Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:00

henny_w schreef:
Varekaj schreef:
Wat mij al een aantal keer is opgevallen op wedstrijd, zijn relatief kleine vliegen, iets kleiner dan een gewone, met dezelfde kleur als een daas (grijs) waar mijn paard enorm gefrustreerd op reageert. Ik moet ze ook effectief van hem af meppen.
Zouden dat gewoon mini-dazen zijn, of nog jongeren beestjes of iets anders?


Ik vermoed dat het nog jonge dazen zijn. Die zijn best wel fanatiek en kleiner dan een gewone huisvlieg.
De cyclus is dat volwassen dazen eitjes leggen en die komen met een week of 2 weer uit. Zo heb je in het dazenseizoen dus meerdere generaties.

Ik hou altijd 25 augustus aan dan is hier met vrij grote zekerheid weer dazenveilig in het bos te rijden alhoewel ik er hier de laatste dagen geen meer gezien heb. Maar ... de komende dagen wordt het weer warmer dus misschien dat er nog een paar laatbloeiers uitkomen.


Dat klopt niet, zie http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04350.html
De eitjes van de dazen van dit jaar komen weliswaar ook dit jaar uit, maar uit die eitjes komen larven, geen dazen. Die larven zijn (bij een aantal soorten) nog best nuttig ook, omdat ze de larven van andere vervelende beestjes opeten. Pas het volgende jaar verpoppen de larven zich en hebben we weer nieuwe dazen. In dat stadium van de levenscyclus gaan ze nog een week of zes mee.

De gewone vlieg look-a-like die steekt is waarschijnlijk de stalvlieg. Het is een zogenaamde 'echte vlieg', daarvan hebben we meer dan 150 soorten in Nederland. Na oktober zijn we de stalvlieg trouwens ook weer tot het voorjaar kwijt, dus nog even volhouden.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:52

maura schreef:
Dat klopt niet, zie http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04350.html
De eitjes van de dazen van dit jaar komen weliswaar ook dit jaar uit, maar uit die eitjes komen larven, geen dazen. Die larven zijn (bij een aantal soorten) nog best nuttig ook, omdat ze de larven van andere vervelende beestjes opeten. Pas het volgende jaar verpoppen de larven zich en hebben we weer nieuwe dazen. In dat stadium van de levenscyclus gaan ze nog een week of zes mee.

De gewone vlieg look-a-like die steekt is waarschijnlijk de stalvlieg. Het is een zogenaamde 'echte vlieg', daarvan hebben we meer dan 150 soorten in Nederland. Na oktober zijn we de stalvlieg trouwens ook weer tot het voorjaar kwijt, dus nog even volhouden.


Dank je Maura :)
Ik had elders een keer gelezen dat je meerdere lichtingen dazen per seizoen hebt. Dus eieren worden gelegd, komen op z'n snelst na 2 weken uit, kunnen na larvestadium vrij snel vliegen en voila de volgende lichting dazen.
Ik vond het vrij aannemelijk daar het hier vaak in golven gaat. Een periode van die dikke volwassen dazen en dan weer een paar dagen vooral van die kleintjes.
Ik heb nog even het artikel gezocht maar kan het zo niet vinden.

Ik denk dat jouw geplaatste link het meer bij het juiste eind heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:05

Het is op deze beestjes dat mijn paard echt over gaat tot maaien naar zijn snuit/hoofd, zijn oren naar elkaar richt en laat trillen en ook aardig extreem met zijn hoofd gaat schudden en zwaaien. Waar ze nu staan in het land zie ik ze niet, enkel bij wedstrijdterreinen met redelijk wat sloten gecombineerd met (kleine) bosjes.

toulaye
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:54

Lieve paardenmensen

Ik zie onwijs veel fotos en verhalen voorbijkomen van mensen wiens paard last heeft van de vliegen. Al die kapotte dekens en nutteloze hoofdmaskers maken het ook niet handiger.
Ik heb een haflinger en hij heeft elke zomer laat van SME. Dit wordt verergerd door de tientallen vliegen die hij aantrekt. Soms is het zo ernstig dat dat hij tot bloedens toe krabt, en zonder manen in de wei staat. Ik zie gewoon dat hij niet lekker in zijn vel zit en dit jaar heb ik de tijd genomen om er iets op te verzinnen. Ik zie 100 vliegensprays voorbijkomen maar lang werken doen ze niet.

Deze zomer heb ik op een haflingerstal verschillende producten uitgetest en de tijd genomen om te observeren. Ik heb natuurlijke middelen aangeschaft waarbij de werking bovengemiddeld is. Door deze middelen een reactie met producten aan te laten gaan heb ik tot mijn grote vreugde een product kunnen ontwikkelen dat de vliegen lange tijd weghoudt. Mijn pony staat nu al 4 dagen rustig buiten en er is geen enkele vlieg op zijn lichaam te bekennen. Hierdoor heeft mijn paard van zijn wonden kunnen herstellen. Ik ben zo ontzettend blij en wil dit product graag delen.

Omdat ik een echt product wil gaan ontwikkelen voor paarden over de hele wereld, wil ik er mijn eigen merk van maken. Nu ben ik op zoek naar testpaarden om aan te kunnen tonen dat het product ook daadwerkelijk werkt. Nadat deze fase voltooid is laat ik het testen door een universiteit of instelling.

Nog een uitkomst: op deze manier hoeven paarden niet opgesloten te worden in een stal en er zitten geen chemische stoffen in wat allergieen of overgevoeligheid kan veroorzaken :). Ik houd iedereen graag op de hoogte.

Ik ben benieuwd naar alle reacties!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:16

@toulaye wil je dan iets om er op te smeren of van binnenuit?

Want vanuit de homeopathie zijn er middelen die de zomerexceem ook verminderen.
Alleen dit zijn geen standaardmiddeltjes dit is voor ieder paard anders

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:36

toulaye schreef:
Lieve paardenmensen

Ik zie onwijs veel fotos en verhalen voorbijkomen van mensen wiens paard last heeft van de vliegen. Al die kapotte dekens en nutteloze hoofdmaskers maken het ook niet handiger.
Ik heb een haflinger en hij heeft elke zomer laat van SME. Dit wordt verergerd door de tientallen vliegen die hij aantrekt. Soms is het zo ernstig dat dat hij tot bloedens toe krabt, en zonder manen in de wei staat. Ik zie gewoon dat hij niet lekker in zijn vel zit en dit jaar heb ik de tijd genomen om er iets op te verzinnen. Ik zie 100 vliegensprays voorbijkomen maar lang werken doen ze niet.

Deze zomer heb ik op een haflingerstal verschillende producten uitgetest en de tijd genomen om te observeren. Ik heb natuurlijke middelen aangeschaft waarbij de werking bovengemiddeld is. Door deze middelen een reactie met producten aan te laten gaan heb ik tot mijn grote vreugde een product kunnen ontwikkelen dat de vliegen lange tijd weghoudt. Mijn pony staat nu al 4 dagen rustig buiten en er is geen enkele vlieg op zijn lichaam te bekennen. Hierdoor heeft mijn paard van zijn wonden kunnen herstellen. Ik ben zo ontzettend blij en wil dit product graag delen.

Omdat ik een echt product wil gaan ontwikkelen voor paarden over de hele wereld, wil ik er mijn eigen merk van maken. Nu ben ik op zoek naar testpaarden om aan te kunnen tonen dat het product ook daadwerkelijk werkt. Nadat deze fase voltooid is laat ik het testen door een universiteit of instelling.

Nog een uitkomst: op deze manier hoeven paarden niet opgesloten te worden in een stal en er zitten geen chemische stoffen in wat allergieen of overgevoeligheid kan veroorzaken :). Ik houd iedereen graag op de hoogte.

Ik ben benieuwd naar alle reacties!


Nou test paarden hier zat hoor!! 17 stuks dus kom maar door :D

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:00

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar!

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:02

Citaat:
tienus63 schreef:
Zowel de farnam Endure als de farnam Tri TEC zijn te bestellen via depaardenverzorger.nl


Tot je de bestelling plaatst.... dan komt er een rode opmerking ....

* Endure Sweat-Resistant Spray Farnam is niet beschikbaar in de gewenste hoeveelheid. 1 Product(en) worden bijbesteld.

Dat bijbestellen dat duurt eeuwen.... IK kreeg van een andere webshop al bericht dat ze er niet meer aan konden geraken.

Maar toch bedankt voor de tip!
En via die engelse site, horsehealth, daar heb ik de grijze fles besteld. Razendsnelle levering.
Link staat wel in eerder bericht van mij.

[/quote]

Inderdaad een razendsnelle levering! Dankjewel!

Niniane

Berichten: 6450
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:35

Het eerste wat ik denk is: dit lijkt een zelfde type verhaal als dat wondermiddel voor bloedluis bij kippen dat toen is ontwikkeld.. :)*

Majabeestje
Berichten: 3842
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:53

Vandaag gereden en geen daas gezien. Heerlijk :)

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:33

Geen dazen meer hier, maar wel rennende paarden op de wei doordat er paardenhorzels vlogen (a.k.a. Kromkonten :D) Hopelijk zijn die ook gauw weg/dood.

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:50

Net hetzelfde hier, dazen verminderen... paardenhorzels zijn aangekomen...

FrNo

Berichten: 3683
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:18

Dazen zijn zo goed als weg, nog een enkele verdwaalde.
Ik was al blij dat ik nog geen horzels(eitjes) heb gezien.
Maar dan zullen ze ook zeer binnenkort weer bij mijn paarden zitten. Horzelmesje ligt al voor het pakken.

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:28

Daarnet kwam Gatsby naar me toegelopen met een blik van "help mij", zat daar een horzel in supersneltempo eitjes te leggen....
Heb ze weggeklopt en alle eitjes verwijderd.... Zo dadelijk nog eens controleren... Dazen zijn hier ingeruild tegen horzels.... :+

Annee_S

Berichten: 207
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:36

Ja ik vrees dat hier de dazen ook vervangen worden door horzels.
Volgens mij heb ik vorige week al de eerste eitjes in de vacht gespot.
Helaas geen horzelmesje op stal (had er ook nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn).
Zijn er nog andere tips om van die eitjes af te komen?

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:33

Ik had de horzels een maand geleden al. Zijn even weg geweest en sinds gisteren ook weer terug

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:46

Ik heb vanochtend voor het eerst weer een bosrit gemaakt en het ging heerlijk. Bij de trailer op de parkeerplaats heb ik nog 2 daasjes doodgemept maar dat was alles. Ook hier zijn er sinds eergisteren weer horzels. Dazen weg-horzels er voor in de plaats:-(

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:06

Annee_S schreef:
Ja ik vrees dat hier de dazen ook vervangen worden door horzels.
Volgens mij heb ik vorige week al de eerste eitjes in de vacht gespot.
Helaas geen horzelmesje op stal (had er ook nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn).
Zijn er nog andere tips om van die eitjes af te komen?


Ik doe het met een soort puimsteentje, een grooming blokje. Wat ook helpt is een spons met warm lauw water met wat azijn in... Al gaat dat blokje sneller vind ik...

FrNo

Berichten: 3683
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:11

Annee_S schreef:
Ja ik vrees dat hier de dazen ook vervangen worden door horzels.
Volgens mij heb ik vorige week al de eerste eitjes in de vacht gespot.
Helaas geen horzelmesje op stal (had er ook nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn).
Zijn er nog andere tips om van die eitjes af te komen?



Ik hoorde vorig jaar ook pas van een horzelmesje, en toen besteld. Nog niet gebruikt. Daarvoor haalde ik ze ook weg met zo een groomingblokje, maar dat vind ik niet heel makkelijk gaan.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:50

Varekaj schreef:
En hier zijn ze dus weer in redelijk grote getale aanwezig. Mag ik jullie vriendelijk doch dringend verzoeken om die snertbeesten niet naar hier te sturen :+

Wat mij al een aantal keer is opgevallen op wedstrijd, zijn relatief kleine vliegen, iets kleiner dan een gewone, met dezelfde kleur als een daas (grijs) waar mijn paard enorm gefrustreerd op reageert. Ik moet ze ook effectief van hem af meppen.
Zouden dat gewoon mini-dazen zijn, of nog jongeren beestjes of iets anders?


Was dat niet de hertenluisvlieg? Enorme ondingen.. erger dan dazen want ze kruipen naar onbehaarde huid waar ze zich vast haken en bijten

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:51

Annee_S schreef:
Ja ik vrees dat hier de dazen ook vervangen worden door horzels.
Volgens mij heb ik vorige week al de eerste eitjes in de vacht gespot.
Helaas geen horzelmesje op stal (had er ook nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn).
Zijn er nog andere tips om van die eitjes af te komen?


Een tomatenmesje (aardappelschilmesje met karteltjes). Gebruik ik ook. Je scheert ze er zo van af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:35

No_No denk het niet, ze gaan gewoon op de hals zitten zoals een gewone daas en vlieg ook doen.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:51

Ik heb er vandaag weer een dood gemept. Verder werden de paarden hier ook belaagd door een hardnekkige horzel en stikt het van de gewone vliegen :/

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:59

Bij ons is de rust nu toch wel terug, geen dazen of beesten meer. Enkele vliegen maar zeer weinig!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:02

In de wei zit er niets meer dat steekt heb ik het idee.
Gisteren een ruim uurtje een buitenritje gestapt en in het hele stuk een daas of 10 gehad.
Maar geen zwermen waar je voor weg moet draven.