Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:42

vandaag heeft de mijne geen deken op gehad maar, als het zo koud wordt s'nachts dan krijgt hij wel een deken op. maar hij staat ook niet de hele dag en nacht buiten. en het is gewoon een zomer deken. maar zo als pien_2010 schreef nu zonder deken en dan scheren vind ik niet de makelijkste oplossing. want als je scheer krijg je vaak er een lelijkere kleur terug en ze komen ook niet zo goed door de zomervacht heen dat duurt wel even, teminste dat had ik bij mijn pony. die moet ik wel scheren want die krijgt met deken nog een hele dikke vacht.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:47

wilmatj schreef:
Livito schreef:
Lees jijergens dat mijn paard zijn haren omhoog heeftstaan ?
Maar maakje niet druk hij staat nu zonder deken ;)

als dat niet is waar aan jij het gezien hebt dat je paard het koud heeft.
dan vind ik het zoizo super knap van jou dat je dat kunt zien :Y)

knap he :D gelukkig ben ik niet de enige die het aan zn paard kan zien ;)

pien_2010 ben het met je eens , die van mij loopt ook het hele jaar door buiten(overdag) en scheren is dan niet echt een optie :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:13

Heb mijn pony donderdag een regendek op gedaan.
Damn, wat komt er hier een water uit de lucht!

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:48

Zijn er hier ook mensen die gewoon GEEN deken opleggen ?? Ik heb ons paard nu 1 jaar en heb het vorige winter ook niet gedaan, is prima gegaan ...
Wat is nu eigenlijk de zin van wel of geen dekens ?
Zonder iemand met de vinger te wijzen gewoon iedereen zijn mening weten ...
:list:

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:56

perzie: in principe kan een gezond paard gewoon zonder deken.
Maakt gewoon wintervacht aan, gaat prima.
Om voor mezelf te spreken, mijn paard heeft 4 jaar lang zonder deken 24/7 buiten gestaan, zonder enig ongemak.
Toen ik wat meer ging trainen, vond ik de wintervacht heel vervelend, omdat het paard heel veel zweet en slecht opdroogt, wat ellenlang uitstappen betekent. Toen we ook nog eens in de binnenbak wedstrijden zijn gaan rijden in de winter, was die vacht helemaal niet meer handig.
Paard was doorweekt al na 5 minuten inrijden en dan moest ze de proefjes nog in.
Vandaar dat ik scheer en met dekens werk.
Voor mijn eigen gemak dus vooral.

Maar ik blijf erbij dat uitzonderingen daar gelaten, een paard prima zonder deken de winter door kan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:17

Bij een paard dat in training staat, scheer ik ook en dekens op.
Paarden zijn een stuk happier en ze drogen sneller.

Toen ik mijn Quarter voor de eerste scheerde kreeg ik een heel ander paard ervoor terug. Eerst door de wintervacht was hij heel sloom en zat al snel onder het zweet door de dikke vacht. Eenmaal geschoren was het alsof een last van hem af viel. Een heel vrolijk en energiek paard was het weer.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:20

Die van mij staat 's nachts alweer onder een deken en met dat weer van de afgelopen dagen stond hij overdag ook met deken, soms al met 2. Vandaag weer ff lekker zonder gestaan

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:24

Hier staan ze weer naakt,
had ze zwetend onder de deken.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:26

ik ben nu ook dekenloos , veel te warm hier nog .
morgen gaat de regendeken weer op :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:26

perzie schreef:
Zijn er hier ook mensen die gewoon GEEN deken opleggen ?? Ik heb ons paard nu 1 jaar en heb het vorige winter ook niet gedaan, is prima gegaan ...

Paarden die 's nachts op stal staan hebben geen mogelijkheid om zich warm te gaan lopen als ze het koud krijgen. Dan is een deken dus nuttig. Paarden die altijd buiten staan en kunnen gaan lopen en rennen als ze koud worden, zouden zonder deken moeten kunnen mits ze verder gezond zijn.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 00:02

[/quote]
Paarden die 's nachts op stal staan hebben geen mogelijkheid om zich warm te gaan lopen als ze het koud krijgen. Dan is een deken dus nuttig. Paarden die altijd buiten staan en kunnen gaan lopen en rennen als ze koud worden, zouden zonder deken moeten kunnen mits ze verder gezond zijn.[/quote]

2winters geleden (vorige eigenaars) stond hij zonder deken op de weide met een inloopstal, vorige winter bij mij stond hij overdag paar uurtjes op de wei en daarna op stal, hij kreeg veel minder winterhaar dan het jaar daarvoor en heeft dit goed doorstaan (had dekens klaarliggen moest ik merken dat hij het te koud had) het was knap om te zien hoe mooi de natuur zijn werk deed, ietske kouder lekker pelsje ietske warmer haartjes verliezen ..

maar de eerlijkheid gebied mij ook om te zeggen dat we een jaar geleden nog niet trainenden met hem zoals we dit jaar doen, nog geen wedstrijden ofzo maar hij word wel 'intensiever' gereden ..

dus het word afwachten dit jaar, ik ben voorstander van zonder deken en hem het zelf te laten regelen (zijn verwarming) maar ben afwachtend hoe hij het dit jaar gaat doen, ietske harder trainen ietske natter worden en hoelang moet ik hem dan droogstappen of onder de lampen zetten ..

Hopefull_Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 00:54

Ik heb vorige week een dunne regendeken opgelegd, hij begon al zo'n vacht aan te maken en had ook heel zijn vacht overeind gezet, hij staat 24uur pd buiten. Vandaag heb ik hem met het mooie weer wel eraf gehaald. Morgen of overmorgen even afhankelijk van de temperatuur gaat hij weer terug erop.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:16

gister ochtend de vliegendeken op gedaan -- kwam tegen 18:00 terug en hij stond te zweten op stal dus heb het zo gelaten vandaag gaat de regendeken er weer op

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:44

perzie schreef:

Een deken is in principe natuurlijk helemaal niet nodig voor gezonde paarden zoals gezegd.
Maar ikzelf rij of longeer in de winter 6-7 keer in de week en dan is het helemaal niet handig dat ze een hele dikke wintervacht heeft, dat is zowel niet prettig voor mezelf als voor mijn paardje.
Ik leg dan dekens op, maar enkel om te voorkomen dat ze een dikke vacht krijgt.
Die van mij zal trouwens nooit echt staan zweten onder een deken, want als het te warm of te koud is krijgt ze gewoon geen, een dikkere of een dunnere op.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:49

perzie schreef:

Ik doe ze dekens op zodat het haar niet te dik wordt. Wordt dat alsnog te dik word hij geschoren. Dit omdat ik actief door train in de winter en zijn conditie deze winter wil verhogen. Dan is een dikke wintervacht helemaal niet fijn.

Op dit moment heeft hij enkel vliegendeken op. Als het zo regent krijgt hij regendeken op.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:57

Zolang ik mijn ponys niet scheer, kúnnen ze geen deken om.. Ze krijgen dan jeuk omdat hun vacht verstikt.
Mijn ponys staan nu op stal en kunnen vaak niet in de bak 'droogrollen', dus ben ik ook bang dat ze misschien op de tocht staan omdat ze nergens kunnen 'schuilen'.
Daarbij (moet ik eerlijk zeggen) vind ik het mooier en als ze met deken en dikke vacht duurt het weer ontzettend lang om ze helemaal droog te krijgen.

Dat de haren dan korter zouden blijven, als je een deken om doet, geloof ik trouwens niets van.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:59

Dat heeft met het licht te maken, dus het enigste dat helpt is tot laat het licht aanlaten als ze op stal staan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:02

Waarom hebben mensen nu nog vliegendekens op :? ???
Hier is geen enkele vlieg meer te bekennen......

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:15

Die van mij is vrijdag nog lek geprikt door de dazen! :\
Die staat ook nog mooi met zn vliegendeken buiten.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:16

Winddancer schreef:
Waarom hebben mensen nu nog vliegendekens op :? ???
Hier is geen enkele vlieg meer te bekennen......

hier zijn ook nog best wat vliegen hoor :j ...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:18

Het STIKT van de vliegen juist, echt heel irritant. Dazen zijn er niet meer (of iig amper) maar vliegen zijn er in enorme getalen nog, en die prikken ook als de beste blijkbaar :?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:22

Ja ze prikken/bijten als de beste. Gisteren met een kort broekje op stal.. nou nooit meer :oo

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:44

Oh echt????
Hier is niks meer te zien, in ieder geval bij de paarden niet......

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:44

bij mijn paarden zijn sins 2 dagen de dekens weer af, denk dat ik ze morgenavond weer een regendeken om ga doen :-)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:45

ik ha ze gister en vannacht af, nu weer op. 0 grams.