Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Livito

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:03

hier ook weer de 0 grams

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:09

De paarden die ik verzorg is elke dag weer aan kijken wat voor dekens we ze op doen
weinig buien en wel zon gewoon vliegendekens op komt er wel veel regen gaan de 0 grams dekens op.
1 paard is wat zwakker heeft een zachte deken (weet niet hoe dat heet onder de 0 grams deken.)

Is het wat kouder wel droogzo stoffe deken op dit moment paarden staan snachts altijd binnen behalve als het heel warm is maar dat verwacht ik nu niet meer.

Op stal gaan alle dekens af en in het ochtend gaan ze er weer op.
Elke dag heel werkje :)

Vanochtend hebben ze even zonder dekens in de wei gestaan in de middag is er slecht weer geweest hadden we al gezien op buienradar dus we wisten ze gaan weer op tijd naar binnen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:14

perzie schreef:
Zijn er hier ook mensen die gewoon GEEN deken opleggen ?? Ik heb ons paard nu 1 jaar en heb het vorige winter ook niet gedaan, is prima gegaan ...
Wat is nu eigenlijk de zin van wel of geen dekens ?
Zonder iemand met de vinger te wijzen gewoon iedereen zijn mening weten ...
:list:

Ik heb ook bij mensen gereden maar dit was een haflinger had ook nooit een deken op en stond dag en nacht buiten.
De paarden werden gehouden op de natuurlijke manier.
Je kan een paard hieraan laten wennen.
Meeste paarden kunnen als ze dag en nacht genoeg voer hebben zonder deken buiten staan ook in de winter.
maar er moet dan wel hooi genoeg zijn!

Nut ervan wel een deken sommige paarden zijn snel zieker of verkouden mensen niet ook niet allemaal even sterk.
En sommige mensen rijden actief en wedstrijden. Als jou paard een dikke wontervacht heeft door geen dekens is je paard erg bezweet (waarschijnlijk zeik nat) tijdens het rijden en lessen. Uitstappen duurt erg lang en of je zeiknat je paard dan zonder deken buiten wilt zetten? En met wedstrijden ziet zo dikke wintervacht er niet netjes uit.
Waarschijnlijk zullen er nog meer redenen zijn.
Zijn ook mensen die het niet vinden kunnen zonder deken naar buiten.
het is net wat je paard gewend is en is je paard sterk genoeg en je rijd bv recreatie geen probleem.
Maar ik ben wel voor zorg als je paard dag en nacht buiten staat dat je genoeg te eten hebt zodat ze het warm houden.
ze verbranden veel in de winter zonder deken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:05

pien_2010 schreef:
Buiten paarden scheer ik liever niet en te dikke vacht is ook niet handig.

Mag ik vragen wat je tegenstaat aan het scheren van buitenpaarden? Ik ben het namelijk voor de eerste keer wel van plan bij mijn pony...
Wil dan de benen sowieso niet geschoren hebben, en de hals als het even kan ook niet, of in een streepmodel. Ik heb namelijk ook dekens zonder hals (en een halsdeken om ze op te laten drogen na het werk, maar die is zo zwaar dat ik bang ben dat hij geen manen meer overhoudt als ik 'm op laat. Maar eventueel zou het kunnen.)

Ben benieuwd wat jou 'tegens' zijn?? Ik weet nog niks van scheren, vandaar :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:15

Heb vandaag mijn paard het zomerdeken op gedaan en zodra het land het weer toe laat dan gaan ze naar buiten met 0 grams regendeken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:30

Hier staan de buitenpaaren onder zomerdeken + 0 grams regendeken, stalpaarden onder een zomerdeken.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:49

mijn pony staat weer onder de bucas smartex rain (100gr) zag dat er op stal ook nu meerdere paarden onder een regendeken stonden

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:17

Mijne heeft alleen snachts een 100grams op, afgelopen nacht trouwens niet. Het is nog zolang warm gebleven! Hij gaat vannacht wel weer op. Ik doe m op als het snachts onder de 15graden komt. Komt het overdag onder de 15 doe ik er 100 gram bij. Hoop zo de vacht wat dunner te houden :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:19

mijn paarden hebben helemaal geen deken op, totaal niet nodig ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:39

Safiera schreef:
pien_2010 schreef:
Buiten paarden scheer ik liever niet en te dikke vacht is ook niet handig.

Mag ik vragen wat je tegenstaat aan het scheren van buitenpaarden? Ik ben het namelijk voor de eerste keer wel van plan bij mijn pony...
Wil dan de benen sowieso niet geschoren hebben, en de hals als het even kan ook niet, of in een streepmodel. Ik heb namelijk ook dekens zonder hals (en een halsdeken om ze op te laten drogen na het werk, maar die is zo zwaar dat ik bang ben dat hij geen manen meer overhoudt als ik 'm op laat. Maar eventueel zou het kunnen.)

Ben benieuwd wat jou 'tegens' zijn?? Ik weet nog niks van scheren, vandaar :)

Vroeger toen mijn ruin nog 's nachts binnen stond en overdag buiten scheerden we hem en daarna kreeg hij een deken op. Hij had het koud als we gingen rijden, maar dat was wel op te lossen. Overdag stond hij met deken buiten en dat ging allemaal wel goed.
Nu staat hij ook 's nachts buiten. In de nacht in de winter kan de temperatuur dalen (denk aan afgelopen jaar) tot onder de tien graden. Ik geef dan de voorkeur aan een paard waarop op tijd de dekens zijn gedaan zodat ze een klein vachtje krijgen waar goed mee te rijden is en wat niet al te veel zweet in plaats van dat ik ze laat scheren (dan zijn ze echt heel kaal) om dan met deken erop te voorkomen dat ze het koud krijgen. Laat staan als ik met ze ga rijden (altijd buiten) en ze geschoren zijn. Ik leg op tijd de dekens op om te voorkomen dat ze te dik in de vacht komen en dus teveel zweten met risico op verkouden raken.
als ik ze scheer dan loop ik ook risico als ik met ze buiten rijd want dan zijn ze zo kaal als een luis en zo kaal dat ik dat ook niet opgelost krijg met inrij dekentje. Tevens was het afgelopen winter zo dat ik 4 KG müsli en 2 KG gerst heb moeten voeren met onbeperkt hooi. Met moeite hield ik mijn twee paarden op gewicht vanwege de kou vielen ze gewoon veel af, want wij werken ook veel met ze. Stel ik had ze geschoren, wat dan? Ik vrees dat ik het voeren niet meer aangesleept had kunnen krijgen. Nu in de zomer krijgen de paarden elk een maal daags een half schepje müsli met twee boterhammen voor het binden van al dat gras tegen diaree. Zie je het verschil met de hoeveel heid in de winter. 8KG voer voor zeer sobere merens is heel veel.
Dus als je het gaat doen dan moet je heeeeeel veel gaan voeren als het echt koud is of stoppen met werken.
Succes ermee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:44

Mijn merrie heb ik nog bloot staan, maar ik vond haar vandaag een beetje 'matjes' dus temp opgenomen; 36.4 terwilj het normaal altijd in de 37 is. Niet rillerig ofzo, maar ze was wel mat in haar doen en laten. Ja, het regende op het moment dat ik haar binnen haalde, maar dat buitje was nog maar net begonnen en echt hard kwam dat niet aan?????? Toch maar wel dek op leggen met regen dus. Mogelijk is het ook wel het verschil tussen de temperaturen, gisteren was het immers zo'n 10 graden warmer dan vandaag, die beesten weten ook niet meer wat ze er mee moeten. Gras verliest zijn voedingswaarde, er staat ook niet veel meer, maar naar de hooizak lopen vinden ze te lastig ofzo?? Blijkbaar de combi te weinig om haar warm te houden? Mietje is het ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:52

Hmm neem morgen de gok en doe hem af. Ze zeggen 20 graden en veel bewolking maar geen regen. 20 graden vind ik toch te warm om met deken te staan..

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:17

Winddancer schreef:
Waarom hebben mensen nu nog vliegendekens op :? ???
Hier is geen enkele vlieg meer te bekennen......

Misschien is dat overal anders, maar met het weer van de afgelopen dagen stikt het bij ons van de vliegen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:41

Ik zit ook altijd te twijfelen met de vliegendeken. Poown heeft een hekel aan dekens, dus wil ze zo lang mogelijk zonder hebben. Maar afgelopen zomer was ze helemaal lek gestoken (zo zielig), dus moest ze wel een deken op. Gelukkig kon ze gister zonder deken staan, want het waaide behoorlijk waardoor er geen vliegen waren.

Die van mij staat voorlopig zonder (winter)deken. Ik hoop de deken pas in November om te doen. Het gaat mij dan ook echt alleen om die allerdikste winterharen. Voor de rest vind ik een teddy schattig :P. Ik ben echt een recreatieruiter, dus dan maar wat minder fanatiek trainen in de winter als het niet lukt met de vacht. Dan gaan we wel lekker buitenhobbelen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:00

Hier ook nog zonder deken :)
In oktober ga ik hem scheren en dan pas doe ik de dekens op, van te voren nog niet.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:57

Tat_jana schreef:
naar aanleiding van een ander topic waarin ik niet verder oftopic wil gaan.

ik schrok nogal van het idee een paard nu al een 100 grams deken op te doen,
terweil mijn paarden nog heerlijk buiten staan ? :oo

vanmiddag in het zonnetje heb ik me rot zitten zweten en zat er net een half uur ?

wat vinden jullie en wie staat er ook al in de dekens ? en wat is daar de reden van ?

Hier staan ze ook nog zonder deken. Veel te warm!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:03

Winddancer schreef:
Tat_jana schreef:
naar aanleiding van een ander topic waarin ik niet verder oftopic wil gaan.

ik schrok nogal van het idee een paard nu al een 100 grams deken op te doen,
terweil mijn paarden nog heerlijk buiten staan ? :oo

vanmiddag in het zonnetje heb ik me rot zitten zweten en zat er net een half uur ?

wat vinden jullie en wie staat er ook al in de dekens ? en wat is daar de reden van ?

Hier staan ze ook nog zonder deken. Veel te warm!

mijn pony schiet heel snel in zijn wintervacht (is een kruising fries x new forrest ) ik train wedstrijd gericht en hij zweet dus erg met rijden ...
ik vind het sneu als mijn pony het te warm krijgt met rijden door zijn(dikkere) wintervacht en en moeite krijgt met lopen dus gooi hem nu al een 100gr deken op -
hij voelt zeker niet te warm onder de deken aan(voel regelmatig onder de deken,, en hoop zo zijn wintervacht te rekken
+ hier staan ze niet meer op het land in de zon maar merendeels op stal waar het koeler is ;)

want om hem nu al te gaan scheren vind ik erg vroeg en rek het liever uit

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:22

Ik heb de regendeken weer opgedaan gister, niet super nodig maar ze heeft alweer zo'n dikke vacht.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:42

LucianoS schreef:
mijn pony schiet heel snel in zijn wintervacht (is een kruising fries x new forrest ) ik train wedstrijd gericht en hij zweet dus erg met rijden ...
ik vind het sneu als mijn pony het te warm krijgt met rijden door zijn(dikkere) wintervacht en en moeite krijgt met lopen dus gooi hem nu al een 100gr deken op -
hij voelt zeker niet te warm onder de deken aan(voel regelmatig onder de deken,, en hoop zo zijn wintervacht te rekken
+ hier staan ze niet meer op het land in de zon maar merendeels op stal waar het koeler is ;)

want om hem nu al te gaan scheren vind ik erg vroeg en rek het liever uit

Je vind het sneu als hij met rijden het wat te warm krijgt, maar gooit er met ruim 20 graden wel een deken van 100 gram op 8)7
En hij staat voornamelijk op stal........

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:57

marjolein_el schreef:
Ik heb de regendeken weer opgedaan gister, niet super nodig maar ze heeft alweer zo'n dikke vacht.

hier ook al. Paarden werden alweer een beetje harig, vooral rond de buik :)
Toch allebei een 0gr. regendeken opgedaan, dus nog lekker dun. Overdag gaat hij af, en 's avonds weer op, dus voornamelijk voor de nacht.
Buiten hebben we niet om, mits er een zonnetje schijnt. Als het toch fris is blijft dan ook de deken om.

Heerlijk, de herfst komt er alweer aan! :D (zoooo'n zin in!!!)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:02

jups klopt winddancer , mijn pony heeft er geen last van dat ie een 100gr deken op heeft ;) paard voelt zich er goed bij ... en heeft het niet te warm , en ben niet de enigste van stal die een 100gr deken op heeft liggen haha dus zo vreemd vind ik het niet -

verschilt ook per paard hoor - er zijn zat paarden die je echt nog geen deken op hoeft te doen want dan staan ze eronder te zweten
die van mij schiet heel snel in zijn vacht dus krijgt ie een deken op :D

en over de vliegendekens : hier stikte het van de vliegen hoor -

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:47

hier sinds gister alles weer onder 200 grams. mijn ruin is al een echte teddy terwijl ik echt vroeg ben begonnen met dekens, dus binnenkort maar het scheerapparaat erover!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:43

Man o man, mijn paard is ook al heel dik in de haren.
Wat moet ik nu? Ik wil haar ook niet scheren, maar wil ook geen dikke vacht.
Ze zweet zo vreselijk snel met trainen en met dikke vacht droogt ze haast niet.

Nu al dikkere deken? Staat nu nog onder de 0 grams regendeken.
Gaat ze vanzelf vacht verliezen als ze het te warm krijgt onder een hogere grammage deken?

iemand tips ??

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:45

Die van mij krijgt weer de 0 grams op zometeen en hopelijk hoef ik dan alleen maar langzaam op te bouwen qua dikte en niet weer af te bouwen, wordt echt gestoord van dat gewissel. Als het nu eens gewoon niet meer extreem warmer wordt is het goed.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:21

Mijn paardje staat nog lekker bloot hoor.. Scheelt misschien ook dat hij snachts gewoon in een binnenstal staat! Vind het nog te warm voor de dekens..