak in vacht, maar wil deze winter geen reuze teddy meer.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:58

Op en af, op en af, op en af.
Dat hoort erbij, zowel bij koude dagen in het voorjaar of zoals nu warme dagen in het najaar.
Succes iedereen!