Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:55

Bij deze hebben we vanavond de officiële naam gelanceerd voor de nep-dazenvallen:
De BurkaBal.
Naam is ontstaan na een feestje met uitzicht op ons prototype Koffie (of thee)! (lees rosé)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:39

Ik woon in Zeeland, en hier hebben we eigenlijk vrij weinig last van dazen.
Je komt ze hier maar weinig tegen, meestal maar één ofzo en geen hele zwermen.
De dazen die je hier ziet, zijn wel onwijs groot, daar past een normale daas 3 keer in. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb geen dazenvanger, maar elke daas die ik zie, sla ik dood.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:00

tienus63 schreef:
Bij deze hebben we vanavond de officiële naam gelanceerd voor de nep-dazenvallen:
De BurkaBal.

Aangezien de "negerzoen" tegenwoordig ook niet meer mag, zou ik hier ook maar voorzichtig mee zijn Knipoog

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:21

en "eco-loer"? Tong uitsteken

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:17

Weet niet of er hier mensen zijn met een vijver met vissen, maar volgensmij is zo`n bak van de honden koekjes hetzelfde als waar die korrels voor de vissen inzitten.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:20

Dat van de negerzoen was allemaal een publiciteits stunt, was dus niks van waar Knipoog .

En als je de skippyballen niet zo vol stopt met lucht, zodat ze nog kunnen uitzetten met de hitte? Vangt een dazenvanger dan net zoveel dazen met een skippy dan met een fender?

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:22

Wij hebben 1 val met een skippybal en 1 met een fender naar mijn idee zit er weinig verschil in ze vangen allebei goed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 23:38

Hoe heb jij de vitrage/gaas o.i.d. fatsoenlijk kunnen spannen?
Dat zit nog als een rommeltje om bij BurkaBal.
Ik heb de nodige reacties gehad waarom er een gesluierde skippybal in het land hangt ROFL
Ik heb eerlijk gezegd vandaag niet gekeken of er wat in zit. Merrie met veulen zijn lekker rustig.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:22

Bij de ene zit die er bij ons ook niet mooi strak omheen, bij de andere val heeft mijn moeder een patroon gemaakt en die stukken aan elkaar genaaid en toen om de hoepel heen gemaakt die zit er mooi en strak omheen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 10:03

Ik had een beetje gehoopt dat het al wat minder zou zijn met de dazen. Afgelopen zaterdag moesten de paarden i.v.m. de grote schoonmaak verplicht heel de dag buiten staan op de wei in het bos. Zien jullie het voor je. In de ochtend was het geen probleem en smiddags om drie uur kwam ik terug en mijn Sam viel eigenlijk best mee. Die jaagt ze zelf weg zeg maar ookal kost dat een hoop energie, maar het andere paard had allemaal bloedsporen in haar nek en daar zaten echt hele grote dazen op. Ik sloeg ze op haar dood en niet een spettertje, nee mn hele vingers gewoon onder het bloed. Die merrie was echt in staat om over het hek te klimmen en de stal in te rennen. Ze was helemaal hyper. Sam had wel wat bultjes maar het viel dit keer wel mee misschien omdat hij niet als een gek liep te rennen en dus niet zoveel warmte afgaf. Maar hoe dan ook de dazen zijn niet weg ze zijn alleen maar groter.

Maar ik weet wel dat mijn paard in de dazentijd niet op de wei wordt gekwakt en zoek het maar uit. Er moet een mogelijk zijn om aan de dazen te ontsnappen zoals inloopstal o.i.d.
Maar de merrie liep met dazen en al naar binnen en die bleven er ook lekker minutenlang binnen nog op zitten tot ze volgezoge waren.
Wie heeft er een inloopstal en kan zien of de paarden daar werkelijk met rust gelaten worden door de dazen?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:08

Ik heb een inloopstal, de paardjes staan als er veel dazen zijn altijd binnen. En als ze al naar buiten gaan komen ze binnen een paar minuten in volle galop terug. Mijn ene paardje is altijd de klos, dazen kiezen altijd hem uit. Ik heb het idee dat er wel minder zijn in de stal, maar helemaal weg blijven ze niet. Als een paardjes naar buiten hangt met zijn hoofd/nek gaan daar ook dazen op zitten. En heel soms zitten ze zelfs in de stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:34

Een inloopstal heeft alleen nut als er een opening zit zo groot als een deur, dan gaan ze allemaal weg
Is de hele voorkant open blijven ze gewoon zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:33

Bij onze vorige paarden lieten we de opening naar de stal weleens open staan, maar toen hadden we twee ruinen.
De oudste wilde helemaal niet naar buiten als de temperatuur boven de 21 graden was, veel te veel dazen.

Onze beide ruinen zijn ook weleens langs geparkeerde auto's gedenderde toen ik ze uit de wei wilde halen. De dominanste was een eind weg, dus ik denk dan neem ik eerst de oudste mee.

Die was niet meer te houden en ik moest loslaten toen de dominanste er aan kwam denderen.
Wonder boven wonder geen ongelukken en/of schade.

@ Dribbel,

Kun je beschrijven hoe je moeder dat patroon heeft getekend?

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:50

tienus63 schreef:
Bij onze vorige paarden lieten we de opening naar de stal weleens open staan, maar toen hadden we twee ruinen.
De oudste wilde helemaal niet naar buiten als de temperatuur boven de 21 graden was, veel te veel dazen.

Onze beide ruinen zijn ook weleens langs geparkeerde auto's gedenderde toen ik ze uit de wei wilde halen. De dominanste was een eind weg, dus ik denk dan neem ik eerst de oudste mee.

Die was niet meer te houden en ik moest loslaten toen de dominanste er aan kwam denderen.
Wonder boven wonder geen ongelukken en/of schade.

@ Dribbel,

Kun je beschrijven hoe je moeder dat patroon heeft getekend?

Volgensmij heeft ze 3 stukken geknipt in de vorm van een punt, en die drie stukken aan elkaar genaaid, en dat om de hoepel bevestigd en boven om de pot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:55

Je meet de omtrek van de bovenste ring en je meet de omtrek van de bovenste ring. Die deel je beide door 3 of 4 net wat je wilt. Dit deel je door 2.
Dan neem je een stuk papier en vouwt dit door midden. Dan trek je 2x een lijn vanuit het midden met de grootste afstand onderop en de kleinste afstand boven aan.
Wel vooraf natuurlijk even de hoogte meten Lachen
Nu de onderste en de bovenste lijn verbinden en je hebt een patroon voor een puntvorm.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:58

Mij is nog niet helmaal duidelijk hoe een systeem te maken dat je de pot met dazen makkelijk kan vervangen zonder dat jede helft kwijtraakt.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:04

Dribbel19 schreef:
Wij hebben 1 val met een skippybal en 1 met een fender naar mijn idee zit er weinig verschil in ze vangen allebei goed.

Oké, bedankt! Dan ga ik het eerst maar met een skippybal proberen.. Die fenders zijn mij véél te duur Vork .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:50

@ DD,
thx, ik zal van de week eens gaan prutsen met mijn moeder.
We zijn heel lang aan het bomen geweest om het uit te fiegulieren; we waren er al wel achter dat de oplossing simpel zou zijn. Maar we hadden het licht nog niet gezien.
Ik heb de tip al doorgemaild.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:42

traan_beauty schreef:
Dribbel19 schreef:

Oké, bedankt! Dan ga ik het eerst maar met een skippybal proberen.. Die fenders zijn mij véél te duur Vork .

Geef je groot gelijk, die fenders zijn inderdaad aardig aan de prijs

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:53

runningkawa schreef:
Een inloopstal heeft alleen nut als er een opening zit zo groot als een deur, dan gaan ze allemaal weg
Is de hele voorkant open blijven ze gewoon zitten.

Aha, ik ben net even bij Hummer wezen kijken, die heeft een inloopstal met een deur als opening. Het regende en ze stonden buiten nu maar wel nog met dazen. Volgens de eigenaren van het land/stal staan ze iid de hele dag bijna binnen als er veel dazen zijn.
Maar dan weet ik gelijk dat ik de nieuwe inloopstal straks zo moet maken dat hij helemaal open kan maar ook dat er een deel dicht kan zodat de opening zo groot blijft als een deur.
Bij Sam zitten nu ook een paar vliegen in de stal, niet veel gelukkig, die er uit zien als normale vliegen maar toch steken, die kan je dan ook doodslaan. Gewone vliegen laat hij lopen maar deze probeert hij met alle macht kwijt te raken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:55

Dat zijn dus steekvliegen en die kunnen behoorlijk gemeen steken. Ga maar eens met blote benen bij je paard staan, voelt niet leuk iig.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:07

DubbelDun schreef:
Dat zijn dus steekvliegen en die kunnen behoorlijk gemeen steken. Ga maar eens met blote benen bij je paard staan, voelt niet leuk iig.

Ja klopt, ze steken mij ook en dat voel je gelijk.. Sam reageert er hetzelfde op als op dazen. Gelukkig zijn ze ook makkelijk dood te slaan als ze eenmaal zitten. Zaterdag stond hij een beetje in het zand te snuffelen komt er opeens zo'n enorm grote soort wesp heel langzaam rond zn neus vliegen.
Hij keek er verbaasd naar, schudde even zn hoofd en bleef er naar kijken tot hij ver genoeg weg was.
Bij gebrek aan citronella, was ik hem met een shampoo met niet zoete citroengeur en heb nog deo spray met citroen geur die ik op een doekje spuit en dan over zn vacht haal. Dat scheelt best wel veel een paar dagen lang.

Ook las ik ergens ooit op bokt dat je manen en staart heel mooi glanzend en klitvrij krijgt met Pledge of de goedkope pronto. (niet op de huis spuiten) Die spuit ik ook wel eens op een zachte borstel en haal ik dan over zijn vacht, dan blijven de vliegen ook weg. En bijvoorbeeld berken haarwater, en eigenlijk alles wat lekker fris maar niet zoet ruikt. Sam schuurde soms wel eens met zijn staart tegen de voertrog of drinkbak. Beetje berkenhaarwater op de staartwortel gespoten en dan doet hij het ook niet meer. Er zijn best wel wat eenvoudige niet superdure middeltjes waar je sommige dingen mee op kan lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:08

Hoe is het met de dazen? Ik moet zeggen dat het dit jaar hier best wel meevalt. Zal het komen door die stortbuien? Zijn ze met hun families verzopen Duivel ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:11

Ik heb er ook nog niet zo veel last van. Bepaalde plekken in het bos dat wel.
Wel gisteren de eerste hertevliegen gezien Boos!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:13

Dat had ik ook gehoopt maar helaas, er zijn er nog steeds veel te veel en veel te groot ook. Je ziet gewoon bijtgaatjes en bloed wat er uit stroomt.
oliebol hertevliegen ? zijn die hier ook ? En komen die de dazen opvolgen ? Hoe zien die er dan uit ?