[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:08

mijne zitten ook nog in de zomervacht

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:40

De mijne is niet zozeer teddy maar zet zijn vacht wel 'open' (geen idee hoe je dat noemt :')) waardoor hij teddy achtig lijkt.

Maar eens beginnen met de 0 grams morgen denk ik.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:21

mijn paard staat al een langere tijd onder een deken maar ze is toch behoorlijk Teddy geworden de laatste tijd.
Nu laat ik mooi de 0 gram op liggen, want toch besloten om haar te scheren nu ze in deze harige conditie is.
Laatste had ik haar 20 minuten gelongeerd en het zweet droop van der af, dat is ook behoorlijk balen.
Dus ik laat gewoon de 0 gram op liggen tot ze op stal komen en dan gaat het scheerapparaat erover heen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:49

Voor mij is dit het eerste jaar dat ik mijn paard onder een deken ga zetten. Voorheen heb ik hem gewoon zijn wintervacht laten aanmaken. Gelukkig werd het nooit echt een teddybeer en had ik er ook weinig last van met rijden (buitenbak).
Zoals velen van jullie merkte ik de afgelopen week dat die wintervacht nu wel begint te komen. Overdag warm, 's nachts koud. Hij staat 's nachts wel op stal, maar heeft daar een buitenluik. Het wordt dus ook in zijn box vrij fris. Ik heb een ongevoerde regendeken, 200 grams buitendeken en een fleece deken. Omdat ik zelf nog weinig ervaring heb in het gebruik van winterdekens, vraag ik me af wat nu handig is om te doen. Wel/geen deken op? Of alleen 's nachts? En welke?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:05

Fleece dekens zijn geen winterdekens :) ze trekken erg bij de borst en je krijgt er vaak nare plekken van op de schoft.
Miss kun je nog een 200 grams staldeken halen? Dan kun je nu beginnen met een regendeken, als het kouder word de 200 grams op en als het nog kouder word de 200 grams staldeken onder de 200 grams outdoor deken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:07

Hier nog steeds geen deken en als ik het weer zo zie kan ik het nog even rekken.
Lekker, de winter is nog lang zat.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:12

De gevoerde regendeken ligt al weken klaar, maar met deze temperaturen staat paard nog lekker bloot. Hij begint al wel teddy te worden, dus dat ga ik toch niet meer tegen kunnen houden. Mijn paard heeft het altijd snel warm en hem nu een deken opleggen, wil ik hem niet aandoen. Dan maar teddy en afwachten of hij en wij er last van krijgen met rijden (geen wedstrijden, gewoon recreatief) en eventueel scheren. Ik vind hem wel extreem teddy voor een KWPN'er - op stal staan nog bijna allemaal gladde paardjes-, maarja wat doe je eraan :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:13

ik hoop het niet,, voor mij hoeft de winter niet te komen :P

nine1987Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:15

De mijne staat sinds gisteren onder de deken.. Toen ik m om 20.30 naar de wei bracht stond ie toch wat te rillen.. (Open wei, geen schuilmogelijkheid) dus lekker dekentje opgedaan en bij zn vriendjes gezet..:)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:21

Ik heb hier ook al een tijdje alle dekens klaarliggen, maar het is voor mijn paard nog veel te warm. Hij komt wel al wat dikker in zijn haar te zitten, maar voelt niet koud aan. Mag dus nog lekker bloot blijven staan :)
Ik gebruik geen dekens omdat hij kort in zijn haar zou blijven zitten, maar omdat ik niet wil dat hij deze winter terugvalt qua gewicht. We hebben hem sinds september 2012 en hebben erg veel moeite moeten doen om hem op dit gewicht te krijgen. Verder staat hij in een grote inloopstal waar de wind soms erg kan inzitten, en dan ben ik gerust als hij een lekker dekentje op heeft :)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:37

Amiigo schreef:
Fleece dekens zijn geen winterdekens :) ze trekken erg bij de borst en je krijgt er vaak nare plekken van op de schoft.
Miss kun je nog een 200 grams staldeken halen? Dan kun je nu beginnen met een regendeken, als het kouder word de 200 grams op en als het nog kouder word de 200 grams staldeken onder de 200 grams outdoor deken

Fleecedekens zijn inderdaad geen winterdekens, dat weet ik. Ik noemde alleen op welke dekens ik op dit moment heb.
En bedoel je dan overdag een regendeken en 's nachts de 200 grams staldeken? Ik merk niet dat ie het overdag koud heeft, is het dan wel nodig om een ongevoerde regendeken op te doen? Of helpt dat om de haargroei te verminderen?
Ben nogal aan het vragen stellen... heb zelf nog niet veel ervaring met dekens vandaar. :o

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:44

Geen probleem haha! Regendeken kun je als je de mogelijkheid hebt de komende tijd (totdat het overdag weer kouder word) overdag erafhalen en snachts weer op doen.
Wil je dat die geen wintervacht krijgt zou je hem 24/7 op moeten houden :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:58

Mijne staat sinds zaterdag terug onder haar staldeken van 100 grams snachts, overdag een ongevoerde regendeken. Hier in het zonnetje is het heerlijk maar op de weides staat een enorm koude wind!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:36

Hier sinds gisteren voor de nacht een fleece gevoerd dekentje op. Overdag is het nog zo lekker in het zonnetje, maar het koelt goed af 's nachts!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:12

Amiigo schreef:
Geen probleem haha! Regendeken kun je als je de mogelijkheid hebt de komende tijd (totdat het overdag weer kouder word) overdag erafhalen en snachts weer op doen.
Wil je dat die geen wintervacht krijgt zou je hem 24/7 op moeten houden :)

Bedankt! Ik ga op zoek naar een (niet al te dikke) staldeken voor de nachten. En dan kan hij overdag zijn regendeken om en als het kouder wordt zijn winterdeken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:20

Ik ga hier woensdag scheren.
Binnenkort alweer de eerste indoorwedstrijd!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:27

mijne heeft een zomerdekentje op . Beetje spijt van gehad vandaag . Gaat straks weer gewoon onder een 0 grams regendeken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:39

De temperaturen zijn hoog maar ik vind het kouder aanvoelen. Mijn paard staat onder de ongevoerde regendeken.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:08

Die van mij staat nog steeds bloot, zag dat het na woensdag meer bewolkt zou worden. Denk dat ik hem woensdagavond maar een regendeken op doe..

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:14

Amiigo, ik heb je advies opgevolgd. Ik kwam toevallig op marktplaats een mooie tweedehands staldeken tegen van 150 gram. En nog in de buurt ook, dus ik heb 'm gisteren meteen opgehaald. Dus die heeft ie nu 's nachts op. Afgelopen nacht voor het eerst, straks eens horen van mijn vader of ie de deken netjes heeft laten liggen. Overdag heeft ie nu even niks op zolang het nog boven de 15 graden is en het droog is. Als het wat minder weer wordt van de week gaat zijn regendeken op, of de 200 grams, afhankelijk van de temperatuur.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:23

Die van mij staat ook onder een ongevoerde regendeken.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:24

Staat nu onder een Bucas Smartex Rain, wordt niet aankomend weekend geschoren maar het weekend daarop.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:47

Poeh ik was gisteravond rond 9 uur op stal en vond het gewoon echt koud, vooral bij de stallen. Had mijn vriend ook net toevallig aan de telefoon en zei dat zo dat het gewoon echt koud is en ik twijfelde om de dikkere halsdeken erop te gooien... Toen zei hij al dat kan ook zat! Temperatuur zit tegen het vriespunt aan en dan die oostenwind erbij wat recht de stallen in gaat (erg open buitenstallen, stalhouder zou ze dit jaar dichter maken voor de winter maar komt dus weer niks van en zijn paarden staan lekker binnen.. argh!). In elk geval, al met al is het dus gewoon echt koud. Heb het opgezocht en gevoelstemperatuur is zo'n 1 a 2 graden hier! :oo

Even afwachten wat het vandaag gaat doen, als het overdag gewoon lekker warm is / blijft mag die lekker z'n dunnere deken op overdag. Nadeel is alleen wel dat ze in een heel open weide staan met erg veel wind.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:54

blijft lastig omdat het overdag nog tegen de 18 graden met zon is, als je niet kunt wisselen is een dikke deken dan echt te warm...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:58

ik heb geen klachten met mijn pony hoor,,, en die heeft een redelijke dikke deken op..

maar dan is ook ieder paard anders he;)