Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:21

Mijn merrie is van de zomer erg afgevallen, heeft dus een erg schraal en arm bespierd ruggetje op 't moment, en omdat ze al snel strak is in haar rug is dat nu met kouder en natter weer alleen maar erger...

Dus een dekentje is dan wel erg fijn!
en wat ik al zei, bijkomend voordeel is dan dat een wat groter deel van haar lijf weer wit blijft... 8-)

simodi

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:09

Omdat het vannacht onder de 10 graden kan komen heb ik nu de ongevoerde regendeken op stal opgelaten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:13

Die van mij staat lekker zonder deken t land op, alleen als het 24 uur achter elkaar nonstop regent en met flink de wind erop en t is aan de frisse kant dan krijgt hij een 0 grams deken, anders wordt het te warm voor hem en dat is nog veel erger. Nu staat hij lekker op stal en overdag buiten ivm weersomstandigheden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-09-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:19

Tancreda4 schreef:
Precies, het is een bijkomend voordeel, maar het moet niuet de hoofdzaak worden, dat vind ik ook onzin. Maar dat is volgens mij voornamelijk aanwezig in de zomer bij eigenaren van zwarte paarden. Dat vind ik echt een onzin reden :=

Hoezo bij zwarte paarden? Die snap ik niet. Ben blond waarschijnlijk, heb zelf ook een zwarte. ;) Vanwege het stof bedoel je? Dat is na een douche er allemaal weer van af!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:31

Ik denk om het verlichten van de vacht naar het bruin tegen te gaan.

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:54

Ik heb bij mijn paardje ook vandaag de regendeken op gedaan. Hij begon me nu toch wel teveel een wintervacht aan te maken..

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:58

Mijn 18 jarige arabier heeft sinds 1 a 1,5 week de ongevoerde regendeken weer op. Hij vindt het echt helemaal niets buiten zonder deken, en met regen en wind heeft hij echt ontzettend snel koud. Met deken is hij een stuk vrolijker en actiever, dus merk aan hem dat het "nodig" is. (Nodig is het natuurlijk nooit, want het is niet de natuur).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:47

Maar nog meer mensen die binnenkort al gaan scheren dus? Ik las de 26e bij iemand... Vind dat zelf te snel, maar stel je voor dat hij al flink vacht heeft, en dan degene die moet komen om te scheren zegt: "was maar eerder gekomen, die buffel scheer ik niet" ofzo := :+

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:03

Nicole staat nog in het weiland maar ze krijgt toch binnenkort een 0 grams deken van me. Vind ik wel zo handig, heb ik niet zo'n kletsnat paard als ik haar uit het weiland haal. (Kijkend naar het weer van nu.)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:08

Die van mij krijgt pas een deken op als de temperaturen blijvend omlaag gaan. Ik zie op de site van het KNMI dat het na het weekend op dinsdag weer 18 tot 20 graden word. Dus voorlopig doet hij het nog maar even zonder. Nu moet ik zeggen dat mijn paard niet echt kouwelijk is hoor. En aangezien ik geen wedstrijd meer rij, vind ik het ook niet erg als hij wat wintervacht krijgt.

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:11

wij! alleen als het warm is, laten we ze toch nog af. Na het rijden doen we het zweetdeken op. En als ze daardoor nog meer gaan zweten (dus na het nazweten) dan halen we het zweetdeken er nog ff een uurtje af... zo istie sneller droog :) en dan gewoon weer het normalen deken op. Wel gewoon 1 deken hoor. Zonder onderdeken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:12

Sannnn schreef:
Hoezo bij zwarte paarden? Die snap ik niet. Ben blond waarschijnlijk, heb zelf ook een zwarte. ;) Vanwege het stof bedoel je? Dat is na een douche er allemaal weer van af!

Tegen het verkleuren door de zon, veel zwartes die hoog in de arbeid staan en dus zwetenj, verkleuren enorm in de zomer en worden bruin. Een deken gaat dat een beetje tegen. Dat vind ik een beetje onzinnige reden :=

Mijn merrie heeft echt een hoop appels in haar (al verharende) vachtje, schitterend!! Zij staat ook nog bloot, maar mocht er weer een hoop regen komen gaat er een dek op. Ik heb een 50 gram bestelt, want ee 0 gram wordt ze tochnog koud onder, laatst met die wind ook behoorlijk koud eronder. Maar 100 vind ik een beetje té aangezien dat haar deken is die ze de hele winter op heeft :P (eventueel met onderdeken als het echt onder 0 blijft). Maar ik hoop dat de regen voorlopig weer even weg blijft, kunnen ze ook lekker op het land blijven lopen :)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:14

Safiera schreef:
Maar nog meer mensen die binnenkort al gaan scheren dus? Ik las de 26e bij iemand... Vind dat zelf te snel, maar stel je voor dat hij al flink vacht heeft, en dan degene die moet komen om te scheren zegt: "was maar eerder gekomen, die buffel scheer ik niet" ofzo := :+

Ik scheer die van mij ook rond die koers, als het aan het weer lig
Hij heb nu al een echte shetten vacht, en na 5 min longeerwerk, is meneer al nat.
dat is niet te doen, maar vind het nu toch iets te vroeg.
Bij mijn kwpner, krijg hij hem morgen op, gezien het dan 6 graden maar is in de avond/nacht.
Dan is het voor hem te koud, gezien meneer bijna geen wintervacht aanmaak.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:16

Zijn er mensen die hun paarden nu al geschoren hebben?

Zie dat het de komende 14 dagen nog steeds redelijk koud is( rond de 15 graden overdag, snachts onder de 10)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:22

Ik hoorde net bij piets bericht dat het morgen nacht 5 grade word... Dan doe k denk ff een zweetdeken op alleen voor de nacht. Hij staat in stal.. K heb geen 100 gramSs

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 02:26

Ik heb bij mijn haflinger (buitenbox) nu een 0 grams op en bij de quarter (onwijs dun velletje en in uitloopstal) een 220 grams (is al 2x gewassen dus ik denk ondertussen 100 grams).
Als het morgen serieus 5 graden wordt :oo gaat er bij mijn haf ook een 100/200 gram op!

Scheren heb ik vorig jaar begin November gedaan, was helemaal perfect. 1x scheren was maar nodig en ze kwamen prachtig in een zomervacht daarna.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 05:36

Hier staat nog gewoon boven de 10 graden voor snachts de komende dagen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:03

Mijn (nieuwe) paard staat nu definitief onder de regendeken en die gaat niet meer af. (tenzij de voorspellingen 100% droog weer zijn :+ ) Ze is in mijn ogen wat te schraal en toen ik dinsdagavond in de wei een dikke donderbui over me heen kreeg en zag hoe ze inelkaar dook in de regen had ik de beslissing gemaakt. Woensdagmorgen heb ik de 0 grams deken erop gelegd. Paard kan nu lekker gras (en brok) eten en wat meer aankomen zonder dat ze de kachel steeds op moet stoken om warm te blijven.
Ze was tot 6 weken geleden niet gewend om in de wei te lopen en heeft dus ook geen enkele weerstand opgedaan. }:0

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:10

ik heb de regendeken er weer afgehaald. Het was hier vanmiddag gewoon 22 graden en echt veeeel te warm voor een deken. Een vachtje heeft hij helaas al dus ik ontkom helaas dit jaar niet aan scheren..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:16

Misscien ben ik niet zo snugger, maar een deken op op dt moment lijkt me wat veel van het goede, in ieder geval voor overdag! Het is meer dan 20 graden!!!!

s'Nachts is het nog rond de 10 graden. Een paard voelt zich het beste tussen de 5 en 15 graden, dan ga ik echt niet aan een deken beginnen! Behalve een ongevoerde regendeken bij slecht weer. En vanag een graad of 8 mag- tie ook s- nachts op blijven.

Maar om nu al een vulling erop te leggen?

Wie van jullie heeft er al zijn winterjas aan?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:32

Weet niet of het snugger lijkt, ik denk dat je zelf wel kan bepalen wat wel en niet goed is. Maar een 0 grams kan in mijn ogen geen kwaad. Gevoerde dekens zijn, in mijn ogen, met dit weer uit den boze, maar er zijn er toch al een aantal die je met gevoerde dekens op ziet lopen :=

knip :
De actuele temperatuur op 80 meter hoogte in de Martinitoren in Groningen is nu 16 °C.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:36

haan schreef:
Weet niet of het snugger lijkt, ik denk dat je zelf wel kan bepalen wat wel en niet goed is. Maar een 0 grams kan in mijn ogen geen kwaad. Gevoerde dekens zijn, in mijn ogen, met dit weer uit den boze, maar er zijn er toch al een aantal die je met gevoerde dekens op ziet lopen :=

knip :
De actuele temperatuur op 80 meter hoogte in de Martinitoren in Groningen is nu 16 °C.

ik leef gelukkig niet op 80 meter :D
bij mij achter in de tuin is het 21 gr,mijn paard blijft voorlopig nog zonder deken
helaas wel al een beetje vacht

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:37

Ik ook niet gelukkig, maar ik wilde even aangeven dat het hier echt geen 20 graden is :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:48

nou op de wei vanmorgen toen de bewolking weg trok en de zon doorkwam was het behoorlijk warm.
ik zweette me rot,en stond alleen te kijken naar de hoefsmid bij wie het zweet over de rug en gezicht liep.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:11

Bo krijgt ook al een beetje vacht, maar als ik hem nu een deken op leg staat-ie in een sauna. Ik denk dat het hier zo''n 22 graden is als de zon doorkomt.

Helaas ben ik niet in staat om s'avonds een deken op t leggen en s'morgens af te doen. Anders s'nachts misschien een regendeken en overdag niks, dan had ik daarvoor gekozen.