Ik wil volgende week mijn paard gaan scheren. Hij is einde van de winter geschoren (redelijk laat) en is toen gaan verharen. Heeft echter een wintervacht gekregen. Nu is hij na een kwartier helemaal bezweet en staat na een rondje galop al te hijgen. Eerst dacht ik aan conditie maar gezien zijn lange haren en snelle zweten wil ik eerst zeker weten dat het daar niet mee te maken heeft..
Heeft dit geen invloed op zijn zomervacht? Is het nog wel verstandig om hem nu nog te scheren? Ik hoor veel wisselende verhalen.
Ik zou een 200 grams overwegen met deze temperatuur, het wordt heel snel warmer en dan kun je hem al zonder zetten (let wel op koude avonden dat je hem wel beschermd )
Onze shetlander is vorige week geschoren. Hele lichaam behalve de benen. Staat onder een fleece gevoerde regendeken 24/7 buiten en heeft het niet koud gehad. Wel heeft hij de mogelijkheid om naar binnen te gaan maar dat doet hij eigenlijk maar weinig.
SuzieQ
Geplaatst: 30-04-16 15:19
Ik wil mijn scheermachine zo goed mogelijk opbergen. Wat is verstandig? De messen van het apparaat afhalen en dan olieën? Hoe kan ik ze het beste bewaren? Hoe doen jullie dat?
Suzie. Messen eraf en goed olien en ik bakpapier wegleggen. Blijven ze nat en roesten niet. Machine helemaal uit elkaar halen en alles goed schoonmaken en nakijken. Eventueel nieuwe koolborstels erop en als je het hebt met luchtdruk al het stof eruit spuiten. Vers vet op de lagers en weer in elkaar zetten en hij is klaar voor het volgende seizoen.
Ik mask alles altijd schoon direct na het scheren anders loop je het risico dat je roestvorming krijgt en dat is niet bevorderlijk voor de messen
Redford
Geplaatst: 15-05-16 14:38
Onze pony is afgelopen winter 2x geschoren en heeft nu nog een duidelijke dikke vacht op z'n zadelplek. Is het een optie om die er nu nog af te scheren? Bv met een opzetkopje op het scheerapparaat? Of moet ik dit gewoon laten zitten?
Bij mijn paard zie je ook nog steeds de scheerlijnen lopen, de voorkant is weg(gepoetst), maar de achterkant nog niet. Hij was half geschoren in de lengte, en vanaf de schoft een rechte lijn naar beneden, grondig poetsen en dan gaat de vacht vanzelf wel weg! Heeft even tijd nodig...
Ik wil de messen van de moser laten slijpen. Als ik de messen inleveren lever ik dan de gehele scheerkop in? of maak ik de scheerkop verder open bij die 2 schroefjes??
hoi ff een vraagje ben op zoek naar ene dick..voor een vriendin van mij zonder bokt schijnt dat hij veel weet over scheermachines .Zij loopt tegen een probleem aan .Ze zou er erg mee gehoplen zijn ps. ze scheert tussen de 20 a 30 paardjes vandaar
Paint_Lover
Geplaatst: 22-05-16 18:34
Zegt me niets helaas....
Ik hier vandaag toch besloten om veulenlief te ontdoen van z'n dikke veulen vacht, kwam vanmorgen op stal en hij lag klam, sloom en behoorlijk zwaarademend in de stal.
Terug naar huis gereden, manlief meegenomen naar stal en onze baby ontdaan van z'n veulen haar...
Normaal ben ik helemaal niet van het scheren van veulens maar hij had echt last van z'n dikke vacht en liet behalve rond z'n ogen en bij z'n snuitje nog helemaal geen haren los...
Tja, dan maar scheren!
Nog nooit eerder n veulen van 9 weken oud geschoren maar wat heb ik n cool en vooral superbraaf veulen zeg!! Bleef netjes staan en vond het gewoonweg heerlijk dat al die stomme haren weggingen
En onder z'n veulen vacht kwam dit knappe ding vandaan:
hielkebro
Geplaatst: 23-05-16 16:48
Hallo,
Mijn shetlander is een paar weken geleden geschoren en nu staat ze zonder deken op de wei. Nu regent het de hele tijd, heeft ze het nu niet koud ? Kennis van mij hebben de paarden nu ook geen deken op en om de temperatuur kan het wel maar om die regen...
nieky1993
Geplaatst: 05-06-16 16:32
Hoi,
Ik heb een vraagje over mijn tinker. Hij blijft dit jaar best dik in de haren zitten. Hij heeft een periode veel haren verloren en nu staat het eigenlijk zo goed als stil.
Ik moet er wel bij zeggen dat zijn vacht nu glanst gelijk hij nog nooit geglansd heeft. Zijn vacht is ook lekker zacht en hij de structuur van de haren is ook glad. Dus geen borstel haren of ruwe haren. Ook hijzelf zit lekker in zijn vel. Voorheen verhaarde hij wel goed door maar zag zijn vacht er ook niet uit tijdens het verharen. Nu ziet zijn vacht super uit maar blijft hij dikker in de haren.
En met dit weer begint hij er dus last van te krijgen. Hij staat vaker al klam op de wei en als ik hem opzadel begint hij na 5 min, zonder te werken, al te zweten bij de singel/onder het dekje. Nu ben ik dus aan het denken om die overtollige vacht er vanaf te halen want dit is niet leuk met dit weer natuurlijk. Wat denken jullie hiervan? En als ik hem scheer moet ik hem met regenweer dan toch een regendeken opdoen of hem gewoon bloot laten staan? Het is wel een paard wat het absoluut niet snel koud heeft, altijd snel te warm.
Die van mij heb ik in maart laten scheren en zit nu super mooi in z'n vacht!
Ik zou hem wel scheren en eventueel z'n deken van bucas aanschaffen vliegen/regen deken. Maar denk dat hij nu snel in z'n vacht zal komen met deze temperaturen