Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guuus

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:47

ArabStables schreef:
mencis schreef:
kan mijn paard ook het grootste gedeelte van de winter buiten blijven staan en dan toch geschoren worden? Ze heeft wel een schuilstal tot haar beschikking en krijgt natuurlijk genoeg dekens op met hals en buikflap etc. zou dat mogelijk zijn?

Dat kan wel, maar dan zou ik de benen niet scheren. Alleen de plekken waar ze zweet. En inderdaad zorgen voor voldoende (waterdichte!) dekens.

Nee ik wilde dan de benen en het hoofd en de plaats waar het zadel ligt natuurlijk niet scheren zou het dan wel kunnen?

En is er iemand die dat dan in de provincie groningen zou kunnen doen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:51

ik wil mijn paardje in deken model laten scheeren
omdat ie de hele winter buiten blijft wie kan en doet dat IN OMGEVING APELDOORN regeer even via pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:22

mencis schreef:
kan mijn paard ook het grootste gedeelte van de winter buiten blijven staan en dan toch geschoren worden? Ze heeft wel een schuilstal tot haar beschikking en krijgt natuurlijk genoeg dekens op met hals en buikflap etc. zou dat mogelijk zijn?

ik zou dat in ieder geval niet doen, je paard heeft dan toch wel zn eigen bescherming nodig, ondanks de dekens.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:28

ik zit te twijfelen of ik de meine dit jaar ook laat scheren.
Heb genoeg dekens, maar staat wel buiten, natuurlijk niet dag en nacht en als het heel koud is gaan ze pas smiddags buiten en vroeg binnen.

Zit te denken om te scheren want hij heeft al best wel wat haren, en gaat zo snel zweten!!

Hij heeft nog niet een mega dikke vacht dus weet nog niet wanneer ik hem het beste kan laten scheren.
Iemand een idee??

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:37

phannie schreef:
mencis schreef:

ik zou dat in ieder geval niet doen, je paard heeft dan toch wel zn eigen bescherming nodig, ondanks de dekens.

Ze kan en gaat als het erg koud is wel opstal. Maar ik wil haar het liefts wel de hele dag buiten hebben. Aangezoen ze weeft op stal. En in het land gewoon veel gelukkiger is.

Ze kan en gaat dus wel op stal, maar dan wat later in het jaar. En ongeveer vanaf 9 uur s'avonds tot 6 uur s'ochtends.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:18

Ik zit ook met een dilemma

Ik heb Jasmijn nu zo'n 3 maanden, en ze is voor mij elk jaar gewoon geschoren. Daarom zit ze nu ook zo super in dr vacht.. er zit gewoon nog geen haartje op..
Nu heb ik dus zoiets van ja, ik hoef haar eigenlijk niet te scheren.. maaaar.. Wat als ze een soort van laatbloeier is.. dan zit ik in december met een teddybeer
En als ik haar nu niet scheer, zit ze dan volgend jaar zomer ook niet mooi in dr vacht? Moet ik haar gewoon laten scheren?
Ik denk dat ik het gewoon laat doen, gewoon het zekere voor het onzekere... Wat vinden jullie?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:33

als er nu nog geen haar op zit lijkt scheren mij een onlogische stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:37

ik scheer alleen als mn paard intensief elke dag bereden wordt en als mn paard dan ook nog op stal (binnen) staat.
nu dus even niet haha

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:41

sjakie schreef:
als er nu nog geen haar op zit lijkt scheren mij een onlogische stap.

Ja dat lijkt mij dus ook, maar kan je niet alleen in deze tijd van het jaar scheren?
Wat als ze dan in december opeens een vacht krijgt?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:47

volgens mij kun je het in december er ook nog wel afhalen. Maar wat er nu niet aan zit hoef je er ook niet af te halen. Ik zou het lekker zo laten .

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:18

@linda_bien..
je kunt haar ook later nog scheren maar als je zodra het iets kouder wordt gewoon een goede deken op doet hoef je haar niet te scheren want dan heeft ze geen reden om een vacht aan te maken..

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:28

De mijne staat nou te zweten overdag in de wei...en heeft geen deken of iets op...dus de haren gaan er maandag allemaal af heb k besloten!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:58

NOG EEN KEER omdat niemand regeert

wat zouden jullie doen
ik heb nu mijn pony onder regen deken staan 0 grams gata super maar hij komt wel in het haar en ik wil van de winter fanatiek door gaan met lessen en wedstrijden
maar hij zweet zo snel ik zat te deken aan laag scheer model
omdat ie wel de hele winter buiten meot blijven dag en nacht

kan dat zo ja wat van dekens heb ik nodig

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:16

als hij dag en nacht buiten moet blijven heb je zowiezo een waterdichte gevoerde (300 grams) deken met hals nodig en een onderdeken voor als het echt koud word ik zou dan alleen delen onder de deken er afhalen geen benen en hoofd.
maar ben er geen voorstaander er van om hem buiten te laten staan dag en nacht

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:33

hoe zo geen voorstander om een paard dag en nacht buiten te zetten als ik vragen mag?

Persoonlijk zou ik bij een deken model niet zo heel veel deken erop gooien. Zeker niet bij een gezond afgeharde pony .

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:34

een geschoren paard bedoel ik dan he
maar onze paarde staan zomers ook snachts binnen want we wonen in een dorp en je weet nooit wat er allemaal rond loopt en je kan ze veel beter voeren.
als mijn paard strax geschoren is staat ie hoogstends 2 uurtjes buiten met dekens uiteraard
Laatst bijgewerkt door Perla op 13-10-05 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:35

Maakt me niet uit de vraag blijft hetzelfde

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:43

sjakie schreef:
hoe zo geen voorstander om een paard dag en nacht buiten te zetten als ik vragen mag?

Persoonlijk zou ik bij een deken model niet zo heel veel deken erop gooien. Zeker niet bij een gezond afgeharde pony .

Mijn paard heeft een dekenmodel en die heeft alleen nu alleen 's nachts een fleece gevoerde regendeken op. Zeker nu het overdag zulk lekker weer is. Wordt het weer minder, dan krijgt hij deze dag en nacht op. En koud heeft hij het nog niet gehad hoor!
Wordt het wel kouder, dan heb ik nog wel een 150 grams deken en mocht het echt bar zijn dan heb ik nog een 300 grams achter de hand.
Die 300 grams heb ik vooral voor koude winterdagen als hij buiten staat.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:45

Afbeelding

wat dussen de lijnen zit zal ik dan weg willen scheeren
dan kan die in mijn ogen gewoon de hele winter buiten blijven

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:53

imo kan die de hele winter buiten blijven.

@ranja; mijn gedekenmodeld paard staat nog met helemaal niks lekker overdag buiten en 's nachts ook nog zonder deken. Ik heb nog geen klachten gehoord. Ik kijk het gewoon even aan. Verder heb ik dezelfde dekens achter de hand als jij. Vorig jaar heb ik alleen de dunne deken nodig gehad. En zelf bij mooi weer ( lees: licht vriezend met felle zon) 's middags zonder deken naar buiten. Heerlijk vond hij het

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:14

ik wil mijn paardje eerst een 150 grams op doen wordt koude 200 grams en als echt koud wordt die sammen ( is dit geneog of moet ik meer dekens aan schaven )

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 07:25

De mijne is gisteren geschoren.
Wou niet echt, had dat esculaap apparaat weer.
Messen vlogen eraf, messen waren stomp en dus alles eraf proberen te halen, hele hand open gehaald aan die messen
Uiteindelijk gisteren stalgenoot langsgeweest die heeft hem inelkaar gezet, scheer ik half uur, wil hij nog niet goed scheren, heb er 2 messetten bij gekregen, maar die willen ook niet
Parouscha is bijna helemaal kaal.
Maar er moet nog een stuk van 1 kant
Maar wat een haar kwam eraf joh!

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:25

parouscha schreef:
Messen vlogen eraf, messen waren stomp en dus alles eraf proberen te halen, hele hand open gehaald aan die messen
Uiteindelijk gisteren stalgenoot langsgeweest die heeft hem inelkaar gezet, scheer ik half uur, wil hij nog niet goed scheren, heb er 2 messetten bij gekregen, maar die willen ook niet
Parouscha is bijna helemaal kaal.
Maar er moet nog een stuk van 1 kant
Maar wat een haar kwam eraf joh!

Beste Priscilla

Als je de messen op de machine zet moet je als volgt te werk gaan:

1. Stelschroef op de scheerkop terug draaien.
2. De snijvlakken van het ondermes en bovenmes droog maken met een schone doek.
3. Leg het bovenmes (de kleinste ) op de veerbrug zodat de twee puntjes in de twee gaatjes vallen.
4. Schuif nu het ondermes onder de schroeven en draai de schroeven vast.
5. Draai de stelschroef aan tot je weerstand voelt en dan nog driekwart aandraaien.
6. Zet nu de vastzetmoer vast.
7. Laat de machine draaien en doe wat olie op de tanden en aan de zijkant van de scheerkop waar de messen op elkaar dragen.

Als je goed geslepen messen hebt dan moet je nu gemakkelijkl je paard kunnen scheren.

Sterkte met je wond.

Groetjes Dick

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:54

Ben je met stompe messen je paard verder gaan scheren?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:39

Ok mensen daar komen mijn vraagjes

Ik wil mijn tuttebol merrie dit jaar ook scheren, ik zat aan aankomende week te denken omdat het nu toch niet zo heel koud is en ze nu al erg dik in haar vacht zit.
Ze zweet altijd al redelijk snel, maar nu kan ik haar na 20 minuutjes uitwringen

Ik wil haar helemaal laten scheren (hoofd ook als ze het toelaat ) maar nu vroeg ik me dus af onder wat voor deken ik haar ga zetten na het scheren?
Het is best een koukleum en, ondanks ze zich er niet naar gedraagt, al wat ouder (27)
Ze staat nu op stal met een dun zomerdekentje op, zonder dat dekentje begon ze dus al echt een vacht aan te maken.

Wat zouden jullie erop gooien?
Ik heb veel verschillende dekens tot mijn beschikking
Zomer, winter, tussen met of zonder hals