Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Carmy81 schreef:Man o man, mijn paard is ook al heel dik in de haren.
Wat moet ik nu? Ik wil haar ook niet scheren, maar wil ook geen dikke vacht.
Ze zweet zo vreselijk snel met trainen en met dikke vacht droogt ze haast niet.
Nu al dikkere deken? Staat nu nog onder de 0 grams regendeken.
Gaat ze vanzelf vacht verliezen als ze het te warm krijgt onder een hogere grammage deken?
iemand tips ??
pien_2010 schreef:Vroeger toen mijn ruin nog 's nachts binnen stond en overdag buiten scheerden we hem en daarna kreeg hij een deken op. Hij had het koud als we gingen rijden, maar dat was wel op te lossen. Overdag stond hij met deken buiten en dat ging allemaal wel goed.
Nu staat hij ook 's nachts buiten. In de nacht in de winter kan de temperatuur dalen (denk aan afgelopen jaar) tot onder de tien graden. Ik geef dan de voorkeur aan een paard waarop op tijd de dekens zijn gedaan zodat ze een klein vachtje krijgen waar goed mee te rijden is en wat niet al te veel zweet in plaats van dat ik ze laat scheren (dan zijn ze echt heel kaal) om dan met deken erop te voorkomen dat ze het koud krijgen. Laat staan als ik met ze ga rijden (altijd buiten) en ze geschoren zijn. Ik leg op tijd de dekens op om te voorkomen dat ze te dik in de vacht komen en dus teveel zweten met risico op verkouden raken.
als ik ze scheer dan loop ik ook risico als ik met ze buiten rijd want dan zijn ze zo kaal als een luis en zo kaal dat ik dat ook niet opgelost krijg met inrij dekentje. Tevens was het afgelopen winter zo dat ik 4 KG müsli en 2 KG gerst heb moeten voeren met onbeperkt hooi. Met moeite hield ik mijn twee paarden op gewicht vanwege de kou vielen ze gewoon veel af, want wij werken ook veel met ze. Stel ik had ze geschoren, wat dan? Ik vrees dat ik het voeren niet meer aangesleept had kunnen krijgen. Nu in de zomer krijgen de paarden elk een maal daags een half schepje müsli met twee boterhammen voor het binden van al dat gras tegen diaree. Zie je het verschil met de hoeveel heid in de winter. 8KG voer voor zeer sobere merens is heel veel.
Dus als je het gaat doen dan moet je heeeeeel veel gaan voeren als het echt koud is of stoppen met werken.
Succes ermee.
jaimy92 schreef:Mijn paardje staat nog lekker bloot hoor.. Scheelt misschien ook dat hij snachts gewoon in een binnenstal staat! Vind het nog te warm voor de dekens..
Tancreda4 schreef:Paard was gisteren wat kouwig eind van de dag, na een flinke regenbui. Echter vandaag toch bloot buiten gezet want het zou droog blijven, of enkel wat miezer dat 'niets voorstelde'. Momenteel giet het hier met een flinke wind erbij. Ben blij dat ik ze extra hooi heb gegeven in het land, hopelijk vreet ze dat ook goed, en blijft ze warm genoeg. Stink weer is het. En afgaan op het weer bericht is ook niet meer iets dat je moet doen blijkbaar.
zap schreef:sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik zo sneu. Die van mij vindt het ook zo heerlijk om door de modder en blub te rollen en juist daarom wil ik haar zo graag zo lang mogelijk zonder deken hebben. Als er iets is waar ze van genieten (ook al is het minder voor ons), dan gun ik dat mijn pony echt wel. Soms kies ik er dan wel voor als ze echt schoon moet blijven (les/wedstrijd) om een dunne deken op te leggen. Maar anders is het boenen geblazen (en dat vindt ze ook al zo heerlijk
carlijn83 schreef:Carmy81 schreef:Man o man, mijn paard is ook al heel dik in de haren.
Wat moet ik nu? Ik wil haar ook niet scheren, maar wil ook geen dikke vacht.
Ze zweet zo vreselijk snel met trainen en met dikke vacht droogt ze haast niet.
Nu al dikkere deken? Staat nu nog onder de 0 grams regendeken.
Gaat ze vanzelf vacht verliezen als ze het te warm krijgt onder een hogere grammage deken?
iemand tips ??
over t algemeen zullen ze de haren niet meer loslaten als je een dikkere deken op gaat leggen nu dus denk dat je te laat bent
misschien een modelletje scheren dat ze met rijden wat minder zweet?
Winddancer schreef:zap schreef:sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik zo sneu. Die van mij vindt het ook zo heerlijk om door de modder en blub te rollen en juist daarom wil ik haar zo graag zo lang mogelijk zonder deken hebben. Als er iets is waar ze van genieten (ook al is het minder voor ons), dan gun ik dat mijn pony echt wel. Soms kies ik er dan wel voor als ze echt schoon moet blijven (les/wedstrijd) om een dunne deken op te leggen. Maar anders is het boenen geblazen (en dat vindt ze ook al zo heerlijk
Helemaal mee eens