Mijn paard is al een echte teddy beer. Maar scheren vind ik zonde omdat ze stil staat wegen een peesblessure en ik niet weet wanneer en of ze nog beter wordt. Ik heb een 150 gram onder deken, maar dat is voor nu nog te warm denk ik.
Ik zit er ook over na te denken om over een maandje of meer, mijn paard te scheren. Wat voor een deken doen jullie op als het echt hard vriest? 400 grams met hals en dan nog een deken er onder? 200 a 300?
Wat een 'warmte' vandaag opeens! Had met gemak de deken vandaag af kunnen laten, het Nederlandse weer ook altijd ._. Vanmiddag de BSR gewisseld naar ongevoerd, hij kan zonder maar hij wordt morgen geschoren dus hij moet schoon blijven
heb toch in plaats van de 100gram een 50 gram deken opgelegd, ze was niet aan het zweten maar ze voelde wat klam. Is vandaag ook wel weer een mooie dag, zo lekker met dat zonnetje in het land
Deken nog steeds af, hier nog steeds rond de 18 graden en vandaag gaan we de 23 graden aantikken. Wel af en toe regen, maar met die tempratuur is dat geen ramp en voorlopig blijft het hier nog aardig, dus het ziet er na uit dat de deken nog steeds effe af kan blijven, gelukkig.
Es_ther
Geplaatst: 04-10-13 11:09
Ik ga vandaag de 100 grams weer afdoen en dan naar 0 of 50. Heb ik nog even om over na te denken .
Had een eigen topic gemaakt maar werd me geadviseerd hier de vraag ook even te stellen. Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik zit met het idee om dit jaar m'n pony's zonder dekens te laten lopen. Het gaat hierbij om een 22 jarige en 16 jarige haflinger.
De 16 jarige draagt in de zomer periode al een eczeemdeken. Ze loopt dus bijna het gehele jaar met een deken op. Ben met de winterdekens begonnen ongeveer 6 jaar geleden (reed toen nog op beide intensief en ze zweette erg snel en was dus niet handig) en tot nu toe dus al die winters met de winterdekens in de weer geweest. Kwam regelmatig voor dat ik op stal kwam en ze stonden te zweten onder de dekens omdat hun hals toch nog vrij veel vacht aanmaakt. Ze staan in de winter overdag buiten maar 's avonds altijd op stal. Deze stal kan niet helemaal afgesloten worden dus het waait soms wel redelijk in de stallen.
Nu vraag ik me af kan ik ze dit jaar zomaar ineens weer zonder dekens zetten? De 16 jarige heeft vorig jaar namelijk iets aan haar huid gehad (schimmel of mijt en is dmv dextomax en hydrocoriderm weer overgegaan) maar ze had behoorlijk wat jeuk en haar huid kon natuurlijk niet goed luchten door een deken. Nog overwogen om te scheren omdat ze zoveel vacht had op oa haar hoofd waar dus ook die jeuk zat, maar jeuk zat ook bij haar rug en liezen, maar niet meer gedaan. Zij heeft ook nog eens last van maanblindheid (1-2 aanvallen per jaar) heeft te maken met weerstand. Heeft zij die deken dus nodig om haar weerstand op peil te houden dat ze niet zo hard hoeft te werken om zich warm te houden?
De 22 jarige heeft last van een peesblessure en heeft een botcyste in haar spronggewricht. Heb bij haar het gevoel dat die deken wel fijn is voor oa ook haar oudere spieren. Maar wellicht dat haar wintervacht ook warm genoeg is?
Pony's worden niet veel meer gereden. 1 a 2 keer in de week. En dan gaat het om stapritjes buiten. Dus heel bezweet worden ze niet.
Mijn vraag dus. Kan ik ze na jaren wel dekens te hebben gebruikt dit jaar zonder zetten. Weet haast wel dat dit wel kan ze hebben nu de tijd om al vacht te kweeken. Maar met alles wat ze 'mankeren' is het dan nog steeds slim om ze zonder te zetten?
Mijn shet heeft met warmte ook snel van jeuk in zijn dikke vacht en vorig voorjaar veel kosten en klachten gehad om het weer weg te krijgen. Scheren doe ik altijd in het voorjaar zodat hij die warmte kwijt kan, maar dan moet het weer stabiel zijn en blijven. Ik denk als jij een deken over die dikke wintervacht gaat gooien dat het te warm is. Ik zou de deken lekker aflaten en hou ze gewoon in de gaten als het veel regent en waait en kouder wordt. Die deken ligt er snel zat weer op, mocht het niet gaan.
Piekosjj
Geplaatst: 04-10-13 12:40
Je kan ze rustig 'opeens' zonder dekens zetten, natuurlijk niet midden in de winter van wel deken naar niet deken, maar als je nu nog geen dekens op heb gehad dit seizoen, kan je ze gerust af laten. Ze zullen het in het begin misschien wat koud krijgen, maar dit lossen ze vanzelf wel op. Als je jongere Haf zoveel last heeft van haar vacht en een deken op, zou ik inderdaad overwegen om haar óf (gedeeltelijk) te scheren, of zonder dekens te zetten. Zo is nog niet zo oud, en zolang ze voldoende ruwvoer en schuilmogelijkheden heeft zou ze prima zonder deken moeten kunnen staan. Voor je oudere paardje zou ik het aankijken. Kijken hoe lang ze fit blijft en zichzelf goed warm kan houden. Zodra je merkt dat ze stijfer of minder fit wordt, kan je overwegen om een dun dekentje op te leggen, bijv 100gr oid.
Ik heb ook twee vraagjes. Ik ga vandaag en morgen mijn pony scheren, en dit is de eerste keer dat hij 's winters geschoren wordt. Hij wordt geschoren ivm de aanmaak van een berenvacht door Cushing's, en om zijn gewicht beter te kunnen bepalen. Hij wordt nu helemaal geschoren, en als hij voor een tweede keer geschoren moet worden laat ik denk ik zijn benen en een zadel/dekenvorm er in zitten. Ik vind het erg lastig wat voor deken ik hem op moet leggen de eerste paar dagen. Ik zit erg te twijfelen tussen ongevoerd en de Bucas Smartex Rain. Hij staat 's nachts nu nog buiten met inloop naar binnen, en het koelt al behoorlijk af 's nachts, terwijl het overdag goed warm is. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om te wisselen 's ochtends. Denk dat de Bucas goed is voor 's nachts, maar zou die voor overdag niet te warm zijn?
Ook zit ik met een excemer, iemand enig advies wanneer de exceemdeken af kan? Ze gaat 's winters ook onder de dekens, en ik vind 't wel lekker om haar nog even zonder deken tussendoor te laten staan, maar ik ben zo verschrikkelijk bang dat ze al haar manen er dan af schuurt
Kan iemand mij advies geven? Ik heb een fleecegevoerde regendeken opliggen nu en ben van plan deze week de rest van de dekens te gaan kopen. Aangezien ik mijn (eerste) paard pas een maand heb, wordt dit de eerste winter. Welke dekens en hoeveel grams zou ik nou het best aan kunnen schaffen? Ikzelf zat de denken om er nog een 100 en 200 grams aan te schaffen zodat ik kan aanvullen tot 300. Is dit een goed idee of is ook nog een 300 erbij aan te schaffen zodat ik niet 2 dekens over elkaar hoef te doen?
Die van mij staat nu weer bloot..zodra het weer kouder weer word gaat de fleece gevoerde deken weer op.
Tancreda4
Geplaatst: 04-10-13 21:52
@ XAnnexx, ik werk met onderdekens (van horseware) en dat vind ik ideaal. Zo hoef je eigenlijk maar 1 buitendeken en kan je zo gek maken qua diktes qua onderdekens. Zelf heb ik 0 gram, 50 gram, 100 gram en 300 gram buitendeken (maar de 100 & 50 komen op hetzelfde neer en wissel ik af als er eentje nat/vies is) en qua onderdekens heb ik 100 & 200 gram. Zo kan ik van 0 gram tot 500 gram en kom ik een heel eind Je moet het ook per paard bekijken. Afgelopen winter was de eerste winter dat ik zo dik moest gaan, de winters ervoor had ze max 200 op gehad.
Wat betreft dekens nu heeft mijn paard de afgelopen nachten met 50 opgestaan, en aankomende nach met een 0 grammetje (Rhino Wug). Was nog best warm net.
xAnnexx, ik zou persoonlijk dan ook een 300 grams aanschaffen. Ik ben zelf niet zo voor het ´stapelen´ van dekens, ik leg dan liever een dikkere deken op.
Tancreda4
Geplaatst: 04-10-13 22:43
Stapelen met gewone dekens zou ik ook echt niet doen. Maar een goede onderdeken (die je aan de bovendeken kan vastmaken) is ideaal vind ik zelf Die hebben geen buiksingels (wordt zoveel met 2 gewone dekens!), en schuift niet omdat ze aan de bovendeken vast zitten (horseware systeem, maar ik heb mijn horseware onderdekens ook vast aan de bucas)
Nevaeh
Geplaatst: 04-10-13 22:53
Ik zit in dilemma, mijn paard heeft korte vacht maar die wil ik graag behouden natuurlijk.. Maar zal ik mijn ongevoerde regendeken op doen of niet..